2009-07-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Tackar
Dock tycker jag det är lite utopiskt tänkande att vi inte ska döma varandra. Det är precis det jag tycker men jag ser ofta bevis på att religiösa människor inte lever efter det. På min mottagning träffar jag en del muslimer, hinduer och katoliker, och deras ångest och problem går ofta att spåra till skam, skuld och regler. Det vore fint om religioner förespråkade det du verkar göra (balans, kärlek, respekt, livsglädje) men det är inte det jag ser i mitt jobb, alltför ofta, tyvärr. Med ett undantag skall sägas, jag har träffat på en del buddhister, och det är tametusan de mest harmoniska varelserna på jorden.
Tappade tråden. Inte döma var det ja, tycker du de andra vittnena i din församling är openminded och inte har förutfattade meningar? Eller är det mer personliga ställningstaganden som avgör den attityden tror du? För om alla vore så öppna och vänliga som du förstår jag inte hur JV har fått så pass dåligt rykte som dom har..?

Utopiskt eller inte så tycker jag att det är en sak att verkligen sträva efter.

Jag har inte alltid tänkt så här...jag har varit typ en sån som jag idag inte gillar.
Och tyvärr finns det många sådana bland JV. De som tycker sig vara förmer än "vanliga" människor -för de har ju fått förstå "sanningen"!
Det gör att man ser ner på dem som inte ser de klara budskapen i bibeln och på dem som ägnar sitt liv till "värdelösa" göranden.
När jag förr gick i tjänsten (knacka dörr) så kunde man vissa ggr efter att fått en dörr igensmälld mitt framför ansiktet gå vidare och känna en tillfredställelse i att veta att den personen inte skulle vara så kaxig när den skulle dö vid Harmageddon, och "ligga som gödsel på marken".
Det kunde vi ibland prata om medans vi gick till nästa dörr, och jag va då inte ensam om att resonera på det sättet.
Så det är antagligen lätt att få en dömande attityd.

En annan sak är hur man behandlar varann inom församlingen, vissa tillhör centrum och är aktiva och umgås med sina familjer -ordnar kalas och skojigheter osv
Och andra tillhör t ex gruppen ensamma-utan-äktenskapspartner-som-e-med-i-JV, och de förblir ofta ensamma även i församlingen.
De som inte har samma go eller helt enkelt har andra intressen ses med missnöjda ögon och frågorna/kommentarerna kommer som på posten "hur har du tid med det där", "hur hinner du med möten, personligt studium, tjänst etc", "ska du inte förenkla ditt liv", "du måste hitta balans" (= strunt i intresset/jobbet eller vad det vara må och gå mer i tjänsten), "det där kan du ju ägna dig åt i paradiset", "ägna dig åt det som e viktigt" osv osv

Min känsla av handslagen och leendena i församlingen har i stort sett alltid varit att de känts fejkade. Inte allas, men alldeles för mångas.

Att vara öppen och att fundera på saker man kanske känner tvivel inför i JVs läror är inte bra.
Man ska inte "fundera för mkt" som en äldste sa en gång.

Sen finns det bra personer inom JV oxå, naturligvis. Men då kommer det från deras egen personlighet.
Alla e ju olika och ibland har man dåliga dagar, men de som e bra i grunden brukar man urskilja rätt tydligt.

Jag vet inte om jag tappat bort mig från dina frågor nu men...jag e trött...blev kanske lite svamligt...
2009-07-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
För att man jobbar hela dagen och det inte ser helt ok ut att sitta och flasbacka på jobbet

Aha, du menar så!
2009-07-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Det roligaste med överjordiskt är inte att h*n inte kan förlika sig med tanken på att ni tycks ha missförstått varandra utan att h*n dessutom drar slutsatsen att hans/hennes kunskap om både Bibeln och JV övergår Leviticus. Även om det skulle visa sig varit så att överjordiskt hade rätt och Leviticus hade fel ang EN bibelvers, vad bevisar det? Och vilken betydelse skulle det ha? Jag skulle gissa att vi har med ett trollus maximus att göra. Återigen, all heder år Leviticus för hans tålamod.

Tack UlphSwenson, kände mig inte så värst tålmodig. Allt jag trodde jag förstod av vad hon menade bara rann mellan fingrarna...påfrestande.
2009-07-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Sen finns det bra personer inom JV oxå, naturligvis. Men då kommer det från deras egen personlighet.

Oj!
2009-07-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nä, och du lär inte bli mogen heller om du inte byter attityd. eller du vill bli medlem i "The Flexbärt/Bordeline Fanclub"

Humor!
2009-07-08, 00:44
Medlem
Citat:
Oj!

Vad?
2009-07-08, 00:47
Medlem
Citat:
Vad?

Man skulle kunna tolka det du skriver som att människors personlighet inte utvecklas till det bättre genom att vara med i JV. Eller drog jag en för stor växel på det du skrev nu?
2009-07-08, 00:49
Medlem
Citat:
Man skulle kunna tolka det du skriver som att människors personlighet inte utvecklas till det bättre genom att vara med i JV. Eller drog jag en för stor växel på det du skrev nu?

Du drog i precis rätt växel.
2009-07-08, 00:52
Medlem
Citat:
Du drog i precis rätt växel.

Shit Maj-Britt! Det är ganska hårda ord.
2009-07-08, 00:53
Medlem
Citat:
Shit Maj-Britt! Det är ganska hårda ord.

...att dra i rätt växel...?
2009-07-08, 00:56
Medlem
Citat:

Vad vet jag.
Men jag har inte sett ngt som gör att jag kan påstå att så är fallet.
Jag kanske har omgett mig med fel grupp JVn.
....?.....
2009-07-08, 00:58
Medlem
Citat:
...att dra i rätt växel...?

Jag hade tänkt att skriva ngt fyndigt, men då riskerar vi två sidor missförstånd. Med de "hårda orden" avsåg jag din åsikt om hur individer påverkas av att vara med i JV. Man är ju ganska stolta över att ha tagit på sig "den nya personligheten"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in