2009-12-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Nej nej, inte chans! Jag har frågat dem själv om detta. Svaret var. "Nej, en sekt är en rörelse som har en mänsklig ledare, vi har den rätte guden som ledare så vi är inte en sekt!"
Ett JV förstår aldrig att den är med i en sekt. de är helt fullt övertygade om att de är med i den enda sanna religionen, what so ever!
Oavsett att de är väldigt lika andra Amerikanska rörelser som startade på slutet av 1800-talet, ex Mormonerna, Adventisterna(7 eller 2), Baptisterna etc.. En ganska ny rörelse som är VÄLDIGT lika, är UNC. Nästan samma ideér, och med helt lika approach.
(googla på det, samma typ av bilder och inriktning)

Jehovas Vittnen utger sig för att vara helt unika.. men det minsta man kollar med liknande samfund är att det är inte så mycket som skiljer.
Det som skiljer ut just JV är att de är en "Apokalyptisk rörelse" dvs de predikar världens förintelse... och vad man kan säga om det är väl att: Alla apokalyptiska rörelser har 2 saker gemensamt...
- De har alla varit övertygade om att de har haft sanningen....
- De har alla haft fel...

Ska man dra lite om vad en sekt är.. (bortsett från vad just JV tycker då.. då de är i densamma och inte förstår (pga sektpåverkan) att de inte har "alla paddlarna i vattnet".) (var snäll mot dem)
Vill man läsa på om kännetecken på om sekter så kanske man kan börja på http://sektinfo.blogspot.com/2009/03/kannetecken-pa-sekter.html
Här passar JV in på 98% minst (tyvärr får man väl säga), ersätt bara "pastor" med "Den styrande kretsen" ibland.
(eller googla fritt på Sekter eller Cults bara och skapa en egen uppfattning)

Det där med JV's argument om sekt eller inte är intressant.
Om Gud själv leder JV så skulle han vara ansvarig för alla misstag och övergrepp som organisationen gjort och gör.
Om det är ofullkomliga människor som leder organisationen och själva ansvarar för sina misstag så leds den just av människor = sekt.
JV kan inte få både och.
Det är det ena eller det andra.
2009-12-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Exakt så är det, så ta seriöst på Guds varninger.

Jag tar Guds varningar på allra största allvar.
T.ex. hans varning för falska profeter.
Därför vill jag inte tillhöra en sekt som leds av falska profeter.
2009-12-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men borde inte den andra brottslingen som oxå hängde vid Jesus oxå få en uppståndelse? Han va väl som folk e mest, som de som ska få uppstå trots att de aldrig trott...

Helt rätt.
Då blir frågan vad det egentligen var Jesus lovade den andre?
Det kan i så fall knappast ha varit en vanlig uppståndelse som ändå alla ska få.
Vad skulle ha varit så speciellt med det?
2009-12-29, 23:26
Medlem
Citat:
Judas var ett instrument använt av Satan (och del i profetiorna)...tycker det e lite taskigt mot honom. Han var trots allt en människa i ett större spel. Någon var ju dömd att förråda Jesus...varför ska den då straffas?
Eller om ingen gjort det...hur hade historien då sett ut?

Det där har jag också tänkt mycket på.
Profetiorna skulle inte ha uppfyllts om inte Judas gjort det han gjorde.
Varför ska han sen ha skit för det?

Samma sak med Jesu död.
Om ingen hade velat avrätta honom, hade det blivit något lösenoffer då?
Varför döms i så fall de som ansvarade för det till evig tillintetgörelse enligt Vakttornet?
Borde de inte ha ett tack som gett oss en möjlighet som vi annars inte hade fått?
2009-12-29, 23:29
Medlem
Citat:
Och vilka sorts människor vill Gud ha i sitt paradis?

Människor som e känslokalla, såna som vänder bort blicken då de möter andra som använt sin gudagivna fria vilja till att inte vara JV längre, såna som bryter med sina familjemedlemmar pga av samma orsak?
Människor som tycker det e viktigare med slips och rätt längd på kjolen än att visa varann förståelse och medkänsla? Människor som dömer alla andra som inte har deras tro?
Vill Gud ha personer där som inte vågar tänka fritt, eller såna som efter ett tag inte längre kan tänka fritt pga av en stor rädsla av att drabbas av evig död?
Människor som inte vill umgås med de medtroende som inte har det så lätt?
Där "eliten" i den inre "duktiga" kretsen e de som räknas?
Människor som går över lik för att få utöva sin tro i en familj som e delad och som fulllständigt skiter i hur den icke troende i familjen känner det?
Där en välputsad bil och en välstädad trädgård betyder mer än att familjemedlemmarna lever i fred?

....osv osv osv....

Det finns så många fler exempel....och ärligt talat, är det så här man ska vara så tackar jag nej till den eviga framtiden. Jag vill inte vara så.

Vad i "sanningen ska göra er fria" passar in på ngt av dessa beteenden?

Du har obehagligt mycket rätt i det du skriver.
"Kärlek inbördes" skulle vara ett kännetecken på de sanna efterföljarna till Jesus.
Det verkar som JV kan sorteras bort enligt det kriteriet.
2009-12-29, 23:32
Medlem
Citat:
Så intressant vad ni överskattar er betydelse
Vem bryr sig om galan avfällingar

Psalm 59:8
"Men du, Jehova, ler åt dem, du gör narr av alla nationerna."

Mycket avslöjande, Flexbärt.
Du angriper personen för att slippa bemöta argumenten.
Så genomskinligt.
2009-12-30, 13:03
Medlem
anordmans avatar
Ska vi sammanfatta dessa frågor då Fb och MH har kastat in handduken om just dessa?

-Får jag då fråga... var Noa, eller tex Abraham, var de godkända av gud och "hade hans ynnest"?
Fb – Ja! (post 10220)

-Vilken organisation tillhörde dem? (Noa, Abraham)

-"man är alltså inte godkänd om man inte tillhör den amerikanska organisationen Jehovas."
FB – Ja alla ska slaktas, ca 999 människor per vittne.

-Anta att jag var född för 150 år sedan... vilken organisation skulle jag tillhört då för att räknas som godkänd?

Det vi har bevisat är:
- att det går alldeles utmärkt att stå i ynnest hos bibelns gud utan att behöva tillhöra någon organisation över huvudtaget.
Hade vi levt för 150 år sedan så har dem inte ens någon aning (de kanske inte får den frågan så ofta)
En klar fel-lära hos Jehovas med andra ord.
Detta var det primära jag ville få fram.

- Vi har fått reda på att de lär att alla utom JV ska slaktas när JV-guden ska frambringa Harmageddon.

- Fb och Mh lyckades med konststycket att nästan direkt avslöja sin egen bibelöversättning som lögnaktig.

- Mh visade och tyckte hans gud var kärleksfull när han ger döda människor som aldrig haft möjlighet att få hålla i en bibel, bli uppväckta och få den möjligheten, men tänker inte längre än att han också lär att samma gud ska ta livet av typ 2 miljarder idag som inte heller har fått någon aning om någon bibel.

Så var det med det...
2009-12-30, 13:15
Medlem
anordmans avatar
Abort, fosters värde för gud...

Nu börjar vi om med en annan fråga jag funderat över..

Vi tar ett gift JV par.
Hon blir gravid. Av någon orsak väljer de att abortera fostret.

1. Kommer de att bli uteslutna?
2. Har de syndat mot gud?
2009-12-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Nu börjar vi om med en annan fråga jag funderat över..

Vi tar ett gift JV par.
Hon blir gravid. Av någon orsak väljer de att abortera fostret.

1. Kommer de att bli uteslutna?
2. Har de syndat mot gud?

1. Ja
2. Ja
2009-12-30, 13:46
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
1. Ja
2. Ja

Jaha, som jag anade.
Varför blir de uteslutna?
Varför har man syndat mot gud?
2009-12-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
1. Ja
2. Ja

1. Inte nödvändigtvis om man visar äkta ånger.

2. nej
2009-12-30, 13:59
Bannlyst
Citat:
1. Inte nödvändigtvis om man visar äkta ånger.

2. nej

Anser JV att abort är okey alltså?

Är inte det lika med mord? Dvs att man förnekar barnet sitt framtida liv som människa, oavsett när aborten sker?

Det måste väl ändå vara att synda mot Gud?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in