2009-07-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Det där med hjälparbete faller väl in under samma kategori som att studera. Att ägna sig åt denna världens saker är onödigt helt enkelt.

Det är kanske inte förbjudet, men säg den äldstebroder som skulle säga att man ska/kan/bör ägna fritid åt att hjälpa andra istället för (eller "på något annat sätt än") att gå i tjänsten...

Var det inte en dokumentär eller något för ett tag sedan om ett vittne som blev uteslutet för att hen var medlem/donerade pengar till röda korset?

Kan det vara denna artikeln du tänkte på?

http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/rkorset/rkorset.htm
2009-07-17, 21:48
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Kan det vara denna artikeln du tänkte på?

http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/rkorset/rkorset.htm

Precis den var det. Tack för det!

Inte riktigt en dokumentär, men ändå.
2009-07-17, 22:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebilbo

Borderline: Tänk om Han har upplyst mig om just detta faktum?

Åter, läs mina inlägg så inser du hur vilse du är .. Men jag tror ärligt inte du bryr dig, efter som du vägrar att läsa mina inlägg!
2009-07-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Åter, läs mina inlägg så inser du hur vilse du är .. Men jag tror ärligt inte du bryr dig, efter som du vägrar att läsa mina inlägg!

Detta kommer från rätt person! Nej.
Minns när du begärde bevis från mig i någon fråga, och jag satt bokstavligt talat i timmar och skrev av Vakttornsartiklar!

Ditt enda svar efter allt mitt besvär var att du inte hade läst mina inlägg!
Senast redigerad av Gitte 2009-07-17 kl. 22:27.
2009-07-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Detta kommer från rätt person! Nej.
Minns när du begärde bevis från mig i någon fråga, och jag satt bokstavligt talat i timmar och skrev av Vakttornsartiklar!

Ditt enda svar efter allt mitt besvär var att du inte hade läst mina inlägg!

Jaha, Bordeline valde som vanligt att inte svara.
Är det inte höjden av arrogans att kräva av andra att de ska läsa ens inlägg, samtidigt som man själv tar sig rätten att frankt deklarera att "jag läste inte dina inlägg"?
2009-07-18, 02:22
Medlem
Citat:

Filiperbr 2:10-11
"10 för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus
"10 för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är JEHOVA till ära för Gud, Fadern.. "

Som ni kan se kan man från Jv EGNA läror komma till slutsattsen att JESUS ÄR JEHOVA, iaf om man gör som de gör inte som de säger....

Men enligt treenighetsläran är inte Jesus densamme som JHWH....?
Fadern är JHWH. Och sonen är Jesus.
2009-07-18, 02:28
Medlem
Citat:

Sällskapet Vakttornet har också satt in sin organisation i dopceremonin. Jesus befallde att hans lärjungar skulle döpas "i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn". (Matt. 28:19) Men år 1985 ändrade Sällskapet Vakttornet formuleringen av de frågor som ställs till dopkandidaterna vid dopceremonin, så att "den heliga ande" har blivit "Guds organisation som leds av hans ande".

Sedan 1985 innebär alltså Vittnenas dop inte bara att man överlämnar sig åt Gud genom Kristus, utan också att man överlämnar sig åt Vakttornets organisation!

Dopfrågorna före 1985:

Den första frågan lyder: Har du insett att du, inför Jehova Gud, är en syndare som behöver frälsning, och har du erkänt inför honom att denna frälsning utgår från honom, Fadern, genom hans Son, Jesus Kristus?

Den andra frågan lyder: Har du på grundval av denna din tro på Gud och på hans föranstaltning för frälsning utan förbehåll överlämnat dig åt Gud till att hädanefter göra hans vilja, allteftersom han uppenbarar den för dig genom Jesus Kristus och genom bibeln förmedelst den heliga andens upplysande kraft? — Vakttornet, 15 september 1960, sidan 423.

Dopfrågorna efter 1985:

Den första frågan lyder: Har du på grundval av Jesu Kristi offer ångrat dina synder och överlämnat dig åt Jehova till att göra hans vilja?

Den andra lyder: Förstår du att ditt överlämnande och dop identifierar dig som ett Jehovas vittne, förbundet med Guds organisation som leds av hans ande? — Vakttornet, 1 juni 1985, sidan 31.

Så jag tycker synd om Jv som så låter sig bli lurade. Vakttornet står på ostadig grund, som ni ser finns det material från JV SJÄLVA som bevisar deras fel!

Det här har jag oxå reagerat på och jag tycker inte om det.
2009-07-18, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag var väldigt aktiv på den här tråden tidigare men orkade inte med all pajkastning efter några veckor
Anledningen till att jag skriver om Imagine just i denna tråden är för att de flesta JVs här verkar tävla i vem som är godast, mest välutbildad, har mest insikt osv. De verkar inte se skogen för alla träd. Varför är dom JV? För att rädda sitt eget skinn? Det verkar själviskt. Om de var JV för att sprida en lära som räddar människor borde de vara ute och aktivt göra skillnad.

Och jag tycker detta budskap är extra viktigt när det gäller religion. Diskussion är livsviktigt, men när går det från diskussion till ett samtal som fastnat i ett online-vacuum och inte tar något framåt?
Tror/tycker att handling är i många fall viktigare och mer kraftfullt än diskussion.

Jag tillbringar mkt av min tid med volontärarbete och att ta hand om människor som inte kan ta hand om sig själva. Jag tror inte det gör mig till en bättre människa men jag kan med rak rygg säga att jag försöker göra mitt för att sprida goda handlingar. Jag är atheist. Jag behöver ingen ANLEDNING till att göra vad jag gör. Av samma anledning behöver jag ingen religiös lära för att förstå att det är fel att mörda, snacka skit, stjäla etc. Det är för MIG, en intellektuell fråga, en fråga om hur välutvecklad moral man har och vad man bygger sina etiska värdeprinciper på.
Och för mig, är en av dem, att så fort jag tillbringar onödigt mkt tid på flashback så fråntar jag nån möjligheten att få min hjälp.
Jag är definitivt en internetjunkie men jag försöker begränsa det för det äter upp så mkt av vår livstid. (tro inte att jag säger att ni ska ge upp flashback, donera bort alla era ägodelar och jobba gratis resten av livet. Ibland räcker det med att erbjuda en gammal människa i sitt hus att gå och handla åt dem en gång i veckan, eller jobba som support worker på äldreboenden/psykiatriska boenden). Det finns oerhört många människor som behöver vår hjälp

Alla gör vi olika saker.
Och det är väl tur, skulle bli trångt runt dig annars.
Religiositet har inte med saken att göra.
2009-07-18, 10:44
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men enligt treenighetsläran är inte Jesus densamme som JHWH....?
Fadern är JHWH. Och sonen är Jesus.

Nja, riktigt så är det väl inte.

Gud = JHWH

Gud/JHWH = Fadern och Sonen och Helig Ande

Alltså, Sonen, Anden och Fadern är all tre lika mycket JHWH
2009-07-18, 11:21
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Suck... snälla Borderline.... Är du så blind? Er orgasnisation översätter godtyckligt Kyrios till Jehova UTOM på de ställen där det går emot er tro. Språkmässigt finns DET INGA SKÄLL att INTE översätta Kyrios till Jehova i de fall som jag redovisat. Du har ju inga argument alls.

"För att inte överskrida de gränser som gäller för en översättare och komma in på bibeltolkningens område har vi försökt vara ytterst varsamma när det gällt att återge Guds namn och har alltid omsorgsfullt tagit bakgrunden i de hebreiska skrifterna i betraktande. Vi har dessutom sökt bekräftelse på vår återgivning i nyss nämnda hebreiska översättningar. På alla de 237 ställen, där vi har återinfört Jehovas namn i huvudtexten i vår översättning av de kristna grekiska skrifterna, har vi funnit bekräftelse i minst en av dessa hebreiska översättningar."

Skulle man som du skriver, smälla in Jehova överallt där du ser Kyrios så skulle du med andra ord göra en egen översättning, där du inte har belägg för att du satt in Jehova."

Eh? Det du skriver gäller Gt eller hur? Nt finns ju, som du vet, inte på Hebreiska..... Så min fråga kvarstår: Hur kan man översätta Kyrios, i Nt, till Jehova på alla ställen utom de där det skulle BEVISA att Jesus är Jehova?

Dessutom är det just så Jv gjort, de smällde in Jehova precis där det passade dem... utom där det gick emot dem...

"Se mitt svar ovan. Du har INGA belägg för att Kyrios här betyder Jehova. "

Jodå Jehovas vittnen bekräftar det ju själva med sin översättning.....

Min poäng är inte att få dig till att tro på treeingheten, utan att se vilken dålig och inkonsekvent översättning ni har. OBSERVERA att jag pratar om Nt nu, grekiska är mitt område in te Hebreiska så jag vill inte uttala mig om NVÖ vad gäller Gt.

"Vad har du för relation till JV??"

Ingen alls. Jag har inte ens besökt rikets sal (fast jag har cyklat förbi). Däremot har jag forskat OM dem, alltså inte MED dem. Det närmaste jag kan komma var en släkting som var medlem till sin död. Däremot har jag disskuterat en hel del med vittnen, b l a denna bibelfrågs som jag personligen anser vara så pass allvarlig att det är konstigt att Jv inte vll rätta till detta. Jag kan förmodligen mer om vakttornet än de flesta vittnen te x, och vet mer om motsättningarna och felen däri än de flesta. Det rä det jag har emot Jv, inte alls allt i deras lära, de flesta vittnen jag träffat är trevliga människor, men jag tycker det är synd om dem då de blir så lurade av en organisation.

Jv sätter tidningen och organisationen Vaktornet väldigt högt. Ärt det o.k att göra så?

I Vakttornet för den 1 november 1990 sägs det på sid. 26 att avgudadyrkan kan innefatta att "tillskriva en person eller organisation förmåga att skänka räddning". Men varför reagerar inte då Jehovas Vittnen när deras ledare uppmanar dem att "komma till Jehovas organisation för att få frälsning"? (Vakttornet, 15 maj 1982, sid. 21)

HUr kan man avguda/tillbedja en organisation?

Vakttornet för den 15 januari 1962 gav följande definition av detta på sidan 33:

Om man ägnar ödmjuk tjänst åt någon individ eller organisation, vare sig detta sker av fri vilja eller av tvång, och ser upp till individen eller organisationen, i det man anser att den intar en överlägsen härskarställning och äger stor myndighet, då kan man enligt Skriften sägas vara en tillbedjare av individen eller organisationen ifråga.

Sällskapet Vakttornet har också satt in sin organisation i dopceremonin. Jesus befallde att hans lärjungar skulle döpas "i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn". (Matt. 28:19) Men år 1985 ändrade Sällskapet Vakttornet formuleringen av de frågor som ställs till dopkandidaterna vid dopceremonin, så att "den heliga ande" har blivit "Guds organisation som leds av hans ande".

Sedan 1985 innebär alltså Vittnenas dop inte bara att man överlämnar sig åt Gud genom Kristus, utan också att man överlämnar sig åt Vakttornets organisation!

Dopfrågorna före 1985:

Den första frågan lyder: Har du insett att du, inför Jehova Gud, är en syndare som behöver frälsning, och har du erkänt inför honom att denna frälsning utgår från honom, Fadern, genom hans Son, Jesus Kristus?

Den andra frågan lyder: Har du på grundval av denna din tro på Gud och på hans föranstaltning för frälsning utan förbehåll överlämnat dig åt Gud till att hädanefter göra hans vilja, allteftersom han uppenbarar den för dig genom Jesus Kristus och genom bibeln förmedelst den heliga andens upplysande kraft? — Vakttornet, 15 september 1960, sidan 423.

Dopfrågorna efter 1985:

Den första frågan lyder: Har du på grundval av Jesu Kristi offer ångrat dina synder och överlämnat dig åt Jehova till att göra hans vilja?

Den andra lyder: Förstår du att ditt överlämnande och dop identifierar dig som ett Jehovas vittne, förbundet med Guds organisation som leds av hans ande? — Vakttornet, 1 juni 1985, sidan 31.

Så jag tycker synd om Jv som så låter sig bli lurade. Vakttornet står på ostadig grund, som ni ser finns det material från JV SJÄLVA som bevisar deras fel!

Underbart att du lyfter fram detta. Det finns säkerligen ännu mer felaktigheter. Jv är satan själv som verkar.
2009-07-18, 11:28
Medlem
Yiddishs avatar
Bordeline, jag tycker synd om dig, den dagen du öppnar ögonen kommer du inse hur fel du har. Du kommer gråta floder den dagen du lyckas komma till insikt att jehovas lära är falsarier, myter och lögner.
2009-07-18, 14:16
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Bordeline, jag tycker synd om dig, den dagen du öppnar ögonen kommer du inse hur fel du har. Du kommer gråta floder den dagen du lyckas komma till insikt att jehovas lära är falsarier, myter och lögner.

Tack vad gullig du är, men vet du... ingen behöver tycka synd om mig!
Jag gick ur, var tjurskallen och letade fel som många här gör. Men sen sökte jag med öppna ögon, bad till Gud att leda mig rätt... Den heliga anden visade mig vägen ... Här är jag nu igen som ett JV lyckligare än dom flesta här inne

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in