Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Tackar 
Dock tycker jag det är lite utopiskt tänkande att vi inte ska döma varandra. Det är precis det jag tycker men jag ser ofta bevis på att religiösa människor inte lever efter det. På min mottagning träffar jag en del muslimer, hinduer och katoliker, och deras ångest och problem går ofta att spåra till skam, skuld och regler. Det vore fint om religioner förespråkade det du verkar göra (balans, kärlek, respekt, livsglädje) men det är inte det jag ser i mitt jobb, alltför ofta, tyvärr. Med ett undantag skall sägas, jag har träffat på en del buddhister, och det är tametusan de mest harmoniska varelserna på jorden.
Tappade tråden. Inte döma var det ja, tycker du de andra vittnena i din församling är openminded och inte har förutfattade meningar? Eller är det mer personliga ställningstaganden som avgör den attityden tror du? För om alla vore så öppna och vänliga som du förstår jag inte hur JV har fått så pass dåligt rykte som dom har..?

Dock tycker jag det är lite utopiskt tänkande att vi inte ska döma varandra. Det är precis det jag tycker men jag ser ofta bevis på att religiösa människor inte lever efter det. På min mottagning träffar jag en del muslimer, hinduer och katoliker, och deras ångest och problem går ofta att spåra till skam, skuld och regler. Det vore fint om religioner förespråkade det du verkar göra (balans, kärlek, respekt, livsglädje) men det är inte det jag ser i mitt jobb, alltför ofta, tyvärr. Med ett undantag skall sägas, jag har träffat på en del buddhister, och det är tametusan de mest harmoniska varelserna på jorden.
Tappade tråden. Inte döma var det ja, tycker du de andra vittnena i din församling är openminded och inte har förutfattade meningar? Eller är det mer personliga ställningstaganden som avgör den attityden tror du? För om alla vore så öppna och vänliga som du förstår jag inte hur JV har fått så pass dåligt rykte som dom har..?
Utopiskt eller inte så tycker jag att det är en sak att verkligen sträva efter.
Jag har inte alltid tänkt så här...jag har varit typ en sån som jag idag inte gillar.
Och tyvärr finns det många sådana bland JV. De som tycker sig vara förmer än "vanliga" människor -för de har ju fått förstå "sanningen"!
Det gör att man ser ner på dem som inte ser de klara budskapen i bibeln och på dem som ägnar sitt liv till "värdelösa" göranden.
När jag förr gick i tjänsten (knacka dörr) så kunde man vissa ggr efter att fått en dörr igensmälld mitt framför ansiktet gå vidare och känna en tillfredställelse i att veta att den personen inte skulle vara så kaxig när den skulle dö vid Harmageddon, och "ligga som gödsel på marken".
Det kunde vi ibland prata om medans vi gick till nästa dörr, och jag va då inte ensam om att resonera på det sättet.
Så det är antagligen lätt att få en dömande attityd.
En annan sak är hur man behandlar varann inom församlingen, vissa tillhör centrum och är aktiva och umgås med sina familjer -ordnar kalas och skojigheter osv
Och andra tillhör t ex gruppen ensamma-utan-äktenskapspartner-som-e-med-i-JV, och de förblir ofta ensamma även i församlingen.
De som inte har samma go eller helt enkelt har andra intressen ses med missnöjda ögon och frågorna/kommentarerna kommer som på posten "hur har du tid med det där", "hur hinner du med möten, personligt studium, tjänst etc", "ska du inte förenkla ditt liv", "du måste hitta balans" (= strunt i intresset/jobbet eller vad det vara må och gå mer i tjänsten), "det där kan du ju ägna dig åt i paradiset", "ägna dig åt det som e viktigt" osv osv
Min känsla av handslagen och leendena i församlingen har i stort sett alltid varit att de känts fejkade. Inte allas, men alldeles för mångas.
Att vara öppen och att fundera på saker man kanske känner tvivel inför i JVs läror är inte bra.
Man ska inte "fundera för mkt" som en äldste sa en gång.
Sen finns det bra personer inom JV oxå, naturligvis. Men då kommer det från deras egen personlighet.
Alla e ju olika och ibland har man dåliga dagar, men de som e bra i grunden brukar man urskilja rätt tydligt.
Jag vet inte om jag tappat bort mig från dina frågor nu men...jag e trött...blev kanske lite svamligt...