2009-09-03, 17:59
Medlem
Yiddishs avatar
var det ingen från JV som kunde svara eller kommentera det jag skrev?
2009-09-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hittade det här på Hjälpkällan....

www.jwreform.org

Tackar! Det var nog det man diskuterade...läste även att många Jv låter sina barn gå i privata skolor under Jv:s regi!
2009-09-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tackar! Det var nog det man diskuterade...läste även att många Jv låter sina barn gå i privata skolor under Jv:s regi!

Finns inag Jv prvatskolor.
2009-09-03, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Detta är, eller har åtminstone varit JVs lära.
Att den som dör nu, efter uppståndelsen kommer att vara singel, eftersom döden upplöste äktenskapet. Och de som uppstår ska inte gifta sig.

De JV som förväntar sig att återförenas med sin döda äktenskapspartner gör detta emot sällskapets tolkningar, om det inte har kommit "nytt ljus" i denna fråga på senare tid.

Har ett exempel på nära håll, en JV-äldste förlorade sin hustru, sörjde djupt, och förklarade att han skulle vänta på henne med hoppet om ett fortsatt äktenskap, fast han visste att organisationen lärde annorlunda.
Efter en tid ville han emellertid gifta om sig, och när någon påpekade vad han hade sagt om at vänta på att få hustrun tillbaka blev svaret: "Hon (tilltänkta hustrun) och jag kommer at tillsamman välkomna henne tillbaka när hon uppstår".

Kan livligt föreställa mig hur glad första hustrun skulle bli av ett sådant välkomnande!

Jag måste ha missförstått det där med att man skulle vara gift med samma make/maka i Paradiset som man var gift med i det nuvarande livet. Antar jag...

Ja, mycket moget ang. Brad Pitt, men hon var inte så gammal iofs. Och nej, han är väl knappast ett vittne. Han vill ju legalisera homoäktenskap, bara en sådan sak! *fasa*

Haha, ja tänk vilken syn! "Älskling, jag har väntat så länge på dig...Vem i *pip* är det där?!" "Vår nya fru, raring...."
2009-09-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Finns inag Jv prvatskolor.

I USA ditt har man tydligen börjat med hemundervisning så nog kan man säga att det är privat...tror nog f-n inte det kan bli mer privat!!!!
2009-09-04, 12:25
Medlem
Citat:
Nej, JV försöker givetvis inte dölja detta inåt, i de egna leden.

Men tänk dig att du går i tjänsten med en äldste, och möter dessa invändningar vid en dörr, tror du då verkligen att han erkänner att ja, vi umgås inte med uteslutna barn, och det är rätt att mer eller mindre slänga ut sin 16-åring om h-n säger att h-n inte vill vara ett JV?
Och att det förstås får som följd att man inte heller kan fortsätta att träffa barnbarnen, eftersom det kräver en viss kontakt med dessa barnbarns föräldrar?

Jag vet inte vad enskilda JVn skulle säga i tjänsten, men på den tiden jag var aktiv så var jag helt rak med detta om ngn undrade.
Och jag tror inte att jag är det enda vittnet som var/är så.
Slänga ut ungar hemifrån gör de ju inte rent generellt, men umgänget hemma blir antagligen kyligare.
2009-09-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag är känner till en person som är ett inbitet JV och vars barn har lämnat organisationen. Men trots detta så umgås de alla och tydligen är det ingen som gör ngt åt det.
Är det möjligen olika i olika församlingar?

Det är nog olika hos olika JVfamiljer. Vissa är inte lika iskalla och hårda i detta. Men vissa är det under sorg, för att de känner att de sviker Gud om de umgås med den uteslutne.
Och tror man att man går emot Skaparen så vågar man nog inte göra så mkt annat.
2009-09-04, 12:36
Medlem
Citat:
Detta är, eller har åtminstone varit JVs lära.
Att den som dör nu, efter uppståndelsen kommer att vara singel, eftersom döden upplöste äktenskapet. Och de som uppstår ska inte gifta sig.

De JV som förväntar sig att återförenas med sin döda äktenskapspartner gör detta emot sällskapets tolkningar, om det inte har kommit "nytt ljus" i denna fråga på senare tid.

Har ett exempel på nära håll, en JV-äldste förlorade sin hustru, sörjde djupt, och förklarade att han skulle vänta på henne med hoppet om ett fortsatt äktenskap, fast han visste att organisationen lärde annorlunda.
Efter en tid ville han emellertid gifta om sig, och när någon påpekade vad han hade sagt om at vänta på att få hustrun tillbaka blev svaret: "Hon (tilltänkta hustrun) och jag kommer at tillsamman välkomna henne tillbaka när hon uppstår".

Kan livligt föreställa mig hur glad första hustrun skulle bli av ett sådant välkomnande!

Ja man undrar hur det känns....för det sägs ju att de som uppstår ska komma tillbaka som de var när de dog. Samma minnen, samma känslor, samma tankar osv. Måste vara jättejobbigt. Om inte Gud är där och ändrar i personen och tar bort ngt...men då blir det inte rätt.
Det står i bibeln att man inte ska känna sorg eller smärta...undrar hur det är tänkt.
2009-09-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faderzopiklon
Varför är ni så rädda? svara bara på frågan?

Vilka är rädda för vad?
2009-09-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Men varför har dom ändrat namnet i sin bibel? det är ju heeeeelt sjukt. När det är helt uppenbart att de har fel dessutom?!
Skumt

För att de anser att det är rätt att Gud heter Jehova även i NT.
2009-09-04, 12:52
Medlem
Citat:
Organisationens grundare använde pyramiden i Giza för att stödja sina idéer om framtidens händelser. Idag anser organisationen (i likhet med kristna) att pyramidologi är en ockult företeelse. Har Gud ändrat uppfattning?
Ingenstans i hela Bibeln finner vi att Mikael kallas för Jesus eller att Jesus kallas för Mikael.
Dog Jesus på ett kors eller på en påle?

JVs tro om detta:

Gud ändrar inte uppfattning, det är människorna som med hjälp av Guds ande fattar bättre med tiden.

Jesus dog på en påle. JV anser att korset infördes i den kristna tron senare.
2009-09-04, 13:04
Medlem
Citat:

Vakttornets organisation har tagit bort korset som finns i den sanna Bibeln, och ersatt det med en tortyrpåle i sin falska bibel. Varför har de nu gjort detta? De ville avskilja sig själva ifrån kyrkorna eftersom de ser dem som satans tjänare. De säger att Jesus blev avrättad på en vertikal påle och att Hans händer hölls ihop över Hans huvud med en spik igenom. Fråga dem hövligt om de inte kan citera Joh 20:25 där det står:

"Då nu de andra lärjungarna sade till honom, att de hade sett Herren, svarade han dem: Om jag icke ser hålen efter spikarna i hans händer och sticker mitt finger i hålen efter spikarna och sticker min hand i hans sida, så kan jag icke tro det."

Fråga dem sedan om det står spiken eller om det står spikarna? Det står spikarna, vilket bevisar att Jesu händer blev uppspikade var för sig på korsträet.

Hur tänker dom??!!!!

De anser att det inte finns bevis för att det är ett kors, och att det ursprungliga ordet som användes var ett ord som betyder typ "upprättstående påle", "trä" etc.

Det där med spikarna....man kanske inte lägger vikt vid att det stod i plural...han fick ju hål i bägge händerna även av en spik...

Ja ja det får stå för dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in