2008-01-17, 19:17
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
OM alla människor själv hade förstått livets goda ting, hade vi vittnen inte behövt predika det goda budskapet.

Dessvärre finns det personer här i världen som gör allt för att förstöra och ställa till det för andra. Och Satan djävulen gör allt för att elda på dem.

Hehe alla människor är onda förutom sektmedlemmarna! Ja det är ju så det funkar inom sekter för att hålla kvar medlemmarna naturligtvis ivrigt påhejade av den onde! Hmm hur var det nu med med Russel? Javisst ja! han gick in för ockultism och pyramidmätning!
2008-01-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det var detta jag hade i åtanke när jag menar att bokstudierna är upplagt på ett väldigt smart sätt.

"En dag eller två före studiet, skall varje avsnitt eller kapitel som skall studeras först läsas igenom enskilt av den som studerar. Längst ner på varje sida finns frågor till varje paragraf i texten. Den som studerar stryker sedan under svaren. Nästan undantagslöst har varje fråga ett svar innefattat i en enda mening i paragrafen. För att hitta svaret ögnar man igenom paragrafen en andra gång.

Att stryka under svaret betyder att man läser det en tredje gång. Under studiet kommer din studieledare att läsa paragrafen högt (eller be dig göra det). Detta blir fjärde gången du hör var och en av de understrukna meningarna. Hon kommer sedan att fråga dig om svaret, som du läser upp från boken. På det viset kommer du att ha läst svaret fem gånger innan du är klar med det."

Citerat från http://www.christerjohansson.se/JV/VT_indoktrinering.htm (fet stil av mig)

Man studerar för att lära sig...och om man då studerar på ett sätt som gör att man inte lär sig...vad är då vitsen...?
2008-01-17, 21:59
Medlem
Citat:
Hehe alla människor är onda förutom sektmedlemmarna! Ja det är ju så det funkar inom sekter för att hålla kvar medlemmarna naturligtvis ivrigt påhejade av den onde! Hmm hur var det nu med med Russel? Javisst ja! han gick in för ockultism och pyramidmätning!

Hela ditt inlägg känns tyvärr väldigt främmande för mig.
Ett av vittnenas kännetecken är att dom hyser största respekten mot andra människor och respekterar andras åsikter och religioner.
Sen är vi vittnen så långt från en sekt som man kan komma. Verksamheten sker helt i de öppna och vem som hellst e välkommen att besöka möteslokalerna och den personen kommer också känna sig välkommen.
Hålla kvar medlemmarna? Ingen som tvingar en att varken ansluta eller va kvar mot sin vilja, har mycke vänner som lämnat församlingen och sedan kommit tillbaka min egen mor tex
Vittnen är helt vanliga människor som låter Bibeln va sitt rättesnöre i livet, inget konstigare än så.

Sen måste jag bara hålla med Leviticus. Ser faktiskt inget problem med studiemetoden. Målet är ju att få reda på vad bibeln säger om saker o ting, inte våra egna uppfattningar så alla publikationer är packade med skriftställeshänvisningar vilka man också oftast slår upp. Vi vill ju visa människor vad bibeln säger, det som är de vesäntliga i studiet. Och om den e så effektiv vet ja inte för mer än hälten lyckas iafalltid smita ut genom mitt andra öra hehe
Senast redigerad av ddy 2008-01-17 kl. 22:02.
2008-01-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver

Jag har ALDRIG påstått och kommer heller ALDRIG påstå att ALLA inom Jehovas vittnen är goda.

Jag sticker inte under stol med att det finns "rötägg" även inom Jehovas organisation.

Vi är inte fullkomliga (inte än ialla fall ), men om man inte sköter sig finns det diciplinåtgärder i varierande grad.

Viktigt att påpeka är att den som blir utesluten kan bli upptagen i församlingen igen.
2008-01-17, 23:19
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Man studerar för att lära sig...och om man då studerar på ett sätt som gör att man inte lär sig...vad är då vitsen...?
Problemet är att du har inte möjlighet att tänka något själv. Du får två vittnen som ska studera med dig. De kan säkert bibeln mycket bättre än du. Vakttornets böcker och litteratur är den viktigaste redskapet för att programmera om en icke-vittne till ett JV. För varje litet bilbelställe man läser, studerar man tio gånger fler gånger JVs litteratur och deras "den styrande kretsens" tolkningar.

Du skall inte protestera mot vad som står, eftersom man ska utgå att detta är inspirerat av Gud via "den styrande kretsen". Väljer du att protestera då är du svag i tron - du har dåligt umgänge, eller är påverkad av satan. Repetition är en kraftfull metod som används för att hamra in den styrande kretsens tolkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av ddy
Hålla kvar medlemmarna? Ingen som tvingar en att varken ansluta eller va kvar mot sin vilja, har mycke vänner som lämnat församlingen och sedan kommit tillbaka min egen mor tex
Vittnen är helt vanliga människor som låter Bibeln va sitt rättesnöre i livet, inget konstigare än så.
Det är också taktiskt smart att man får ju inte umgås med uteslutna, eller folk som är svara i sinnet. Den som blir utesluten har ju sällan något val än att återkomma, om man vill träffa sina kära släktingar och vänner.
2008-01-17, 23:35
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddy
Hela ditt inlägg känns tyvärr väldigt främmande för mig.
Ett av vittnenas kännetecken är att dom hyser största respekten mot andra människor och respekterar andras åsikter och religioner.
Sen är vi vittnen så långt från en sekt som man kan komma. Verksamheten sker helt i de öppna och vem som hellst e välkommen att besöka möteslokalerna och den personen kommer också känna sig välkommen.

Sen måste jag bara hålla med Leviticus. Ser faktiskt inget problem med studiemetoden. Målet är ju att få reda på vad bibeln säger om saker o ting, inte våra egna uppfattningar så alla publikationer är packade med skriftställeshänvisningar vilka man också oftast slår upp. Vi vill ju visa människor vad bibeln säger, det som är de vesäntliga i studiet. Och om den e så effektiv vet ja inte för mer än hälten lyckas iafalltid smita ut genom mitt andra öra hehe

Har själv inget med JV att göra men har några släktingar som är med! Nej JV läser inte bibeln ni läser valda bitar som selekteras av Vakttornet! Dessutom så har ni en tillrättalagd översättning av bibeln! Ni har inte bibeln som rättesnöre utan det är yrande kretsen i Brooklyn som delar ut direktiv som kan ändras huxflux när man fått nytt ljus(dvs när verkligheten kommit ikapp galenskaperna man lär ut). Jag får en helt annan bild av JV:s verksamhet på hjälpkällan och nej alla ljuger inte som skriver där!
2008-01-18, 00:04
Medlem
schabo-labos avatar
Om jag skulle vilja gå med i en bastuklubb.. så vore det vettigt att läsa vad fd medlemmar i bastuklubben har att säga. Men gör du det, då har du inte stark tro, eller du är påverkad av satan. Eller du har dåligt umgänge, bryt med dina nuvarande vänner! Eller när jag väl är medlem i bastuklubben då blir det ännu värre.

Du ska påbörja dagen med att läsa Dagens Text som är JVs bok. Där står dagens bibelcitat, följt med ett stycke tolkning av den.
2008-01-18, 00:12
Medlem
Kontakt med JV

Jag får ideligen en massa fåniga viklblad i brevlådan av sagda religiösa rörelse som inleds av "eftersom vi tidigare försökt att besöka er i ert hem men utan att lyckas...".

Därefter har jag försökt att hitta en adress att maila till, för att förklara att jag inte är intresserad av att de varesig smyger omkring på min tomt eller lämnar skräp i brevlådan. Kan jag nå dem utan att behöva besöka ansvarige direkt i hans bostad? (Personen i fråga var dum nog att lämna hemadress längst ner på vikbladet).
2008-01-18, 00:32
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaAlfa
Jag får ideligen en massa fåniga viklblad i brevlådan av sagda religiösa rörelse som inleds av "eftersom vi tidigare försökt att besöka er i ert hem men utan att lyckas...".

Därefter har jag försökt att hitta en adress att maila till, för att förklara att jag inte är intresserad av att de varesig smyger omkring på min tomt eller lämnar skräp i brevlådan. Kan jag nå dem utan att behöva besöka ansvarige direkt i hans bostad? (Personen i fråga var dum nog att lämna hemadress längst ner på vikbladet).
Ring till närmaste Rikets sal!
2008-01-18, 00:39
Medlem
Citat:
Problemet är att du har inte möjlighet att tänka något själv. Du får två vittnen som ska studera med dig. De kan säkert bibeln mycket bättre än du. Vakttornets böcker och litteratur är den viktigaste redskapet för att programmera om en icke-vittne till ett JV. För varje litet bilbelställe man läser, studerar man tio gånger fler gånger JVs litteratur och deras "den styrande kretsens" tolkningar.

Pratar vi om samma religion nu haha? Tråkigt att du fått så mycke om bakfoten men de kirrar vi skaru se
Om man tackar ja till ett studium så studerar man självklart JV:s literatur dock är allt baserat på Bibeln och paragraferna e fyllda me skriftställeshänvisningar, vissa citerade andra får man slå upp själv. Du är mer än gärna välkommen att använda din egen Bibel.

Citat:
Du skall inte protestera mot vad som står, eftersom man ska utgå att detta är inspirerat av Gud via "den styrande kretsen". Väljer du att protestera då är du svag i tron - du har dåligt umgänge, eller är påverkad av satan. Repetition är en kraftfull metod som används för att hamra in den styrande kretsens tolkningar

Själva meningen med studiumet är ju att den man studerar med ska få insikt och kunskap i Bibeln, den man studerar med uppmuntras att yttra sina tankegångar och personliga reflektioner över det man studerar bla med hjälp av frågor. Ibland så stämmer deras uppfattning helt enkelt inte med vad Bibeln lär. Om den besökte trots vittnenas förklaring med hjälp av Bibeln inte delar vår uppfattning och håller fast vid sina egna så kommer studiumet helt naturligt rinna ut i sanden. Och sen är de inte mer med det.
Dom personerna som läser och studerar och inser att dom kommit till "exakt kunskap" kanske uttrycker sin önskan att få bli ett Jehovas vittne.

Citat:
Har själv inget med JV att göra men har några släktingar som är med! Nej JV läser inte bibeln ni läser valda bitar som selekteras av Vakttornet! Dessutom så har ni en tillrättalagd översättning av bibeln! Ni har inte bibeln som rättesnöre utan det är yrande kretsen i Brooklyn som delar ut direktiv som kan ändras huxflux när man fått nytt ljus(dvs när verkligheten kommit ikapp galenskaperna man lär ut). Jag får en helt annan bild av JV:s verksamhet på hjälpkällan och nej alla ljuger inte som skriver där!

Säger som brasse i 5 myror, fel fel fel fel fel hehe
JV läser och studerar HELA bibeln kan du tänka dig. 3-8 kapitel i veckan gås igenom och sen dryftas valda detaljer på ett av våra 3 möten. Och när vi gått igenom hela bibeln från pärm till präm, ja då börjar vi om igen . Du är mer än välkommen att besöka ett möte och se för dig själv hur de går till.
Kan du samtidigt beställa en av våra biblar och jämföra med din egen.
Ett råd, istället för o läsa på forum där de enda som cirkulerar är falsk information så glid in på nån av våra möteslokaler och kolla läget eller hugg tag i nån av våra medlemmar som e ute och predikar. Va kan va bättre än information direkt från oss?

Kommer dra mig tillbaka från den här tråden eftersom ja tycker de spårat ur lite, känns inte som några av påståendena har nån anknytning i verkligheten men om ni har fler frågor så dra iväg ett privat mess.
Hare bra alla
2008-01-18, 03:43
Medlem
Citat:
OM alla människor själv hade förstått livets goda ting, hade vi vittnen inte behövt predika det goda budskapet.

Dessvärre finns det personer här i världen som gör allt för att förstöra och ställa till det för andra.

Jadu men nu är ju de allra flesta av oss "goda", tror och förstår livets goda ting. Exakt vad är det som gör ER religion till det vettiga valet? Finns väl otaliga exempel på folk som anser sig hjärntvättade av er religion.

Finns väl olika sätt att hjälpa folk på, men det behöver man ju inte nödvändigtvis vara ett JV för att göra.

Citat:
Och Satan djävulen gör allt för att elda på dem.

Hur vet du det?
2008-01-18, 12:51
Medlem
[quote=schabo-labo]Problemet är att du har inte möjlighet att tänka något själv. Du får två vittnen som ska studera med dig. De kan säkert bibeln mycket bättre än du. Vakttornets böcker och litteratur är den viktigaste redskapet för att programmera om en icke-vittne till ett JV. För varje litet bilbelställe man läser, studerar man tio gånger fler gånger JVs litteratur och deras "den styrande kretsens" tolkningar.

Du skall inte protestera mot vad som står, eftersom man ska utgå att detta är inspirerat av Gud via "den styrande kretsen". Väljer du att protestera då är du svag i tron - du har dåligt umgänge, eller är påverkad av satan. Repetition är en kraftfull metod som används för att hamra in den styrande kretsens tolkningar.

Nu är det inte nån programmering det är frågan om. Det finns många som studerat med vittnena en tid och sen valt att sluta. Det finns såna som kommer på möten ibland för att lyssna men som inte tar något vidare steg, vissa kommer en gång av nyfikenhet.
Och det här med att använda en bok eller tidskrift vid studierna är för att ha ett hjälpmedel för att hålla studiet lite fokuserat, vid ett ämne, annars är det så lätt att man går in på en hel massa ämnen och då blir det bara rörigt.
Man skulle kunna använda bara bibeln och är det så att den som vill studera har det önskemålet så är det ju bara att göra så. Den personen kan gärna använda sin egen bibel, de flesta har en sådan hemma.
Bibeln används alltid som grunden i studiet och man slår i den hela tiden för att se vad den säger i olika frågor, alltid med hänsyn till sammanhanget och vad den säger om samma ämne på flera ställen.
Och man kan inte få en stark tro utan att få bevis och svar på de frågor man har så egen forskning i andra källor är inte nåt konstigt eller förbjudet.
Det är inte fel med tvivel, det kan tvärtom ge motivation till att gräva djupare efter svar.
Repetition när det gäller studium av bibeln är inte konstigare än repetition när det gäller inlärning av annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in