2009-11-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Tråkigt att du inte läst vad jag skrev, men det går att veta ungefär hur lång tid Adam var ensam.

Nej, det finns INGEN möjlighet att veta detta!
2009-11-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Så att människan skulle vara 6-7000 år, vet vi inte eftersom Bibeln inte talar om någon tid i början.

Med lite vett och vilja kan man räna ut hur länge Adam gick ensam, bara och studera omständighetsbevisen.
Här slutar min medverkan eftersom det finns så mucket öseriösa söm bara vill debbatera och inte veta fakta.

Från 1943 f.v.t. till 2370 f.v.t. Vi har sett att Abraham var 75 år gammal när han drog in i Kanaan år*1943 f.v.t. Med detta som utgångspunkt är det möjligt att följa tideräkningen längre tillbaka, till Noas dagar. Det kan ske med hjälp av de tidsperioder som är angivna i 1*Moseboken 11:10 till 12:4. Denna sammanräkning, som ger en summa av 427 år, ser ut på följande sätt:
Från början av den stora översvämningen
till Arpaksads födelse 2 år
Därefter till Shelas födelse 35 ”
Till Ebers födelse 30 ”
Till Pelegs födelse 34 ”
Till Reus födelse 30 ”
Till Serugs födelse 32 ”
Till Nahors födelse 30 ”
Till Teras födelse 29 ”
Till Teras död, då Abraham
var 75 år gammal 205 ”
Summa 427 år
När vi lägger 427 år till år*1943 f.v.t., kommer vi till år*2370 f.v.t. Bibelns tidtabell visar alltså att den stora översvämningen i Noas dagar började år*2370 f.v.t.

Från 2370 f.v.t. till 4026 f.v.t. När vi färdas ännu längre tillbaka på tidens ström, finner vi att Bibelns tideräkning täcker hela perioden från den stora översvämningen tillbaka till Adams skapelse. Den här periodens längd beräknas på grundval av 1*Moseboken 5:3—29 och 7:6, 11.
Uträkningen ser ut så här:
Från Adams skapelse
till Sets födelse 130 år
Därefter till Enos’ födelse 105 ”
Till Kenans födelse 90 ”
Till Mahalalels födelse 70 ”
Till Jareds födelse 65 ”
Till Enoks födelse 162 ”
Till Metuselas födelse 65 ”
Till Lemeks födelse 187 ”
Till Noas födelse 182 ”
Till den stora översvämningen 600 ”
Summa 1.656 år
Om vi nu räknar 1.656 år tillbaka från år*2370 f.v.t., kommer vi till året 4026 f.v.t. som tidpunkten för Adams skapelse, som kanske ägde rum på hösten, eftersom året enligt de äldsta kalendrarna började på hösten.

Vilken betydelse har detta i dag?
I den första upplagan av den här boken, som utgavs på engelska år*1963 (på svenska 1969), stod det: ”På hösten 1963 hade människosläktet funnits här på jorden i 5.988 år. Innebär då detta att vi år*1963 hade hunnit 5.988 år in på den ’dag’, på vilken Jehova har ’vilat från allt sitt verk’? (1*Mos. 2:3, NW)
Nej, ty Adams skapelse svarar inte mot början av Jehovas vilodag. Efter Adams skapelse och alltjämt inom den sjätte skapelsedagen synes Jehova ha danat fler animala skapelser på land och i luften.
Vidare lät han Adam ge namn åt djuren, vilket måste ha tagit någon tid, och han grep sig an med att skapa Eva. (1*Mos. 2:18—22; se också NW, 1953 års upplaga, fotnot till v. 19.)
Vilken tid det än kan ha varit som förflöt mellan Adams skapelse och slutet av den ’sjätte dagen’, så måste den dras ifrån de 5.988 åren för att vi skall få veta den faktiska längden av den tid som förgått från början av den ’sjunde dagen’ till nu [1963].
Det är till ingen nytta att begagna bibelkronologien för att spekulera i fråga om tidpunkter som ännu ligger framför oss på tidens ström. — Matt. 24:36.”
2009-11-15, 03:35
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Han [ Fläxbert ] lär blunda för detta. Informativa sidor med deras egna material, visar ju bara hur sjukt vridna denna sekt är.
Tack för länkarna

ja jag vet! tack.
jag måste kämpa vidare med detta.

Hjälpkällan.org är också bra.

Fläxbert. LÄS: http://www.qwotes.info/

tack.
2009-11-15, 03:42
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Med lite vett och vilja kan man räna ut hur länge Adam gick ensam, bara och studera omständighetsbevisen.
Här slutar min medverkan eftersom det finns så mucket öseriösa söm bara vill debbatera och inte veta fakta.

Från 1943 f.v.t. till 2370 f.v.t. Vi har sett att Abraham var 75 år gammal när han drog in i Kanaan år*1943 f.v.t. Med detta som utgångspunkt är det möjligt att följa tideräkningen längre tillbaka, till Noas dagar. Det kan ske med hjälp av de tidsperioder som är angivna i 1*Moseboken 11:10 till 12:4. Denna sammanräkning, som ger en summa av 427 år, ser ut på följande sätt:
Från början av den stora översvämningen
till Arpaksads födelse 2 år
Därefter till Shelas födelse 35 ”
Till Ebers födelse 30 ”
Till Pelegs födelse 34 ”
Till Reus födelse 30 ”
Till Serugs födelse 32 ”
Till Nahors födelse 30 ”
Till Teras födelse 29 ”
Till Teras död, då Abraham
var 75 år gammal 205 ”
Summa 427 år
När vi lägger 427 år till år*1943 f.v.t., kommer vi till år*2370 f.v.t. Bibelns tidtabell visar alltså att den stora översvämningen i Noas dagar började år*2370 f.v.t.

Från 2370 f.v.t. till 4026 f.v.t. När vi färdas ännu längre tillbaka på tidens ström, finner vi att Bibelns tideräkning täcker hela perioden från den stora översvämningen tillbaka till Adams skapelse. Den här periodens längd beräknas på grundval av 1*Moseboken 5:3—29 och 7:6, 11.
Uträkningen ser ut så här:
Från Adams skapelse
till Sets födelse 130 år
Därefter till Enos’ födelse 105 ”
Till Kenans födelse 90 ”
Till Mahalalels födelse 70 ”
Till Jareds födelse 65 ”
Till Enoks födelse 162 ”
Till Metuselas födelse 65 ”
Till Lemeks födelse 187 ”
Till Noas födelse 182 ”
Till den stora översvämningen 600 ”
Summa 1.656 år
Om vi nu räknar 1.656 år tillbaka från år*2370 f.v.t., kommer vi till året 4026 f.v.t. som tidpunkten för Adams skapelse, som kanske ägde rum på hösten, eftersom året enligt de äldsta kalendrarna började på hösten.

Vilken betydelse har detta i dag?
I den första upplagan av den här boken, som utgavs på engelska år*1963 (på svenska 1969), stod det: ”På hösten 1963 hade människosläktet funnits här på jorden i 5.988 år. Innebär då detta att vi år*1963 hade hunnit 5.988 år in på den ’dag’, på vilken Jehova har ’vilat från allt sitt verk’? (1*Mos. 2:3, NW)
Nej, ty Adams skapelse svarar inte mot början av Jehovas vilodag. Efter Adams skapelse och alltjämt inom den sjätte skapelsedagen synes Jehova ha danat fler animala skapelser på land och i luften.
Vidare lät han Adam ge namn åt djuren, vilket måste ha tagit någon tid, och han grep sig an med att skapa Eva. (1*Mos. 2:18—22; se också NW, 1953 års upplaga, fotnot till v. 19.)
Vilken tid det än kan ha varit som förflöt mellan Adams skapelse och slutet av den ’sjätte dagen’, så måste den dras ifrån de 5.988 åren för att vi skall få veta den faktiska längden av den tid som förgått från början av den ’sjunde dagen’ till nu [1963].
Det är till ingen nytta att begagna bibelkronologien för att spekulera i fråga om tidpunkter som ännu ligger framför oss på tidens ström. — Matt. 24:36.”

Vem är du? Och varför ignorerar du mitt inlägg?
95% av min släkt och allt är jehovas vittnen. Och jag vet hur dom förstör liv!
Vissa mår bra, visst. Men dom flesta har psykiska problem efter att ha växt upp inom detta, och det har förekommit, och förekommer mycket självmord.

Men du kan inte ens svara på mitt inlägg?
Predika gärna för mig. Döper mig om du lyckas övertyga mig om att detta är sanningen över allt och hela vår existens.

Och Har du ens läst denna tråd? Eller bara blundat och hoppat förbi allt?
Läs länkar osv.

Och snälla. läs detta. http://www.qwotes.info/admin-site-map.htm#beliefs
Det är från DIN EGNA LITTERATUR.

Och här är bilder på den styrande kretsen du följer.
http://tinypic.com/dea4jc.jpg

Har dom direktkontakt med jehova? Skaparen av hela vår existens. Skaparen av flashback.info, alla människor. Allt.

Existens.

Och isånnafall. varför bara dom och just i USA och ingen annan?

Du har en gullig visningsbild. Men. Grundaren http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell för religionen/slutna oraginsationen eller sekten du är medlem i hade ett hat. Forska om honom och hur galen den mannen var.

Och du vet att styrande kretsen räckt upp handen för alla beslut under åren va. Att ni inte får röka, som ni fick förut. Ni hade kors, men ändrade till påle.

Är det jehova som bestämt det eller farbröder och gubbar?
Styrande kretsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Governing_Body_of_Jehovah%27s_Witnesses

tack. jag hade döpt mig, om jag inte forskat och studerat så hårt/djupt. Trodde det va sanningen. Men sen kom internet. Och idag fattar jag hur fucked up denna organisation verkligen är.
tack.
Du får gärna predika. Men svara gärna på mina frågor med. Döpte mig aldrig, så mig kan du skriva till.

Är ingen "avfälling", som ni kallar det. Och jag är intresserad, inte oseriös och vill veta fakta. Och jag har studerat rätt hårt.

Science without religion is lame, religion without science is blind. - Albert Einstein

Tack.
Senast redigerad av [complex] 2009-11-15 kl. 03:53.
2009-11-15, 08:58
Bannlyst
Citat:
Tråkigt att du inte läst vad jag skrev, men det går att veta ungefär hur lång tid Adam var ensam.

Nej Flexbärt, det går inte att veta ungefär hur länge Adam var själv. Bibeln talar inte om någon tid alls under Adams vistelse i lustgården. Att döpa alla jordens djur måste tagit väldigt lång tid bara det.

Så, du kan vara ärlig och säga, att vi vet inte, inte ens på ett ungefär.
2009-11-15, 15:34
Medlem
Citat:

Flexbärt sprider sina egna läror här.
Vakttornet har en motsatt uppfattning mot Flexbärts.

"Does this mean that we know exactly when God will destroy this old system and establish a new one? Franz showed that we do not, for we do not know how short was the time interval between Adam's creation and the creation of Eve, at which point God's rest day of seven thousand years began." - Watchtower 1975 May 1 p.85

"Well, the Bible record shows that God's creations on the "day" just preceding that 7,000-year "rest day" did not end with Adam's creation. It shows a time lapse between the creation of Adam and that of his wife, Eve. During that time, God had Adam name the animals. Whether that period amounted to weeks or months or years, we do not know." - Watchtower 1975 October 1 p.579

"How much time elapsed between the creation of the man and that of the woman? The Bible does not reveal this. It could have been a relatively short time."

"What, then, does this mean? Simply this: That these factors, and the possibilities for which they allow, prevent us from saying with any positiveness how much time elapsed between Adam's creation and that of the first woman. We do not know whether it was a brief time such as a month or a few months, a year or even more." - Watchtower 1976 July 15 pp.435-437
2009-11-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Jobbar i litteraturståndet. Du får ut litteraturen gratis i disken sen är det sant att du förväntas lämna ett bidrag i bössan för att täcka kostnaderna. men det sker som sagt genom frivilliga bidrag, där är ingen som följer efter dig för att se att du lägger pengar på bössan.

Jag tror vi pratar om lite olika saker här.
Jag ifrågasätter inte att den enskilde förkunnaren är fri att bidra efter egen förmåga och vilja.
Däremot är varje församling skyldig att täcka kostnaderna för litteraturen som skickas till dem.
Jag har haft med både litteratur och räkenskaper att göra i församlingen.
Jag har själv läst brev från Betel som i kronor anger summan som församlingen är skyldig Sällskapet för levererad litteratur.

Första gången som jag såg ett sånt brev så frågade jag den ansvarige äldstebroder om varför det fanns ett fastslaget pris på litteratur som ska vara fri.
Hans svar var att Sällskapet sätter ett pris för kostnaden för att producera och leverera literaturen.
Den kostnaden vill de ha täckt av församlingarna.
Om församlingen hade de begärda pengar till hands så skickades de efter ett beslut av äldstekretsen.
Om pengarna inte fanns så gjordes en pålysning till församlingen om att vi behövde betala vår skuld.

Jag förstår inte riktigt varför detta ska vara en så stor fråga.
Det är väl bara logiskt att kostnaderna måste täckas?
Men det sätter lite frågetecken kring hur frivilliga de frivilliga bidragen egentligen är.
2009-11-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Satans kamp med Jehova började redan med att han lurade Adam och Eva.

Och om Satans makt inte hade varit hade vi inte behövt Röda korset,Rädda barnenAmnesty international Läkare utan gränser, barnkonvention osv... ty då hade vi haft evigt liv (alltså långt mer än fördubblad medellivslängd).

Evigt liv kan inte vara en del av stridsfrågan.
Gud fuskar om den är det.
Hur kan det vara en stridsfråga om Gud har gjort det omöjligt för den ena parten att lyckas?
Då har Gud utsatt mänskligheten för tusentals år av lidande helt i onödan.
En sån Gud är grym.
2009-11-15, 15:56
Medlem
Citat:
Det är så fint med frivilliga bidrag om man tänker på den fattiga änkans bidrag.

Det blir mindre fint när man vet att skälet till det är att undvika att behöva betala skatt.

http://www.bibletopics.com/BIBLESTUDY/84.htm
2009-11-16, 03:37
Medlem
[complex]s avatar
Citat:

Räkna. Mycket. Oseriösa. *spelling*
Och det är inte oseriösa som läser detta. Tycker ingen debbaterar oseriöst.
Nog mest du som inte pallar med trycket eller svara på frågor...

Jag vill veta fakta jag inte vet om. Och det finns mycket fakta jag kan ge dig du inte vet om.
Så jag kan debbatera på en seriös nivå. Ingen i min släkt har lyckats svara på mina frågor, och det finns faktiskt saker som inte stämmer. Sanningen av allt ska stämma till 100%. 1914 stämmer t.e.x inte. Utan är 1934. Bibelkronologin är felaktig. Bara ni som tror att jerusalem föll 607, medans alla andra vet att det hände 587.
Varför är det så? Har du ens forskat om er "bibelkronologi"? 1914 står inte i bibeln vet du väl. Utan man använde sig av kunga-år.
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb1.htm

Forska om LHC som sätter igång snart också..
v.h.
2009-11-16, 07:08
Medlem
[complex]s avatar
Och shit pommes frites vad du har predikat här!
Läste igenom tråden lite.
oooofff. Att du pallar. Du verkar ju extremt indoktrinerad och hjärntvättad. No offense.
Men hoppar över kritik och bara kör på.

Läs igenom allt istället.
Du verkar gå med skygglappar. Bibeln själv säger emot att jesus kom upp till himmlen 1914 t.e.x.
Och din egna litteratur.
http://www.qwotes.info/admin-site-map.htm#beliefs

Kolla igenom, studera och begrunda.
mvh.

hehe. Helt otroligt.
2009-11-16, 08:42
Bannlyst
@Flexbärt

Du säger

Citat:
Från Adams skapelse
till Sets födelse 130 år

Hur vet man detta?

Och vad har syndafloden, Seth eller Noa med detta att göra?

Jag kan inte förstå hur detta skulle ha med Adams livslängd att göra överhuvudtaget? Bibeln säger ingenting om Adams livslängd eller hur länge han levde själv i lustgården.

I så fall vet du mer än Bibeln själv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in