Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag jämförde dem inte med JV...men din iakttagelse om det var ju spännande.
Gå tillbaka i tråden och se om det är min iakttagelse
Citat:
Ok, men vad är då Guds vilja?
Att vi stänger ute de som inte passar i mallen? Att vi krigar och slåss för den egna tron?
Vapen kanske inte e ok, men utfrysning?
Vad är det Gud vill?? Egentligen?
Jag citerar bibeln igen då:
"9. Var och en som så går framåt, att han icke förbliver i Kristi
lära, han har icke Gud; den som förbliver i den läran, han har
både Fadern och Sonen.
10. Om någon kommer till eder och icke har den läran med sig, så
tagen icke emot honom i edra hus, och hälsen honom icke."
Går det att tolka detta på mer än ett sätt? Det finns förmodligen fler skriftställen, men det är detta jag har blivit visad.
Krigar och slåss? Man kan undra varför det var ok att döda i GT, men i och med att Kristus kom till jorden så blev det nya spelregler. Jesus sa "älska din fiende..." och en massa annat som måste betyda att vi inte ska kriga och slåss. Men...varför det var ok innan Jesus, men inte efter...det är en bra fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Lite OffT men: Uttrycket "paradisisk jord" återfinns inte heller i Bibeln, men däremot över 900 ggr i Vakttornet.
Nja, det är inte offtopic alls =) Jag har försökt få någon här att förklara det som står i bibeln om "nya himlar och en ny jord". Gud skapade jorden, och på jorden var det vad jag förstår paradisiskt från början. Edens lustgård låter iallafall inte som en slum. Vad var då meningen? Att människorna skulle leva där, kan man väl ändå tro va? Nu gick det som det gick, men det ska alltså uppstå "nya himlar och en ny jord"...vad ska gud med en ny jord till? Betyder "ny jord" något annat än just en ny jord? Varför skulle gud ändra sina planer och skicka människorna nån annanstans? Kan heller inte tänka mig att gud skulle fixa en ny jord där människorna ska bo, och sen göra stället till Rosengård? =)
Som sagt, förklara gärna "nya himlar och en ny jord".
Citat:
En avfälling ses inte vara detsamma som en utesluten, en avfälling är en som aktivt motarbetar JV på olika sätt. Eller en som berättar (motarbetar enl JV) om egna tråkiga erfarenheter från sin tid hos JV. Dock finns det vissa JV som slänger med ordet hur som helst, har funnits ex på det i denna tråd.
Ok. En avfälling har väl ändå blivit utesluten? Och en utesluten är en som varit i kristi lära men som icke förblivit. Jag tycker "...tagen icke emot honom i edra hus, och hälsen honom icke." låter ganska glasklart hur bibeln säger man ska förhålla sig till dylika. Går det att tolka på något annat sätt?
Citat:
Detta med uteslutning tror jag är ett mänskligt påfund, ett sätt att skilja ut människor som inte följer med de andra i just den gruppen.
Skulle det vara en befallning av Gud skulle det fungera på ett riktigt sätt i alla situationer...
Ordet "utesluta" står inte i bibeln, och det står inte att man ska "utesluta" folk. Däremot så är det väl svårt att låta en som "icke förbliver i kristi lära" att vara kvar, eller? Iallafall om man ska följa det som står i bibeln.
Självklart uppstår problem ibland som du själv nämner, folk som döper sig för tidigt, går med bara för dom mår dåligt osv. Visst, det är givetvis olyckligt...men menar du att man ska blunda för vissa saker i bibeln bara för att undvika problem som kan uppstå?