Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Försöker vara lite förbredd, eftersom jag är i tron att 1914-teorin inte håller, så måste ju JVs ledning ändra sin syn på denna generationen (generationen som levde 1914), efterom den försvinner snart (dör ut). Man behöver inte ha några kommentarer, utan vill bara belysa att de "äntligen" kommit med nytt ljus

.
Spännande, undrar hur det ska gå. Du vet väl att du inte ska komma med nån kritik, utan lyssna och svara på frågorna - svaren finns i vakttornet

.
Jag brukar få höra det argumentet från JVs, alltså att ni är ödmjuka när det kommer ny fakta och accepterar en "djupare förståelse för bibeln". Men om ni tänker efter, är det inte något som är fel? Enligt er så får den "trogne och omdömmesgille slaven" sitt budskap från Gud, varför får de fel info hela tiden

?
För några år sen fastnade jag oxå i det där med år 607s vara eller icke vara. Så jag hörde med äldste den gången oxå. Jag fick en massa att läsa om förklaringen både till varför man tänker sig...587..(?)...och varför man kan tänka sig att det stämmer med 607. Lyckades hitta dom papperen häromdagen (eftersom det stått så mkt om det här i krokarna så var jag ju tvungen...)
Och vad jag såg där så finns det en del som pekar på att 587 inte är skrivet i sten, så att säga. Och så var de det där med de 70 åren som oxå måste hinna passera (enligt bibelns profetia om det hela). Det är ju så att man som JV lägger större vikt vid vad bibeln säger (i det här fallet den profetian) än vad profana källor visar. Det är ingen direkt ovanlighet att historiker och arkeologer ändrar på uppfattningar efter att ha stött på nya bevis för olika saker. Eller så är dom inte överens, utan pekar åt olika håll.
I slutet på 1800 talet gick JV ut med att något skulle hända 1914. Hedningarnas tid skulle löpa ut och något skulle hända. VAD det skulle vara rent praktiskt visste man så klart inte men ändå. Och det påståendet grundades på 607. Och det hände nåt 1914.
Jag skulle inte klara av att berätta för er vad som kommer att hända ens i övermorgon, så det måste finnas nåt som stämmer med 607-1914. Eller? Är jag färgad av nåt jag så gärna vill tro på eller är du färgad åt andra hållet?
Kan man med 1000% säkerhet säga att det inte stämmer? Eller kommer kanske tiden att visa att bibeln har rätt? Pekar alla detaljer om -allt som nu handlar om omständigheterna kring dessa år- endast och spikrakt åt ett enda håll?
Sen vad gäller det här med "generationen"...och nytt ljus från Gud...vad jag vet är den här nya förklaringen den tredje. Den första var ju om de som va födda så de skulle hinna se slutet. Den andra va att "generationen" var alla människor som lever under de sista dagarna & som ser tecknen-de skulle oxå se Harmageddon (för det är onödigt att det finns ett gäng med tecken som pekar på slutet om de som ser tecknen inte ser slutet...)
Men nu har man förstått av de kringliggande verserna och av vad Jesus faktiskt sa i sammanhanget att det handlar om de som verkligen ser tecknen, och i första hand de smorda. För som det står senare i bibeln ska de flesta människor inte tycka att det är på nåt speciellt sätt i våra dagar-dom ser inte tecknen, "det är som det alltid har varit".
Fram till den andra förklaringen tyckte jag inte att det kändes riktigt..."spikat" om man säger så, jag funderade många ggr om det kunde ligga nåt annat i den där "generationen"...men nu måste jag säga att det känns ok. Det känns inte svävande längre som jag nog, faktiskt, kunde tycka förut.
Men din sista fråga HAR passerat innanför pannbenet på mig oxå. Och det är det jag ska ta med en av de äldste. I morgon.
Hur har du förresten fått 15 feb numret?
Det blev visst en kommentar iaf. Gick av bara farten.