2008-06-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du svarade inte på min fråga. Tror pingst att JVblir frälsta?
Eftersom de är sååå toleranta menar jag....och det baaara är JV som ser sig ha "monopol" på Gud och på räddningen.
Jag tror att du vet svaret, därför vill du inte svara. Då faller det du sagt.

Pingst har ingen officiell kanal, där det sägs vilka som ska bli frälsta, om det är det du menar.!?
Har dock hört pingstvänner säga att de tror att JV, liksom andra troende, kommer att bli frälsta!
Och det jag ville framhålla var att de INTE säger att de som inte tillhör Pingst inte heller blir frälsta!

JV däremot säger ju, att man måste vara JV för att få överleva, tar det en gång till:
Men Vakttornet säger 1 sept 1989, sid 19, par 7:
"Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den "stora skaran", som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning.."
2008-06-29, 10:14
Medlem
Citat:
Det gör de inte. Och jo, JV finns överallt.

I varenda liten byhåla?
Har annars hört JV säga att vi inte ska bekymra oss om kineserna, utan lämna det åt Gud.
Detta med tanke på att det är ytterst lite predikat i Kina.

Och det gäller vad jag förstår även i stora delar av arabvärlden!?
2008-06-29, 10:28
Medlem
Citat:
Bor du kanske där det finns portkod? I vissa fall ringer man istället. Du skulle gått fram till dem och pratat...när du fick chansen menar jag.

Detta skrev du till någon annan, men eftersom även jag skrev att jag aldrig får besök så svarar jag.
Jag bor i eget hus, så det är inga svårigheter att ringa på här.
Och, om det känns svårt att ringa på min dörr, om de nu vet att jag är insatt, och har släkt som är med så borde de väl komma till mina grannar och mina arbetskamrater i alla fall?
Men som jag skrev, det pratades om för ett tag sedan att ingen hade haft besök på flera år!
Och de bor alla i egna hus, inga portkoder!
Och ja, det finns JV på orten där jag bor!

Har fö 2 barn som bor på andra håll, i storstäder men utan portkod.
Mitt ena barn har bott på olika platser, även utomlands, men under alla år enbart haft 1 besök av JV. OBS H-n har bett flera år på varje adress!

Mitt andra barn har bott på samma adress ca 8 år, och aldrig haft besök!
2008-06-29, 10:31
Medlem
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Tror pingst att JVblir frälsta?
Eftersom de är sååå toleranta menar jag....och det baaara är JV som ser sig ha "monopol" på Gud och på räddningen.
Jag tror att du vet svaret, därför vill du inte svara. Då faller det du sagt.

Ser att du har fått ett bra svar från Foto.
Nöjd nu!
2008-06-29, 11:18
Medlem
Predikandet

Eftersom Leviticus här har påstått att JV, till skillnad mot andra kyrkor, predikar "i varenda byhåla på den här planeten" har jag gjort en snabbkoll i JVs årsbok för 2008!

Det visar sig då att Kina inte ens är med i "Rapport över Jehovas Vittnens världsvida tjänst på fältet tjänsteåret 2007".

Upprepar, Kina är inte ens nämnt. Och ändå påstår man att det predikas i varenda byhåla på planeten! Inte heller Iran eller Irak finns med i tabellen!

Ganska många byhålor som aldrig får besök visar det sig!
2008-06-29, 13:08
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Pingst har ingen officiell kanal, där det sägs vilka som ska bli frälsta, om det är det du menar.!?
Har dock hört pingstvänner säga att de tror att JV, liksom andra troende, kommer att bli frälsta!
Och det jag ville framhålla var att de INTE säger att de som inte tillhör Pingst inte heller blir frälsta!

JV däremot säger ju, att man måste vara JV för att få överleva, tar det en gång till:
Men Vakttornet säger 1 sept 1989, sid 19, par 7:
"Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den "stora skaran", som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning.."

Hej Gitte...

Det här fick jag lära mig som Jehovas Vittne....

Enligt JV är det endast JV som får vara endel av de 144 000 som är den
"styrande kretsen" (smorda kvarlevan) som får ta del av vinet och brödet
vid firandet av åminnelsen.

Men den stora skaran (enligt vad jag fick lära mig) var att alla som är medvetna
om bibelns sanning och inte lever efter den, kommer inte överleva Harmageddon.
dvs Jehovas Vittnens tolkning av bibelns sanning. Om jag aldrig hört talas om
Jehovas Vittnen finns det en enormt stor chans att jag överlever Harmageddon
om jag har ett gott hjärta. Det är ju således inte mitt fel att jag inte har fått
höra talas om sanningen (JV:s sanning).

Men har du hört talas om Jv:s sanning och inte lever efter den, eller tror på
den kan du i stort sätt räkna med att du inte överlever Harmageddon. Tar man
inte till sig deras läror beror det på ett hjärta som inte är ödmjukt nog att
förstå sanningen (JVs sanning).

Har du ett gott hjärta, ser Jehova (Gud) till att du förstår sanningen....
Om det är Guds vilja att du finner sanningen (JV:s sanning) så kommer
han vägleda dig dit. Därmed känner man sig utvald och helt plötsligt
förstår man allt utan att ifrågasätta...

Vittnena här tänker troligtsvis i sitt stilla sinne att Tuzz hjärta är förhårdnat och
att jag är i den ondes våld, då jag inte förstår tolkningen av Daniels bok.
Jehova vill antagligen inte ha med mig i sin organisation eftersom jag inte
förstår tolkningen....(om inte Leviticus tänker så tänker andra JV:n som läser
här garanterat så, Leveticus tenderar ju att tänka lite annorlunda än de flesta
andra JV:n, vilket jag tycker är bra!)

Jag kanske inte är utvald av Gud den Allsmäktige att leva som ett Jehovas Vittne
men jag är villig att lära känna honom och förstå hela bibelns sanning, sen så
vet jag att Kärlekens Gud känner att mitt hjärta är hängivet honom, då bör
han visa mig vägen....
2008-06-29, 15:26
Medlem
Leviticus
Ja, jag bor i ett hus med portkod just nu. Men när jag inte gjorde det, kom det ändå inga JVs och ringde på.
Varför kommer andra personer som vill sälja saker in i huset? Så även JVs borde kunna ta sej in, om man vill. Men jag saknar dem inte.

Vad var det jag skulle ta chansen till, menar du?
2008-06-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Hej Gitte...

Det här fick jag lära mig som Jehovas Vittne....

Enligt JV är det endast JV som får vara endel av de 144 000 som är den
"styrande kretsen" (smorda kvarlevan) som får ta del av vinet och brödet
vid firandet av åminnelsen.

Men den stora skaran (enligt vad jag fick lära mig) var att alla som är medvetna
om bibelns sanning och inte lever efter den, kommer inte överleva Harmageddon.
dvs Jehovas Vittnens tolkning av bibelns sanning. Om jag aldrig hört talas om
Jehovas Vittnen finns det en enormt stor chans att jag överlever Harmageddon
om jag har ett gott hjärta. Det är ju således inte mitt fel att jag inte har fått
höra talas om sanningen (JV:s sanning).

Men har du hört talas om Jv:s sanning och inte lever efter den, eller tror på
den kan du i stort sätt räkna med att du inte överlever Harmageddon. Tar man
inte till sig deras läror beror det på ett hjärta som inte är ödmjukt nog att
förstå sanningen (JVs sanning).

Har du ett gott hjärta, ser Jehova (Gud) till att du förstår sanningen....
Om det är Guds vilja att du finner sanningen (JV:s sanning) så kommer
han vägleda dig dit. Därmed känner man sig utvald och helt plötsligt
förstår man allt utan att ifrågasätta...

Vittnena här tänker troligtsvis i sitt stilla sinne att Tuzz hjärta är förhårdnat och
att jag är i den ondes våld, då jag inte förstår tolkningen av Daniels bok.
Jehova vill antagligen inte ha med mig i sin organisation eftersom jag inte
förstår tolkningen....(om inte Leviticus tänker så tänker andra JV:n som läser
här garanterat så, Leveticus tenderar ju att tänka lite annorlunda än de flesta
andra JV:n, vilket jag tycker är bra!)

Jag kanske inte är utvald av Gud den Allsmäktige att leva som ett Jehovas Vittne
men jag är villig att lära känna honom och förstå hela bibelns sanning, sen så
vet jag att Kärlekens Gud känner att mitt hjärta är hängivet honom, då bör
han visa mig vägen....

Hej Tuzz!

Citerar igen:
"Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den "stora skaran".

Ja,enligt JV är det endast JV som kan tillhöra de 144.000, den smorda kvarlevan!
Men det är också bara JV som utgör den stora skaran!
Precis som citatet säger!

Det är bara JV, de smorda och den stora skaran som "har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning.."

Den stora skaran utgörs alltså helt och hållet av JV.

Sedan finns det funderingar bland enskilda om hur det ska gå för alla som inte har fått höra budskapet, men vad jag vet inget klart utsagt i litteraturen om att de ska få överleva.
Och det är ju litteraturen som gäller!

Har tom hört en äldste säga att Kina hade något slags nationellt ansvar för att budskapet inte fick spridas där, och därigenom hade alla kineser valt sida, mot Gud. Bara genom att födas i Kina!

Men detta var förhoppningsvis bara hans syn på saken!
2008-06-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Eftersom Leviticus här har påstått att JV, till skillnad mot andra kyrkor, predikar "i varenda byhåla på den här planeten" har jag gjort en snabbkoll i JVs årsbok för 2008!

Det visar sig då att Kina inte ens är med i "Rapport över Jehovas Vittnens världsvida tjänst på fältet tjänsteåret 2007".

Upprepar, Kina är inte ens nämnt. Och ändå påstår man att det predikas i varenda byhåla på planeten! Inte heller Iran eller Irak finns med i tabellen!

Ganska många byhålor som aldrig får besök visar det sig!

Kina står inte specificerat svar Nej. MEN detta beror på att predikoverket är förbjudet i Kina+många av det arabländer som inte heller står specificerade.

DOCK förekommer det predikoverksamhet även i dessa länder. Jag upprepar det förekommer versamhet ÄVEN i dessa länder.

Denna verksamhet bedrivs dock i det dolda då det ofta är förenat med livsfara att predika öppet. Har en broder i vår församling som var över i Iran och hade privlegiet att få vara med på ett "möte i det hemliga" så nog predikas det även där.

Det finns en rubrik under "Rapport över Jehovas Vittnens världsvida tjänst på fältet tjänsteåret 2007". som heter nåt i stil med "övriga länder" (kan ej den exakta rubriken) och där inräknas även Kina och andra "förbjudna" länder.
2008-06-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Kina står inte specificerat svar Nej. MEN detta beror på att predikoverket är förbjudet i Kina+många av det arabländer som inte heller står specificerade.

DOCK förekommer det predikoverksamhet även i dessa länder. Jag upprepar det förekommer versamhet ÄVEN i dessa länder.

Denna verksamhet bedrivs dock i det dolda då det ofta är förenat med livsfara att predika öppet. Har en broder i vår församling som var över i Iran och hade privlegiet att få vara med på ett "möte i det hemliga" så nog predikas det även där.

Det finns en rubrik under "Rapport över Jehovas Vittnens världsvida tjänst på fältet tjänsteåret 2007". som heter nåt i stil med "övriga länder" (kan ej den exakta rubriken) och där inräknas även Kina och andra "förbjudna" länder.

Känner till detta Malmohenke!

Och där står det att i "30 andra länder", var högsta antalet förkunnare tillsammans 15.970.

Och dessa 30 länder innefattar då de tre länder jag nämnde, Kina Iran och Irak. Stora länder med enorm folkmängd.

Mindre antal förkunnare i dessa 30 länder tillsammans än i lilla Sverige alltså!

Då är det lätt att se att många "byhålor" aldrig får besök.
2008-06-29, 18:32
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

-----
Så var det även i sydamerikanska fd diktaturländer som Argentina och Chile där diktatur och kyrka (katolska) gick hand i hand.
2008-06-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Läs detta!

Gal 1:3 "Nåd och frid från Gud får fader och Herren Jesus Kristus, som offrade sig för våra synder för att rädda oss ur den nuvarande onda tidsåldern, efter VÅR Guds och Faders vilja"

Så även Paulus sade att det var Guds vilja att Jesus skulle dö för hela världen!
Ja, så tyckte Paulus om saken, medans Jesus tyckte annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in