2010-03-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Zonbesöket...var du där?

Finns ett sammandrag på Hjälpkällan:
http://www.hjalpkallan.org/forum/showthread.php?t=9762
Det stämmer bra med vad min bror berättade.
2010-03-21, 16:03
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Öppnar du inte kommer de tillbaka.
Vill du slippa fler besök måste du vänligt men bestämt förklara att du inte vill ha fler besök.
Vill du vara riktigt säker på att de aldrig kommer tillbaka kan du ta reda på någon av JV's ohållbara påståenden och ta upp det med dem.Då kommer de att tro att du är en avfälling och då kommer de att hålla sig så långt ifrån dig som det går.

Inbjuder man inte till "debatt" då? Har hört att det bästa viset att bli av med dom är att hävda att man är starkt troende men med en annan religion/inriktning.
Tyckte en polare var onödigt taskig när han hävdade att han var nazist och att det skulle finnas gas nog åt dom "nästa gång", men det funkade tydligen.
2010-03-21, 16:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Till en början så tror vi ju att Jehovas första skapelse var Jesus.
Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.
Kolosserna 1:15 Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse;
Uppenbarelseboken 3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Detta säger Amen, det trogna och sanna vittnet, Guds skaparverks början:

Det gör att Jesus ju självklart är en "del" av Jehova. Precis som jag är en "del" av min mor.

Så där kan jag se att Jehova och Jesus är "oss". Men eftersom jag ser Jesus som Guds son/skapelse och då även en del av honom, så har ju Jesus även en Gudomlighet i sig eftersom han är en "Gudason". Därav att man kan säga att vi är skapade till Guds avbild.. och då självklart även Jesus som är en "produkt" av Gud...

Hängde du med?

Den Heliga anden ser jag som Jehovas verksamma kraft, något som både Jesus, jag och du kan få del av.

Jag hängde med! Men alltså när man läser ordspråksboken så handlade ju detta om visheten, och då är frågan: Har inte Gud alltid och i evighet varit vis? Fanns det en stund i evigheten då Gud inte hade vishet? För min tro på Gud är ju att han alltid har varit den han är idag, att han alltid har haft vishet, alltid varit allsmäktig, alltid varit evig, och alltid varit - Jag Är.
Nu vet ju jag att det står Herren skapade mig som sitt förstlingsverk, men kan det inte lika gärna betyda att en viss tanke skapades i Gud, en plan, och att anledningen till att han skapade allting berodde på denna tanke som hade skapats av Gud innan han gjorde något annat?

I min bibel står det i upp 3:14 "Början till Guds skapelse." Och början på Guds skapelse är ju att Gud talar och säger tex: "Varde ljus" och det blev ljust.

Fadern ville, Sonen talade, Den helige Ande förverkligade. Med andra ord: Vilja ord och handling!

Och just detta med att Kristus var den förstfödde i hela skapelsen, kan ju även betyda att allting som finns och att hela Israel existerar pga. denna plan som Fadern, Sonen och Den helige Ande från urminnes tider hade planerat.

Paulus säger i efesos 1:9-10

"Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden."

Jag har alltid ställt mig frågan: Varför är änglarna så glada över det som sker på jorden när de är i himlen? Svaret är att Guds hemlighet var att sammanfatta allt i Kristus; allt i himlen och på jorden. Judarna och hedningarna är sammanfattade i Kristus. Himmel och jord är sammanfattat i Kristus.

Och detta var Guds stora hemlighet, Israel är Guds enfödde son. Ur Israel skulle frälsaren för hela världen födas. Jesus Kristus - Guds enfödde son som Fadern hade sänt till världen. Och eftersom hela gamla testamentet och Israels historia beror på Kristus, och vittnar om Kristus så blir Kristus den förstfödde i hela skaparen.

Förstår du hur jag menar?
2010-03-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Inbjuder man inte till "debatt" då? Har hört att det bästa viset att bli av med dom är att hävda att man är starkt troende men med en annan religion/inriktning.
Tyckte en polare var onödigt taskig när han hävdade att han var nazist och att det skulle finnas gas nog åt dom "nästa gång", men det funkade tydligen.

Många JV tar det som en utmaning att bevisa att personens religion är fel och JV's rätt om man säger att man är troende.
Det kräver tyvärr att man läser på lite, men det absolut bästa sättet att för gott bli av med JV är att bevisa att de har fel i något.
Ett alternativ om man är beredd att bluffa är att påstå att man är utesluten ur JV.
Det finns inget som JV hatar och fruktar så mycket som en avhoppare.
Då kommer de aldrig tillbaka.

Jag avskyr när folk är onödigt taskiga mot JV vid dörren.
Det kan lika gärna vara min mamma eller syrra som råkar ut för det, och det gör mig riktigt förbannad.
Man glömmer bort att det ändå är uppriktiga människor som faktiskt tror att de kommer med något som är bra för andra, även om de själva är lurade utan att veta om det.
Varför vara taskig mot någon som tror att de försöker hjälpa och rädda andra?
2010-03-21, 16:30
Medlem
Bordelines avatar
Vilja och ord är jag helt med på. Egentligen även handling.
Fast jag tycker att den heliga anden är så mycket mer än handling, så jag hade nog hellre "staplat" det som Vilja - Ande - Handling.

Sen förstår jag även din tanke och hur du menar .. dock vet jag inte riktigt om jag håller med .. jag får begruna det lite då det var en ny tanke för mig

Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag hängde med! Men alltså när man läser ordspråksboken så handlade ju detta om visheten, och då är frågan: Har inte Gud alltid och i evighet varit vis? Fanns det en stund i evigheten då Gud inte hade vishet? För min tro på Gud är ju att han alltid har varit den han är idag, att han alltid har haft vishet, alltid varit allsmäktig, alltid varit evig, och alltid varit - Jag Är.
Nu vet ju jag att det står Herren skapade mig som sitt förstlingsverk, men kan det inte lika gärna betyda att en viss tanke skapades i Gud, en plan, och att anledningen till att han skapade allting berodde på denna tanke som hade skapats av Gud innan han gjorde något annat?

I min bibel står det i upp 3:14 "Början till Guds skapelse." Och början på Guds skapelse är ju att Gud talar och säger tex: "Varde ljus" och det blev ljust.

Fadern ville, Sonen talade, Den helige Ande förverkligade. Med andra ord: Vilja ord och handling!

Och just detta med att Kristus var den förstfödde i hela skapelsen, kan ju även betyda att allting som finns och att hela Israel existerar pga. denna plan som Fadern, Sonen och Den helige Ande från urminnes tider hade planerat.

Paulus säger i efesos 1:9-10

"Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden."

Jag har alltid ställt mig frågan: Varför är änglarna så glada över det som sker på jorden när de är i himlen? Svaret är att Guds hemlighet var att sammanfatta allt i Kristus; allt i himlen och på jorden. Judarna och hedningarna är sammanfattade i Kristus. Himmel och jord är sammanfattat i Kristus.

Och detta var Guds stora hemlighet, Israel är Guds enfödde son. Ur Israel skulle frälsaren för hela världen födas. Jesus Kristus - Guds enfödde son som Fadern hade sänt till världen. Och eftersom hela gamla testamentet och Israels historia beror på Kristus, och vittnar om Kristus så blir Kristus den förstfödde i hela skaparen.

Förstår du hur jag menar?
2010-03-21, 16:30
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Ja det var ju verkligen onskefullt sagt av din kompis. Jag hoppas verkligen att vittnena anmälde honom för detta! För sådär säger man inte till människor, oerhört grymt sagt!
2010-03-21, 16:35
Medlem
Persones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Öppnar du inte kommer de tillbaka.
Vill du slippa fler besök måste du vänligt men bestämt förklara att du inte vill ha fler besök.
Vill du vara riktigt säker på att de aldrig kommer tillbaka kan du ta reda på någon av JV's ohållbara påståenden och ta upp det med dem.
Då kommer de att tro att du är en avfälling och då kommer de att hålla sig så långt ifrån dig som det går.
Om man förklarar att man är en övertygad ateist då?
För det är jag. Det måste ju vara det värsta som finns i deras ögon?
Hela Genesis är ohållbar och det är en skam för mänskligheten att dem tror på de myterna kanske man kan förtälja?
2010-03-21, 16:46
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja det var ju verkligen onskefullt sagt av din kompis. Jag hoppas verkligen att vittnena anmälde honom för detta! För sådär säger man inte till människor, oerhört grymt sagt!

Vad skulle dom anmäla honom för? Olaga hot?
Som sagt tyckte jag det var onödigt taskigt men väcker man min polare på bakfyllan så får man nästan skylla sig själv. Sånt man får räkna med om man oinbjuden ringer på främlingars dörrar.
2010-03-21, 16:47
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
Hela Genesis är ohållbar och det är en skam för mänskligheten att dem tror på de myterna kanske man kan förtälja?

Sist jag träffade en ateist slutade det med samtal i 2h och att personen i princip var troende när vi lämnade .. Så ta inget fär givet
2010-03-21, 16:58
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vilja och ord är jag helt med på. Egentligen även handling.
Fast jag tycker att den heliga anden är så mycket mer än handling, så jag hade nog hellre "staplat" det som Vilja - Ande - Handling.

Sen förstår jag även din tanke och hur du menar .. dock vet jag inte riktigt om jag håller med .. jag får begruna det lite då det var en ny tanke för mig

Jo jag håller absolut med dig, inga ord i världen kan liksom ge Gud den förklaring som han är värd. Eftersom Gud är så otroligt stor. Den helige Ande har ju en kraft som förverkligar. Vi ber ju tex. I Faderns och Sonens och Den helige Andes namn. Namn är "tror jag" synonymt med kraft och makt. När tex. poliserna säger "Stopp i lagens namn" så menar ju inte dem att lagen har namnet "lag". Utan det betyder ju att om den personen inte stannar, så kan de genom lagen döma den personen för att han inte stannade. Så den personen som hör polisen säger detta, tänker då antagligen: "Om jag inte stannar så kommer de att dömma mig utifrån lagboken."

När vi döps, så "tror jag" att vi döps i Faderns och Sonens och Den helige Andes namn/kraft. Fadern har gett Sonen den kraft som står över alla andra krafter. Sonen har fått all makt i himlen och på jorden. Detta gör Yeshua Messias så otroligt mäktig. Och Guds Ande är ju den verkställer Faderns vilja och det som Sonen säger - men samtidigt är det Gud som gör det.

Jag har funnit en intressant sak om Nazaret nu, så jag rundar av och ger dig ordet nu BL!
2010-03-21, 17:01
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vad skulle dom anmäla honom för? Olaga hot?
Som sagt tyckte jag det var onödigt taskigt men väcker man min polare på bakfyllan så får man nästan skylla sig själv. Sånt man får räkna med om man oinbjuden ringer på främlingars dörrar.

Hets mot folkgrupp om inte annat! Han kunde väl ha låtit bli att öppna dörren? Eller sagt:"Jag är inte intresserad" och stängt igen dörren.
2010-03-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persone

Ibland funkar det, ibland inte.
Jag har gått med en del JV som själva har varit ateister tidigare.
De älskar att försöka motbevisa en ateist.

Men har du hållbara argument för varför du inte tror på Bibeln så lägg fram det till dem.
Problemet är ju att då är du inne i en diskussion i alla fall.
Med risk för att de går hem för att hitta fler argument och kommer tillbaka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in