2007-05-28, 17:12
Bannlyst
Ajuste, glömde påståendet om att det sedan 1914 har varit mer jordbävningar etc etc...
Den frågan besvaras enklast genom att man vänder sig till experterna på området. Det var ju så allt började för mig! När vi var ute och drack öl i tonåren, och en av polarna kom med: Visste du inte det! Sen 1914 har jordbävningarna ökat 4 ggr så mycket!!
Som jag skrivit innan mailade jag olika seismologer dagen efter, och det fanns inga tecken på att den seismiska aktiviteten ökat eller minskat märkbart under historisk tid..
2007-05-28, 17:39
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
JV menar att de inte var en insperad organisation då utan blev det först 1917 (osäker på året)

Vakttornet har alltid påstått att dom varit Guds utvalda organisation och att endast ledningen har förmågan att tolka Bibeln korrekt. Från början hade C.T Russell dom här gudomliga anspråken, efter hans död övertog organisationen rollen som Guds utvalda profet. Den här ändringen nämns i vakttornet under 1919.

Man kan på goda grunder fråga sig varför Guds utvalda organisation ändrar sina läror så ofta, enligt JV själva så finns det bara en orubblig sanning. Ser man på bortförklaringarna runt 1914 så finns det ett antal "sanningar" att välja på.

Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Det beror på perspektivet, blir du ett JV idag, så berör det här inte dig. Du kan bli JV av två anledningar, 1. du troende 2. det är ett livsstilsval, det intressanta blir vad de tror på idag. Men från ett samhällsperspektiv så kan det vara intressant, t.ex. skadestånd (om det du säger nu stämmer).

Det här berör personer som är intresserade av JV i allra högsta grad. Skall man blint lyda en organisation som påstår sig vara utvald av Gud, så visar tidigare beteenden vad man har att vänta sig i framtiden.

Själv verkar du vara noga med att information skall vara neutral och saklig, så varför ska folk inte skaffa sig så mycket information som möjligt innan dom tar ställning till Jehovas vittnen?

Glömmer man att ta lärdom av historian, så upprepar den sig lätt.
2007-05-28, 17:44
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnlös
Jag svarar gärna, men med tanke på vilka motiv du har, att smutskasta oss, så känns det meningslöst att svara. Varför ska jag leta fram svar, som du i vissa fall redan vet, när du ändå har valt själv att inte vilja se hela bilden?

Hehe, så seriöst. Exakt samma argumentering som scientologer kör med.
"Man förstår inte, därför är det ingen idé att diskutera"... Mao är ni i helt rätt sällskap, bland the nutcases.

Trodde förr i tiden, som många andra, att JV bara var en smått förvirrad men rätt harmlös samling carolagalningar. Alla har vi väl hört inspelningen från JV-sektmötet där Carola flippar helt haha... som tur är så blir folk skrämda och roade av en så tydlig galenskap!

Den synen ändras dock ju mer skit man ser och även läst saker som gör att jag helt klart har dem i äckliga-sekt-facket nu. Har sett personligen hur man krossat familjer och skapat stor skada.
2007-05-28, 18:04
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Ajuste, glömde påståendet om att det sedan 1914 har varit mer jordbävningar etc etc...
Den frågan besvaras enklast genom att man vänder sig till experterna på området. Det var ju så allt började för mig! När vi var ute och drack öl i tonåren, och en av polarna kom med: Visste du inte det! Sen 1914 har jordbävningarna ökat 4 ggr så mycket!!
Som jag skrivit innan mailade jag olika seismologer dagen efter, och det fanns inga tecken på att den seismiska aktiviteten ökat eller minskat märkbart under historisk tid..

Nej det finns inget som pekar på att jordbävningar eller krig eller annat som JV påstår skulle öka. Tyvärr tror medlemmar i JV alldeles för mycket på sina blaskor Vakna och Vakttornet. Och piehole du behöver inte alls lämna detta forum för många JV läser säkert debatten som förs. Sen tycker jag väl att denna debatt nog är en av dem lugnare på flashback om man jämför med andra där personangreppen haglar. Fast nog tycker man att det är underligt att många inte läst antik historia och hur långt tillbaka i tiden som mänsklig civilisation finns.
2007-05-28, 18:11
Medlem
honken80s avatar
[quote=BlackBeaver]
Citat:
Ville bara säga att blackbeaver, du hade fel där innan. Jag fråga om jv hade minskat, du skrev: japp!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:JWStats.png

Ja dem minskar i i-länderna naturligtvis. Vad som är sant i siffrorna från u-länder finns ju ingen som kan kolla eftersom det är deras egna friserade siffror från Brooklyn. Helt klart är att intäkterna minskat och JV har en ekonomisk kris som man försöker lösa med alla medel. Man har ju förutspått att JV skulle växa i ändens tid och för att uppfylla deras egen profetia så påstår man och sprider falska uppgifter om antalet JV i världen..case closed!!!

ekonomisk kris med över 1 miljar dollar i fickan? du får gärna utveckla din tanke här. STod ju tidigare i tråden att de har ordentligt med kulor på banken. Sedan är det en annan sak om de vill låta dessa växa istället för minska, men ekonomisk kris låter lite väl magstarkt.
2007-05-28, 18:14
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Hehe, så seriöst. Exakt samma argumentering som scientologer kör med.
"Man förstår inte, därför är det ingen idé att diskutera"... Mao är ni i helt rätt sällskap, bland the nutcases.

Trodde förr i tiden, som många andra, att JV bara var en smått förvirrad men rätt harmlös samling carolagalningar. Alla har vi väl hört inspelningen från JV-sektmötet där Carola flippar helt haha... som tur är så blir folk skrämda och roade av en så tydlig galenskap!

Den synen ändras dock ju mer skit man ser och även läst saker som gör att jag helt klart har dem i äckliga-sekt-facket nu. Har sett personligen hur man krossat familjer och skapat stor skada.

Ja jag känner ju en del JV och ex JV och man kan bara konstatera att många liv blivit ruinerade . Tyvärr är inte JV:s ledning en skara harmlösa tokar utan helt hänsynslösa kapitalister som suger ut medlemmarna och sysslar med brottslig verksamhet både ekonomisk och skyddande av sexbrottslingar.
JV borde som sagt reformeras och inte vara en så rigid organisation för att bli av med sektstämpeln. JV är som samhället i övrigt där det finns både bra och dåliga människor även om en del tror att bara man är med i JV så blir man en bra människa.
2007-05-28, 18:18
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80

Det var väl i Livets Ord. Samma typ av galna sektmedlemmar skulle jag tro.
2007-05-28, 18:18
Medlem
BlackBeavers avatar
[quote=honken80]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver

ekonomisk kris med över 1 miljar dollar i fickan? du får gärna utveckla din tanke här. STod ju tidigare i tråden att de har ordentligt med kulor på banken. Sedan är det en annan sak om de vill låta dessa växa istället för minska, men ekonomisk kris låter lite väl magstarkt.

Hmm skumt det här för enligt hjälpkällan så säljer man fastigheter och sparkar folk på huvudkontoret i Brooklyn!! Man sålde Strängnäs t ex eftersom man inte hade råd att ha kvar det. Tror du det kan vara så att man håller på att blåsa sina medlemmar på pengar??
2007-05-28, 19:34
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Det var väl i Livets Ord. Samma typ av galna sektmedlemmar skulle jag tro.

så sant... blev lite snett där...
2007-05-28, 19:38
Bannlyst
edit.

Blackbeaver, tror du på en gud, och att allt har blivit skapat?? Tror du att jesus funnits?? Och sluta med dina jävla
2007-05-28, 19:51
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver

Hmm skumt det här för enligt hjälpkällan så säljer man fastigheter och sparkar folk på huvudkontoret i Brooklyn!! Man sålde Strängnäs t ex eftersom man inte hade råd att ha kvar det. Tror du det kan vara så att man håller på att blåsa sina medlemmar på pengar??

sanningen brukar ligga någonstans i mitten.

Vet ej hur det ligger till, men om nu jehovas vittne driver sina "inkomstkällor" som företag och utgifterna som församling så måste de bolag som finns göra årsbokslut etc. dessa kan beställas av alla från bolagsverket. Då kan man ju se hur det ser ut med den svenska delen iaf. Inga bolag får frångå god redovisningssed, jehovas eller inte. Om man säljer ett innehav som byggnaden i strängnäs måste denna vinst redovisas och man måste även redovisa om man gett någon utdelning eller fört ut pengar/gett vinstutdelning till andra koncerndelar eller ägare.

Blir väldigt nyfiken att beställa deras årsredovisningar och studera dem rent företagsekonomiskt. Vilka bolag har de i sverige, exakta juridiska namn?

En annan fråga, hur är jehovs syn på homosexuella egentligen? Vissa fördomar har man skönjat enligt tidigare inlägg, men är det ok om man inte praktiserar, eller ska man renas till hetero etc etc?
2007-05-28, 19:53
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
edit.

Och Blackbeaver haha, har du blivit tappad som liten eller undviker du bara frågorna? Och sluta med dina jävla
Nä men allvarligt. Tror du på en gud och att allt har blivit skapat?? Tror du att jesus funnits osv..??

Nej jag tror inte på gud. Och nej tror inte att det funnits en Jesus utan det fanns säkert många messiasfigurer och att Jesusgestalten utvecklades sen Paulus tog tag i saken. Det är väl den historiesyn som de flesta historiker idag anammar. Men som sagt det är inte det jag tror vi debatterar utan JV och deras läror och irrläror så håll dig till ämnet tack.. :
Dessutom så är den rätt skojig den här figuren...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in