2009-10-22, 23:34
Medlem
Faktum är

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ang ditt länkade inlägg...
En förklaring man kan få (av JV) är att det kanske inte är fler som dör av svält eller vad det nu kan va, utan grejen är att det är ett globalt problem....man svälter överallt.
Och en annan förklaring är att man idag kan veta vad som händer över hela jorden, tack vare snabb info via media, nätet osv. Världen "krymper" och alla blir berörda på ett annat sätt än förr.

JV erkänner att jordbävningarna ej blivit fler, men att de blivit kraftigare och att människor pga ekonomiska intressen bygger olika byggnader i jordbävningsdrabbade områden + att man bygger sämre hus som inte håller för det...vilket betyder fler döda i jordbävningar.

Faktum är att jordbävningarna varken blivit fler eller KRAFTIGARE. Så många och kraftiga jordbävningar som det var decenniet före 1914 har det aldrig varit senare. Massor med jordbävningar av de kraftigaste magnituder inträffade under denna tid. Om detta har seismologer och geologer skrivit i böcker som finns tillgängliga för vem som helst. Den värsta jordbävning historien känner inträffade på 1200-talet i Egypten med omnejd med över en miljon dödsoffer. Det är inte heller sant att man numera generellt bygger hus som sämre står emot jordbävningar. Det förhåller sig precis tvärtom. Att fler människor dör i jordbävningar nuförtiden är därför inte heller sant.
2009-10-22, 23:42
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Behövs inga mirakel, allt står i Bibeln som vi behöver, om man bara vill se.

Mirakler står demoner för.

Är det någon som ser det jag ser?
inlåst i en box sitter man där. men vad finns utanför?
2009-10-22, 23:47
Medlem
Bilen och blodet

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Tommy Jensen, talesman för Jehovas Vittnen i Danmark
”Jehovas Vittnen som trossamfund tar inte ställning till om hemoglobin som har utvunnits ur de röda blodkropparna är blod i biblisk mening och därför omfattas av Bibelns förbud, utan det är något som den enskilde måste avgöra med hjälp av sitt eget samvete.”

"Blod består ju av många ting: vatten, salter och mineraler; och när vi så fraktionerar det eller delar upp det i mycket små beståndsdelar, så är det ju inte blod till sist."

En drivaxel är inte en bil. En minutvisare är inte en klocka.

På den tiden (GT) fanns inte den kunskap som finns nu. Whats the big deal?

En drivaxel är förvisso en DEL av en bil Och om bilen tillhör någon annan får drivaxeln från bibeln inte säljas eller användas.

Och Jv säger att allt tappat blod tillhör Gud. Därför är de ärkehycklare när de samtidigt säger att delar av blodet får användas - vissa delar det vill säga.

Om delarna inte är bilen är delarna av blodet inte blodet, och i så fall borde ALLA blodberståndsdelar vara tolererade. Men Jv förbjuder helt godtyckligt bara VISSA blodbeståndsdelar. Den som försvarar det står fullständigt under Vakttornets inflytande.
2009-10-23, 00:07
Medlem
Noop!

[quote=ConDodgy]Ett JV kan visa på att det dom tror på är det rätta.

När det gäller ämnet 607 f Kr och 1914 som föranledde ConDodgys påstående, så kan Jv inte bevisa någonting. Bibeln säger nämligen inte att Jerusalem förstördes år 607 f Kr. Den säger bara att detta skedde i Sidkias 11e regeringsår som också var Neukadnessars 18e regeringsår. När detta var enligt vårt sätt att räkna tid kan man inte få fram ur Bibeln. Och Jv säger att världsliga källor är otillförlitliga.

Detta spelar emellertid ingen roll. För Bibeln innehåller ingen uträkning om 2520 år som skulle räknas från Jerusalems förstöring och sluta 1914. Allvarliga diskussioner med Jv om detta slutar undantagslöst med att Jv drar sig undan eller försöker att föra över samtalet till andra ämnen. De har inte tillstymelse till bevis för sina påståenden om kronologin. Deras lära här är bara kejsarens nya kläder.
2009-10-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jv tror att dessa saker endast förekom på Bibelns tid...alltså då när Bibeln skrevs, eller egentligen försvann allt sånt med apostlarnas död.

Jv tror att eftersom vi idag har Bibeln och då inte behöver under och mirakel.

Alltså erkänner du att du inte är et vittne, du talar om de, inte vi..
Annars har du rätt.
2009-10-23, 02:39
Medlem
tjackalens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Alltså erkänner du att du inte är et vittne, du talar om de, inte vi..
Annars har du rätt.

En fråga.
Tar du till dig något av det folk skriver här ?
Ser du genom fingrarna ? Eller är det så att du står emot satans onda världsliga påverkan?

menar kollar upp fakta etc.. av olika saker folk har skrivit här.

När jag var yngre så kunde jag inte låta bli att se på andra fakta och information utanför sällskapet.Förstår inte varför många JV är så rädda för det.
__________________________________________________ ________
lite roligt på den sidan du har
http://www.watchtower.org/z/kt/article_01.htm
Kommer krig och lidande att försvinna?

BIBELNS SVAR: Gud har lovat att han skall införa fred på hela jorden. När Guds rike styr över jorden kommer man inte mer att ”lära sig att föra krig”. I stället kommer man att ”smida sina svärd till plogbillar”. (Jesaja 2:4) Gud skall ta bort alla orättvisor och allt lidande. Bibeln lovar att Gud skall ”torka varje tår”, och ”döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta [även orättvisor och lidande].” (Uppenbarelseboken 21:3, 4)

Men i gamla testamentet så var det okej för Yahweh att låta sitt folk att slakta folk för att erövra land,eller?
Senast redigerad av tjackalen 2009-10-23 kl. 03:23.
2009-10-23, 02:46
Medlem
tjackalens avatar
g
Senast redigerad av tjackalen 2009-10-23 kl. 02:59.
2009-10-23, 03:03
Avslutad
En av mina bästa polare är JV och det är total värdelöst att försöka argumentera mot honom inom det ämnet. Han verkar totalt fanatisk, nästan hjärntvättad, så fruktansvärt mycket tror han på det.
Jag förlorar nästan varje gång.
2009-10-23, 05:17
Medlem
[quote=tjackalen]En fråga.
Tar du till dig något av det folk skriver här ?
Ser du genom fingrarna ? Eller är det så att du står emot satans onda världsliga påverkan? QUOTE]

Jag har gjort sanningen till min egen och när jag började stuerade så konfronterades jag med samma skitsnack som på det på forumet, så det bekommer mig inte, jag vet sanningen och tycker synd om dem som älter samma om och om igen.
Och jag läser sällan här.
2009-10-23, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
En fråga.
När jag var yngre så kunde jag inte låta bli att se på andra fakta och information utanför sällskapet.Förstår inte varför många Jv är så rädda för det.

Får beklaga din okunnighet, tror du vi Jv är dumma, klart vi kollat all, t o m vå literaturen tar upp om sådan som vissa menar är fel och då får vi en sakligt sätt förklaring i t ex "Frågor från läsekretsen.
2009-10-23, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptewn
En av mina bästa polare är JV och det är total värdelöst att försöka argumentera mot honom inom det ämnet. Han verkar totalt fanatisk, nästan hjärntvättad, så fruktansvärt mycket tror han på det.
Jag förlorar nästan varje gång.

När man sett sanningen kan iget hindra en, det är svårt att förstå den som inte vill ha det JHVH Gud vill och kommer att ge oss.
Orsaken kan vara denna:
1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Eller Gud ser hjärtan:

Johannes 6:44, 65
”Ingen kan komma till mig, om inte Fadern, som har sänt mig, drar honom; och jag ska uppväcka honom på den sista dagen. – Och han sade vidare: Det är därför som jag har sagt till er: Ingen kan komma till mig om det inte förunnas honom av Fadern.”

Vad då göra?
Jo:
Matteus 7:7, 8
"Fortsätt med att be, så skall det ges åt er, fortsätt med att söka, så skall ni finna, fortsätt med att bulta på, så skall det öppnas för er. 8 Ty var och en som ber, han får, och var och en som söker, han finner, och för var och en som bultar på skall det öppnas."

1 Timoteus 2:4 – 6
”Han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen. 5 Ty det finns en enda Gud och en enda medlare mellan gud och människor, en människa, Kristus Jesus, 6 som gav sig själv till en motsvarande lösen för alla – detta skall det vittnas om vi de tider som är bestämda för det.”
2009-10-23, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
En fråga.
Men i gamla testamentet så var det okej för Yahweh att låta sitt folk att slakta folk för att erövra land,eller?

Om du kan din Bibel så var det frågan om rättvis avrättning, t ex när man sjunkit så lågt att man tillbad molok (en gud man offrade levande barn till) t ex och då visade Gud att sådant gick inte för sig, så det blev en rättvis avrättning efer många varningar.

Det kommer att bli en rättvis avrättning igen:
Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”

Ps läs gärna Malaki 3:13 - 18 och 2 Per 3_1-10 samt Upp 21.3-5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in