2009-11-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Lång text

Intressant att läsa ta del av din upplevelse av tiden i Jv. Jag måste säga att jag känner igen din beskrivning av hur man snackade skit om de som hade uteslutits. Nu får man sitta skämmas eftersom man faktiskt inte var bättre än övriga Jv på den punkten.

Jag har nog aldrig hört något Jv säga "vad starkt av X att ta sig hit trots uteslutningen... osv". Men jag tvivlar inte heller på att det finns Jv:n som tänker så och ger uttryck åt detta i samtal med medvittnen.

Av ngn anledning drar jag mig till minnes en pionjärsyster som jag uppfattade som en oerhört varm och kärleksfull människa. Hon är/var en sådan som verkade tycka om och visade intresse för alla i församlingen, även de som kanske var lite socialt udda, de äldre osv. Men när det handlade om uteslutna blev hon helt som förbytt. Så fort ngn utesluten kom på tal fick hon ett slags förakt i blicken. Hon hade te.x. ingen förståelse för att man till exempel behåller en sparsam kontakt med en utesluten familjemedlem. Hon berättade bland annat om en ung flicka som helt sade upp kontakten med sin uteslutne far eftersom "lojaliteten mot Jehova var viktigare" och att hennes pappa hade "gjort Jehova ledsen", och framhöll henne som ett gott exempel att ta efter.

Hur som helt är min erfarenhet att den föraktfulla skitsnackande inställningen till uteslutna är vanligare än den omvända.
2009-11-06, 22:20
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Intressant att läsa ta del av din upplevelse av tiden i Jv. Jag måste säga att jag känner igen din beskrivning av hur man snackade skit om de som hade uteslutits. Nu får man sitta skämmas eftersom man faktiskt inte var bättre än övriga Jv på den punkten.

Jag har nog aldrig hört något Jv säga "vad starkt av X att ta sig hit trots uteslutningen... osv". Men jag tvivlar inte heller på att det finns Jv:n som tänker så och ger uttryck åt detta i samtal med medvittnen.

Av ngn anledning drar jag mig till minnes en pionjärsyster som jag uppfattade som en oerhört varm och kärleksfull människa. Hon är/var en sådan som verkade tycka om och visade intresse för alla i församlingen, även de som kanske var lite socialt udda, de äldre osv. Men när det handlade om uteslutna blev hon helt som förbytt. Så fort ngn utesluten kom på tal fick hon ett slags förakt i blicken. Hon hade te.x. ingen förståelse för att man till exempel behåller en sparsam kontakt med en utesluten familjemedlem. Hon berättade bland annat om en ung flicka som helt sade upp kontakten med sin uteslutne far eftersom "lojaliteten mot Jehova var viktigare" och att hennes pappa hade "gjort Jehova ledsen", och framhöll henne som ett gott exempel att ta efter.

Hur som helt är min erfarenhet att den föraktfulla skitsnackande inställningen till uteslutna är vanligare än den omvända.

Ja, det är nog så att de värsta kommentarerna uppkommer hos personer som har en naiv och bristande mognad. Där finner du nog aldrig någon lyckönskande kommentar, det förekommer i en något högre grad bland de äldre. Så upplevde jag det iaf. Och jag vinner inget på att överdriva, snarare tvärtom så riskerar jag ju att ses som ovänligt inställd och en avfälling, men detta tycker jag att mitt agerande, att endast ifrågasätta olika saker, knappast kvalificerar mig till...
2009-11-06, 23:47
Medlem
Det verkar som om svininfluensan är ett tecken på att slutet är nära.
2009-11-07, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Säger Sällskapet det?
2009-11-07, 02:18
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ja hujedamig. 4 pers har dött hittills bara i sverige. Frågan är om det ens är värt att utbilda sig eller skaffa familj? Jag menar, slutet är ju ändå så nära.
2009-11-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Ja hujedamig. 4 pers har dött hittills bara i sverige. Frågan är om det ens är värt att utbilda sig eller skaffa familj? Jag menar, slutet är ju ändå så nära.

Japp det är bara att damma av trä-fracken, för nu kan det ju inte vara långt borta, slutet alltså!
2009-11-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Säger Sällskapet det?

Nej det vet jag inte...
Hör bara vad enskilda vittnen säger. Men det är ju iofs inget nytt. 9/11 trodde man ju oxå att det var dax. Och det trodde jag med.
2009-11-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla

Hehehe...men alla såna här händelser håller ju spänningen på topp iaf. Om man nu tror och väntar på slutet.
2009-11-08, 12:07
Medlem
Yiddishs avatar
Hur är JV's uppfattning/tolkning av Uppenbarelseboken i Bibeln? Tolkas den annorlunda gentemot kristna?
2009-11-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Hur är JV's uppfattning/tolkning av Uppenbarelseboken i Bibeln? Tolkas den annorlunda gentemot kristna?

Vet inte vad du tänker på...men "det stora Babylon" är all falsk religion.
"Vilddjurets bild" och "vilddjuret som var men inte är men som kommer att resa sig" är FN.
"Draken" är Satan.
"Det lilla hornet som talar stora ord" är Angloamerika...

Uj, nu måste jag ta till boken....har glömt en hel del...

Eller du kanske tänkte på ngt annat?
2009-11-08, 14:40
Medlem
Citat:
Vet inte vad du tänker på...men "det stora Babylon" är all falsk religion.
"Vilddjurets bild" och "vilddjuret som var men inte är men som kommer att resa sig" är FN.
"Draken" är Satan.
"Det lilla hornet som talar stora ord" är Angloamerika...

Uj, nu måste jag ta till boken....har glömt en hel del...

Eller du kanske tänkte på ngt annat?

Hmm hur vet man det? Hur har Jv resonerat när man kopplat samman något som beskriver företeelser för 2000 år sedan med dagens förhållanden?

Ett exempel, hur kopplar man samman vilddjuret med FN??
Angloamerika, lilla hornet?? Verkar ju långsökt...
2009-11-09, 20:02
Medlem
dahnels avatar
Seriöst är det helt omöjligt att få tag på Jehovas vittnen? Någon som har erfarenhet? Jag har nog ringt till sex olika ställen nu och de svarar aldrig och de ringer inte tillbaka. Kanske var ett misstag att säga att jag håller på och skriver ett arbete om dem. Enligt min lärare skulle det inte vara något problem att få tag på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in