2010-03-14, 15:59
Medlem
anordmans avatar
Nåväl, gott så.

Sammanfattning över helgen!

Sedan jag gav mig in i JV-debatten i, fredags (?)

Så har...
-flexbärt dragit illa kvickt
-Bordeline dykt upp plötsligt och lyckats göra bort sig rejält.
-Jehovas Vittnens Bordeline har satt upp 6!? personer på ignoreralistan under helgen när hon inte lyckats bemöta en enda av dem med ett faktasvar från sin "sanning".

Jag har drivit 2 frågor.

Fråga 1. Hur lång är en generation för Jehovas Vittnen?
Och där har vi pressat fram svaret....
att för tillfället (efter typ 6 ändringar på 20 år ) så består Jesus "den generation" som nämns i Matt 24 av, 2 olika generationer i en (?), av en specifik klass av människor dessutom, som de kallar "de Smorda".
Fråga 2. Var har JV fått året 607 fvt ifrån? Stämmer det?
Så är väl svaret hittills, tills någon kommer med någonting annat, att
det var för att Russel räknade det baklänges från sitt redan bestämda 1914 och
när han upptäckteatt han räknat fel. Så backade han datumet för jerusalems förstöring istället för att + sitt eget år till 1915.

Alla vi andra säger 587 fvt.

Och här får vi kalla in andra Vittnen på Fråga 2. då Bordeline uppenbarligen kastat in handduken..
Varför stämmer Jehovas Vittnens egna regentlängder ihop med etablerade historiker och varför summan av dem blir samma etablerade årtal som historikerna har. 587 fvt.

-Nebuchadnezzar II,
-Evil-merodach (Awil-Marduk),
-Neriglissar,
-Labashi-Marduk,
-Nabonidus, and Belshazzar
räknat från 539 fvt

539 (fvt) + 17 + 0.5 + 4 + 2 + 43 = 605,5 - 19 = det erkända året av historiker 586/587 fvt

Välkommen Jehovas Vittnen... hjälp oss här att förstå fråga 2.
Senast redigerad av anordman 2010-03-14 kl. 16:06.
2010-03-14, 16:30
Medlem
Xploits avatar
Det skulle vara trevligt som samtliga aktiva skribenter i denna tråd höjde nivån något. Meningslösa oneliners, vem som har ignorerat vem eller dylikt är inte av intresse. OT-inlägg har blivit raderade.
/Mod
2010-03-14, 16:30
Bannlyst
Hur påverkas det sociala livet av Jehovas vittnen?
2010-03-14, 16:43
Medlem
Bordelines avatar
Felet med anordman´s uträkning är att han inte visste hur man ska räkna/ hur man inte kan räkna. För han läste inte mina inlägg.

Det går inte att räkna antal år o plus/minus(se inlägg #11021 ).

Utan man måste gå efter metoden som jag har påvisat i inlägg #11020 samt #10923 samt #10915

Även två bra länkar,
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm
2010-03-14, 16:45
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrex

Jag har massa vänner som både är JV och även många som inte är JV.
Så för mig så har jag nog ett bättre socialt liv än många andra, men det beror ju inte bara på religion.
Sånt beror ju på intressen, sporter, hobbies yrke osv, hur man är som person, om man skapar sig vänner helt enkelt.
2010-03-14, 16:54
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vågar du inte se att det står samma i din egen Bibel eller vad är problemet?
Rädd att länkarna du gav mig är felaktiga...

Nä gör nu som jag säger, slå upp skriftställena i din egen bibel och se... att det står samma sak!!

Länkarna är inte felaktiga. Du inser väl att du bara lurar dig själv nu va? Ta och läs vad som står där så kanske du inser att JV's bibel är annorlunda ur väldigt många olika perspektiv!
2010-03-14, 16:58
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Länkarna är inte felaktiga. Du inser väl att du bara lurar dig själv nu va? Ta och läs vad som står där så kanske du inser att JV's bibel är annorlunda ur väldigt många olika perspektiv!

Med andra ord vågar du inte läsa o se att det står samma i våra biblar?
Är du rädd att det är fler saker som folk här har lurat i dig ska vara fel?

Det brukar nämligen vara på det sättet
2010-03-14, 17:00
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Felet med anordman´s uträkning är att han inte visste hur man ska räkna/ hur man inte kan räkna. För han läste inte mina inlägg.

Det är du som ska ange var de extra åren är... och i så fall emellan vilkakungar, inte vi.
Ditt påståendeär ett "JV-påstående" = Inget riktigt!
Bemöt det med en verifierbar källhänvisning... räkna till 607 istället för 587... det är 20 försvunna år i historien du måste hitta, trots artefakter, astronomi nedteknanden, historie böcker över tiden... gör det... och du får din efterlängtade kredit.

Svårare är det inte...
Senast redigerad av anordman 2010-03-14 kl. 17:08.
2010-03-14, 17:04
Medlem
anordmans avatar
Citat:

brukar.... men nu är jag här!

Paralellspår no 2.

Borderline.... äger du en upplaga, av Jehovas Vittnen utgivna, KIT version 2?
Senast redigerad av anordman 2010-03-14 kl. 17:16.
2010-03-14, 18:15
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrex

Det här är komplicerat, minst sagt.
Är det okey om jag benämner detta som Sidofråga 1?
(då det pågår flera samtidiga spår samtidigt i denna tråden)

Jag vet inte utifrån vad du undrar eller varför.. så jag ger några generella svar då.
Utifrån (studium) och in, så kommer du att få något som liknar lovebombing från samtliga i församlingen när du studerar.
Du uppmuntras att göra dig av med samtliga värdsliga vänner... alla är med dig, du mår bra här.
Lovebombing upphör dock från dag 1 när du väl döpt dig.
Har du inte inte lyckats skaffa dig ett socialt liv i sekten då... så blir du mycket ensam.

Upptäcker du att inget stämmer i sekten och att du får svar som 1+1=14? så då antingen ger du upp på egen hand... eller så blir du utesluten....(resultatet är lika) och vad det betyder rent faktiskt kan du läsa om i mina länkar nedan.
(inte undra på att självmorden är skyhöga bland lämnande vittnen)

Jag Promotar inte Hjälpkällan så.. men det här är 2 vanliga människor, som dig och mig, i sverige 2010.. som vuxit upp som barn till Jehovas... som inte vill vara med längre i falsk religin... och vad händer då?
(läs länkarna)

http://www.hjalpkallan.org/forum/showthread.php?t=9735
(just denna tråden kräver att man skaffar ett id på HK forumet... men man kan å andra sidian se mycket mera då)

http://www.hjalpkallan.org/forum/showthread.php?t=9639
(läs direkt)
Välkommen till Jehoovas!
Senast redigerad av anordman 2010-03-14 kl. 18:24.
2010-03-14, 18:15
Medlem
Citat:

Utan man måste gå efter metoden som jag har påvisat i inlägg #11020 samt #10923 samt #10915

Även två bra länkar,
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm

Bordeline borde kanske upplysa Sällskapet Vakttornet om att de inte kan räkna som de gör.
Tittar man i "Insikt" under rubriken "kronologi" ser man flera tabeller som använder exakt samma räknesätt som Anordman använder.
Dock aktar sig Sällskapet noga för att använda det om de babyloniska kungarna.
Alla kan förstå varför.

Även historiker och forskare använder samma räknesätt av en självklar anledning.
Vi har bara vissa fixpunkter i historien som ger oss exakta årtal att utgå ifrån.
Dessa används sedan för att med hjälp av t.ex. kungalängder räkna fram andra årtal.
Bordeline är tvungen att underkänna det historien bevisar eller erkänna att hon har fel.
Det är tydligt vilket hon väljer.
2010-03-14, 18:26
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:

Du är rolig du, nästan lite komisk, jag har vart hos er i riketssal och ,hör och häpna, fick en bibel utav din sekt helt gratis
Jag har läst den och sedan har jag även läst den jag har hemma som jag fick när jag konfirmerades och det ÄR skillnad mellan dem. Du kan inte vara så hjärntvättad att du tror att eran bibel och den svenska kyrkan använder är samma? De har olika budskap.
Jesus är gud, amen.
Eran gud och den "kristna" gud är inte samma.
Ni ägnar era liv åt antikrist.
Det gäller att vara vaksamma eftersom det skall komma många falska profeter och messiasgestalter. Dessutom skall Antikrists framträdande ske på ett mycket attraktivt och förrädiskt sätt. Det innebär att vi måste studera Bibeln och undersöka vad som är sant och falsk rörande Jesu återkomst.

Nya Världens översättning (NV) är utgiven av Sällskapet Vakttornet, en gruppering som också utgör ledarskiktet för Jehovas vittnen. Den svenska versionen är översatt direkt från den engelska översättningen. NV är alltså inte översatt från bibelns ursprungliga texter.

Låt mig ge dit lite exempel på skillnader så du kanske fattar nån gång:

Exempel1.
Bibel 2000 : "jag är och jag var innan Abraham blev till"
Svenska Folkbibeln: "Jag Är, redan innan Abraham blev till"

NV 2003: "Innan Abraham blev till, har jag varit till"
Genom att inte översätta med "Jag är" eller "är jag" undviker Sällskapet Vakttornet att Jesus kallar sig själv för Jehova. Se 2 Moseboken 3:14.

Exempel 2.
1917 års översättning: "Guds Ande svävade över vattnet"
Bibel 2000: "en gudsvind svepte fram över vattnet"

NV 2003: "Guds verksamma kraft rörde sig fram och åter över vattnets yta"
Sällskapet Vakttornet förnekar att den heliga Anden är en levande person i treenigheten och översätter därför Ande med Guds verksamma kraft. Uttrycket "en gudsvind" i Bibel 2000 skiljer sig från de tre övriga erkända översättningarna.

Läs länkarna jag postade tidigare så ser du att den bibel du/ni använder inte är den samma, inte bara på enstaka skriftställen utan kärnan i budskapet är ändrat.
Senast redigerad av Blackra1n 2010-03-14 kl. 18:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in