2009-08-15, 13:57
Medlem
Som ett JV blir allt det här som hänt förr bara "barnsjukdomar". En organisation föds och det är klart att det blir fel i början.
Det spelar ingen som helst roll att man sagt och gjort galna saker, detta är ändå sanningen.
Men jag kan tänka mig att det då bara beror på rädsla. Det är ju mkt som står på spel, och inte bara mkt förresten...ALLT står på spel.
Jag tycker det är sorgligt.
Och jag tycker det är sorgligt att man inte kan få vara den man är utan att bli bortskuffad av de man känner.
Senast redigerad av Leviticus 2009-08-15 kl. 14:00.
2009-08-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Som ett JV blir allt det här som hänt förr bara "barnsjukdomar". En organisation föds och det är klart att det blir fel i början.
Det spelar ingen som helst roll att man sagt och gjort galna saker, detta är ändå sanningen.
Men jag kan tänka mig att det då bara beror på rädsla. Det är ju mkt som står på spel, och inte bara mkt förresten...ALLT står på spel.
Jag tycker det är sorgligt.
Och jag tycker det är sorgligt att man inte kan få vara den man är utan att bli bortskuffad av de man känner.

Har något hänt?
2009-08-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Har något hänt?

Med vadå? Mig? Nepp, inget nytt.
Själv?
2009-08-15, 17:19
Medlem
Citat:
Men jag har svårt att se HUR de skulle kunna tona ner detta.
Om de inte utvaldes 1919, eller någon annan tidspunkt, så är JV ju bara en religion bland alla andra.
Vilket iofs är sant, men Organisationen vill ju ha en särställning.
Om de inte är utvalda, så faller väl hela "slav-läran"?
Och vad finns då kvar?

Det vore inte första gången man "bevisar" saker med hjälp av cirkelresonemang.

Jag tror man kör på linjen: "Vänner, nu är det inte tid att tänka på de ting som varit. Vi vet att slutet är nära, närmare än någonsin tidigare. Låt oss inrikta våra sinnen på det som hör framtiden till och alltid ha rikligt att göra i tjänsten för Jehova... bla bla bla..."

Kort sagt: planen är att skrämma vittnena att tänka så lite som möjligt på andra saker än att studera de senaste publikationerna och att gå i tjänsten.

Ni JV:n som läser i tråden: Vad tycker ni om de nya familjekvällarna?
Kolla in följande: http://www.youtube.com/watch?v=Em2_nZpHeX8
2009-08-15, 17:24
Medlem
Citat:
Med vadå? Mig? Nepp, inget nytt.
Själv?

Skönt att höra. Tyckte bara att sista meningen lät lite..uppgiven.
Här är allt bra, tack.
2009-08-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson

Jag tror man kör på linjen: "Vänner, nu är det inte tid att tänka på de ting som varit. Vi vet att slutet är nära, närmare än någonsin tidigare. Låt oss inrikta våra sinnen på det som hör framtiden till och alltid ha rikligt att göra i tjänsten för Jehova... bla bla bla..."

Kort sagt: planen är att skrämma vittnena att tänka så lite som möjligt på andra saker än att studera de senaste publikationerna och att gå i tjänsten.

Är sanningen det viktigaste borde man inte bli beordrad att ha familjekvällar.
Borde redan finnas där.

Finns många mindre trevliga bilder i JVs litteratur förresten. Har inte tänkt på det (heller) förut.
2009-08-15, 17:33
Medlem
Citat:
Skönt att höra. Tyckte bara att sista meningen lät lite..uppgiven.
Här är allt bra, tack.

Kändes lite uppgivet där oxå faktiskt.
Och det är väl inget mer med det, det e ju så det fungerar.
2009-08-15, 17:41
Medlem
Citat:
Är sanningen det viktigaste borde man inte bli beordrad att ha familjekvällar.
Borde redan finnas där.

Finns många mindre trevliga bilder i JVs litteratur förresten. Har inte tänkt på det (heller) förut.

Så det är alltså sant, detta med andliga familjekvällar?

Men om det dessutom är sant att de äldste ska gå runt och se så dessa kvällar verkligen hålles, hur går det då i äldstefamiljerna?
Och vad ska alla singlar, unga och gamla, göra dessa kvällar?
2009-08-15, 17:44
Medlem
Citat:

Ja, du kanske har rätt.
Tror dock att en sådan förändring skulle få många "vänner" att fundera lite för mycket. Enligt Sällskapets sätt att se alltså.
2009-08-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ja, du kanske har rätt.
Tror dock att en sådan förändring skulle få många "vänner" att fundera lite för mycket. Enligt Sällskapets sätt att se alltså.

Fast då måste man ju fundera på vad som faktiskt står i Vakttornet. Jag tror att de flesta fortsätter med att mekaniskt stryka under andra meningen i paragrafen och så är det inte mer med det.
2009-08-15, 17:52
Medlem
Citat:
Så det är alltså sant, detta med andliga familjekvällar?

Men om det dessutom är sant att de äldste ska gå runt och se så dessa kvällar verkligen hålles, hur går det då i äldstefamiljerna?
Och vad ska alla singlar, unga och gamla, göra dessa kvällar?

Nej alla blir påminda med "studerar-du-inte-på-familjekvällarna-så-dör-du,-dåligt-samvete-snacket".
Så äldste behöver inte springa runt.
Undrar om jag inte hört att man nu får ta mer eget ansvar och visa Gud att man verkligen vill.

De som e ensamma och dylikt får studera med sig själva.
2009-08-15, 17:56
Medlem
Citat:
Fast då måste man ju fundera på vad som faktiskt står i Vakttornet. Jag tror att de flesta fortsätter med att mekaniskt stryka under andra meningen i paragrafen och så är det inte mer med det.

Jo, det är ju viktigt att den som sitter bredvid en på mötet ser att man förberett sig. Även fast man bara på tre röda strök under på väg till mötet. I bilen. Trafikfarligt.

Jag blir bara mer och mer trött på det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in