2010-03-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Bra svarat Gitte!
Du vet väl att det alltid har varit "-max 2 år kvar nu!" från podiet sedan 1910
Nu tar vi honom. Låt Flexbert (eller något annat JV) förklara 1914 och generationen för oss nu.

Tyvärr, så kommer Flexbärt, och de flesta andra JV att förneka alla fakta, oavsett hur många litteratur-citat vi presterar här!
Sorgligt men sant.
2010-03-12, 06:59
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Tyvärr, så kommer Flexbärt, och de flesta andra JV att förneka alla fakta, oavsett hur många litteratur-citat vi presterar här!
Sorgligt men sant.
var inte så säker....
2010-03-12, 10:31
Medlem
JV väntade sig Harmageddon 1914 och trodde att de skulle upp till himlen då.
När det sen inte hände var det visst så att 1914 innebar att Jesus sattes på tronen osynligen.
2010-03-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jv väntade sig Harmageddon 1914 och trodde att de skulle upp till himlen då.
.

Du är så okunnig

Vad ska vi i himlen att göra?
Man kan inte annat göra än Jehova.

Psalm 59:8
"Men du, Jehova, ler åt dem, du gör narr av alla nationerna."

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]

Lägg av i tid innan ni syndar mot helig ande med er tokprat.
2010-03-12, 11:19
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du är så okunnig

”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]

Oj jag undrar vem som är okunnig här och gör bort sig här?

Jehovas Vittnen började som bibelstudenter när en viss Russel typ 1870 startade det hela och förutspådde att jesus skulle komma redan 1874... nåväl..
MEN märk väl att samtliga Bibelstudenter/Jehovas vittnen ända fram till 1935 hade ENBART ett himmelskt hopp! Innan de kom fram med iden om att det skulle finnas "andra får" som skulle kunna få leva för evigt på jorden.
I minst 65 år så fanns enbart ett himmelskt hopp
.. innan de kom med "nytt ljus"

Leviticus har alltså 100% rätt här.

passa dig Flexbert.. nu är jag på banan igen.... och vad har dina 2 skriftställen med saken att göra..INGET!

Var nu saklig och precis och flumma inte runt med pseudosvar.

SÅ... tillbaka till sakfrågan
1914 kommer jag att återkomma till senare...

Nu börjar vi med att reda ut en sak i taget.
Matteus 24:34 (ett älsklingsställe för JV:s)
"Jag säger er i sanning att denna generation visst inte ska försvinna förrän allt detta inträffar."
Ni påstår att Jesus osynliga närvaro började 1914.. och här säger han att den generationen inte ska försvinna förrän ingripandet (harmageddon).

För mig är en generation 25-30 år enligt gängse norm i uppslagsverk. Det behövdes 40 år för att byta generation totalt för israeliterna i ökenvandringen.

Fråga 1. Hur lång är en generation för Jehovas Vittnen?
Senast redigerad av anordman 2010-03-12 kl. 11:23.
2010-03-12, 17:26
Medlem
Citat:
Du är så okunnig

Nu blir jag mycket förvånad.
Alla JV vet att det är som Leviticus säger.
Varför vet inte du det?
Läs i JV's historiebok får du se.
Du ska få ett exempel från sidan 161.

"De trodde att om dessa som sades tillhöra den stora skaran var trogna vid den tidpunkten, skulle de bli uppväckta till himmelskt liv - inte för att härska som kungar, utan för att inta en plats inför tronen."
2010-03-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nu blir jag mycket förvånad.
Alla JV vet att det är som Leviticus säger.

Är Leviticus ett vittne?
2010-03-12, 18:23
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Är Leviticus ett vittne?
URSÄKTA!!???

Vad har det överhuvudtaget med frågan att göra???

Vem som ställer frågan eller kommer med ett påstående är väl HELT IRRelevant?

Är det skillnad på vem som ställer frågorna mot din tro???? DU MÅSTE SKÄMTA???

Så... Nu vet vi alla att du har läst tråden här....

Nu börjar vi om igen...
(och efter vad du gjorde nyss mot Leviticus så kommer jag att dra varenda fråga rätt i botten! förvänta dig 5 frågor plus efter denna. Vad du än är, så visar du inget av kännetecknena på en sann kristen, innbördes kärlek och att söka efter det 99nde fåret... jag kommer att återkomma till detta..)

Senast redigerad av anordman 2010-03-12 kl. 18:38.
2010-03-12, 18:45
Medlem
Citat:
URSÄKTA!!???

Som för alla andra:
En generation avser vanligtvis alla människor som är födda ungefär vid samma tid. (2Mo 1:6; Mt 11:16)
Ordet används därför också i betydelsen ”samtida”. I*Första Moseboken 6:9 sägs det om Noa: ”Han visade sig vara oklanderlig bland sina samtida [ordagr.: bland (i) sina generationer].” När ordet generation används om släktskapsförhållanden kan det avse en grupp avkomlingar, till exempel söner och döttrar eller barnbarn. (Job 42:16)

Ordet kan också användas som ett tidsmått med avseende på förgångna eller framtida tidsperioder. De generationer av människor som härstammar från syndaren Adam har varit förgängliga i motsats till jorden, som består för evigt. (Pre 1:4; Ps 104:5)
Men uttrycken ”intill tusen generationer” och ”i oräkneliga generationer” avser något som varar till oöverskådlig tid. (1Kr 16:15; Jes 51:8)
När judarna fick befallning om att fira påsken ”i generation efter generation” betydde det att de skulle fortsätta att fira den under en tid som då var oöverskådlig. (2Mo 12:14) Till Mose sade Gud att han skulle bli ihågkommen genom sitt namn, Jehova, ”till oöverskådlig tid”, ”från generation till generation”, dvs. för evigt. (2Mo 3:15) Aposteln Paulus sade att härligheten tillhör Gud ”i alla generationer i evigheters evighet”. (Ef 3:21)

Ordet generation kan också avse en grupp eller kategori människor, dvs. människor som har vissa egenskaper eller förhållanden gemensamt. Bibeln talar om ”den rättfärdiges generation” (Ps 14:5; 24:6; 112:2) och ”en förvänd och förvriden generation”. (5Mo 32:5,*20; Ord 30:11–14)

När Jesus Kristus var på jorden sade han något liknande om dem som tillhörde den judiska nationen på den tiden, och aposteln Paulus använde ett sådant uttryck om världen i allmänhet på hans tid, en gudfrånvänd värld. (Mt 12:39; 16:4; 17:17; Mk 8:38; Flp 2:14,*15)

Ett hebreiskt ord för ”generation” är dōr, som motsvarar det arameiska ordet dar. (Dan 4:3,*34) Ordet dōr kommer från en verbrot som betyder ”lägga i en ring” eller ”gå omkring” (Hes 24:5; Ps 84:10) och har därför grundbetydelsen ”ring”.
Det besläktade ordet dur betyder ”boll”. (Jes 22:18) Det grekiska ordet för generation är geneạ, från en rot som betyder ”födas”.
Längd. När ordet ”generation” används om människor som lever under samma tid är det inte möjligt att säga exakt hur lång den tiden är, förutom att det handlar om en förhållandevis begränsad period. Gränserna bestäms av den normala livslängden under den period det gäller. Medellivslängden för de tio generationer som levde från Adam till Noa var mer än 850*år. (1Mo 5:5–31; 9:29)

Men efter Noas tid sjönk människans livslängd drastiskt. Abraham levde i bara 175*år. (1Mo 25:7) I*vår tid är det vanligt att de som lever under gynnsamma förhållanden blir 70–80*år, ungefär som på Moses tid.
Mose skrev: ”Våra levnadsårs dagar är sjuttio år, och om de på grund av särskild kraft är åttio år, innebär deras strävan ändå bara vedermöda och bekymmer; ty det är snabbt förbi, och bort flyger vi.” (Ps 90:10)
Några lever kanske längre, men Mose beskrev hur det vanligtvis förhåller sig. Mose själv, som levde i 120*år, var ett undantag, likaså hans bror Aron (123*år), Josua (110*år) och andra som hade en ovanlig styrka och livskraft. (5Mo 34:7; 4Mo 33:39; Jos 24:29)

”Generationen” i Jesu profetior. När Bibelns profetior talar om ”den här generationen” eller ”denna generation” måste man se på sammanhanget för att avgöra hur ordet generation skall uppfattas. Vid det tillfälle då Jesus Kristus fördömde judarnas religiösa ledare sade han avslutningsvis: ”Jag säger er i sanning: Allt detta skall komma över den här generationen.” Historien visar att den generation som levde då fick uppleva den förutsagda ödeläggelsen av Jerusalem omkring 37*år senare, år*70. (Mt 23:36)
Senare samma dag använde Jesus nästan samma ord igen då han sade: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.” (Mt 24:34)

I*det här fallet besvarade Jesus en fråga om ödeläggelsen av Jerusalem och dess tempel och om tecknet på hans närvaro och avslutningen på tingens ordning. Hans uttalande om ”denna generation” gällde således tiden fram till år*70.
Men han använde också ordet ”generation” med avseende på människor som på ett eller annat sätt skulle komma att beröras av det som skulle inträffa under hans närvaro. (Mt 24)

Sedan 1914 har mänskligheten upplevt de skrämmande händelser som Jesus räknade upp i Matteus, kapitel*24, Markus, kapitel*13, och Lukas, kapitel*21, bland annat internationella krig, stora jordbävningar, hemska farsoter, utbredd hungersnöd och förföljelse av kristna.

Detta är vad svar du for i den frågan, over and out.
2010-03-12, 18:46
Medlem
Citat:
Är Leviticus ett vittne?

Hur så?
Du får väl fråga Leviticus.
Men vad har det med det att göra att du inte vet vad alla JV vet?
2010-03-12, 19:26
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Som för alla andra:
En generation avser vanligtvis alla människor som är födda ungefär vid samma tid. (2Mo 1:6; Mt 11:16)
Ordet används därför också i betydelsen ”samtida”. I*Första Moseboken 6:9 sägs det om Noa: ”Han visade sig vara oklanderlig bland sina samtida [ordagr.: bland (i) sina generationer].” När ordet generation används om släktskapsförhållanden kan det avse en grupp avkomlingar, till exempel söner och döttrar eller barnbarn. (Job 42:16)

Ordet kan också användas som ett tidsmått med avseende på förgångna eller framtida tidsperioder. De generationer av människor som härstammar från syndaren Adam har varit förgängliga i motsats till jorden, som består för evigt. (Pre 1:4; Ps 104:5)
Men uttrycken ”intill tusen generationer” och ”i oräkneliga generationer” avser något som varar till oöverskådlig tid. (1Kr 16:15; Jes 51:8)
När judarna fick befallning om att fira påsken ”i generation efter generation” betydde det att de skulle fortsätta att fira den under en tid som då var oöverskådlig. (2Mo 12:14) Till Mose sade Gud att han skulle bli ihågkommen genom sitt namn, Jehova, ”till oöverskådlig tid”, ”från generation till generation”, dvs. för evigt. (2Mo 3:15) Aposteln Paulus sade att härligheten tillhör Gud ”i alla generationer i evigheters evighet”. (Ef 3:21)

Ordet generation kan också avse en grupp eller kategori människor, dvs. människor som har vissa egenskaper eller förhållanden gemensamt. Bibeln talar om ”den rättfärdiges generation” (Ps 14:5; 24:6; 112:2) och ”en förvänd och förvriden generation”. (5Mo 32:5,*20; Ord 30:11–14)

När Jesus Kristus var på jorden sade han något liknande om dem som tillhörde den judiska nationen på den tiden, och aposteln Paulus använde ett sådant uttryck om världen i allmänhet på hans tid, en gudfrånvänd värld. (Mt 12:39; 16:4; 17:17; Mk 8:38; Flp 2:14,*15)

Ett hebreiskt ord för ”generation” är dōr, som motsvarar det arameiska ordet dar. (Dan 4:3,*34) Ordet dōr kommer från en verbrot som betyder ”lägga i en ring” eller ”gå omkring” (Hes 24:5; Ps 84:10) och har därför grundbetydelsen ”ring”.
Det besläktade ordet dur betyder ”boll”. (Jes 22:18) Det grekiska ordet för generation är geneạ, från en rot som betyder ”födas”.
Längd. När ordet ”generation” används om människor som lever under samma tid är det inte möjligt att säga exakt hur lång den tiden är, förutom att det handlar om en förhållandevis begränsad period. Gränserna bestäms av den normala livslängden under den period det gäller. Medellivslängden för de tio generationer som levde från Adam till Noa var mer än 850*år. (1Mo 5:5–31; 9:29)

Men efter Noas tid sjönk människans livslängd drastiskt. Abraham levde i bara 175*år. (1Mo 25:7) I*vår tid är det vanligt att de som lever under gynnsamma förhållanden blir 70–80*år, ungefär som på Moses tid.
Mose skrev: ”Våra levnadsårs dagar är sjuttio år, och om de på grund av särskild kraft är åttio år, innebär deras strävan ändå bara vedermöda och bekymmer; ty det är snabbt förbi, och bort flyger vi.” (Ps 90:10)
Några lever kanske längre, men Mose beskrev hur det vanligtvis förhåller sig. Mose själv, som levde i 120*år, var ett undantag, likaså hans bror Aron (123*år), Josua (110*år) och andra som hade en ovanlig styrka och livskraft. (5Mo 34:7; 4Mo 33:39; Jos 24:29)

”Generationen” i Jesu profetior. När Bibelns profetior talar om ”den här generationen” eller ”denna generation” måste man se på sammanhanget för att avgöra hur ordet generation skall uppfattas. Vid det tillfälle då Jesus Kristus fördömde judarnas religiösa ledare sade han avslutningsvis: ”Jag säger er i sanning: Allt detta skall komma över den här generationen.” Historien visar att den generation som levde då fick uppleva den förutsagda ödeläggelsen av Jerusalem omkring 37*år senare, år*70. (Mt 23:36)
Senare samma dag använde Jesus nästan samma ord igen då han sade: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.” (Mt 24:34)

I*det här fallet besvarade Jesus en fråga om ödeläggelsen av Jerusalem och dess tempel och om tecknet på hans närvaro och avslutningen på tingens ordning. Hans uttalande om ”denna generation” gällde således tiden fram till år*70.
Men han använde också ordet ”generation” med avseende på människor som på ett eller annat sätt skulle komma att beröras av det som skulle inträffa under hans närvaro. (Mt 24)

Sedan 1914 har mänskligheten upplevt de skrämmande händelser som Jesus räknade upp i Matteus, kapitel*24, Markus, kapitel*13, och Lukas, kapitel*21, bland annat internationella krig, stora jordbävningar, hemska farsoter, utbredd hungersnöd och förföljelse av kristna.

Detta är vad svar du for i den frågan, over and out.

Frågan var väldit klar och tydlig...
Finns det ens någon tillstymmelse till ett citat eller hänvisning till något Vakttorn eller bok som är utgiven från Watchtower Bible Tract & Society ovan i ditt svar?

Detta väcker frågan.. är du ett Jehovas Vittne överhuvudtaget Flexbert? jag börjar verkligen undra får jag säga... inte en enda hänvising till dina egna tidskrifter och läror???

Ska man bena ner det du trots allt sagt då... (sjäv tydligen eller??)

Kommentar 1B.
ehh ja..? Naturligtvis.. men växer upp till 25års ålder (20-30)... gör egna barn... OCH skapar en NY generation.

Fråga 1B
När ordet generation används om släktskapsförhållanden kan det avse en grupp avkomlingar, till exempel söner och döttrar eller barnbarn.
Men det var ju inte fråga om något släktskapsförhållande här eller hur...
Bara "den generation som.."
Vad sysslar du med.. jag har ju sagt åt dig att du kan ge upp dina dimm-ridåer mot mig?!

Kommentar 1C
Allt detta skall komma över den här generationen.” Historien visar att den generation som levde då fick uppleva den förutsagda ödeläggelsen av Jerusalem omkring 37*år senare, år*70. (Mt 23:36)
Här anger du generationen till 37år...
du det var länge sedan det hade gått 37 år..
Ni kommer att fira hundra års jubileum, om 3 år

Du skrev väldigt mycket... om väldigt lite...
och inte ett enda dugg om Jehovas Vittnens tolkning om generationen eller en hänvisnig till en bok eller en Vakttorns-artikel...

Är du verkligen ett Jehovas Vittne?
Helt uppriktigt alltså?

Jag undrar verkligen... för svaren stämmer inte nämligen...
Jag undrar starkt om inte du är utesluten av någon orsak... för du verkar nämligen inte ha den senaste kollen...
Du har nog varit ett vittne... eller studerat mycket... men jag gissar att något hänt för ett antal år sedan... du åkte ut... du anser att det var orättfärdigt.. och förfäktar Jehovas Vittnen fortfarande med gamla läror och med bibeln....

Problemet är bara att jehovas vittnen lämnar bibeln mer och mer och förlitar sig mer på den trogne och omdömmesgille slaven... och det är där du avslöjar dig... du använder udda bibelställen.. som inte normala Vittnen använder längre...

Det får vara som det vill med det...

DVS. du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Det räcker bra med ett tids-spann och en hänvisning till en Vakttornsartikel eller citat från en JV-bok...
Hur svårt kan det vara?

EDIT:

FLEXBERT!

Jag ska precisera mig... nu gäller det att bevisa vem du är!

THIS IS IT!
(Efter dina många år på Flashback...)

VEM... eller VILKA, är generationen för Jehovas Vittnen, OCH hur LÅNG är Generationen?
Senast redigerad av anordman 2010-03-12 kl. 20:06.
2010-03-12, 21:24
Medlem
Bordelines avatar
Citat:

VEM... eller VILKA, är generationen för Jehovas Vittnen, OCH hur LÅNG är Generationen?

Generationen av smorda.
Det innebär att vissa av de 144 000 kommer att finnas kvar på jorden när Harmageddon kommer.
Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in