2009-07-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exogen
Varför klagar alla bara? Även om jag inte är ett JV så tycker jag att många saker dom gör är bra. Klaga mindre o fråga mer istället för dom som är eventuellt intresserade.

Vissa saker hos Jv är bra, men deras anspråk på att ha monopol på Gud och allt som hänger samman med det är inte bra. Man har åtskilliga falska föreställningar som man envisas med att kalla sanning. Jag behöver inte fråga Jv för att få veta vad de tror på. Det framgår av deras litteratur. Jag frågar aldrig Jv om någonting, utom om de kommer till dörren. Då frågar jag dem om deras uträkning som leder fram till 1914, och då dröjer det inte länge förrän de går, totalt oförmögna att bevisa det de skulle.

Detta forum används av ett par Jv för ren och skär samfundspropaganda. Och den skall inte stå oemtosagd.
2009-07-13, 23:55
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Vissa saker hos Jv är bra, men deras anspråk på att ha monopol på Gud och allt som hänger samman med det är inte bra. Man har åtskilliga falska föreställningar som man envisas med att kalla sanning. Jag behöver inte fråga Jv för att få veta vad de tror på. Det framgår av deras litteratur. Jag frågar aldrig Jv om någonting, utom om de kommer till dörren. Då frågar jag dem om deras uträkning som leder fram till 1914, och då dröjer det inte länge förrän de går, totalt oförmögna att bevisa det de skulle.

Detta forum används av ett par Jv för ren och skär samfundspropaganda. Och den skall inte stå oemtosagd.

De tror att det "krig som uppstod i himlen mellan Ärkeängeln Mikael och hans Änglar mot Motståndaren och hans demoner" (det står ungefär så i Uppenbarelseboken) påbörjades det året, 1914, i samband med första världskriget. Jag vet inte hur de har räknat ut det. Någon som kan förklara? Jag är genuint intresserad.
2009-07-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
De tror att det "krig som uppstod i himlen mellan Ärkeängeln Mikael och hans Änglar mot Motståndaren och hans demoner" (det står ungefär så i Uppenbarelseboken) påbörjades det året, 1914, i samband med första världskriget. Jag vet inte hur de har räknat ut det. Någon som kan förklara? Jag är genuint intresserad.

Tja det är väl bara Jv som tror på 1914, fast det årtalet fick man inte fram först utan det ändrades ganska behändigt när händelseutvecklingen inte stämde med Jv:s profetior. Du förstår det här med nytt ljus är en gammal företeelse inom Jv, ja sen grundandet. Om man aspirerar på att ha sanningen måste man nog ha mera rätt än det man hittils lyckats presentera.
2009-07-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reproach
Jomenvisst

*Antikrist*
Betyder mot eller i stället för Kristus. Uttrycket gäller all dem som förnekar det som sägs om Jesus Kristus i Bibeln, alla som motstår hans kungarike (Dan 2:44)
0ch alla som behandlar hans efterföljare illa.
Det innefattar också enskilda individer, organisationer och nationer som falskeligen påstår sig representera Kristus eller som med orätta tillskriver sig Messias uppgift.

- Personer som förnekar att Jesus verkligen är Messias. -
1 Joh. 2:22
"Vem är lögnare om det inte är den som förnekar att Jesus ä Kristus[eller Messias, den smorde]? Denne är antikrist."

- Alla som förnekar att Jesus är Guds unike Son -
1 Johannes 2:22
"Denne är antikrist, den som förnekar Fadern och Sonen." Jämför Joh. 10:36; Luk. 9:35.

- De som motstår Kristi sanna efterföljare -
"Joh. 16:20,21 "Om de har förföljt mig, skall de förfölja er också ... Men allt detta skall de göra mot er för mitt namns skull."

- Avfällingar -
1 Joh. 2:18, 19
"Många antikrister [har] blivit till .. De gick ut från oss, men de var inte av vår sort." (varit inneslutna med Jesus sanna efterföljare - dessa skulle man känna igen på deras kärlek inbördes och att de talade samstämmigt över hala världen)

- Enskilda individer och nationer som motstår Kristus som kung eller som falskeligen tillskriver sig Messias' uppgift -

Ps 2:22
Jordens kungar ställer upp sig, och höga ämbetsmän, de har gått samman som en man mot Jehova och mot hans smorde {Kristus eller Messias]."

Se också Upp 17:3, 12 - 14; 19:11 - 21.
Matt 24:24

"Falska Krister och falska profeter skall uppstå och skall göra stor tecken och under för att om möjligt vilseleda även de utvalda."

Antikrister som förnekar Kristus har inte JHVH Gud som sin vän. (Joh. 5:23)
För att vandra i Guds ljus och inte bli vilseledda av avfällingar antikrist behöver vi rätt andlig vägledning. (1 Joh. 2:26 - 29.)
2009-07-14, 12:20
Medlem
Citat:
En person som är en förkunnare för Jehova, svårare är det inte. Är du JV?

Jag är ett JV sen många år. Döpte mig som tonåring. Har även hunnit med en vända som utesluten.
Med min fråga i förra inlägget ville jag bara få fram tankar om vad man anser att ett "riktigt JV" är.
För min del tycker jag det är fånigt att benämningen ens nämns, har nämligen funnits med i inlägg den sista tiden. Precis som det skulle vara en tävling i vem som är det "riktiga JVt" här. (Ingen då, enligt dig och Eberhard, men för mig finns det mer bakom tron än bara mänskliga regler.)
Det är inte heller bibelenligt att jämföra sig med andra eller att tycka sig vara förmer än andra.
Men vad bibeln säger kanske inte spelar ngn roll.
2009-07-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Stämmer detta??

Mina kusiner hävdar att nya direktiv angående demoner kommit ut bl a ska man tona ner demonsnacket till ett minimum??

Att jag frågar beror på att mina kusiner nog inte har så bra koll alla gånger!

Inte hört...eller läst ngt om det....än iaf.

Undrar varför i så fall, demoner finns ju med säkerhet för JV. Och inte bara för dem.
2009-07-14, 12:22
Medlem
Citat:
Passar på att säga att riktiga vittnen sitter inte på FB och skriver eftersom det vore emot att snacka med avfällingar osv.

Du tyckte att det var mkt klagande i tråden....vad ska vi lägga det här inlägget under?
En intresserad fråga?
2009-07-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte hört...eller läst ngt om det....än iaf.

Undrar varför i så fall, demoner finns ju med säkerhet för JV. Och inte bara för dem.

Jag skulle tro att det ät detta som åsyftas:

Från Bevara er själva i Guds kärlek, s. 191 §19, 20:

"19 Medan många i västvärlden tar lätt på farorna med Satans makt är det helt annorlunda i andra delar av världen. Där har Djävulen lurat många att tro att han har större makt än han i själva verket har. Somliga lever, äter, arbetar och sover i fruktan för onda andar. Det berättas många historier om hur demonerna visat sin makt genom kraftgärningar. Historierna berättas ofta med förtjusning, och människor fascineras av dem. Bör vi sprida sådana berättelser? Nej, den sanne Gudens tjänare har två viktiga skäl till att låta bli att göra det.
20 För det första: Om man berättar om demonernas bedrifter hjälper man Satan i hans ansträngningar. Hur då? Bibeln bekräftar att Satan kan utföra kraftgärningar, men den säger också varnande att han använder ”lögnaktiga tecken” och ”bedrägeri”. (2*Thessalonikerna 2:9, 10) Eftersom Satan är ärkebedragaren, vet han hur han kan påverka sinnet hos dem som känner sig dragna till det ockulta och likaså hur han skall få dem att tro på sådant som inte är sant. Sådana personer kanske uppriktigt tror att de har sett och hört något speciellt och berättar om sina upplevelser som om de var sanna. Efter hand som berättelserna upprepas om och om igen blir de uppförstorade. Om en kristen skulle sprida sådana historier går han i själva verket Djävulens ärenden, för Djävulen är ”lögnens fader”. Han skulle sprida Satans propaganda. (Johannes 8:44; 2*Timoteus 2:16)"
2009-07-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag skulle tro att det ät detta som åsyftas:

Från Bevara er själva i Guds kärlek, s. 191 §19, 20:

"19 Medan många i västvärlden tar lätt på farorna med Satans makt är det helt annorlunda i andra delar av världen. Där har Djävulen lurat många att tro att han har större makt än han i själva verket har. Somliga lever, äter, arbetar och sover i fruktan för onda andar. Det berättas många historier om hur demonerna visat sin makt genom kraftgärningar. Historierna berättas ofta med förtjusning, och människor fascineras av dem. Bör vi sprida sådana berättelser? Nej, den sanne Gudens tjänare har två viktiga skäl till att låta bli att göra det.
20 För det första: Om man berättar om demonernas bedrifter hjälper man Satan i hans ansträngningar. Hur då? Bibeln bekräftar att Satan kan utföra kraftgärningar, men den säger också varnande att han använder ”lögnaktiga tecken” och ”bedrägeri”. (2*Thessalonikerna 2:9, 10) Eftersom Satan är ärkebedragaren, vet han hur han kan påverka sinnet hos dem som känner sig dragna till det ockulta och likaså hur han skall få dem att tro på sådant som inte är sant. Sådana personer kanske uppriktigt tror att de har sett och hört något speciellt och berättar om sina upplevelser som om de var sanna. Efter hand som berättelserna upprepas om och om igen blir de uppförstorade. Om en kristen skulle sprida sådana historier går han i själva verket Djävulens ärenden, för Djävulen är ”lögnens fader”. Han skulle sprida Satans propaganda. (Johannes 8:44; 2*Timoteus 2:16)"

Undrar vad det kan vara.
Är man med om ngt är det ju sant....
2009-07-15, 17:44
Medlem
lar_berts avatar
Jehovas Vittnen och födelsedagar

Om nu det skulle vara hedniskt att fira födelsedagar - varför fira Vakttornets födelsedag?

http://www.youtube.com/watch?v=MCbPq-H96WQ
2009-07-15, 18:23
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Om nu det skulle vara hedniskt att fira födelsedagar - varför fira Vakttornets födelsedag?

Att fira en födelsedag har att göra med att upphöja en person.
Att "fira".. ja om man nu kan kalla en framsida att "fira" en sak har inte samma sak som med männskliga fördelsedagar att göra .. Det är som att jämföra äpplen och päron ...

PS. Vi firar även bröllopsdagar och annats som betyder något för oss.. Men inte födelsedagar!
2009-07-15, 18:25
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert

Av rubriken i tidskriften gick det inte att uttyda att de skulle fira något, enbart att de hade "varit vaksamma" i 100 år.

Man måste kanske först och främst veta varför JV inte firar födelsedagar för att förstå.

Anledningen (vet ej om det finns fler) till att de inte firar födelsedagar beror på att man i forna Egypten firade en sorts "tvilling-ande" till den som fyllde år. Det var tvilling-anden man gav gåvor, för att denne skulle behandla sin "tvilling-människa" väl. Detta anses av JV som hednisk tro som inte hör ihop med innehållet i Den Heliga Skrift Bibeln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in