2008-08-23, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Missminner jag mig inte så rättade JV till profetian efter att den hade "gått ut". Alltså rättade de den efter att den visat sig vara fel.

Ok vi tar det en gång till. Det kan inte ha varit en profetia i o m att dom inte satt ut nåt exakt datum eller ens påstått vad som exakt skulle hända 1975. Det s-p-e-k-u-l-e-r-a-d-e-s däremot vad som skulle hända 1975. En del trodde bl a att Har-Magedon skulle komma, men inget skrevs ordagrannt.

Gitte däremot vår käre Jv-antagonist vill så gärna att det ska vara en falsk profetia, men det uppfyller inte kraven på varken en falsk profetia eller en profetia över huvudtaget. Så det finns egentligen inget att argumentera om i det här fallet. Att Jv skrev vinklade artiklar är ett faktum. Däremot skrevs ingen "profetia", det är lögn och förbannad dikt.

Alltså: ingen falsk profetia. inget att diskutera egentligen, eller hur?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-23 kl. 00:44.
2008-08-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Ok vi tar det en gång till. Det kan inte ha varit en profetia i o m att dom inte satt ut nåt exakt datum eller ens påstått vad som exakt skulle hända 1975. Det s-p-e-k-u-l-e-r-a-d-e-s däremot vad som skulle hända 1975. En del trodde bl a att Har-Magedon skulle komma, men inget skrevs ordagrannt.

Gitte däremot vår käre Jv-antagonist vill så gärna att det ska vara en falsk profetia, men det uppfyller inte kraven på varken en falsk profetia eller en profetia över huvudtaget. Så det finns egentligen inget att argumentera om i det här fallet. Att Jv skrev vinklade artiklar är ett faktum. Däremot skrevs ingen "profetia", det är lögn och förbannad dikt.

Alltså: ingen falsk profetia. inget att diskutera egentligen, eller hur?

Jaha så nu spekulerar man om sitt nya ljus? Vad mer spekulerar Jv om? Blodtransfusioner?? Tydligen allt som det senila gänget i Brockolyn svamlar om. Hur någon kan ta dessa charlataner på allvar är och förblir en gåta. När lyckades du lura i dig själv att det inte är en falsk profetia?
2008-08-23, 01:01
Medlem
Fusk

Citat:
Så här står det i svenska upplagan av Vakttornet 15 maj, 1983:

En del seismologer tror att jorden nu befinner sig i en aktiv jordbävningsperiod. Professor Keiiti Aki vid avdelningen för forskning om jorden och planeterna vid Teknologiska institutet i Massachusetts i USA talar till exempel om ”den märkbara ökningen av intensiteten hos och förekomsten av större jordbävningar under de senaste hundra åren”, även om han säger att perioden mellan åren 1500 och 1700 var lika aktiv.

Vad är problemet?

1) Detta står inte alls i Vakttornet 15 maj 1983. Men det står i Vakttornet 15 september 1983, s. 6.

2) Ingen seismolog tror att jorden befinner sig i en särskilt aktiv jorbävningsperiod jämfört med tidigare. Jv och andra har aldrig lyckats hederligt citera någon seismolog som har den uppfattningen. Många seismologer har i stället framhållit att ingen ökning har ägt rum jämört med tidigare.

3) Citatet ovan har fuskat med vad Keiiti Aki skrev till Sällskapet. Jonsson och Persson skrev till Aki och fick en kopia av det svar han sänt Sällskapet. Denna kopia har blivit fotografiskt reproducerad i boken THE SIGN OF THE LAST DAYS - WHEN? som kom ut 1987 (s. 241) Akis brev är daterat 30 september 1982. Aki skrev inte om "den märkbara ökningen", som Jv skriver, utan om den "skenbara ökningen" ("the apparent surge") som han menade berodde på förbättrad statistik. Han framhöll att plattorna i jorden haft en stadig rörelse under miljoner år. I ett separat brev till Jonsson och Persson skrev Aki att det var hans övertygelse att seismiciteten har varit oförändrad under tusentals år. (fotografiskt reproducerat, s. 242)

Detta fiffel med vad en seismolog skrivit är allvarligt. Men samma vakttornsartikel innehåller ett ännu allvarligare bedrägeri om jordbävningar. Detta kommer att redovisas i en separat post.
2008-08-23, 08:33
Medlem
fotos avatar
Med tanke på ditt svar till Snorlyktan anser du alltså att bibeln kan innehålla fel.

Citat:
postat av Snorlyktan
Bara undrar hur fasen något kan bli fel i Vakttornet, tidningen är ju skriven av gud.

Citat:
Tidningen är skriven av människor inspirerade av Guds ord, Bibeln. Lika mycket som profeterna på sin tid var inspirerade av Gud när dom skrev Bibeln. Men jag förväntar mig ärligt talat inte att en ateist ska förstå sådant. Ingen Gud, ingen agapekärlek.
2008-08-23, 08:40
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Med tanke på ditt svar till Snorlyktan anser du alltså att bibeln kan innehålla fel.

Det var på tiden, faktiskt, med tanke på hur många fel som smugit sig in i bibeln.
2008-08-23, 08:46
Medlem
fotos avatar
Citat:
Det var på tiden, faktiskt, med tanke på hur många fel som smugit sig in i bibeln.

Va? Bibeln innehåller inga fel......vakttornet däremot gör det.
2008-08-23, 09:35
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Bara undrar hur fasen något kan bli fel i Vakttornet, tidningen är ju skriven av gud.

"The Watchtower is a magazine without equal on earth because God is the author." WT, 15 April 1943 s. 127
Bra citat Snorlyktan. Den trogne och omdömmesgille slaven sätter sig på höga hästar - igen, men inte mycket till omdömme med sådana här uttalanden.
2008-08-23, 09:39
Medlem
schabo-labos avatar
Hur gammal material är ok?

Citat:
här gräver vi fram 65 år gammalt material.. vad är ditt uppsåt?
Material från 40-talet tycker verkar du ogilla.. vad sägs om 50,60 eller 70-talet? Hur långt bak i JVs litteratur är det ok att gå, tio år, sedan skall det brännas/icke diskuteras? Upplys mig.

Citat:
Tycker jag? Det är konkret och naken fakta, damen. Inget annat. Varken Vakttornet eller Vakna! skriver något om ett exakt datum. Det spekuleras inte ens i ett exakt datum. Rätt ska vara rätt! Är det inte sanningen vi ska hålla oss till Gitte? Eller är det din "sanning" som gäller?
Nu står det ju inte "datum" i bibeln, utan "stunden".
Senast redigerad av schabo-labo 2008-08-23 kl. 09:49.
2008-08-23, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaha så nu spekulerar man om sitt nya ljus? Vad mer spekulerar Jv om? Blodtransfusioner?? Tydligen allt som det senila gänget i Brockolyn svamlar om. Hur någon kan ta dessa charlataner på allvar är och förblir en gåta. När lyckades du lura i dig själv att det inte är en falsk profetia?

för 33 år sedan gjorde dom det misstaget, ja. Det är tydligen något fel med spekulationer.
2008-08-23, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Material från 40-talet tycker verkar du ogilla.. vad sägs om 50,60 eller 70-talet? Hur långt bak i JVs litteratur är det ok att gå, tio år, sedan skall det brännas/icke diskuteras? Upplys mig.

Nu står det ju inte "datum" i bibeln, utan "stunden".

Använder man sig av en noggrannare översättning så står det "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern." Det går bra att jämföra med gamla skriftrullar av dom kristna grekiska skrifterna.

Hetsig? Inte bra för hjärtat.
2008-08-23, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
1) Detta står inte alls i Vakttornet 15 maj 1983. Men det står i Vakttornet 15 september 1983, s. 6.

2) Ingen seismolog tror att jorden befinner sig i en särskilt aktiv jorbävningsperiod jämfört med tidigare. Jv och andra har aldrig lyckats hederligt citera någon seismolog som har den uppfattningen. Många seismologer har i stället framhållit att ingen ökning har ägt rum jämört med tidigare.

3) Citatet ovan har fuskat med vad Keiiti Aki skrev till Sällskapet. Jonsson och Persson skrev till Aki och fick en kopia av det svar han sänt Sällskapet. Denna kopia har blivit fotografiskt reproducerad i boken THE SIGN OF THE LAST DAYS - WHEN? som kom ut 1987 (s. 241) Akis brev är daterat 30 september 1982. Aki skrev inte om "den märkbara ökningen", som Jv skriver, utan om den "skenbara ökningen" ("the apparent surge") som han menade berodde på förbättrad statistik. Han framhöll att plattorna i jorden haft en stadig rörelse under miljoner år. I ett separat brev till Jonsson och Persson skrev Aki att det var hans övertygelse att seismiciteten har varit oförändrad under tusentals år. (fotografiskt reproducerat, s. 242)

Detta fiffel med vad en seismolog skrivit är allvarligt. Men samma vakttornsartikel innehåller ett ännu allvarligare bedrägeri om jordbävningar. Detta kommer att redovisas i en separat post.

1.) Oj, jag tittade fel. Mänskliga faktorn. Förlåt så hemskt mycket för min falska profetia.

2.) Hur har du kommit fram till det?

3.) Jag har svårt för att tro på dina anklagelser, när man tänker på hur du tolkade J D Parsons bok, samt att alla andra böcker som hänvisar till pålen avfärdar du per automatik, för att det inte stöder just din tes. Amatörmässiga efterforskningar på min ära.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-23 kl. 10:45.
2008-08-23, 10:54
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
1.) Oj, jag tittade fel. Mänskliga faktorn. Gör du någonsin fel Ebbe? Jag börjar snart tro att du är fullkomlig. För du verkar rättfärdiga ditt eget felsökande, när du borde sopa rent framför din egen dörr först och främst.

2.) Hur har du kommit fram till det? Tycker du börjar ta dig stora friheter som för seismologernas talan.

3.) Jag har svårt för att tro på dina anklagelser, när man tänker på hur du tolkade J D Parsons bok, samt att alla andra böcker som hänvisar till pålen avfärdar du per automatik, för att det inte stöder just din tes. Väldigt vinklade undersökningar du utför, knappast objektiva. Detta fiffel med dina undersökningar är också allvarliga. Först och främst så är dom väldigt vinklade, du gör egna, (vridna) amatörmässiga tolkningar av glasklara fakta så att dom ska passa ditt syfte. Du är verkligen förblindad av din egen självrättfärdighet måste jag kraftfullt påstå.

Man blir ju fundersam. JV säger att jordbävningsfrekvensen ökat på sistone, på andra håll undrar seismologerna var jordbävningarna tagit vägen: http://findarticles.com/p/articles/mi_m1200/is_n4_v144/ai_14188220

Men jag tror nog Eberhard har en poäng. Forskarna sätter ut fler och känsligare seismografer idag än förr. Givetvis upptäcker man då fler jordbävningar. Det bör nog noteras att dessa är små rackare som inte hade upptäckts annars; frekvensen stora jordbävningar (6 och över på Richterskalan) håller i stort sett samma frekvens. http://earthquake.usgs.gov/learning/today/

Man tycker att man som ansvarsfullt Vittne på Vakttornet nämner det, istället för att hävda att det sker fler jordbävningar idag än förr.

Hittade en annan liten skoj sida. http://www.jwfacts.com/index_files/earthquakes.htm

Man blir lite nyfiken hur Vakttornets författare (Gud?) tänker. Hur kan antalet jordbävningar öka? Jordbävningar är ju ett resultat av att jordens tektoniska plattor kolliderar, skulle dessa helt plötsligt ha accelererat? Nope, säger oss satellitmätningar, kontinentalplattornas hastighet är oförändrad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in