2010-07-02, 08:54
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Om Jehovas Vittnen skaffar barn och barnen sedan lämnar Jehovas Vittnen när de blivit vuxna, då måste föräldrarna bryta kontakten med sina barn. Trots att barnen vill ha kontakt med sina föräldrar, så avvisas de av sina egna föräldrar pga av att de har lämnat Jehovas vittnen. Det är tråkigt men sant.

Ja, det är riktigt sjukt faktiskt. Att en församling ska vara viktigare än sitt eget kött och blod...
2010-07-02, 09:00
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Ja, det är riktigt sjukt faktiskt. Att en församling ska vara viktigare än sitt eget kött och blod...

Dom borde läsa lite Jesaja. Jes 58:ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod.
2010-07-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Om Jehovas Vittnen skaffar barn och barnen sedan lämnar Jehovas Vittnen när de blivit vuxna, då måste föräldrarna bryta kontakten med sina barn. Trots att barnen vill ha kontakt med sina föräldrar, så avvisas de av sina egna föräldrar pga av att de har lämnat Jehovas vittnen. Det är tråkigt men sant.

Jag har kontakt med mina barn , en av dem valde att inte bli ett vittne och vi träffas ofta.
2010-07-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag har kontakt med mina barn , en av dem valde att inte bli ett vittne och vi träffas ofta.

Ja, men att välja att inte bli ett JV är en helt annan sak än att bli ett JV, och sedan säga att man vill lämna.
Och det var sådana fall det handlade om här.
Som vanligt försöker du lägga dimridåer!
2010-07-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, men att välja att inte bli ett JV är en helt annan sak än att bli ett JV, och sedan säga att man vill lämna.
Och det var sådana fall det handlade om här.
Som vanligt försöker du lägga dimridåer!

Då är det JHVH Gud man lämnar och det valet har man gjort själv.

Varför gnäller du på det du aldrig kan göra något åt, om du hatar vittnen så får du väl hålla dig ifrån dem då, du bara slår slag i luften.
2010-07-02, 09:44
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Varför gnäller du på det du aldrig kan göra något åt, om du hatar vittnen så får du väl hålla dig ifrån dem då, du bara slår slag i luften.

Vilket alltså är ett erkännande att om dina barn hade lämnat Jehovas hade du vänt dem ryggen. Det kallar jag förälder! Vilken förebild för oss andra pappor!
2010-07-02, 09:45
Medlem
Citat:

Att lämna en jordisk organisation är INTE detsamma som att lämna JHVH Gud!

Jag tycker at det är hädelse att envisas med att sätta likhetstecken mellan denna organisation och JHVH.

Det finns många ex-JV som inte har lämnat Gud.

Och jag hatar inte JV, har många släktingar och vänner som är JV.
Senast redigerad av Gitte 2010-07-02 kl. 09:47.
2010-07-02, 09:47
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:

Om man lämnat Jehovas Vittnen och sedan går med i en annan kyrka som t ex Pingstkyrkan, då har man ju inte lämnat JHVH Gud, utan endast Jehovas Vittnen. Då är man egentligen ingen avfälling, man har bara bytt kyrka.

Är det OK att Jehovas Vittnen umgås med Pingstvänner? Man tror ju på samma Gud och följer Jesus. Man tolkar bara Bibeln lite olika.
2010-07-02, 09:47
Medlem
Citat:

Du verkar vara totalt renons på tankeförmåga. Du lade förvisso ut en dimridå. Frågeställningen gällde när barn LÄMNADE Jv, inte barn som valt att inte bli Jv. Och nu inte bara bekräftar du att man i så fall tar avstånd från sina egna barn, du hädar också genom att säga att det är JHVH Gud man då lämnar. I själva verket är det bara en avfällig organisation man lämnar.
2010-07-02, 10:09
Medlem
Citat:

Barnet väljer att lämna Jv, men föräldrarna VÄLJER då att förkasta sitt eget barn. Försök inte med finten att det är barnet som väljer bort sina föräldrar! Jv får välförtjänt ta stryk för sitt avståndstagande från sina egna barn. Men det är ingenting mot vad de skall få i domen!
2010-07-02, 10:11
Medlem
Citat:

Nej, jag hatar inte JV.

Det jag däremot verkligen hatar, det är deras oärlighet.

Som när någon skriver:

"Om Jehovas Vittnen skaffar barn och barnen sedan lämnar Jehovas Vittnen när de blivit vuxna, då måste föräldrarna bryta kontakten med sina barn. Trots att barnen vill ha kontakt med sina föräldrar, så avvisas de av sina egna föräldrar pga av att de har lämnat Jehovas vittnen. Det är tråkigt men sant."

Så svarar du, helt oärligt:

"Jag har kontakt med mina barn , en av dem valde att inte bli ett vittne och vi träffas ofta."

Varför svarar du inte i stället med en gång att du skulle se det som att ditt barn lämnar Gud, och att du då skulle ta avstånd?

Det hade varit ett ärligt svar.

Men ärliga svar är tyvärr väldigt svåra att få ur JV i vissa frågor!
2010-07-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Hej Levi. Tack för svaret, det var bra. Jag förstår varför du är kvar nu när du har förklarat. Det jag tycker är konstigt att JV "låter" dig vara så inaktiv som du är, och inte kontaktar dig med råd att aktivera dig, eller så blir det uteslutning. Flexbärt och Border, vad tror ni om detta? Varför är Leviticus förening så förbaskat ytlig, som bara bryr sig om Leviticus är med på ett papper eller ej? Förekommer detta i era församlingar med?

Mitt tusende inlägg, jippi.

mvh OCC

Jag känner fler JV som är overksamma och som varit det mkt längre tid än mig. De har sina familjer i Org och väljer väl att vara kvar av ungefär samma anledning som jag. Så jag är inte den enda kan jag säga.
Man blir inte utesluten av att vara overksam.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in