Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Till en början så tror vi ju att Jehovas första skapelse var Jesus.
Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.
Kolosserna 1:15 Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse;
Uppenbarelseboken 3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Detta säger Amen, det trogna och sanna vittnet, Guds skaparverks början:
Det gör att Jesus ju självklart är en "del" av Jehova. Precis som jag är en "del" av min mor.
Så där kan jag se att Jehova och Jesus är "oss". Men eftersom jag ser Jesus som Guds son/skapelse och då även en del av honom, så har ju Jesus även en Gudomlighet i sig eftersom han är en "Gudason". Därav att man kan säga att vi är skapade till Guds avbild.. och då självklart även Jesus som är en "produkt" av Gud...
Hängde du med?
Den Heliga anden ser jag som Jehovas verksamma kraft, något som både Jesus, jag och du kan få del av.
Jag hängde med! Men alltså när man läser ordspråksboken så handlade ju detta om visheten, och då är frågan: Har inte Gud alltid och i evighet varit vis? Fanns det en stund i evigheten då Gud inte hade vishet? För min tro på Gud är ju att han alltid har varit den han är idag, att han alltid har haft vishet, alltid varit allsmäktig, alltid varit evig, och alltid varit - Jag Är.
Nu vet ju jag att det står Herren skapade mig som sitt förstlingsverk, men kan det inte lika gärna betyda att en viss tanke skapades i Gud, en plan, och att anledningen till att han skapade allting berodde på denna tanke som hade skapats av Gud innan han gjorde något annat?
I min bibel står det i upp 3:14 "Början till Guds skapelse." Och början på Guds skapelse är ju att Gud talar och säger tex: "Varde ljus" och det blev ljust.
Fadern ville, Sonen talade, Den helige Ande förverkligade. Med andra ord: Vilja ord och handling!
Och just detta med att Kristus var den förstfödde i hela skapelsen, kan ju även betyda att allting som finns och att hela Israel existerar pga. denna plan som Fadern, Sonen och Den helige Ande från urminnes tider hade planerat.
Paulus säger i efesos 1:9-10
"Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden."
Jag har alltid ställt mig frågan: Varför är änglarna så glada över det som sker på jorden när de är i himlen? Svaret är att Guds hemlighet var att sammanfatta allt i Kristus; allt i himlen och på jorden. Judarna och hedningarna är sammanfattade i Kristus. Himmel och jord är sammanfattat i Kristus.
Och detta var Guds stora hemlighet, Israel är Guds enfödde son. Ur Israel skulle frälsaren för hela världen födas. Jesus Kristus - Guds enfödde son som Fadern hade sänt till världen. Och eftersom hela gamla testamentet och Israels historia beror på Kristus, och vittnar om Kristus så blir Kristus den förstfödde i hela skaparen.
Förstår du hur jag menar?