2008-08-08, 18:35
Medlem
"Här har vi en väldigt intressant punkt! Du skriver att du "ideligen hörde" att det var si och så lång tid kvar. Hörde. Hööörde. Hörde! Inget som Sällskapet, dvs dom ansvariga för organisationens litteratur föreskrev. DET, min käre vän är en VÄLDIGT stor skillnad!"

"Det där har jag fortfarande väääldigt svårt att tro på. Länge har det predikats om Matt. 24:36, jag vet inte varför Sällskapet skulle ändra sig i det och gå ut med att 1975 skulle vara året för Har-Magedon. Att du tolkade det som det, kan jag köpa, dels för du själv säger att du "levde nära JV", med andra ord var/är du inte insatt i litteraturen, terminologin och hur allt annat fungerade rent praktiskt."

Vill tillägga att det var ett ganska stort antal församlingar jag besökte, både i Sverige och i andra länder, stor släkt, många vänner.
Och budskapet var detsamma överallt 1975, 1975.

" med andra ord var/är du inte insatt i litteraturen, terminologin och hur allt annat fungerade rent praktiskt."

Men snälla du, har jag inte visat att jag är insatt i både litteratur, terminologi och hur allt annat fungerar?

Jag är mer insatt i litteraturen än genomsnittsvittnet, jag kan terminologin på mina fem fingrar, även om jag har svårt att vänja mig vid vissa av de nyare termerna, och jag har under mitt liv haft stor insyn i hur allt fungerar.
2008-08-08, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag är mer insatt i litteraturen än genomsnittsvittnet, jag kan terminologin på mina fem fingrar, även om jag har svårt att vänja mig vid vissa av de nyare termerna, och jag har under mitt liv haft stor insyn i hur allt fungerar.

Läs mitt sista inlägg. Hade du bemödat dig att lägga fram den här informationen direkt, istället för att vänta med det tills nu så hade vi båda två sparat både tid och energi.
2008-08-08, 18:45
Medlem
"inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga."

Om du hade kunnat mer om JVs historia så hade du insett vilket enormt erkännande detta faktiskt är.

Annars erkänner de aldrig att de har haft fel.

Men här erkänns att de har publicerat sådana upplysningar.

Kan du nu vara snäll och förklara vad du anser vara JVs syfte med alla Vakttornsartiklar, föredrag och böcker, som alla visade att 1975 var det 6000 sedan Adams skapelse?
Och att samtidigt påpeka att de sista 1000 åren av den 7e skapelsedagen skulle vara vikta för 1000-årsriket???

Vad var syftet, om inte att få vännerna att tro att det skulle komma 1975????
2008-08-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Som sagt i tråden finns många bevis för Jv:s osanningar och misslyckade profetior. Att man sedan med ordbajseri försöker att få det att se ut som något annat är ju patetiskt. Alla normalbegåvade genomskådar Jv rätt omgående.

Vilket innebär att vi just nu enligt din mening är ca 7 miljoner idioter som inte begriper vårt eget bästa.

Och bland dessa finns det både advokater och andra med högre utbildning som i så fall borde begripa mycket bättre.

Och med så mycket skitsnack som spridits om JV inte minst i denna tråd borde vi ju inte kunna bli fler för att alla inser vilket skit det är

Och ändå växer organisationen ständigt (Fast jag kan ju inte vara säker för jag är ju inte normalbegåvad )
Senast redigerad av Malmohenke 2008-08-08 kl. 19:33.
2008-08-08, 18:47
Bannlyst
Citat:
"inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga."

Om du hade kunnat mer om JVs historia så hade du insett vilket enormt erkännande detta faktiskt är.

Annars erkänner de aldrig att de har haft fel.

Men här erkänns att de har publicerat sådana upplysningar.

Kan du nu vara snäll och förklara vad du anser vara JVs syfte med alla Vakttornsartiklar, föredrag och böcker, som alla visade att 1975 var det 6000 sedan Adams skapelse?
Och att samtidigt påpeka att de sista 1000 åren av den 7e skapelsedagen skulle vara vikta för 1000-årsriket???

Vad var syftet, om inte att få vännerna att tro att det skulle komma 1975????

Angående: Och att samtidigt påpeka att de sista 1000 åren av den 7e skapelsedagen skulle vara vikta för 1000-årsriket???

vet ej. var har du fått dom upplysningarna?
2008-08-08, 18:48
Medlem
"Nu förstår du väl ändå hur viktigt det är med korrekt antagen information, och inte att man grundar sig på sin egen visdom och tolkning baserat på medioker information."

Du menar sådan korrekt information som JV tillhandahöll inna 1975.
Och sådan korrekt information som att vi inte bör "jonglera med Jesu ord"?
2008-08-08, 18:51
Bannlyst
Citat:
"Nu förstår du väl ändå hur viktigt det är med korrekt antagen information, och inte att man grundar sig på sin egen visdom och tolkning baserat på medioker information."

Du menar sådan korrekt information som JV tillhandahöll inna 1975.
Och sådan korrekt information som att vi inte bör "jonglera med Jesu ord"?

så vi hade båda halvrätt, eller nåt. Faktum att litteraturen kunde tolkas på två sätt kvarstår, att Sällskapet valde trycka det som om det vore att slutet skulle kommit är beklagligt, men i själva litteraturen så stod det faktiskt ärligt talat inget som direkt pekade på det. Däremot så gjordes antaganden, som då i sin tur gjorde att många JV gjorde felaktiga antaganden. Den styrande kretsen skulle aldrig lägga upp materialet på så sätt, kan jag inte tänka mig.
2008-08-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Läs mitt sista inlägg. Hade du bemödat dig att lägga fram den här informationen direkt, istället för att vänta med det tills nu så hade vi båda två sparat både tid och energi.

Trodde faktiskt att det var så uppenbart att du skulle fatta det, och att jag inte behövde säga det.
2008-08-08, 18:54
Bannlyst
Citat:
Trodde faktiskt att det var så uppenbart att du skulle fatta det, och att jag inte behövde säga det.

Jag har för vana att analysera saker och ting, upp och ner, fram och tillbaka innan jag gör en bedömning, just därför att spara tid på käbbel och utlåtanden. Jag menar fortfarande dock, att Sällskapets litteratur aldrig gjort några direkta påståenden om att Har-Magedon skulle komma 1975 däremot kunde det tolkas som så.
2008-08-08, 18:59
Medlem
Citat:
så vi hade båda halvrätt, eller nåt. Faktum att litteraturen kunde tolkas på två sätt kvarstår, att Sällskapet valde trycka det som om det vore att slutet skulle kommit är beklagligt, men i själva litteraturen så stod det faktiskt ärligt talat inget som direkt pekade på det. Däremot så gjordes antaganden, som då i sin tur gjorde att många JV gjorde felaktiga antaganden. Den styrande kretsen skulle aldrig lägga upp materialet på så sätt, kan jag inte tänka mig.

Återigen märkligt.
Minns en gång när jag var med på ett Bibelstudium med en intresserad (lugn, jag var bara med som åhörare) det skullee, på äldstes uppdrag studeras en av dessa Vakttornsartiklar om 1975.
Den intresserade säger plötsligt "men betyder det här att Harmageddon kommer nu, inom ett par år?" varpå vittnet svarade jakande.

Det märkliga är, menar jag, att den intresserade själv kom till den slutsatsen när h-n läste en paragraf, men du kan inte se samma slutsats.

Men jag upprepar, VAD VAR SÄLLSKAPETS SYFTE MED ATT PUBLICERA SÅ MÅNGA ARTIKLAR OCH ANNAN LITTERATUR SOM PEKADE UT ÅRET 1975??

Och om det året är så viktigt, varför har det blivit så tyst om det nu??
2008-08-08, 19:05
Bannlyst
Kan du göra skillnad på vanliga Jehovas Vittnen (dvs de som inte har ansvar för vad som trycks och publiceras), Sällskapet och den styrande kretsen månne? Läs vad jag skrivit igen.

Vittnen gjorde feltolkningar, Sällskapet tryckte det på ett sådant sätt att det kunde misstolkas, men jag är fortfarande inte övertygad om att den styrande kretsen menade att det skulle tolkas som så.

Att dom inte pratar om det är garanterat för att dom sällan blickar bakåt, dom tittar framåt och fokuserar sig på framtiden, inte det som varit. Däremot skulle man fråga hur det kom sig att det blev så, utan att göra det med en anklagande ton så... ser jag ingen omöjlighet att man får det förklarat för sig.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-08 kl. 19:10.
2008-08-08, 19:12
Medlem
Citat:
Angående: Och att samtidigt påpeka att de sista 1000 åren av den 7e skapelsedagen skulle vara vikta för 1000-årsriket???

vet ej. var har du fått dom upplysningarna?

Om 1000-årsriket som skulle komma efter de 6000 åren, menar du?
I artiklarna jag har hänvisat till givetvis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in