2009-09-02, 20:39
Medlem
Jag har tänkt på vad människor fått offra pga att JVs org. sagt ditten och datten....och det gör mig riktigt arg.
Dessa människor som förlorat chansen till barn, chansen till en vettig ekonomi, ngn i sin familj -antingen genom död eller uteslutning, chansen till att leva ett fritt/normalt liv på alla nivåer, osv, borde bli ersatta ekonomiskt och få upprättelse och bli uppmärksammade på alla sätt och vis.
Allt har de offrat för att "Harmageddon är alldeles nära nu".
Och nu.
Och nu.
Och nu.

osv i all oändlighet
2009-09-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus går det några rykten om att Jv håller på att delas upp i fraktioner med en del som är mer ortodox och en annan som är mer flexibel och mer samhällstillvänd? Läste lite om sådana funderingar på hjälpkällan och ryktena har givetvis sitt ursprung i USA där det tydligen diskuteras...

Hittade det här på Hjälpkällan....

www.jwreform.org
2009-09-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Fick ett tips om att senaste numret av tidningen Amelia, nr 19, innehåller en artikel om avhoppare från JV, så jag skaffade tidningen.

Det är en stor artikel, eller kanske snarare två artiklar, om två unga kvinnor som har lämnat JV, och därför inte längre kan ha någon kontakt med sina föräldrar och syskon.

Det är så sorgligt.
Jag är känner till en person som är ett inbitet JV och vars barn har lämnat organisationen. Men trots detta så umgås de alla och tydligen är det ingen som gör ngt åt det.
Är det möjligen olika i olika församlingar?
2009-09-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har tänkt på vad människor fått offra pga att JVs org. sagt ditten och datten....och det gör mig riktigt arg.
Dessa människor som förlorat chansen till barn, chansen till en vettig ekonomi, ngn i sin familj -antingen genom död eller uteslutning, chansen till att leva ett fritt/normalt liv på alla nivåer, osv, borde bli ersatta ekonomiskt och få upprättelse och bli uppmärksammade på alla sätt och vis.
Allt har de offrat för att "Harmageddon är alldeles nära nu".
Och nu.
Och nu.
Och nu.

osv i all oändlighet

Ja, det är fruktansvärt.
Är själv ett offer för JVs åsikt att det var onödigt att skaffa en utbildning i "denna världen".
Hade redan som mycket ung helt klart för mig vad jag vill arbeta med i framtiden, och hade också haft möjligheter inom detta område.
Men pga påverkan av JV blev det ingen utbildning, utan ett dåligt betalt arbete, med dålig pension inom en snar framtid.
Har trots det ett bra liv.
2009-09-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag är känner till en person som är ett inbitet JV och vars barn har lämnat organisationen. Men trots detta så umgås de alla och tydligen är det ingen som gör ngt åt det.
Är det möjligen olika i olika församlingar?

Det är olika i olika familjer.
Är du säker på att barnet/barnen var döpta när de lämnade JV?
2009-09-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ok, jag har dock aldrig (vad jag kan minnas) upplevt att org försöker dölja detta.

Nej, JV försöker givetvis inte dölja detta inåt, i de egna leden.

Men tänk dig att du går i tjänsten med en äldste, och möter dessa invändningar vid en dörr, tror du då verkligen att han erkänner att ja, vi umgås inte med uteslutna barn, och det är rätt att mer eller mindre slänga ut sin 16-åring om h-n säger att h-n inte vill vara ett JV?
Och att det förstås får som följd att man inte heller kan fortsätta att träffa barnbarnen, eftersom det kräver en viss kontakt med dessa barnbarns föräldrar?
2009-09-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
När jag var Jv fick jag höra att om den ena dör, och den andra gifter om sig, kommer den som dog först att vara singel i paradiset. Inte den andra. (Om du förstår hur jag menar, lite trött som vanligt! )

Dock skulle "de smorda" (de 144.000, för er som inte vet vad "de smorda" betyder) leva som singlar.

I "min" församling var det en kvinna, vars make var "smord", som alltid sa att hon skulle gifta sig med Brad Pitt (!) i Paradiset....

Är det här något som ändrats på senare tid, att man inte ska gifta sig i Paradiset menar jag?

Ja, JV lär, eller lärde åtminstone tidigare, att de som uppstår inte kommer att gifta sig. Och det tidigare äktenskapet blev ju upplöst iom döden.

Kvinnan som såg fram emot att gifta sig med Brad Pitt verkar ju ha varit ett verkligt, moget, kristet föredöme!

Men, han är väl inget JV??
2009-09-02, 23:05
Medlem
Citat:
Inte den andra? Schysst...
Det har jag inte hört ngngång....men det är ju många frågor som enskilda vittnen har egna teorier om.
Det finns de som väntar sina döda partners med tanken att de faktiskt kommer att fortsätta vara ett par även i nya ordningen.
De kan inte få ihop bibelstället med Guds löfte: "Gud mättar sin hand och mättar allt levandes önskan" och läran att de för evigt ska leva utan den de älskar.
Och det kan jag fullständigt förstå. Så jag tror att JV inte greppat detta (heller??) riktigt rätt.

Brad Pitt? Ok. Moget.

Det är ingen ny uppfattning vad jag vet....jag är ju iofs inte lastgammal men under min tid har det iaf sagts så.

Detta är, eller har åtminstone varit JVs lära.
Att den som dör nu, efter uppståndelsen kommer att vara singel, eftersom döden upplöste äktenskapet. Och de som uppstår ska inte gifta sig.

De JV som förväntar sig att återförenas med sin döda äktenskapspartner gör detta emot sällskapets tolkningar, om det inte har kommit "nytt ljus" i denna fråga på senare tid.

Har ett exempel på nära håll, en JV-äldste förlorade sin hustru, sörjde djupt, och förklarade att han skulle vänta på henne med hoppet om ett fortsatt äktenskap, fast han visste att organisationen lärde annorlunda.
Efter en tid ville han emellertid gifta om sig, och när någon påpekade vad han hade sagt om at vänta på att få hustrun tillbaka blev svaret: "Hon (tilltänkta hustrun) och jag kommer at tillsamman välkomna henne tillbaka när hon uppstår".

Kan livligt föreställa mig hur glad första hustrun skulle bli av ett sådant välkomnande!
2009-09-02, 23:33
Medlem
Betydelselösa

Citat:
Hittade det här på Hjälpkällan....

www.jwreform.org

Påstådda "reformrörelser" inom Jv, inkl ex-Jv. är så gott som betydelselösa. De måste verka under jorden och de kan visserligen göra en del väsen av sig, men har föga uppslutning. Jv följer sina ledare i Brooklyn och de som tar intryck av vad dissenters säger blir antingen passiva Jv eller lämnar. Det kommer inte att bli en uppspaltning av Jv i olika rörelser. De som lämnar kommer inte att hålla samman. Så ser mönstret också ut bland mormoner och sjundedagsadventister. Den s k "Hjälpkällan" är en tydlig fingervisning om att de flesta som lämnar Jv förlorar biblisk tro. Så har det inte altid varit, för det fanns utbrytarrörelser på 20- och 30-talen och de lever kvar fast de inte har särskild fokus på Jv.
2009-09-03, 00:06
Medlem
Varför är ni så rädda? svara bara på frågan?
2009-09-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Påstådda "reformrörelser" inom Jv, inkl ex-Jv. är så gott som betydelselösa. De måste verka under jorden och de kan visserligen göra en del väsen av sig, men har föga uppslutning. Jv följer sina ledare i Brooklyn och de som tar intryck av vad dissenters säger blir antingen passiva Jv eller lämnar. Det kommer inte att bli en uppspaltning av Jv i olika rörelser. De som lämnar kommer inte att hålla samman. Så ser mönstret också ut bland mormoner och sjundedagsadventister. Den s k "Hjälpkällan" är en tydlig fingervisning om att de flesta som lämnar Jv förlorar biblisk tro. Så har det inte altid varit, för det fanns utbrytarrörelser på 20- och 30-talen och de lever kvar fast de inte har särskild fokus på Jv.

Ta er i akt.

2 Pet 3:3
"3*Detta skall ni först och främst veta, att i de sista dagarna skall det komma hånfulla människor"

Qrd 24:9

"9*Dårskapens tygellöshet är synd, och hånaren är avskyvärd för människor."

Ordspråksboken 22:10
"10 Driv bort den hånfulle, så att stridigheter kan försvinna och rättstvist och vanära kan upphöra."

Jud v 18
"18*de brukade säga till er: ”I den sista tiden skall det finnas hånfulla människor som vandrar enligt sina egna ogudaktiga begär.”

”Gud lurar man inte.” Aposteln Paulus påminner om hur allvarligt det är att försöka lura Gud, ja hur farligt det är att tro att man ostraffat kan ringakta eller kringgå de principer Guds styre bygger på. Han skriver till de kristna i Galatien: ”Om någon menar att han är något, när han ingenting är, bedrar han sitt eget sinne. ...
Bli inte vilseledda: Gud lurar man inte [”Man kan inte ostraffat driva gäck med Gud”, Hd, 1965].
Ty vadhelst en människa sår, detta skall hon också skörda; eftersom den som sår med tanke på sitt kött skall skörda förgängelse av sitt kött, men den som sår med tanke på anden skall skörda evigt liv av anden.” (Gal 6:3–8)
2009-09-03, 09:13
Medlem
Varning för falska peofeter

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ta er i akt.

2 Pet 3:3
"3*Detta skall ni först och främst veta, att i de sista dagarna skall det komma hånfulla människor"

Qrd 24:9

"9*Dårskapens tygellöshet är synd, och hånaren är avskyvärd för människor."

Ordspråksboken 22:10
"10 Driv bort den hånfulle, så att stridigheter kan försvinna och rättstvist och vanära kan upphöra."

Jud v 18
"18*de brukade säga till er: ”I den sista tiden skall det finnas hånfulla människor som vandrar enligt sina egna ogudaktiga begär.”

”Gud lurar man inte.” Aposteln Paulus påminner om hur allvarligt det är att försöka lura Gud, ja hur farligt det är att tro att man ostraffat kan ringakta eller kringgå de principer Guds styre bygger på. Han skriver till de kristna i Galatien: ”Om någon menar att han är något, när han ingenting är, bedrar han sitt eget sinne. ...
Bli inte vilseledda: Gud lurar man inte [”Man kan inte ostraffat driva gäck med Gud”, Hd, 1965].
Ty vadhelst en människa sår, detta skall hon också skörda; eftersom den som sår med tanke på sitt kött skall skörda förgängelse av sitt kött, men den som sår med tanke på anden skall skörda evigt liv av anden.” (Gal 6:3–8)

Kritiken av Jv och andra rörelser kan både vara oberättigad och berättigad. Det oberättigade är när man menar att det som Bibeln förutsäger om framtiden inte någonsin kommer att hända, alltså otro i biblisk mening.

Den berättigade kritiken är när man tar upp specifika förutsägelser någon rörelse gjort och visar att förutsägarna har varit falska profeter. Bibeln varnar uttryckligen för falska profeter som skulle säga att tiden är nära. (Luk, 21:8) Sådana falska profeter skulle man inte följa.

Jv har varit falska profeter i en mycket stor omfattning. Man har gått ut med helt falska budskap knutna till årtal. Och ledningen försöker göra svart till vitt genom att åberopa varningar för otro fastän dessa gäller något helt annat än den berättigade kritik som bibeltroende kommer med. Vakttornsledningen har inget att försvara sig med och tillgriper därför alla möjliga tjuvtricks som imponerar på de hjärntvättade. En aldrig sinande ström av sådan smörja pytsas ut av en eller två vakttornsanhängare på detta forum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in