Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hemundervisning.
Och där lär sig att "ingen människa vet hur regnbågen blir till".
Det där är skrämmande. Gäller inte bara JV utan såvitt jag vet så är det relativt utbrett att man hemskolar sina barn i bl a USA. Är det enbart av ideologiska skäl eller ligger det ekonomi i det hela med? (Oväsentligt kanske, men intressant att veta)
Nu går jag kanske lite OT, men kunde inte låta bli att reflektera lite över vad som gör att man som förälder väljer detta samt vilka eventuella konsekvenser detta får.
Jag har sett flertalet tv-inslag och dokumentärer angående hemskolning i USA. Om man råkar slå på det ultrahemska programmet "Extreme Make Over - Home Edition" så är det ju var och varannan familj som undervisar sina barn hemma. Ofta är det familjer med typ en 10-12 ungar som gör detta, så tankarna till att det finns något ekonomiskt intresse i detta ligger nära tillhands. Kanske lite OT, men...
Detta fenomen med hemskolning är ju mestadels bra för de sekter eller de starkt troende föräldrar som vill försöka få sina avkommor att stanna i samma religion som dem själva. Det är konstigt att det är tillåtet i den utsträckning som det är då resultatet blir medborgare som ofta blir helt världsfrånvända och i många fall helt okunniga angående de mest basala kunskaperna som man som självtänkande individ väl behöver? Man har ju dock försökt få igenom en skolpliktslag i vissa stater, men inte lyckats vad jag vet...
Värst var nog i alla fall dokumentären jag såg gällande barnaga. Bl a så var det en familj, med typ 14 barn eller nåt, som livnärde sig på att tillverka "spanking paddles" i ett uthus. familjefadern hade lyckats indoktrinera sin dotter att tycka att barnaga var naturligt, och dottern hjälpte även till med tillverkningen. Jag hittade hemsidan faktiskt om ni inte tror mig;
http://www.bagofnothing.com/2006/06/free-spanking-paddles/ Gratis! Bara att beställa

Detta exempel visar väl lite vilka konsekvenser dylik indoktrinering har på människor...
Hemskolning finns väl såvitt jag vet inte i Sverige som tur är, utom i speciella fall av t ex svår sjukdom osv. Annars gäller väl skolplikten. Dock så skall man kanske komma ihåg att det inte är alla amerikaner som är religösa fanatiker och medelst hemskolning vill tvinga in sina barn i deras egen mall, utan det finns falanger som använder hemskolning som ett sätt att minimera sitt samröre med staten, på samma sätt som att dessa inte vill betala skatt osv. då man anser att skattemedel går till fel saker etc. Så det är inte bara en religiös fråga utan även en politisk till viss del gissar jag. Det sägs att det finns skolplaner som skall följas, men hur följs detta upp egentligen?
Förhoppningsvis så ökar informationsåldern kunskapen hos de flesta medelst TV, tidningar, Internet etc. Dock är det ju svårt att nå ut till dessa barn som är så hårt hållna att de kanske inte ens får gå till biblioteket eller använda en dator... Man kan ju hoppas att de när de når vuxen ålder i alla fall får uppleva något som gör att de känner att de måste ifrågasätta vad de fått lära sig samt då eftersöka den kunskap de blivit berövade på.
Peace!