Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Så som du beskriver ledningen verkar de nästan skrämmande. En elitgrupp utan kontroll som styr, eller försöker styra, över medlemmarnas liv. Vet medlemmarna vilka de är? (Vill minnas att deras identiteter, åtminstone förr, var hemlighållna.) När du säger att deras styre kostat människor livet, vad tänker du på då? Är medveten om att blodtransfusioner inte är tillåtna, men du kanske tänker på annat?
Det är det jag inte gillar heller...ledningens sätt mot medlemmarna. Det smittar ju även av sig på de äldste i församlingarna, det är väl dem man själv närmast råkar ut för om det är ngt.
Jag har blivit "kallt" bemött när jag haft frågor eller när jag haft ngn åsikt om vad som ingår i JV-livet.
Vid ett tillfälle då jag med en äldste tog upp att jag tyckte det var jobbigt att det hela tiden pressades på att göra en massa (möten, tjänst etc) så sa han irriterat att "vem tror du vill att du ska känna så? Jo Satan".
Jag tänkte bara att neeej...inte Satan...jag hade ju hört det från podiet.
Men så här i efterhand, vem vet vems ord som egentligen sprids därifrån...
Vid ett annat tillfälle när jag med två äldste tog upp det här med syndafloden...hur den tidsmässigt krockade med pyramidbyggena och det historiskt oriktiga med år 607 så fick jag till svar att "de oxå kunde fundera på det ibland"....och att..."det är bra att du funderar men fundera inte
för mkt, det är inte bra".
Förutom blodtransfusioner så har det förekommit/förekommer självmord av uteslutna som inte haft nånstans att ta vägen när de blivit utknuffade i den värld de lärt sig vara "rädda" för, och de som dog när organtransplantationer och vaccinering(?) var förbjudet.
Dessa har dött
pga Organisationen....om man tänker på hur många som dött i "självmordssekter" där de begått massjälvmord pga "sin tro"...så är inte antalet (om man skulle samla ihop dem alla) mindre i JV. Men det sker inte samtidigt, på samma plats, så då tänker man antagligen inte på det på samma sätt.