2009-07-17, 11:26
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Tänk även på att Bröllop är godkänt, Jesus närvarade vid ett. Det är en cermoni där man firar bröllopet...

Födelsedagar har ju även hednisk historia bakom sig, man kan inte någonstans i bibeln läsa om kristna som firade det... Bara 2 "hedningar" och det var mord och elände som försigick där... Så nog finns det goda belägg för att en Kristen inte ska fira födelsedagar!

Snälla....kan du inte titta i Bibeln för en gångs skull. Vad säger Jesus om högtider?

"Kol2:16 Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat."

Hur svårt är det egentligen att ta till sig det Jesus säger???
2009-07-17, 11:42
Medlem
Citat:
Om vi nu tar bröllopsdag som jag inte ser som något fel att fira, så länge du håller det på sin rätta plats. Att äta en go middag kanske ta in på hotell, eller vad man vill bara för att komma ihåg hur länge man har vart gifta ser inte jag som att upphöja någon.

Tänk även på att Bröllop är godkänt, Jesus närvarade vid ett. Det är en cermoni där man firar bröllopet...

Födelsedagar har ju även hednisk historia bakom sig, man kan inte någonstans i bibeln läsa om kristna som firade det... Bara 2 "hedningar" och det var mord och elände som försigick där... Så nog finns det goda belägg för att en Kristen inte ska fira födelsedagar!

Jag ser inte heller något fel i att fira bröllopsdagar.
Liksom jag inte ser något fel i att fira födelsedagar, särskilt inte mina barns, eller andra barn i släkten.

Om man ska fira och minnas hur länge man har varit gifta, varför inte fira och minnas den dag ens barn föddes. DET är värt att fira tycker jag i alla fall.

Bröllopsfirande kan man säga är godkänt i Bibeln, javisst.
Men vad jag vet inte det årliga firandet av bröllopet?

Man kan väl också säga det är godkänt att fira ett barns födelse, det gör ju även JV, kommer med presenter till den nyfödda tex.
Varför är det då inte godkänt med att årligen minnas denna glädjedag?

Tror aldrig att jag har hört talas om ett födelsedagsfirande som har urartat i halshuggning i modern tid.
Däremot har det ibland varit stora rubriker om mord i samband med bröllop på olika håll i världen!
2009-07-17, 11:48
Medlem
Citat:
Med tanke på dina svar så har du INTE läst mina inlägg...
Ser därför inte varför jag ska ta mig tid & läsa o svara på dina, då du ens inte läser mina.

Må Gud ge dig insikt!

Tycker nog att det verkar som det är du som inte har läst swebilbos inlägg.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av det h-n har att säga.
2009-07-17, 11:58
Medlem
Gitte: detta är en rätt vanlig taktik bland vittnena....

Jo jag HAR läst vad hon skrev. Men det handlar ju INTE om det jag skrev.... Dessutom är det klippt och klistrat ur Jv litteratur. Jag klippte från grekiskan för att jag inte har sådant tangentbord.

Borderline: Tänk om Han har upplyst mig om just detta faktum?

Återigen: Kyrios översätts KONSEKVENT till Jehova på alla ställen. Ordet betyder Herren och INTE Jehova trots detta väljer det att översätta till Jehova. Det underliga är att PLÖTSLIGT blir Kyrios Herren på de ställen där det skulle förstöra, ja rent av krossa Jv ideologi. Nänmligen där Jesus blir Jehova.

Jag står här med grekiskan och kan inte förstå hur Jv kan vara så blinda? Det är en sak att bilda en egen rörelse, en annan att försöka förvanska bibeln.

Jv har två val: erkänna att deras sätt att översätta är åt skogen, det är ju hederligt.

eller ta konsekvensen av sin översättning och säga att Jesus är Jehova enligt deras översättningsmall.
2009-07-17, 12:15
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebilbo
"Tänk om ni istället för att satt här och debatterade JV utifrån och in skulle gå ut i världen och hjälpa människor i nöd? Och tänk om ni inte gjorde det för att få stanna i ett paradis, utan bara out of the goodness of your heart..."

Men det är ju så roligt att disskutera....

"Tänk om vi alla tillhörde samma verklighet, var lika mkt värda och levde våra liv precis som vad dom är: ett liv att förverkliga våra drömmar och göra gott.
Och tänk om vi kunde göra det utan att peka på en saga"

Vem har sagt att jag TROR på det här? Sedan är just John Lennon, kanske världens uslaste far, inte den bästa att ta som exempel... Men visst "Imagine" är en helt o.k sång för sin tid...

Men skriver du detta på de andra forumen också eller bara under religion? För är inte "Livsfrågor" livsviktiga?

Jag var väldigt aktiv på den här tråden tidigare men orkade inte med all pajkastning efter några veckor
Anledningen till att jag skriver om Imagine just i denna tråden är för att de flesta JVs här verkar tävla i vem som är godast, mest välutbildad, har mest insikt osv. De verkar inte se skogen för alla träd. Varför är dom JV? För att rädda sitt eget skinn? Det verkar själviskt. Om de var JV för att sprida en lära som räddar människor borde de vara ute och aktivt göra skillnad.

Och jag tycker detta budskap är extra viktigt när det gäller religion. Diskussion är livsviktigt, men när går det från diskussion till ett samtal som fastnat i ett online-vacuum och inte tar något framåt?
Tror/tycker att handling är i många fall viktigare och mer kraftfullt än diskussion.

Jag tillbringar mkt av min tid med volontärarbete och att ta hand om människor som inte kan ta hand om sig själva. Jag tror inte det gör mig till en bättre människa men jag kan med rak rygg säga att jag försöker göra mitt för att sprida goda handlingar. Jag är atheist. Jag behöver ingen ANLEDNING till att göra vad jag gör. Av samma anledning behöver jag ingen religiös lära för att förstå att det är fel att mörda, snacka skit, stjäla etc. Det är för MIG, en intellektuell fråga, en fråga om hur välutvecklad moral man har och vad man bygger sina etiska värdeprinciper på.
Och för mig, är en av dem, att så fort jag tillbringar onödigt mkt tid på flashback så fråntar jag nån möjligheten att få min hjälp.
Jag är definitivt en internetjunkie men jag försöker begränsa det för det äter upp så mkt av vår livstid. (tro inte att jag säger att ni ska ge upp flashback, donera bort alla era ägodelar och jobba gratis resten av livet. Ibland räcker det med att erbjuda en gammal människa i sitt hus att gå och handla åt dem en gång i veckan, eller jobba som support worker på äldreboenden/psykiatriska boenden). Det finns oerhört många människor som behöver vår hjälp
2009-07-17, 13:16
Medlem
Citat:
Jag har jämfört med ett 10-tal över nätet samt diskuterat med bibelkunniga personer över nätet.

Ett 10-tal?
Verkligen inte mycket när det gäller bibelöversättningar.

Och "diskuterat med bibelkunniga personer på nätet"?

Jag har ju själv sett att du har blivit motsagd av bibelkunniga personer här?
(Nej, jag är inte så förmäten att jag räknar mig själv dit)

Men du tycker kanske att bara de personer som håller med dig/JV är bibelkunniga?
2009-07-17, 15:08
Medlem
"Ibland räcker det med att erbjuda en gammal människa i sitt hus att gå och handla åt dem en gång i veckan, eller jobba som support worker på äldreboenden/psykiatriska boenden"

I Kina, där jag bor, finns det massor av välgörenhetsarbete, alltså på den nivå som vi kan kalla akut, alltså hjälpa människor att inte svälta, hjälpa blinda osv att föra en dräglig tillvaro. Barn utan utbildning få utbildning m.m De som står för det arbetet är för det mesta kristna (här alltså) kanske en extremt litet ateistisk del, men jag har inte sett någon. Jag är icke-kyrklig, oreligiös men hjälper till dock. Hjälparbete är i princip okänt just för Jv, det finns i stort sett inte alls. Om det finns fär vittnena mer än gärna korrigera mig. Tillskilllnad från de flesta andra kyrkor som oftast har ett omfattande volontärarbete.

Vad jag menar är att du kommer nog ingenstans med din uppmaning till just Jv, det är, tyvärr, en i ordets rätta bemärkelse en sekt. Sådan brukar vara svåra att nå.
2009-07-17, 16:50
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Hjälparbete är i princip okänt just för Jv, det finns i stort sett inte alls. Om det finns fär vittnena mer än gärna korrigera mig. Tillskilllnad från de flesta andra kyrkor som oftast har ett omfattande volontärarbete

Det där med hjälparbete faller väl in under samma kategori som att studera. Att ägna sig åt denna världens saker är onödigt helt enkelt.

Det är kanske inte förbjudet, men säg den äldstebroder som skulle säga att man ska/kan/bör ägna fritid åt att hjälpa andra istället för (eller "på något annat sätt än") att gå i tjänsten...

Var det inte en dokumentär eller något för ett tag sedan om ett vittne som blev uteslutet för att hen var medlem/donerade pengar till röda korset?
2009-07-17, 17:59
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Jag är icke-kyrklig, oreligiös men hjälper till dock. Hjälparbete är i princip okänt just för Jv, det finns i stort sett inte alls. Om det finns fär vittnena mer än gärna korrigera mig. Tillskilllnad från de flesta andra kyrkor som oftast har ett omfattande volontärarbete.

Vad jag menar är att du kommer nog ingenstans med din uppmaning till just Jv, det är, tyvärr, en i ordets rätta bemärkelse en sekt. Sådan brukar vara svåra att nå.

Så sorgligt att man inte vet om man ska skratta eller gråta...
Good on you för att du hjälper till.
2009-07-17, 18:44
Medlem
pollenpers avatar
Apropå födelsedagsfirande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Namnsdag
Citat:
Seden att fira namnsdag uppstod i den tidiga kristna kyrkan närmast i syfte att minska betydelsen av födelsedagsfirandet, vilket uppfattades som en hednisk och okristen rit. Att fira dopdag och namnsdag ansågs lämpligare än att fira den dag man fötts "till det av arvssynd belastade jordelivet".

I den by (i Dalarna) jag bor var det viktigast att fira namnsdag, viktigare än födelsedag. Men det tror jag har ändrats nu.

Min fundering är.
Ska man behöva fundera över varför man firar någon?
Födelsedag är ju personligt, fira sveriges fotbollslag när de gjort något bra.
Skåla för barnets MVG.
Det är väl lestadianer som förbjuder allt som är roligt.
2009-07-17, 19:22
Medlem
"en ära som bara tillhör Gud"

Citat:
Skillnaden är att du inte upphöjer en person, med odelad ära och pressenter under en dag. Då ger du personen en ära som bara tillhör Gud.

Att man noterar att vi under 100 år har varit vaksamma ger inte en person unik ära, utan mer i bemärkelsen ära till Gud att han under 100 år har sett till att hans organisation har vart vaksam.

Så jag fattar inte hur du kan tycka att äpplen och päron är samma riktigt...

Detta är inte sant. Man upphöjer inte någon födelsedagsfirande "med odelad ära". Dessutom finns det olika typer av födelsedagsfirande, allt kan inte dras över en kam.

När Jesus föddes, ja på själva dagen för hans födelse, uppmärksammade änglar och gudfruktiga människor denna dag, som det klart sägs i Luk. 2:10-13. Det som dög åt Jesus duger åt oss.
2009-07-17, 20:29
Medlem
Inte "exakt kunskap"

Citat:
Precis, exakt vad jag har gjort!!

Det jag insåg var att vi JV har den allra bästa översättningen av alla och mest korrekta .. Helt fantastiskt hur bra den är!

Så tack för tipset, men det är redan gjort

NV är en översättning med så många sekteriska inslag och felöversättningar att den inte alls kan göra anspråk på att vara den bästa. Jag har väl ett hundratal bibelöversättningar på fem språk och kan inte lägga NV i toppen av ligan. Några exempel på oursäktliga återgivanden i Jvs översättning:

1) Namnet "Jehova" finns inte i NTs grundtext och får därför inte föras in i en översättning av NT hur mycket någon än anser att det ordet borde finnas där. Så NV är felöversatt på 237 ställen bara när det gäller detta. Den korrekta översättningen är "Herren" (vid grekiskans kyrios) eller "Gud" (vid grekiskans theos).

2) Matt. 27:52,53 är en ren katastrof i NV, ett fuskverk som bara matchas av en spiritistbibel gjord av Johannes Greber:

"Och minnesgravarna öppnades, och många kroppar av heliga som hade somnat in restes upp, (och personer, som kom fram bland minnesgravarna efter det att han hade blivit uppväckt, gick in i den heliga staden,) och de blev synliga för många."

Här förnekar man att det skedde en riktig uppståndelse. Man vill att det bara skall handla om att döda kroppar kastades ut ur gravarna. Det finns ingen motsvarighet till ordet "personer" i grekiskan, det är bara en ploj man hittat på för att fördunkla att det handlade om de uppståndna kropparna.

3) I Kol. 2:12 översätter med med "hans dop" fastän grundtexten talar om "dopet". Detta har man gjort för att tona ner den oerhörda vikt som NT lägger vid vattendopet. Jv vill att det skall handla om ett annat slags dop. Det finns ingen urtsäkt för denna felöversättning.

4) En liknande fadäs finns i Apg. 20:7, där man översätter med "inta en måltid" i stället för att återge ordagrant med "bryta bröd". Här vill man dämpa den tydliga fingervisningen om att detta var ett nattvardsfirande, och det vill man eftersom man förnekar att detta hölls varje vecka. Att den aktuella dagen faktiskt specificeras till "första dagen i veckan" i texten visar emellertid att det handlade om något som hölls varje vecka på söndagen - annars hade det saknat betydelse vilken dag det var. Brödsbrytelse blev en teknisk term för Nattvarden i den unga kyrkan.

5) I Rom. 5:18 säger NV att "människor av alla slag" drabbades av fördömelse, i stället för att som alla andra översättningar säger, att "alla människor" drabbades av fördömelsen. Det var förvisso bara inte "människor av alla slag" utan just "alla människor" som drabbades, och därför säger NV helt korrekt i Rom. 5:12 att "alla människor", inte bara "människor av alla slag" fått erfara döden. Att ordet "alla" plötsligt i Rom. 5:18 skulle betyda "av alla slag" är en sekterisk felöversättning. Om den skulle kunna gälla skulle man också kunna översätta med "människor av alla slag" i stället för "alla människor" i samband med döden i Rom. 5:12. Alla torde inse att det inte går, och det går inte heller i Rom. 5:18.

6) Översättningen "Guds verksamma kraft" i 1 Mos. 1:2 är oursäktlig. Det skall översättas med "Guds Ande". Översättningen "Guds vind" är också språkligt korrekt, fastän den är sakligt fel. Ingen annan översättning säger "Guds verksamma kraft" här.

7) I Matt. 24:39 säger NV att folk på Noas tid inte "tog någon notis" fastän det bara skall stå att de "inte visste". Jvs återgivande vill ge stöd åt Jvs förkunnelse om 1914 och det kommande slutet som man vill att folk skall "ta notis om". Men texten är inte alls så explicit. Ingen annan översättning felöversätter som NV i denna text.

8 I Hebr. 11:16 säger NV att de gamla trogna sträckte sig efter ett bättre land "det vill säga ett som hör himlen till". Här vill man komma ifrån att dessa gamla väntade på "ett himmelskt land" och vränger därför till att landet "hör himlen till", underförstått att det INTE är himmelskt. Men enligt texten är det just hemlandet som är "himmelskt", Bara NV felöversätter på detta sätt. 1917 års sv bibel översätter korrekt med "det himmelska", liksom Folkbibeln.

Detta var alltså några exempel på felaktigheter i Jvs bibelöversättning. Så fantastiskt bra är den inte, även om den också har sina goda sidor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in