2008-01-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag har gång på gång försökt få ett skriftenligt skäl till att man kan göra skillnad på de olika blodfraktionerna!
Var finns det stöd för en sådan "gråzon"?

Jag trodde att blodförbudet handlade om livets helgd, och att blodet är heligt och tillhör Gud.
Så har det åtminstone framställts i er litteratur.

Är det då inte ett brott mot detta att hålla på att manipulera med blodet och dela upp det i olika fraktioner, och sedan mer eller mindre godtyckligt bestämma vilka fraktioner som är tillåtna och vilka som inte är det?

Det som fortfarande står fast är det som står i bibeln och som ligger till grund för detta från början...att avhålla sig från blod.
Jag läste en del om vad det här med fraktioner är och innebär (det var ett bra tag sen nu!), fattade mitt beslut och har sen dess inte gått mer på djupet om det. För min del var det inte så mkt att fundera över. Inte för att jag är nonchalant utan för att jag hade och har min bild klar över hur jag tycker i den här frågan.
..."mer eller mindre godtyckligt bestämma vilka fraktioner som är tillåtna"...hm, jag minns inte alla detaljer men kan återkomma om det.
2008-01-21, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
"Så blev den store draken nerslungad, den ursprunglige ormen, han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden"

"Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.”

Nej nej jag frågade inte vad du tror. Jag frågade vad du vet! Det där är en text i en bok skriven av någon och det är inte i närheten av ett bevis..

Jag frågar igen, hur vet du det?
2008-01-21, 06:56
Medlem
schabo-labos avatar
Nytt ljus

I vakttornet för den 15 feb 07 och artikeln “Vad betyder Kristi närvaro för dig?” Innehåller det nya ljus angående "den sista generationen".

"Jesus sade att det var hans lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande, som snart skulle kunna dra vissa slutledningar när de såg “allt detta” inträffa. Jesus måste därför ha syftat på lärjungarna när han sade: “Denna generation skall visst inte ... försvinna förrän allt detta inträffar.”

Nån som har några kommentarer?
2008-01-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
I vakttornet för den 15 feb 07 och artikeln “Vad betyder Kristi närvaro för dig?” Innehåller det nya ljus angående "den sista generationen".

"Jesus sade att det var hans lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande, som snart skulle kunna dra vissa slutledningar när de såg “allt detta” inträffa. Jesus måste därför ha syftat på lärjungarna när han sade: “Denna generation skall visst inte ... försvinna förrän allt detta inträffar.”

Nån som har några kommentarer?

15 feb...har du den...? Du verkar vara välförsedd...
Vad menar du att man ska ha för kommentarer?
2008-01-21, 23:25
Medlem
[quote=Gitte]
Citat:
Ursprungligen postat av ddy
Japp det är en tro, min tro och ja kommer aldrig tvinga den på nån annan och ja kommer aldrig se ner på dig för att du har en annan tro.

citat:

"åratal har också varje nummer av tidskriften Vakna! innehållit en rubrik som förklarar varför tidningen utges, där tidskriftens viktigaste uppgift har sagts vara följande: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta."

Men i Vakna! för den 8 november 1995 ändrar man plötsligt förklaringen till vad som är tidskriftens viktigaste uppgift. Den lyder nu från och med detta nummer: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall ersätta den nuvarande onda, laglösa tingens ordning."

På detta svarar du:

"Ja du ser, med tiden så får man större förståelser för skrifterna och då får man göra korrigeringar, stora som små. Ett tag firade vi vittnen jul också, hade gran på betel o allt haha. Men som ja sa, för oss som lever mitt i organisationen är de här inte en trosfråga utan vi är övertygade om att förklaringen får sin uppfyllse i sinom tid."

Kan du inte själv se att under hela denna tid, när tidningens huvudsyfte var "Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta." gick JV runt och predikade ett FALSKT BUDSKAP!
De var alltså falska profeter! se 5 Mos 18:22!

Om jag kan få flika in i eran diskussion lite bara...
Så kan man se det. Jag förstår hur du menar, jag har oxå funderat över det här med "generationen" och jag ska ta upp frågan med en äldste.
Men med tanke på att JV ändrat på saker, som det ni tar upp här, jul, gran och det fanns mer som inte ansågs fel förr men som är tillrättalagt pga att man förstått bibeln bättre...med tanke på att man slutat upp med sånt som faktiskt inte är kristet...det visar väl ändå att man har en önskan att försöka följa bibeln, även om det innebär uppoffringar och även om man måste ändra på uppfattningar man haft? De flesta kyrkor fortsätter att hålla traditionerna högre än den bibel dom säger sig följa. Eller? Vad tycker du om det?

Kan man jämföra JVs ändringar pga av bättre förståelse...med t ex arkeologer som gräver sig fram till vissa fakta, publicerar det i sin iver att få ut det till människor, människor tror på det och går efter det när de söker svar på historiska frågor..?..men ibland, efter en tid, när arkeologerna grävt lite till, så hittas kanske nya fakta eller ytterligare detaljer som kan ge ytterligare kunskap. Och då krävs en revidering.

(Ta inte det här som en förklaring som stått i nån av JVs publikationer, det är jag som spånar. Trött är jag oxå.)

Bibelns profetior har väl en förmåga att göra människor förväntansfulla och ivriga...
(Och det gäller inte bara JV.)

Men jag förstår hur du menar, som sagt. Jag håller personligen dock inte med om uttrycket "falska profeter"...det finns alldeles för mycket som talar emot det.
Du verkar vara, eller varit, (lite, mycket?) insatt i det hela med tanke på att du citerade från äldre Vakna nummer?

Ha de!
2008-01-22, 00:30
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
15 feb...har du den...? Du verkar vara välförsedd...
Vad menar du att man ska ha för kommentarer?
Försöker vara lite förbredd, eftersom jag är i tron att 1914-teorin inte håller, så måste ju JVs ledning ändra sin syn på denna generationen (generationen som levde 1914), efterom den försvinner snart (dör ut). Man behöver inte ha några kommentarer, utan vill bara belysa att de "äntligen" kommit med nytt ljus .

Citat:
Om jag kan få flika in i eran diskussion lite bara...
Så kan man se det. Jag förstår hur du menar, jag har oxå funderat över det här med "generationen" och jag ska ta upp frågan med en äldste.
Spännande, undrar hur det ska gå. Du vet väl att du inte ska komma med nån kritik, utan lyssna och svara på frågorna - svaren finns i vakttornet .

Citat:
Kan man jämföra JVs ändringar pga av bättre förståelse...med t ex arkeologer som gräver sig fram till vissa fakta, publicerar det i sin iver att få ut det till människor, människor tror på det och går efter det när de söker svar på historiska frågor..?..men ibland, efter en tid, när arkeologerna grävt lite till, så hittas kanske nya fakta eller ytterligare detaljer som kan ge ytterligare kunskap. Och då krävs en revidering.
Jag brukar få höra det argumentet från JVs, alltså att ni är ödmjuka när det kommer ny fakta och accepterar en "djupare förståelse för bibeln". Men om ni tänker efter, är det inte något som är fel? Enligt er så får den "trogne och omdömmesgille slaven" sitt budskap från Gud, varför får de fel info hela tiden ?
2008-01-22, 00:42
Medlem
BlackBeavers avatar
Ja JV gör ju precis som det som de varnar för dvs sprider falska profetior! En logisk slutsats borde ju då vara att man omvärderade sin tro men icke! Samma sak med Jerusalems förstörelse 587fkr som man envetet hävdar skedde år 607 för att få ihop det med 1914! Numera när man dragit ner på betydelsen av 1914 borde det väl komma nytt ljus i den här saken också tycker man! Jaja det är väl bara en tidsfråga men frågan är hur man ska få medlemmarna att svälja denna beska tablett är en annan sak! Man sitter säkert i Brooklyn och filar på en lösning ska ni se! För er som inte är så insatta i den här sifferexecisen så har man spikat årtalet 587 med de babyloniska krönikorna av regentlängder och astronomiska observationer som man med moderna datorer kan verifiera!
2008-01-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Försöker vara lite förbredd, eftersom jag är i tron att 1914-teorin inte håller, så måste ju JVs ledning ändra sin syn på denna generationen (generationen som levde 1914), efterom den försvinner snart (dör ut). Man behöver inte ha några kommentarer, utan vill bara belysa att de "äntligen" kommit med nytt ljus .

Spännande, undrar hur det ska gå. Du vet väl att du inte ska komma med nån kritik, utan lyssna och svara på frågorna - svaren finns i vakttornet .

Jag brukar få höra det argumentet från JVs, alltså att ni är ödmjuka när det kommer ny fakta och accepterar en "djupare förståelse för bibeln". Men om ni tänker efter, är det inte något som är fel? Enligt er så får den "trogne och omdömmesgille slaven" sitt budskap från Gud, varför får de fel info hela tiden ?

För några år sen fastnade jag oxå i det där med år 607s vara eller icke vara. Så jag hörde med äldste den gången oxå. Jag fick en massa att läsa om förklaringen både till varför man tänker sig...587..(?)...och varför man kan tänka sig att det stämmer med 607. Lyckades hitta dom papperen häromdagen (eftersom det stått så mkt om det här i krokarna så var jag ju tvungen...)
Och vad jag såg där så finns det en del som pekar på att 587 inte är skrivet i sten, så att säga. Och så var de det där med de 70 åren som oxå måste hinna passera (enligt bibelns profetia om det hela). Det är ju så att man som JV lägger större vikt vid vad bibeln säger (i det här fallet den profetian) än vad profana källor visar. Det är ingen direkt ovanlighet att historiker och arkeologer ändrar på uppfattningar efter att ha stött på nya bevis för olika saker. Eller så är dom inte överens, utan pekar åt olika håll.
I slutet på 1800 talet gick JV ut med att något skulle hända 1914. Hedningarnas tid skulle löpa ut och något skulle hända. VAD det skulle vara rent praktiskt visste man så klart inte men ändå. Och det påståendet grundades på 607. Och det hände nåt 1914.
Jag skulle inte klara av att berätta för er vad som kommer att hända ens i övermorgon, så det måste finnas nåt som stämmer med 607-1914. Eller? Är jag färgad av nåt jag så gärna vill tro på eller är du färgad åt andra hållet?
Kan man med 1000% säkerhet säga att det inte stämmer? Eller kommer kanske tiden att visa att bibeln har rätt? Pekar alla detaljer om -allt som nu handlar om omständigheterna kring dessa år- endast och spikrakt åt ett enda håll?
Sen vad gäller det här med "generationen"...och nytt ljus från Gud...vad jag vet är den här nya förklaringen den tredje. Den första var ju om de som va födda så de skulle hinna se slutet. Den andra va att "generationen" var alla människor som lever under de sista dagarna & som ser tecknen-de skulle oxå se Harmageddon (för det är onödigt att det finns ett gäng med tecken som pekar på slutet om de som ser tecknen inte ser slutet...)
Men nu har man förstått av de kringliggande verserna och av vad Jesus faktiskt sa i sammanhanget att det handlar om de som verkligen ser tecknen, och i första hand de smorda. För som det står senare i bibeln ska de flesta människor inte tycka att det är på nåt speciellt sätt i våra dagar-dom ser inte tecknen, "det är som det alltid har varit".
Fram till den andra förklaringen tyckte jag inte att det kändes riktigt..."spikat" om man säger så, jag funderade många ggr om det kunde ligga nåt annat i den där "generationen"...men nu måste jag säga att det känns ok. Det känns inte svävande längre som jag nog, faktiskt, kunde tycka förut.
Men din sista fråga HAR passerat innanför pannbenet på mig oxå. Och det är det jag ska ta med en av de äldste. I morgon.
Hur har du förresten fått 15 feb numret?

Det blev visst en kommentar iaf. Gick av bara farten.
2008-01-22, 23:47
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
För några år sen fastnade jag oxå i det där med år 607s vara eller icke vara. Så jag hörde med äldste den gången oxå. Jag fick en massa att läsa om förklaringen både till varför man tänker sig...587..(?)...och varför man kan tänka sig att det stämmer med 607. Lyckades hitta dom papperen häromdagen (eftersom det stått så mkt om det här i krokarna så var jag ju tvungen...)
Och vad jag såg där så finns det en del som pekar på att 587 inte är skrivet i sten, så att säga. Och så var de det där med de 70 åren som oxå måste hinna passera (enligt bibelns profetia om det hela). Det är ju så att man som JV lägger större vikt vid vad bibeln säger (i det här fallet den profetian) än vad profana källor visar. Det är ingen direkt ovanlighet att historiker och arkeologer ändrar på uppfattningar efter att ha stött på nya bevis för olika saker. Eller så är dom inte överens, utan pekar åt olika håll.
I slutet på 1800 talet gick JV ut med att något skulle hända 1914. Hedningarnas tid skulle löpa ut och något skulle hända. VAD det skulle vara rent praktiskt visste man så klart inte men ändå. Och det påståendet grundades på 607. Och det hände nåt 1914.
Jag skulle inte klara av att berätta för er vad som kommer att hända ens i övermorgon, så det måste finnas nåt som stämmer med 607-1914. Eller? Är jag färgad av nåt jag så gärna vill tro på eller är du färgad åt andra hållet?
Kan man med 1000% säkerhet säga att det inte stämmer? Eller kommer kanske tiden att visa att bibeln har rätt? Pekar alla detaljer om -allt som nu handlar om omständigheterna kring dessa år- endast och spikrakt åt ett enda håll?
Sen vad gäller det här med "generationen"...och nytt ljus från Gud...vad jag vet är den här nya förklaringen den tredje. Den första var ju om de som va födda så de skulle hinna se slutet. Den andra va att "generationen" var alla människor som lever under de sista dagarna & som ser tecknen-de skulle oxå se Harmageddon (för det är onödigt att det finns ett gäng med tecken som pekar på slutet om de som ser tecknen inte ser slutet...)
Men nu har man förstått av de kringliggande verserna och av vad Jesus faktiskt sa i sammanhanget att det handlar om de som verkligen ser tecknen, och i första hand de smorda. För som det står senare i bibeln ska de flesta människor inte tycka att det är på nåt speciellt sätt i våra dagar-dom ser inte tecknen, "det är som det alltid har varit".
Fram till den andra förklaringen tyckte jag inte att det kändes riktigt..."spikat" om man säger så, jag funderade många ggr om det kunde ligga nåt annat i den där "generationen"...men nu måste jag säga att det känns ok. Det känns inte svävande längre som jag nog, faktiskt, kunde tycka förut.
Men din sista fråga HAR passerat innanför pannbenet på mig oxå. Och det är det jag ska ta med en av de äldste. I morgon.

Att proffesinella historiker är helt överens om årtalet 587 beror dels på de babyloniska kungalängderna och att alla viktiga händelser under t ex kung Nebudkadnessar regenttid kopplades av de babyloniska astrologerna till observationer på himlavalvet! Pga dessa data så kan man räkna ut exakt vilket årtal Jerusalem förstördes! Här finns alltså bevis från olika källor som visar att de babyloniska skrifternas tillförlitlighet! Att sen JV som vanligt viftar bort alla fakta är typiskt utslag av den hybris som man besitter i JV:s ledning! Men det hela ska tydligen mynna ut i att man skulle profeterat om första världskrigets utbrott vilket också är en lögn om man läser gamla JV alster från den tiden! Att en organisation som kallar sig "sanningen" handskas så vårdslöst med just sanningen får väl alla dra sin egen slutsats ifrån.
2008-01-23, 18:05
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det är ju så att man som JV lägger större vikt vid vad bibeln säger (i det här fallet den profetian) än vad profana källor visar. Det är ingen direkt ovanlighet att historiker och arkeologer ändrar på uppfattningar efter att ha stött på nya bevis för olika saker. Eller så är dom inte överens, utan pekar åt olika håll.

Den förklaringen har jag hört förr. Att man struntar i bevis och förlitar sig på bibeln. Svårt att argumentera med några som inte förlitar sig på fakta.

Berätta gärna hur mötet med dem äldste gick. 15 feb numret fick jag av ett JV.
2008-01-23, 20:10
Bannlyst
Citat:
...information för att få en klar och rättvis bild....jo men det ser man mycket av här måste jag säga.
Men det gäller ju naturligtvis endast åt ett håll.
Lite självinsikt och lite självkritik och en smula ödmjukhet skulle inte vara helt fel. Det kastas stora stenbumlingar i glashus här.

Självkritik och ödmjukhet...Ja, det är ord som JV verkligen borde ta till sig. Och apropå stenbumlingar i glashus undrar jag om du verkligen läst er egen litteratur särskilt ingående? Om några kastar sten så är det just JV.
2008-01-23, 20:12
Bannlyst
Citat:
Det som fortfarande står fast är det som står i bibeln och som ligger till grund för detta från början...att avhålla sig från blod.
Jag läste en del om vad det här med fraktioner är och innebär (det var ett bra tag sen nu!), fattade mitt beslut och har sen dess inte gått mer på djupet om det. För min del var det inte så mkt att fundera över. Inte för att jag är nonchalant utan för att jag hade och har min bild klar över hur jag tycker i den här frågan.
..."mer eller mindre godtyckligt bestämma vilka fraktioner som är tillåtna"...hm, jag minns inte alla detaljer men kan återkomma om det.

Har du inte tänkt igenom ditt beslut mer ingående? Det är ett beslut som kan kosta dig livet en dag, helt i onödan. JV hycklar när det gäller blodet, precis som de gjort när det gäller vaccinationer och organtransplantationer.

Känner du förresten till "specialbestämmelsen" när det gäller blodet och de bulgariska vittnena?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in