2010-07-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Precis, misslyckanden förklaras med den mänskliga faktorn.
Det intressant är att det bara är den mänskliga faktorn i efterhand.
När det krävs att medlemmarna ska godta en ny förklaring trycks det mkt på att man måste göra det om man vill vara lydig mot Gud.
Sen när det visar sig vara fel hade plötsligt Gud ingenting med saken att göra.
När man ser på det i backspegeln blir man lite förvånad för att man inte insåg det ohållbara i det tidigare.

Det blir nog en kris för ett antal varje gång läror ändras.
Många avhoppare som jag har pratat med hänvisar till just ett sånt tillfälle som orsak till deras avhopp.
En viktig ändring som gjordes i våras fick två av mina vänner att hoppa av för att förklaringen var som de sa "bara för korkad".
Oj, då förstår jag. Tack för att du klargjorde detta!

Vad var det, om jag får fråga, för ändring (och förklaring) som fick dina vänner att lämna?
2010-07-25, 08:49
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Kanske kan Gitte kasta ytterligare lite ljus på detta så får vi ett perspektiv till på förutsägelserna som inte slog in? Vore hemskt tacksam!

Nu är jag inte Gitte, men den här artikeln är intressant läsning: http://www.freeminds.org/doctrine/prophecy/when-prophecies-fail.html
2010-07-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nu är jag inte Gitte, men den här artikeln är intressant läsning: http://www.freeminds.org/doctrine/prophecy/when-prophecies-fail.html
Tack för länken, mycket intressant artikel (även om den har en del brister)!

Citat:
The failure of 1975 resulted in a decrease of less than 2%
Det var sannerligen mindre än vad jag trodde. Och tänk att en misslyckad profetia faktiskt kan stärka övertygelsen och gruppgemenskapen snarare än försvaga den. Nej, mer läsning på ämnet fordras för min del!

Skall kolla upp L. Festinger härnäst. Boken som omnämns i artikeln, When Prophecy Fails, lät riktigt bra även om den har ett halvt århundrade på nacken.
Senast redigerad av oddman84 2010-07-25 kl. 10:00. Anledning: grammatik
2010-07-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Det blir nog en kris för ett antal varje gång läror ändras.
Många avhoppare som jag har pratat med hänvisar till just ett sånt tillfälle som orsak till deras avhopp.
En viktig ändring som gjordes i våras fick två av mina vänner att hoppa av för att förklaringen var som de sa "bara för korkad".

Kan det vara den om "generationen"?
2010-07-25, 11:34
Medlem
Citat:
Tack för länken, mycket intressant artikel (även om den har en del brister)!

Det var sannerligen mindre än vad jag trodde. Och tänk att en misslyckad profetia faktiskt kan stärka övertygelsen och gruppgemenskapen snarare än försvaga den. Nej, mer läsning på ämnet fordras för min del!

Skall kolla upp L. Festinger härnäst. Boken som omnämns i artikeln, When Prophecy Fails, lät riktigt bra även om den har ett halvt århundrade på nacken.

Boken jag läst nyligen "Riket som inte kom" av Joseph Wilting tar oxå upp förutsägelserna som varit galna, vad ledningen sa innan och hur medlemmarna reagerade på det och hur de efteråt tog det när ledningen skyllde allt på "medlemmarnas iver att läsa in" Harmageddon i litteraturen.
Mkt intressant och mkt irriterande.
2010-07-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ah, OK! Då får jag nog be lite om ursäkt, då har du ofantligt mycket mer kunskaper än mig om ämnet. Det är mycket trevligt och intressant att få möjligheten att diskutera med dig, återkommer med svar på din andra post om en stund!

Hehehe...det behöver du inte göra! Vi har alla olika erfarenheter och det är alltid intressant att utbyta dem.
2010-07-25, 11:38
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Boken jag läst nyligen "Riket som inte kom" av Joseph Wilting tar oxå upp förutsägelserna som varit galna, vad ledningen sa innan och hur medlemmarna reagerade på det och hur de efteråt tog det när ledningen skyllde allt på "medlemmarnas iver att läsa in" Harmageddon i litteraturen.

Läste det i gamla inscannade vakttornet en gång. Önskar jag kunde hitta länken igen. Det är ju liksom straight from the horse's mouth.
2010-07-25, 11:54
Medlem
Citat:

Så som du beskriver ledningen verkar de nästan skrämmande. En elitgrupp utan kontroll som styr, eller försöker styra, över medlemmarnas liv. Vet medlemmarna vilka de är? (Vill minnas att deras identiteter, åtminstone förr, var hemlighållna.) När du säger att deras styre kostat människor livet, vad tänker du på då? Är medveten om att blodtransfusioner inte är tillåtna, men du kanske tänker på annat?

Det är det jag inte gillar heller...ledningens sätt mot medlemmarna. Det smittar ju även av sig på de äldste i församlingarna, det är väl dem man själv närmast råkar ut för om det är ngt.
Jag har blivit "kallt" bemött när jag haft frågor eller när jag haft ngn åsikt om vad som ingår i JV-livet.
Vid ett tillfälle då jag med en äldste tog upp att jag tyckte det var jobbigt att det hela tiden pressades på att göra en massa (möten, tjänst etc) så sa han irriterat att "vem tror du vill att du ska känna så? Jo Satan".
Jag tänkte bara att neeej...inte Satan...jag hade ju hört det från podiet.
Men så här i efterhand, vem vet vems ord som egentligen sprids därifrån...
Vid ett annat tillfälle när jag med två äldste tog upp det här med syndafloden...hur den tidsmässigt krockade med pyramidbyggena och det historiskt oriktiga med år 607 så fick jag till svar att "de oxå kunde fundera på det ibland"....och att..."det är bra att du funderar men fundera inte för mkt, det är inte bra".

Förutom blodtransfusioner så har det förekommit/förekommer självmord av uteslutna som inte haft nånstans att ta vägen när de blivit utknuffade i den värld de lärt sig vara "rädda" för, och de som dog när organtransplantationer och vaccinering(?) var förbjudet.
Dessa har dött pga Organisationen....om man tänker på hur många som dött i "självmordssekter" där de begått massjälvmord pga "sin tro"...så är inte antalet (om man skulle samla ihop dem alla) mindre i JV. Men det sker inte samtidigt, på samma plats, så då tänker man antagligen inte på det på samma sätt.
2010-07-25, 14:08
Bannlyst
Citat:
...

Så den stora fadäsen 1975 blev inte någon större kontrovers alltså? Det bevisar ju egentligen hur mycket tillit JV lägger till sina äldste.

Och det kan ju inte vara lätt att vara äldste heller, de har press både uppifrån och nerifrån. Den typiske mellanchefen. Stackare!
2010-07-25, 14:20
Medlem
Citat:
Det var verkligen en raritet! Fanns inte på någon av de stora onlinebokhandlarna, hittade den till sist ändå. Kunde förstås inte hålla mig så nu är den beställd.

Citat:
Det är det jag inte gillar heller...ledningens sätt mot medlemmarna. Det smittar ju även av sig på de äldste i församlingarna, det är väl dem man själv närmast råkar ut för om det är ngt.
Jag har blivit "kallt" bemött när jag haft frågor eller när jag haft ngn åsikt om vad som ingår i JV-livet.
Vid ett tillfälle då jag med en äldste tog upp att jag tyckte det var jobbigt att det hela tiden pressades på att göra en massa (möten, tjänst etc) så sa han irriterat att "vem tror du vill att du ska känna så? Jo Satan".
Jag tänkte bara att neeej...inte Satan...jag hade ju hört det från podiet.
Men så här i efterhand, vem vet vems ord som egentligen sprids därifrån...
Vid ett annat tillfälle när jag med två äldste tog upp det här med syndafloden...hur den tidsmässigt krockade med pyramidbyggena och det historiskt oriktiga med år 607 så fick jag till svar att "de oxå kunde fundera på det ibland"....och att..."det är bra att du funderar men fundera inte för mkt, det är inte bra".
Hah, det sista scenariot såg jag nästan spelas upp framför mig. Sågs du som 'extra besvärlig' när du ställde sådana frågor, eller tog dom ganska lätt på det i slutändan?

Citat:
Förutom blodtransfusioner så har det förekommit/förekommer självmord av uteslutna som inte haft nånstans att ta vägen när de blivit utknuffade i den värld de lärt sig vara "rädda" för, och de som dog när organtransplantationer och vaccinering(?) var förbjudet.
Dessa har dött pga Organisationen....om man tänker på hur många som dött i "självmordssekter" där de begått massjälvmord pga "sin tro"...så är inte antalet (om man skulle samla ihop dem alla) mindre i JV. Men det sker inte samtidigt, på samma plats, så då tänker man antagligen inte på det på samma sätt.
Då är jag med. Usch, verkligen hemskt. Tänker speciellt på de som blir uteslutna, måste vara outhärdligt (om de hade en önskan att vara kvar). Och, ja, det är sant som du säger att detta inte är något som uppmärksammas i någon särskild utsträckning av media. Oftast bara dessa mycket, mycket sällsynta massjälvmord som väcker uppståndelse, alternativt hänga ut "någon religiös knäppgök" då och då. Med tanke på att JV har miljoner medlemmar finns där säkert ett stort mörkertal som aldrig (eller i varje fall mycket sällan) noteras.

Men vem skall stå till svars? Däri ligger problemet tror jag. Går man på 'hjärntvättningsteorin' så har individen i princip inget eget ansvar i vad som hänt (som i Knutby, till exempel), men det finns å andra sidan ett ganska svagt vetenskapligt stöd för sådana teorier, har jag fått lära mig.
2010-07-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Så den stora fadäsen 1975 blev inte någon större kontrovers alltså? Det bevisar ju egentligen hur mycket tillit JV lägger till sina äldste.

Och det kan ju inte vara lätt att vara äldste heller, de har press både uppifrån och nerifrån. Den typiske mellanchefen. Stackare!

Jag vet inte riktigt vad du svarat på nu....det fanns folk som reagerade när -75 inte innebar Harnmageddon. Vad jag förstår så lämnade många Organisationen då. Men de flesta stannade kvar och fick senare i livet inse att de barn de avstått ifrån eller den utbildning de aldrig tog...för det "strax kommande Harmageddon"...för evigt var väck.

Äldste är där av egen vilja så jag tycker inte ett dugg synd om dem.
2010-07-25, 17:26
Medlem
Citat:
Det var verkligen en raritet! Fanns inte på någon av de stora onlinebokhandlarna, hittade den till sist ändå. Kunde förstås inte hålla mig så nu är den beställd.

Hoppas du tycker den e intressant!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in