2009-10-15, 10:23
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Kan man egentligen bli så mycket mer förmäten än att påstå att man själv är Guds organisation?

Vore ju mer vettigt att anse att någon annan organisation skulle vara guds organisation?

2 much 2 read. Får se om jag orkar gå igenom alla sidor =)
2009-10-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy

Tetragrammaton (från grekiskans τετραγράμματον, '[ord på] fyra bokstäver' (Τετρα, tetra; "fyra", och Γραμμα, gramma; "bokstav"), är en benämning på de fyra bokstäverna יהוה i den hebreiska konsonantskriften, som betecknar namnet på Israels gud (den gudom som tillbeds inom judendomen, kristendomen och islam). På svenska transkriberas dessa vanligen JHVH eller JHWH. Tetragrammet förekommer vid ca 6800 tillfällen i den bibliska grundtexten. .

http://gudsnamnet.se/mynt1.htm
2009-10-15, 13:26
Bannlyst
@Flexbärt

Så vad tror du om den sista tiden? Dvs domedagen. Jesus sade ju att vi skulle se när det inte var långt kvar, samtidigt säger han att när vi som minst väntar oss det skall han komma. Alltså skall vi inte alls vara beredda på det.

Då frågar man sig, vad kommer egentligen att hända? Ser vi att allt håller på att ta slut så väntar vi ju oss att han skall komma? Men vi kommer ju tydligen inte alls vara beredda på det? Så kommer världen plötsligt att vända sig till det bättre? Eller vad? Varför säger Jesus så? Har du som JV någon aning om detta?
2009-10-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Att klanka ner på Guds folkär inger vackert, så adjö med dig.
Besvära dig inte med att svara, läser inte ändå.

Det jag skrev var inte att "klanka ner på Guds folk".
Att JV går till sin egen litteratur när de vill veta vad andra religioner står för är både sant och välkänt.
Och du blev tydligen svarslös.
Och jag skriver så mycket jag vill här, och det är inte främst för din skull jag skriver, så om du läser det eller inte, det bryr jag mig faktiskt inte om!
2009-10-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
@Flexbärt

Så vad tror du om den sista tiden? Dvs domedagen. Jesus sade ju att vi skulle se när det inte var långt kvar, samtidigt säger han att när vi som minst väntar oss det skall han komma. Alltså skall vi inte alls vara beredda på det.

Då frågar man sig, vad kommer egentligen att hända? Ser vi att allt håller på att ta slut så väntar vi ju oss att han skall komma? Men vi kommer ju tydligen inte alls vara beredda på det? Så kommer världen plötsligt att vända sig till det bättre? Eller vad? Varför säger Jesus så? Har du som JV någon aning om detta?

Domedagen består av 1000 då Jesus kommer att föra fram mänskligheten rill fullkomlighet.
1 Korinthierna 15:24, 26”Därnäst slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet – Som den siste fienden skall döden göras till intet.”

Undergången första århundradet var när Jesusalem jömnades med marken och nu snart:
Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden. genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”

Vad som komma skall:

Malaki kapitel 3 till kapitel 4 slut

13 "Starka har era ord vari mot mig",' har Jehova sagt.
Och ni har sagt: "Vad har vi talat med varandra mot dig?"
14 "Ni har' sagt: 'Det har inget värde att [man] tjänar Gud." Ock vilken vinning [har vi] av att vi har hållit förpliktelsen mot honom och att vi har vandrat missmodigt för härars Jehovas skull?
15 Och nu prisar vi de förmätna lyckliga? Ja, de som bedriva, ondska har byggts upp." Dessutom har de satt Gud på prov ock kommer ständigt undan.'"'
16 Vid den tiden talade de som fruktar Jehova med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova fortsatte att ge akt och lyssna.' Och en minnesbok började skrivas inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn."
17 "Och de kommer sannerligen att bli mina"," har härars Jehova sagt, "på den dag då jag frambringar en särskild 'egendom." Och jag skall visa medömkan med dem, alldeles som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom
18 Och ni kommer sannerligen att åter se [skillnaden] mellan en rättfärdig och en ondskefulla mellan en som tjänar Gud och en som inte tjänar honom.

Kapitel
4
1 Ty se! dagen kommer, brinnande som ugnen, och alla förmätna och alla som bedrivet ondska skall bli som stubb." Och dagen, den som kommer, skall sannerligen förtära dem, har härars Jehova sagt, "så att der inte lämnar åt dem vare sig rot eller gren.
2 Och för er som fruktar mitt namn kommer rättfärdighetens sol sannerligen att lysa fram med läkedom i sina vingar; och ni kommer verkligen att gå ut och stampa i marken som gödda kalvar."
3 "Och ni kommer sannerligen att trampa ner [de] ondskefulla, ty de kommer att bli som stoft under era fotsulor på den dag då jag griper in , har härars Jehova sagt.
4 "Kom ihåg min tjänare Moses lag varmed jag gav honom befallning i Horeb angående hela Israel, ja förordningar och rättsliga beslut.
5 Se! Jag sänder till er profeten Elia,` innan Jehovas stora dag som inger fruktan kommer
6 Och han skall vända fäders hjärta tillbaka till söner och söners hjärta tillbaka till fäder, för att jag inte må komma och verkligen slå jorden"

Läs även 2 Pet 3:1-10 och Upp 21;3.5
2009-10-15, 14:43
Bannlyst
@Flexbärt

Då tackar jag dig för ett utförligt svar, kopierar och sparar texten eftersom domedagen är ganska intressant att lära sig mer om.

Men som sagt, varför säger Jesus att när ni som minst väntar er det, då kommer jag. Som det är nu så väntar sig alla troende att Jesus skall dyka upp snart och att den här världen skall bli värre och värre för att till sist gå under? Men då väntar sig ju alla att han skall komma? Tvärtom vad Jesus säger själv alltså när han ber oss vara beredda för att när vi som minst av allt väntar oss att han skall komma, då kommer han.

Jesus sa lite kluriga saker ibland i Bibeln som han ville att människorna skulle fundera över. Samma sak med 666, den som är vis nog må räkna ut betydelsen av talet 666.

Eftersom det inte står något i Bibeln om vad Jesus egentligen menar så är det kanske inte lätt att få fram ett svar på den frågan, jag tackar i alla fall för ett utförligt och bra svar.

Jesus säger.

Citat:
"Var beredda, också ni, för när ni minst väntar det, då kommer Människosonen."

Citat:
Matteus, 24 Kapitlet

42. Vaken för den skull; ty ni vet inte vilken dag vår Herre kommer.

43. Men det förstår I väl, att om husbonden visste under vilken
nattväkt tjuven skulle komma, så vakade han och tillstadde icke
att någon bröt sig in i hans hus.

44. var därför också I redo; ty i en stund då I inte vänten det
skall Människosonen komma.
Senast redigerad av Anthem23 2009-10-15 kl. 14:49.
2009-10-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
@Flexbärt

Då tackar jag dig för ett utförligt svar, kopierar och sparar texten eftersom domedagen är ganska intressant att lära sig mer om.

Men som sagt, varför säger Jesus att när ni som minst väntar er det, då kommer jag. Som det är nu så väntar sig alla troende att Jesus skall dyka upp snart och att den här världen skall bli värre och värre för att till sist gå under? Men då väntar sig ju alla att han skall komma? Tvärtom vad Jesus säger själv alltså när han ber oss vara beredda för att när vi som minst av allt väntar oss att han skall komma, då kommer han.

Jesus sa lite kluriga saker ibland i Bibeln som han ville att människorna skulle fundera över. Samma sak med 666, den som är vis nog må räkna ut betydelsen av talet 666.

Eftersom det inte står något i Bibeln om vad Jesus egentligen menar så är det kanske inte lätt att få fram ett svar på den frågan, jag tackar i alla fall för ett utförligt och bra svar.

Jesus säger.

Väntar du att Jesus griper in i morgon, men snart, det ser vi på världhändelserna, men det kommer som en överaslkning,

Påminner:
Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”
2009-10-15, 17:52
Medlem
Citat:
Väntar du att Jesus griper in i morgon, men snart, det ser vi på världhändelserna, men det kommer som en överaslkning,
Vilka världshändelser?
2009-10-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Vilka världshändelser?

Läs Matt kap 24 och 2 Tim 3:1-5
2009-10-15, 20:58
Medlem
Citat:
Läs Matt kap 24 och 2 Tim 3:1-5

Krig, hungersnöd och jordbävningar alltså. Det går inte riktigt ihop eftersom det har varit krig på olika platser över hela jorden så länge vi haft civilisation. Dessutom blir det mindre och mindre krig as we speak. Att 1900-talets krig skulle ta så många offer jämfört med äldre tiders krig är också en myt. Titta bara på det kinesiska inbördeskriget under 700-talet: tre gånger fler döda än under första världskriget.

Hungersnöd och sjukdomar då? Här kommer vi långt genom att bara hänvisa till ett enkelt logiskt resonemang. Kan en art öka i antal exponentiellt på kort tid om den drabbas av sjukdomar och svält? Nej, det kan den förstås inte. Modernt jordbruk och sjukvård--> mindre svält och sjukdomar--> Befolkningsökning(1900-tal)

gammeldags jordbruk och dålig sjukvård--> svält och sjukdomar härjar fritt--> Långsam befolkningsökning(före 1900-talet)

Hur förklarar JV att det skett en enorm befolkningsökning i en tid som påstås vara den sista och värsta i mänsklighetens historia?

Och angående jordbävningar: jag har aldrig sett en bra källa på att det skulle ha ökat under 1900-talet, kan du ordna det?
2009-10-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Krig, hungersnöd och jordbävningar alltså. Det går inte riktigt ihop eftersom det har varit krig på olika platser över hela jorden så länge vi haft civilisation. Dessutom blir det mindre och mindre krig as we speak. Att 1900-talets krig skulle ta så många offer jämfört med äldre tiders krig är också en myt. Titta bara på det kinesiska inbördeskriget under 700-talet: tre gånger fler döda än under första världskriget.

Hungersnöd och sjukdomar då? Här kommer vi långt genom att bara hänvisa till ett enkelt logiskt resonemang. Kan en art öka i antal exponentiellt på kort tid om den drabbas av sjukdomar och svält? Nej, det kan den förstås inte. Modernt jordbruk och sjukvård--> mindre svält och sjukdomar--> Befolkningsökning(1900-tal)

gammeldags jordbruk och dålig sjukvård--> svält och sjukdomar härjar fritt--> Långsam befolkningsökning(före 1900-talet)

Hur förklarar Jv att det skett en enorm befolkningsökning i en tid som påstås vara den sista och värsta i mänsklighetens historia?

Och angående jordbävningar: jag har aldrig sett en bra källa på att det skulle ha ökat under 1900-talet, kan du ordna det?

Vad har befolkningsökningar med profetian i ;att kap 24 att göra.
Det blir ett ingripande i vilket fall.

Tror inte du ser det globala och intisiteten.
2009-10-15, 21:49
Medlem
Yiddishs avatar
för den som är intresserad

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.1744272/efter-jehovas-vittne-martina-stallde-upp-i-mammas-pojkar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in