2009-09-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
var det ingen från JV som kunde svara eller kommentera det jag skrev?

Jag tror jag nu svarat på dina frågor...?
2009-09-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tackar! Det var nog det man diskuterade...läste även att många Jv låter sina barn gå i privata skolor under Jv:s regi!

Hemundervisning.
Och där lär sig att "ingen människa vet hur regnbågen blir till".
2009-09-04, 23:19
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
ja. bland annat.

Joh. 1:1

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.

- Efter som Ordet är en omskrivning av Jesus så stämmer inte "Ordet var Gud" med J.V. teologi. De hävdar att det ska stå "Ordet var en gud"

Luk. 23:43

Jesus svarade: "Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset."

- Det finns ingen själ som lever efter döden alltså är detta fel. J.V. hävdar att det ska stå "Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig redan i dag, du skall vara med mig i paradiset"

Organisationens grundare använde pyramiden i Giza för att stödja sina idéer om framtidens händelser. Idag anser organisationen (i likhet med kristna) att pyramidologi är en ockult företeelse. Har Gud ändrat uppfattning?
Ingenstans i hela Bibeln finner vi att Mikael kallas för Jesus eller att Jesus kallas för Mikael.
Dog Jesus på ett kors eller på en påle?

Vakttornets organisation har tagit bort korset som finns i den sanna Bibeln, och ersatt det med en tortyrpåle i sin falska bibel. Varför har de nu gjort detta? De ville avskilja sig själva ifrån kyrkorna eftersom de ser dem som satans tjänare. De säger att Jesus blev avrättad på en vertikal påle och att Hans händer hölls ihop över Hans huvud med en spik igenom. Fråga dem hövligt om de inte kan citera Joh 20:25 där det står:

"Då nu de andra lärjungarna sade till honom, att de hade sett Herren, svarade han dem: Om jag icke ser hålen efter spikarna i hans händer och sticker mitt finger i hålen efter spikarna och sticker min hand i hans sida, så kan jag icke tro det."

Fråga dem sedan om det står spiken eller om det står spikarna? Det står spikarna, vilket bevisar att Jesu händer blev uppspikade var för sig på korsträet.

Hur tänker dom??!!!!

det var mest om ngn från jv som hade en kommentar om det
2009-09-05, 11:13
Medlem
SinCitys avatar
Rörande hemundervisning...

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hemundervisning.
Och där lär sig att "ingen människa vet hur regnbågen blir till".

Det där är skrämmande. Gäller inte bara JV utan såvitt jag vet så är det relativt utbrett att man hemskolar sina barn i bl a USA. Är det enbart av ideologiska skäl eller ligger det ekonomi i det hela med? (Oväsentligt kanske, men intressant att veta)

Nu går jag kanske lite OT, men kunde inte låta bli att reflektera lite över vad som gör att man som förälder väljer detta samt vilka eventuella konsekvenser detta får.

Jag har sett flertalet tv-inslag och dokumentärer angående hemskolning i USA. Om man råkar slå på det ultrahemska programmet "Extreme Make Over - Home Edition" så är det ju var och varannan familj som undervisar sina barn hemma. Ofta är det familjer med typ en 10-12 ungar som gör detta, så tankarna till att det finns något ekonomiskt intresse i detta ligger nära tillhands. Kanske lite OT, men...

Detta fenomen med hemskolning är ju mestadels bra för de sekter eller de starkt troende föräldrar som vill försöka få sina avkommor att stanna i samma religion som dem själva. Det är konstigt att det är tillåtet i den utsträckning som det är då resultatet blir medborgare som ofta blir helt världsfrånvända och i många fall helt okunniga angående de mest basala kunskaperna som man som självtänkande individ väl behöver? Man har ju dock försökt få igenom en skolpliktslag i vissa stater, men inte lyckats vad jag vet...

Värst var nog i alla fall dokumentären jag såg gällande barnaga. Bl a så var det en familj, med typ 14 barn eller nåt, som livnärde sig på att tillverka "spanking paddles" i ett uthus. familjefadern hade lyckats indoktrinera sin dotter att tycka att barnaga var naturligt, och dottern hjälpte även till med tillverkningen. Jag hittade hemsidan faktiskt om ni inte tror mig; http://www.bagofnothing.com/2006/06/free-spanking-paddles/ Gratis! Bara att beställa Detta exempel visar väl lite vilka konsekvenser dylik indoktrinering har på människor...

Hemskolning finns väl såvitt jag vet inte i Sverige som tur är, utom i speciella fall av t ex svår sjukdom osv. Annars gäller väl skolplikten. Dock så skall man kanske komma ihåg att det inte är alla amerikaner som är religösa fanatiker och medelst hemskolning vill tvinga in sina barn i deras egen mall, utan det finns falanger som använder hemskolning som ett sätt att minimera sitt samröre med staten, på samma sätt som att dessa inte vill betala skatt osv. då man anser att skattemedel går till fel saker etc. Så det är inte bara en religiös fråga utan även en politisk till viss del gissar jag. Det sägs att det finns skolplaner som skall följas, men hur följs detta upp egentligen?

Förhoppningsvis så ökar informationsåldern kunskapen hos de flesta medelst TV, tidningar, Internet etc. Dock är det ju svårt att nå ut till dessa barn som är så hårt hållna att de kanske inte ens får gå till biblioteket eller använda en dator... Man kan ju hoppas att de när de når vuxen ålder i alla fall får uppleva något som gör att de känner att de måste ifrågasätta vad de fått lära sig samt då eftersöka den kunskap de blivit berövade på.

Peace!
2009-09-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet inte vad enskilda JVn skulle säga i tjänsten, men på den tiden jag var aktiv så var jag helt rak med detta om ngn undrade.
Och jag tror inte att jag är det enda vittnet som var/är så.
Slänga ut ungar hemifrån gör de ju inte rent generellt, men umgänget hemma blir antagligen kyligare.

Vi har tydligen lite olika erfarenheter här!
Jag har flera exempel på att JV, i tjänsten och även i andra sammanhang, förnekat att man som JV slutar att umgås med uteslutna barn.

Och det har tyvärr förekommit att 16-åriga JV-barn har tvingats flytta hemifrån om de säger att de inte vill vara JV.
Tror dock (och hoppas) att det är ganska ovanligt.

Och i andra fall har umgånget blivit betydligt kyligare, så kyligt att barnet/ungdomen visserligen har fått bo kvar hemma, men inte har fått lov att äta ihop med resten av familjen, utan efteråt, eller fått in maten på sitt rum!
Och tvingat att gömma sig på sitt rum, eller lämna huset när andra JV kommer på besök.

Detta är dålig PR för JV, och det inser de flesta JV, och försöker förneka/bortförklara fakta!
2009-09-05, 23:25
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
* [en hiskelig massa text] *

Peace!

Citat:
Förhållande till samhället
Ett Jehovas vittne måste sköta sina ansvarsuppgifter inom familj, församling, arbete och samhälle, så länge dessa inte strider mot Bibelns principer. JV uppmanas att betala sina skatter och följa landets lagar, men de kan till exempel inte göra värnplikt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_Vittnen
Det strider inte mot bibeln att gå i skolan så vitt jag vet.
2009-09-06, 09:34
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_Vittnen
Det strider inte mot bibeln att gå i skolan så vitt jag vet.

Nä, det påstod jag inte heller. Jag ville bara lyfta fram fenomenet som sig gällande hemskolning och hur vanligt det är främst i USA...

Dock så propagerar JV för att enbart ta till sig vissa delar av undervisningen och det är väl inget fel i detta då man kan tillämpa samma princip om man t ex har skilda uppfattningar politiskt gentemot en lärare i samhälskunskap t ex som vinklar sin undervisning.

Det stora problemet kommer när man i hemundervisning helt hoppar över grundläggande kunskaper varpå barnen kommer med påståenden såsom "Ingen människa kan förklara regnbågen" eller vad det var...

Peace!
2009-09-06, 14:03
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Dock så propagerar JV för att enbart ta till sig vissa delar av undervisningen och det är väl inget fel i detta då man kan tillämpa samma princip om man t ex har skilda uppfattningar politiskt gentemot en lärare i samhälskunskap t ex som vinklar sin undervisning.
Inte för att vara sån, undrar bara om du har nån källa på det? Vore intressant att se...
2009-09-06, 14:19
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Dog Jesus på ett kors eller på en påle?

Vakttornets organisation har tagit bort korset som finns i den sanna Bibeln, och ersatt det med en tortyrpåle i sin falska bibel.

Citat:
Ursprungligen postat av Apg 5:30 (Bibel 2000)
Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade.
Citat:
Ursprungligen postat av Fotnot till Apg 5:30 (Bibel 2000)
träpåle I sak menas korset, det romerska avrättningsredskapet. Uttrycket anknyter till 5 Mos 21:22 f., som anknyter till seden att hänga upp liken av redan avrättade förbrytare på pålar. Jfr 10:39; Gal 3:13.
Citat:
Ursprungligen postat av 5 Mos 21:22,23 (Bibel 2000)
Om någon döms till döden för ett brott och avrättas och du hänger upp honom på en påle, får hans lik inte hänga kvar på pålen över natten. Du måste begrava honom samma dag, ty den som hängs upp är förbannad av Gud, och du får inte besudla det land som Herren, din Gud, vill göra till din egendom.
Citat:
Ursprungligen postat av Apg 10:39 (Bibel 2000)
Vi kan vittna om allt han gjorde både på den judeiska landsbygden och i Jerusalem. Honom hängde de upp på en träpåle och dödade.
Citat:
Ursprungligen postat av Gal 3:13 (Bibel 2000)
Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle.

Säga vad man vill om nya världens, men den är i alla fall konsekvent...
2009-09-06, 14:25
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Inte för att vara sån, undrar bara om du har nån källa på det? Vore intressant att se...

Inte på rak arm, men däremot självupplevt... Kan säkert leta upp någon text som beskriver hur man t ex inte skall ta viss biologi på så stort allvar när jag får tid då jag antar att mina föräldrar troligtvis måste ha läst om detta förhållningssätt, annars så var det säkerligen från podiet riktlinjerna kom ifrån. Fanns t ex vissa lektioner och ämnen som jag inte fick ta del av(efter lärarkontakt från mina föräldrar) när jag var liten utan istället på de lektionerna sitta i ett annat rum och räkna mattematik mm. Bl a så var det under vissa religionslektioner, biologilektioner osv. Var inte bara jag heller utan det gällde även andra barn i församlingen. Kanske ändrats på senare år, det vet jag inte, men så var läget när jag gick i skolan iaf...
2009-09-10, 12:24
Medlem
Citat:
Inte på rak arm, men däremot självupplevt... Kan säkert leta upp någon text som beskriver hur man t ex inte skall ta viss biologi på så stort allvar när jag får tid då jag antar att mina föräldrar troligtvis måste ha läst om detta förhållningssätt, annars så var det säkerligen från podiet riktlinjerna kom ifrån. Fanns t ex vissa lektioner och ämnen som jag inte fick ta del av(efter lärarkontakt från mina föräldrar) när jag var liten utan istället på de lektionerna sitta i ett annat rum och räkna mattematik mm. Bl a så var det under vissa religionslektioner, biologilektioner osv. Var inte bara jag heller utan det gällde även andra barn i församlingen. Kanske ändrats på senare år, det vet jag inte, men så var läget när jag gick i skolan iaf...

Jag vet många som fick hoppa över lektioner innehållande religion, evolution och sexualundervisning.
Jag gick på alla lektioner. Men det berodde antagligen på att vi var till hälften "världsliga" i familjen.
2009-09-10, 14:35
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Joh. 1:1

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.

- Efter som Ordet är en omskrivning av Jesus så stämmer inte "Ordet var Gud" med J.V. teologi. De hävdar att det ska stå "Ordet var en gud"
Finns i och för sig fler som hävdar det, mycket beroende på det jag fetstilat.
Citat:
The proper rendering from the original Greek language used to write the Gospel of John to English has been a source of serious debate in the area of Bible translation.

The most common rendering in English is:

"In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God."

This rendering is preferred among popular English translations today. However, this is not universal in usage among scholarly translations. Translations by James Moffatt, Hugh J. Schonfield and Edgar Goodspeed render it:

"...and the Word was divine."

Other variations also exist:

* The Good News Bible reads: "...and he was the same as God."
* The Revised English Bible reads: "...and what God was, the Word was."
* Wycliffe's Bible reads: "In the beginning was the word, and the word was at God, and God was the word.
* The Wuest Expanded Translation reads: "In the beginning the Word was existing. And the Word was in fellowship with God the Father. And the Word was as to His essence absolute deity"[3]

There are additional translations that render John 1:1c in a similar manner. An example of such translations includes The New World Translation published by Jehovah's Witnesses which renders part of John 1:1 as "...and the word was a god"[4][5]

Some examples of these Bible translations render John 1:1 in a similar manner:

* 1808 “and the Word was a god” - The New Testament, in An Improved Version, Upon the Basis of Archbishop Newcome’s New Translation: With a Corrected Text, London.
* 1864 “and a god was the Word” - The Emphatic Diaglott (J21,interlinear reading), by Benjamin Wilson, New York and London.
* 1935 “and the Word was divine” - The Bible—An American Translation, by J. M. P. Smith and E. J. Goodspeed, Chicago.
* 1955 “so the Word was divine” - The Authentic New Testament, by Hugh J. Schonfield, Aberdeen.
* 1978 “and godlike sort was the Logos" - Das Evangelium nach Johannes, by Johannes Schneider, Berlin.

Two issues need to be remembered as regards the original text. First, old Greek manuscripts of the Bible are in capital letters only. Second, the word theos in the original text cannot grammatically have the definite article.[6] John 10:35 has similar usage of Greek word theos (god), with and without ho (the) when describing human rulers as "gods".
Från http://en.wikipedia.org/wiki/John_1:1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in