2010-07-03, 22:07
Medlem
Blackra1ns avatar
Anspråk på inspiration

Ordet inspiration definieras i Sällskapet Vakttornets uppslagsverk Insight on the Scriptures som "egenskapen eller tillståndet att drivas av eller frambringas under direkt ledning av en ande från en övermänsklig källa". (Vol. 1, sid. 1202) Som artikeln sedan visar behöver detta inte alltid innebära direkt, ordagrann diktamen. Gud kunde tala genom profeterna "på många sätt". (Hebr. 1:1) En människa som gör anspråk på "inspiration" menar ofta inte att hennes uttalanden ordagrant har dikterats för henne, utan snarare att Guds ande på något sätt har "påverkat" eller "väglett" henne till att framföra ett visst budskap.

Det är visserligen sant att Vakttornets ledare ibland, särskilt när det stått klart att deras förutsägelser slagit fel, har urskuldat sig med att de inte är inspirerade. Men vad betyder dessa få medgivanden, när de samtidigt oupphörligt påstår sig vara Guds enda "kanal" och "språkrör" på jorden, hans "trogne och omdömesgille slav", som man måste gå till för att kunna förstå bibeln? I den ovannämnda artikeln citeras ännu ett "medgivande" som gjordes i Vakttornet för den 15 juni 1981:

"De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)" (Sidan 17)

Men redan i nästa stycke på samma sida betonar artikelförfattaren att "vi kan inte finna den bibliska vägledning vi behöver utanför den 'trogne och omdömesgille slavens' organisation."

Man kan därför fråga: Om Vakttornets ledare inte anser sig vara inspirerade, hur kan de då hävda att den bibliska vägledning en människa behöver bara finns i deras organisation och ingen annanstans?

Medgivandet i det ovan citerade Vakttornet från 1981, att "det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev", står i skarp kontrast till det anspråk på inspiration som framfördes redan året därpå, i Vakttornet för den 1 oktober 1982 på sidan 10:

"I våra dagar finns en kvarleva av denne trogne slav ännu kvar på jorden. ... De innehar en ställning som liknar den Paulus och hans medarbetare innehade, då denne apostel sade följande om de underbara sanningar Gud ger sitt folk: 'För oss är det ju som Gud har uppenbarat det genom sin ande.' (1 Korintierna 2:9,10)"

I själva verket anser Sällskapets ledare att det bara är Vakttornets organisation som vägleds av Guds heliga ande:

"Tänk också på det förhållandet att på hela jorden är det bara Jehovas organisation som vägleds av Guds heliga ande eller verk-samma kraft." - Vakttornet, 15 nov. 1973, sid. 520...........
Källa http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/fprofet.htm
mycket intressant sida.
2010-07-03, 22:37
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det där har iaf jag svarat på tidigare idag... Du kanske missade det? Eller så vill du ha fler svar...

#288....där fanns mitt inlägg

Om det stämmer att Jehovas Vittnen inte accepterar andra kyrkor, då är de mer intoleranta än Livets Ord. Livets Ord accepterar även andra kyrkor. De anser att medlemmar i andra kyrkor också kan bli frälsta och komma till paradiset. Livets Ord anser sig inte vara den enda rätta kyrkan vilket Jehovas Vittnen verkar göra.
2010-07-03, 22:41
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Anspråk på inspiration

Ordet inspiration definieras i Sällskapet Vakttornets uppslagsverk Insight on the Scriptures som "egenskapen eller tillståndet att drivas av eller frambringas under direkt ledning av en ande från en övermänsklig källa". (Vol. 1, sid. 1202) Som artikeln sedan visar behöver detta inte alltid innebära direkt, ordagrann diktamen. Gud kunde tala genom profeterna "på många sätt". (Hebr. 1:1) En människa som gör anspråk på "inspiration" menar ofta inte att hennes uttalanden ordagrant har dikterats för henne, utan snarare att Guds ande på något sätt har "påverkat" eller "väglett" henne till att framföra ett visst budskap.

Det är visserligen sant att Vakttornets ledare ibland, särskilt när det stått klart att deras förutsägelser slagit fel, har urskuldat sig med att de inte är inspirerade. Men vad betyder dessa få medgivanden, när de samtidigt oupphörligt påstår sig vara Guds enda "kanal" och "språkrör" på jorden, hans "trogne och omdömesgille slav", som man måste gå till för att kunna förstå bibeln? I den ovannämnda artikeln citeras ännu ett "medgivande" som gjordes i Vakttornet för den 15 juni 1981:

"De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)" (Sidan 17)

Men redan i nästa stycke på samma sida betonar artikelförfattaren att "vi kan inte finna den bibliska vägledning vi behöver utanför den 'trogne och omdömesgille slavens' organisation."

Man kan därför fråga: Om Vakttornets ledare inte anser sig vara inspirerade, hur kan de då hävda att den bibliska vägledning en människa behöver bara finns i deras organisation och ingen annanstans?

Medgivandet i det ovan citerade Vakttornet från 1981, att "det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev", står i skarp kontrast till det anspråk på inspiration som framfördes redan året därpå, i Vakttornet för den 1 oktober 1982 på sidan 10:

"I våra dagar finns en kvarleva av denne trogne slav ännu kvar på jorden. ... De innehar en ställning som liknar den Paulus och hans medarbetare innehade, då denne apostel sade följande om de underbara sanningar Gud ger sitt folk: 'För oss är det ju som Gud har uppenbarat det genom sin ande.' (1 Korintierna 2:9,10)"

I själva verket anser Sällskapets ledare att det bara är Vakttornets organisation som vägleds av Guds heliga ande:

"Tänk också på det förhållandet att på hela jorden är det bara Jehovas organisation som vägleds av Guds heliga ande eller verk-samma kraft." - Vakttornet, 15 nov. 1973, sid. 520...........
Källa http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/fprofet.htm
mycket intressant sida.

Det här är för mycket. Jag tror det kommer ett bibelcitat för att kontra dig!
2010-07-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Om det stämmer att Jehovas Vittnen inte accepterar andra kyrkor, då är de mer intoleranta än Livets Ord. Livets Ord accepterar även andra kyrkor. De anser att medlemmar i andra kyrkor också kan bli frälsta och komma till paradiset. Livets Ord anser sig inte vara den enda rätta kyrkan vilket Jehovas Vittnen verkar göra.

Att bli frälst/räddad är inget sim människan kan styra över, det är ändast Gud som kan rädda och godkänna och dessutom kan det inte ske förrän efter de 10000 åren då Jesus fört fram människan till fullkomlighet.

1 Korinthierna 15:24, 26
”Därnäst slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet – Som den siste fienden skall döden göras till intet.”

Så vad ni än spekulerar om så är dert Gud som avgör.

Ni som tror sig veta så mycket är välkommen att prata om det direkt med oss.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
2010-07-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Att bli frälst/räddad är inget sim människan kan styra över, det är ändast Gud som kan rädda och godkänna och dessutom kan det inte ske förrän efter de 10000 åren då Jesus fört fram människan till fullkomlighet.

Så vad ni än spekulerar om så är dert Gud som avgör.
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Tidigare inlägg från samma håll:

Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Du riktar ideligen sådana här skriftställen mot andra som inte delar dina åsikter.

Hur skulle det vara att för en stund begrunda dessa skriftställen utifrån dig själv, och framförallt utifrån Sällskapets position.
2010-07-04, 13:08
Medlem
Occultuss avatar
Till Flexbärt och Borderline:

Hur kommer det sig att ni blev vittnen? Gick det inom familjen, eller valde ni att bli det själva utan familjens påverkan. Berätta lite är ni snälla. En annan fråga, hur går det att arbeta som ett vittne? Kan tänka mig att man inte kan utföra vilket yrke som helst pga lagar och regler, och samtidigt får man inte ha kontakt med icke-vittnen så mycket?
2010-07-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ursäkta, jag hade missat detta inlägg...

Tack för dina positiva ord

Jag känner mig inte som en kritiker i ordets värsta betydelse (avfälling, buhu)...men jag ifrågasätter det JV skriver här, (de två som nu dyker upp ibland). Jag känner så väl igen sättet att bara blunda för alla argument och svara nedlåtande om man inte har ngt svar på frågor eller påståenden. Det irriterar nåt otroligt.
Jag kan inte förstå att man inte själv märker hur man låter (!)....och hur lite förståelse och tolerans man har med andra människor. Och att man på allvar kan tro att det är ok att vara så för den Gud och Son man säger sig följa...att man verkligen kan tro att det är arroganta, farisée-lika, ytliga och skenheliga människor som Gud vill ska befolka jorden.
Jag kom till insikten att om det är sant att det blir ett Harmageddon och sen ett Paradis...så vill inte jag vara där...inte med sådana människor. Jag har mött kärleksfullare personer utanför JV än innanför...och då har jag ändå varit med typ hela livet. (Hyfsat många år )
Uj vad jag yrade iväg där....ja...kritiker var det...njae, jag känner mig som en realist nu. En som sett det hela från två håll...och nu ser jag så klart, till skillnad från förr. Det är så tragiskt att man måste ge upp hela sin person bara för att man går med där.

Och varför är jag då fortfarande med kan man undra.
Jaa...vad kan det rimligen finnas för orsak...kanske ingen egentligen. Men än så länge finns det det, för mig. Jag vill inte orsaka oro och ledsamhet för vissa. Även om jag inte går dit eller umgås med ngn så är jag ju ändå "med på papperet"...det verkar vara det som betyder ngt. Ingen bryr sig om vad som finns i hjärtat. Och skulle jag ngngång yttra ngt litet ifrågasättande eller en annan tanke för de få JV jag samtalar med (vilket jag inte gör så ofta)...så märker jag direkt att det blir en lite jobbig stämning och nån tar det som kritik och nån viftar bort det. Ingen är intresserad av att veta hur jag tänker eller varför jag egentligen inte kommer till mötena. Och det visar för mig att allt bara är yta....
Flertalet (alla) i "min" församling håller sig dock på avstånd och hör öht inte av sig, men det kanske beror på att jag utstrålar ovilja att umgås, vad vet jag.

Har du fått svar på din undran? Det blev mkt text men kanske mest babbel....

Oj vad jag känner igen det du skriver.
Känner du också en blandning av vemod och skön tillfredsställelse?
Hoppas du kan få göra allt i din egen takt utan att "herdarna" lägger sig i ditt liv.
2010-07-04, 17:40
Bannlyst
Citat:
Varföt skulle man ifrågasätta den styrande kretsen, de framför enbart det som Bibeln säger och de säger inget man inte själv kan kontrolledera, de t ex bara uppmuntrar oss till at visa agapekärlek o s v.

Nu är det bara så att Gud använder ofullkomliga människor för att styra sin organisation, och förstår du inte det, kommer du inta att förstå JHVH Gud.

LOL, det är lika roligt varje gång den här idioten ordbajsar, jag har nog aldrig skådat ett så totalt hjärntvättat miffo!

Varför ska man ifrågasätta, jo, när folk har fel kan man ju ifrågasätta om de verkligen är rätt man på rätt plats, även i sekter som JV.

Hittils har de ju haft fel i varenda förutsägelse av Armageddon.
2010-07-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Till Flexbärt och Borderline:

Hur kommer det sig att ni blev vittnen? Gick det inom familjen, eller valde ni att bli det själva utan familjens påverkan. Berätta lite är ni snälla. En annan fråga, hur går det att arbeta som ett vittne? Kan tänka mig att man inte kan utföra vilket yrke som helst pga lagar och regler, och samtidigt får man inte ha kontakt med icke-vittnen så mycket?

Jag kan bara svara för mig själv och jag var ateist och hatade religionen.
Jag träffade ett vittne som köpte huset mittemot och mitt mål var att avslöja honom och Bibeln.
Att kristenheten inte gjorde som Bibeln säger det såg jag snart, men Bibeln Guds ord fann jag som sann och att grannen hade den sanna tron, men det tig många år att inse det.
2010-07-04, 21:05
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Jag kan bara svara för mig själv och jag var ateist och hatade religionen.
Jag träffade ett vittne som köpte huset mittemot och mitt mål var att avslöja honom och Bibeln.
Att kristenheten inte gjorde som Bibeln säger det såg jag snart, men Bibeln Guds ord fann jag som sann och att grannen hade den sanna tron, men det tig många år att inse det.

ofta märker man inte när satan lurar en....
2010-07-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
ofta märker man inte när satan lurar en....

Jo det gör man, han har alltid samma taktik och spela på egoismens strängar, att själv bestämma vad som är Guds vilja, men då gör man som Jesus när satan vill ge honom makten över alla världens rike, helt enkelt säga i sitt hjärta att det är Bibelns Gud men namnet JHVH man ska lyda.
2010-07-04, 21:34
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jo det gör man, han har alltid samma taktik och spela på egoismens strängar, att själv bestämma vad som är Guds vilja, men då gör man som Jesus när satan vill ge honom makten över alla världens rike, helt enkelt säga i sitt hjärta att det är Bibelns Gud men namnet JHVH man ska lyda.

Vem är det som ränner omkring i forumet och leker överlägsen medan han ylar om att han "minsann kommer till himlen, det gör inte ni!"?

Är inte detta egoism? Det är närmre bilden jag har av satanism än from tro iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in