2010-06-29, 12:57
Medlem
Negersmurfens avatar
Är det bara genom Jehovas Vittnen som man kan bli frälst och komma till paradiset? Eller accepterar ni att man också kan bli frälst genom andra kyrkor eller samfund?
2010-06-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ingen utan tro kan hålla sig kvar,

Återigen en JV-skröna!

Jag känner själv till flera personer som stannar kvar, av sociala och familjeskäl, fast de inte tror på Orgasnisationen alls.
Och vissa har på trots av sin bristande tro kunnat "hålla sig kvar" i flera årtionden!
2010-06-29, 13:07
Medlem
Citat:
Kan du svara på det här?
Då sade Petrus: ”Herre, riktar du denna liknelse till oss eller till alla?” 42*Och Herren sade: ”Vem är i själva verket den trogne förvaltare, den omdömesgille, som hans herre skall sätta över sin tjänarskara till att ständigt ge dem deras tillmätta kost i rätt tid? 43*Lycklig är den slaven, om hans herre vid sin ankomst finner honom i färd med att göra så! 44*Jag säger er sanningsenligt: Han skall sätta honom över alla sina tillhörigheter. 45*Men om den slaven skulle säga i sitt hjärta: ’Min herre dröjer med att komma’, och skulle börja slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka och berusa sig, 46*så skall den slavens herre komma på en dag då han inte väntar honom och i en stund som han inte vet av, och han skall straffa honom med den största stränghet och anvisa honom en plats bland de otrogna. 47*Då skall den slav som har förstått sin herres vilja men inte har gjort förberedelser eller handlat enligt hans vilja bli pryglad med många slag. 48*Men den som inte har förstått och därför har gjort vad som förtjänar slag, han skall bli pryglad med få slag. Ja, var och en som har fått mycket, av honom skall krävas mycket; och den som man sätter över mycket, av honom skall man kräva mer än vanligt.

45*Vem är i själva verket den trogne och omdömesgille slaven, som hans herre har satt över sitt tjänstefolk till att ge dem deras mat i rätt tid? 46*Lycklig är den slaven, om hans herre vid sin ankomst finner honom i färd med att göra så! 47*Jag säger er i sanning: Han skall sätta honom över alla sina tillhörigheter.

Jaha och hur utläser du av detta att en boktryckarorganisation från USA skulle vara utvald??
2010-06-29, 13:29
Medlem
schabo-labos avatar
Hej, intressant detta med slaven,

som Jehovas Vittne måste man lyda Den omdömesgille slaven, eftersom slaven, som själv godkänner all litteratur tycker de är helt fantastiska och sätter sig på höga hästar, ingen ödmjukhet där inte. Enligt dem själva litar både Jehova och Jesus på slavklassen och Jehova ger slaven vägledning.

"Har då enskilda medlemmar anledning att ha förtroende för slaven? Ja av två mycket viktiga skäl;
1 Jehova litar på slavklassen
2 Jesus litar på slavklassen.
Ja Jehova ger slaven vägledning vi kan därför helt o fullt lita på den insikt förståelse och vägledning grundad på bibeln som slaven ger oss"

"Hur bör det som vi nu har gått igenom påverka oss
Som en del av Kungens tilhörigheter understödjer vi med glädje alla de anordningar och beslut som kommer från styrande kretsen. Medlemmar av den stora skaran uppskattar den andliga mat som framställs under den styrande kretsens ledning. De respekterar slaven som grupp betraktad men är samtidigt noga med att inte upphöja enskilda individer som säger sig tillhöra slaven. Vare sig vi tillhör tjänstefolket och är en del av smorda kvarlevan eller är medlemmar av stora skaran bör vi vara fast beslutsamma att samarbeta helt och fullt med styrande kretsen."

15 juni VT 2009

Understöd med glädje; Lyd besluten och tvivla ej, sök ej information på nätet (vi vet bäst). Uppskatta maten i rätt tid; åter igen vi vet bäst och ät den mat vi ger utan att fundera.
Säger sig tillhöra slaven?; Lite tveksamt här, är de med eller inte? Kan vemsomhelst vara med? Kan jag vara med och bestämma?
Fast beslutsam att samarbeta helt och fullt; Gör som de säger, tvivla inte, lyd, lyd och lyd.

Ni som inte har skygglappar på förstår och ser hur skrämmande denna text är man håller sitt folk i järngrepp, ändå ändrar man sina läror hela tiden.. Om de är Guds kanal på jorden, varför ändrar man hela tiden lärorna och citerar källor felaktigt, det har framkommit i tråden om Korset bland annat..
Senast redigerad av schabo-labo 2010-06-29 kl. 13:33.
2010-06-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej, intressant detta med slaven,
hur skrämmande denna text är ..

Vad skrämmer dig, är det okunskapen du har, eller....

Varför bryr du dig, du kan ändå inte ändra på något. låt du framtiden visa.
2010-06-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ja ja, vi får se i framtiden.

Du är ju som en papegoja Flexbärt...Det sa man 1925, 1975 också till alla som inte trodde på Jv:s domedagsprofetior....det har gått några år nu! Fast Jv har väl kanske en annan tidsskala vad gäller hur nära domedagen är!
2010-06-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaha och hur utläser du av detta att en boktryckarorganisation från USA skulle vara utvald??

Kan du svara på denna fråga Flexbärt???
2010-06-29, 13:47
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Svaret är:
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Johannes 17:3
!Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

OK, så man kan alltså bli frälst oavsett vilken kyrka man tillhör, så länge man följer Bibeln. Då är det inte kört för de som är katoliker, protestanter eller vad för slags kristen man nu är.
2010-06-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
OK, så man kan alltså bli frälst oavsett vilken kyrka man tillhör, så länge man följer Bibeln. Då är det inte kört för de som är katoliker, protestanter eller vad för slags kristen man nu är.

Som jag skrev så är det Gud som till sist avgör och Han har inte låtit oss vara ovetande om sina krav.
2010-06-29, 14:19
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Som jag skrev så är det Gud som till sist avgör och Han har inte låtit oss vara ovetande om sina krav.

Jo, men det står ingenstans i Bibeln att man måste vara tillhöra Jehovas Vittnen för att komma in i paradiset.

Stämmer det att det bara finns plats för 144000 personer i paradiset? Vad kommer att hända med de som inte får plats, men som ändå följt Bibeln?
2010-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jo, men det står ingenstans i Bibeln att man måste vara tillhöra Jehovas Vittnen för att komma in i paradiset.

Stämmer det att det bara finns plats för 144000 personer i paradiset? Vad kommer att hända med de som inte får plats, men som ändå följt Bibeln?

Som sagt du gör dina val och sedan visar framtiden om du gjorde rätt val.

De som skulle leva i paradiset är en oräknelig skara.

En tanke:
Kan du med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!

Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”

Matteus 5:5
”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]
2010-06-29, 15:21
Medlem
Blackra1ns avatar
Fläxbert, Låt inte en organisation stänga dörren för dig till himmelriket bara för att de påstår sig vara ”Guds kanal”. Läs Romarbrevet, Galaterbrevet, samt Hebreerbrevet under bön flera gånger! Sällskapets förklaringar må verka sanna efter många jongleringar med bibeltexter tagna ur sitt sammanhang. Men läs allt i sitt sammanhang och ta del av alla de välsignelser som gäller alla kristna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in