Suck... snälla Borderline.... Är du så blind? Er orgasnisation översätter godtyckligt Kyrios till Jehova UTOM på de ställen där det går emot er tro. Språkmässigt finns DET INGA SKÄLL att INTE översätta Kyrios till Jehova i de fall som jag redovisat. Du har ju inga argument alls.
"För att inte överskrida de gränser som gäller för en översättare och komma in på bibeltolkningens område har vi försökt vara ytterst varsamma när det gällt att återge Guds namn och har alltid omsorgsfullt tagit bakgrunden i de hebreiska skrifterna i betraktande. Vi har dessutom sökt bekräftelse på vår återgivning i nyss nämnda hebreiska översättningar. På alla de 237 ställen, där vi har återinfört Jehovas namn i huvudtexten i vår översättning av de kristna grekiska skrifterna, har vi funnit bekräftelse i minst en av dessa hebreiska översättningar."
Skulle man som du skriver, smälla in Jehova överallt där du ser Kyrios så skulle du med andra ord göra en egen översättning, där du inte har belägg för att du satt in Jehova."
Eh? Det du skriver gäller Gt eller hur? Nt finns ju, som du vet, inte på Hebreiska..... Så min fråga kvarstår: Hur kan man översätta Kyrios, i Nt, till Jehova på alla ställen utom de där det skulle BEVISA att Jesus är Jehova?
Dessutom är det just så Jv gjort, de smällde in Jehova precis där det passade dem... utom där det gick emot dem...
"Se mitt svar ovan. Du har INGA belägg för att Kyrios här betyder Jehova. "
Jodå Jehovas vittnen bekräftar det ju själva med sin översättning.....
Min poäng är inte att få dig till att tro på treeingheten, utan att se vilken dålig och inkonsekvent översättning ni har. OBSERVERA att jag pratar om Nt nu, grekiska är mitt område in te Hebreiska så jag vill inte uttala mig om NVÖ vad gäller Gt.
"Vad har du för relation till JV??"
Ingen alls. Jag har inte ens besökt rikets sal (fast jag har cyklat förbi). Däremot har jag forskat OM dem, alltså inte MED dem. Det närmaste jag kan komma var en släkting som var medlem till sin död. Däremot har jag disskuterat en hel del med vittnen, b l a denna bibelfrågs som jag personligen anser vara så pass allvarlig att det är konstigt att Jv inte vll rätta till detta. Jag kan förmodligen mer om vakttornet än de flesta vittnen te x, och vet mer om motsättningarna och felen däri än de flesta. Det rä det jag har emot Jv, inte alls allt i deras lära, de flesta vittnen jag träffat är trevliga människor, men jag tycker det är synd om dem då de blir så lurade av en organisation.
Jv sätter tidningen och organisationen Vaktornet väldigt högt. Ärt det o.k att göra så?
I Vakttornet för den 1 november 1990 sägs det på sid. 26 att avgudadyrkan kan innefatta att "tillskriva en person eller organisation förmåga att skänka räddning". Men varför reagerar inte då Jehovas Vittnen när deras ledare uppmanar dem att "komma till Jehovas organisation för att få frälsning"? (Vakttornet, 15 maj 1982, sid. 21)
HUr kan man avguda/tillbedja en organisation?
Vakttornet för den 15 januari 1962 gav följande definition av detta på sidan 33:
Om man ägnar ödmjuk tjänst åt någon individ eller organisation, vare sig detta sker av fri vilja eller av tvång, och ser upp till individen eller organisationen, i det man anser att den intar en överlägsen härskarställning och äger stor myndighet, då kan man enligt Skriften sägas vara en tillbedjare av individen eller organisationen ifråga.
Sällskapet Vakttornet har också satt in sin organisation i dopceremonin. Jesus befallde att hans lärjungar skulle döpas "i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn". (Matt. 28:19) Men år 1985 ändrade Sällskapet Vakttornet formuleringen av de frågor som ställs till dopkandidaterna vid dopceremonin, så att "den heliga ande" har blivit "Guds organisation som leds av hans ande".
Sedan 1985 innebär alltså Vittnenas dop inte bara att man överlämnar sig åt Gud genom Kristus, utan också att man överlämnar sig åt Vakttornets organisation!
Dopfrågorna före 1985:
Den första frågan lyder: Har du insett att du, inför Jehova Gud, är en syndare som behöver frälsning, och har du erkänt inför honom att denna frälsning utgår från honom, Fadern, genom hans Son, Jesus Kristus?
Den andra frågan lyder: Har du på grundval av denna din tro på Gud och på hans föranstaltning för frälsning utan förbehåll överlämnat dig åt Gud till att hädanefter göra hans vilja, allteftersom han uppenbarar den för dig genom Jesus Kristus och genom bibeln förmedelst den heliga andens upplysande kraft? — Vakttornet, 15 september 1960, sidan 423.
Dopfrågorna efter 1985:
Den första frågan lyder: Har du på grundval av Jesu Kristi offer ångrat dina synder och överlämnat dig åt Jehova till att göra hans vilja?
Den andra lyder: Förstår du att ditt överlämnande och dop identifierar dig som ett Jehovas vittne, förbundet med Guds organisation som leds av hans ande? — Vakttornet, 1 juni 1985, sidan 31.
Så jag tycker synd om Jv som så låter sig bli lurade. Vakttornet står på ostadig grund, som ni ser finns det material från JV SJÄLVA som bevisar deras fel!