2009-07-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Som jag sagt innan, detta "hjärtvättad" är ett omodernt och irrelevant ord att ha med i det här sammanhanget.

ALLA blir vi hjärntvättade! Hur du vrider o vänder dig sitter rumpan där bak! Ta bara teven, all reklam som man hjärtvättas av, dagstidningar, internet ... ALLT

Lika omodernt som "avfälling"

Visst, alla utsätts för hjärntvätt.

Men hur skulle du ha reagerat om artikeln jag citerade från Vakttornet hade kommit i dag.
Skulle du ha svalt det också som en sjävklar sanning?
Det gjorde i stort sett alla JV då, 1972.

Trots att det innebar att en stackars syster, som hade gift sig med en broder, som i själva verket var homosexuell, eller ägnade sig åt djursex, denna syster skulle alltså vara bunden vid denna man resten av livet.
Helt orimligt i mina ögon.
2009-07-03, 13:20
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
"Avfälling" verkar vara det värsta man kan bli kallad som Jehovas Vittne.
Tillmälet haglar i tråden.

Kallad o kallad... Det värsta man kan vara är avfälling, det stämmer. Det är inget som ett JV säger för att vara elak utan för att det är en person som är i ett allvarligt tillstånd, ett tillstånd som ett JV inte vill ha något som helst att göra med.

Några av de orsaker till avfall som apostlarna varnade för var: brist på tro (Heb 3:12), brist på uthållighet under förföljelse (Heb 10:32–39), att man överger rätta moralnormer (2Pe 2:15–22), att man lyssnar till falska lärares ”falska ord” och ”vilseledande inspirerade uttalanden” (2Pe 2:1–3; 1Ti 4:1–3; 2Ti 2:16–19) och att man söker bli förklarad rättfärdig ”genom lagen” (Gal 5:2–4). Avfällingar säger sig kanske fortfarande tro på Guds ord, men de tar lätt på det förkunnar- och undervisningsarbete som Jesu efterföljare fick i uppdrag att utföra. (Lu 6:46; Mt 24:14; 28:19,*20) De hävdar kanske också att de tjänar Gud, men de avvisar hans representanter, hans synliga organisation, och börjar ”slå” sina tidigare medarbetare för att hindra dem i deras arbete. (Jud 8, 11; 4Mo 16:19–21; Mt 24:45–51) Avfällingar försöker ofta vinna anhängare. (Apg 20:30; 2Pe 2:1,*3) De som på detta sätt med vett och vilja överger den kristna församlingen blir en del av ”antikrist”. (1Jo 2:18,*19) Som i fallet med de avfälliga israeliterna är det också förutsagt att de som avfaller från den kristna församlingen skall bli tillintetgjorda. (2Pe 2:1; Heb 6:4–8)
2009-07-03, 13:31
Medlem
fotos avatar
Citat:
avfälling, ett tillstånd som ett JV inte vill ha något som helst att göra med.

Vad jag har förstått så försöker ni få det till att det är Guds vilja. Kan du visa med Bibelns hjälp var Han säger detta.

Att du inte vill ha med folk att göra struntar jag fullkomligt i.

Du kan ju också svara på vad jag är utesluten ifrån.
2009-07-03, 13:33
Medlem
Citat:
Kallad o kallad... Det värsta man kan vara är avfälling, det stämmer. Det är inget som ett JV säger för att vara elak utan för att det är en person som är i ett allvarligt tillstånd, ett tillstånd som ett JV inte vill ha något som helst att göra med.

Några av de orsaker till avfall som apostlarna varnade för var: brist på tro (Heb 3:12), brist på uthållighet under förföljelse (Heb 10:32–39), att man överger rätta moralnormer (2Pe 2:15–22), att man lyssnar till falska lärares ”falska ord” och ”vilseledande inspirerade uttalanden” (2Pe 2:1–3; 1Ti 4:1–3; 2Ti 2:16–19) och att man söker bli förklarad rättfärdig ”genom lagen” (Gal 5:2–4). Avfällingar säger sig kanske fortfarande tro på Guds ord, men de tar lätt på det förkunnar- och undervisningsarbete som Jesu efterföljare fick i uppdrag att utföra. (Lu 6:46; Mt 24:14; 28:19,*20) De hävdar kanske också att de tjänar Gud, men de avvisar hans representanter, hans synliga organisation, och börjar ”slå” sina tidigare medarbetare för att hindra dem i deras arbete. (Jud 8, 11; 4Mo 16:19–21; Mt 24:45–51) Avfällingar försöker ofta vinna anhängare. (Apg 20:30; 2Pe 2:1,*3) De som på detta sätt med vett och vilja överger den kristna församlingen blir en del av ”antikrist”. (1Jo 2:18,*19) Som i fallet med de avfälliga israeliterna är det också förutsagt att de som avfaller från den kristna församlingen skall bli tillintetgjorda. (2Pe 2:1; Heb 6:4–8)

Du och dina sektkompisar har en RIKTIGT sjuk människosyn, vidrigt.
2009-07-03, 13:37
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Som jag sagt innan, detta "hjärtvättad" är ett omodernt och irrelevant ord att ha med i det här sammanhanget.

ALLA blir vi hjärntvättade! Hur du vrider o vänder dig sitter rumpan där bak! Ta bara teven, all reklam som man hjärtvättas av, dagstidningar, internet ... ALLT

Vet ej hur ett ord kan vara "omodernt", det är ett aktuellt ord i sammanhanget.
Irrelevant är det definitivt inte heller.
Men du har blivit duktig skolad i att inte tillämpa kritiskt tänkande, utan att ta för givet det dina "lärare" talar om. Det går rakt emot vad det moderna samhället förespråkar i många fall, att vi ska granska kritiskt den information vi nås av. Jag känner tre människor som tvingats fly JV och de har riktiga skräckhistorier att berätta. En dag kanske du vågar vakna och frigöra dig, men till dess kommer du glatt omfamna den här sekten och försvara dess handlingar utan att tänka. Så, hjärntvätt är ett extremt relevant ord i sammanhanget.
2009-07-03, 13:46
Medlem
Randomdude34s avatar
Vad har jehovas vittnen att säga om år 2012? Det är många domedags profetior då. Bland annat från indianer, sibyllor mm.
2009-07-03, 14:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Vet ej hur ett ord kan vara "omodernt", det är ett aktuellt ord i sammanhanget.
Irrelevant är det definitivt inte heller.
Men du har blivit duktig skolad i att inte tillämpa kritiskt tänkande, utan att ta för givet det dina "lärare" talar om. Det går rakt emot vad det moderna samhället förespråkar i många fall, att vi ska granska kritiskt den information vi nås av. Jag känner tre människor som tvingats fly JV och de har riktiga skräckhistorier att berätta. En dag kanske du vågar vakna och frigöra dig, men till dess kommer du glatt omfamna den här sekten och försvara dess handlingar utan att tänka. Så, hjärntvätt är ett extremt relevant ord i sammanhanget.

Kul att du skriver "En dag kanske du vågar vakna och frigöra dig" när du inte har någon aning om min bakgrund

Kalla mig vad du vill .. det får stå för dig. Jag är stolt över vem jag är, vilka val jag gjort i livet och tacksam för saker jag har upplevt och lärt mig av ...
2009-07-03, 14:11
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomdude34
Vad har jehovas vittnen att säga om år 2012? Det är många domedags profetior då. Bland annat från indianer, sibyllor mm.

Har jag inte hört något alls om... Hur får dom de till att det skulle vara domedagens år?
2009-07-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
"Avfälling" verkar vara det värsta man kan bli kallad som Jehovas Vittne.
Tillmälet haglar i tråden.

Stämmer bra.
Det blir väl så när man tillhör en religion som lär ut hat mot dem som lämnar den.

Det får man som avhoppare uppleva i sin vardag.
Fd goda vänner som byter trottoar för att slippa mötas på stan eller som ser rakt igenom dig som om du var luft eller de som inte kan motstå att fräsa ett "Usch" när du passerar dem.

I forumen används det som ett bekvämt sätt att slippa bemöta argument från dem som är mest insatta i deras religion.
Man tar sig friheten att själv välja vilka regler man vill följa.
Man trotsar att man inte ska diskutera på ett sånt här ställe men använder gärna reglerna för att gömma sig bakom när man inte klarar av att bemöta argumenten.
Senast redigerad av Kalten 2009-07-03 kl. 14:59.
2009-07-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
De här är sjukt läskiga, kan hända de verkar harmlösa när de kommer och knackar på dörren. Men läser man deras budord och deras förbaskade bok får man veta att det borde vara ungefär dödsstraff på andra religioner.

Enligt JV är det dödsstraff på att tillhöra andra religioner.
De väntar bara på att Gud ska verkställa domen.
2009-07-03, 14:30
Medlem
Randomdude34s avatar
Citat:
Har jag inte hört något alls om... Hur får dom de till att det skulle vara domedagens år?

http://www.2012doomsday.com/

bland annat. Såg ett sånt program på någon dag. Det e tydligen så att flera orakler, maya indianerna och så har förutspått att jordens undergång ska ske då.
2009-07-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomdude34

Nej det är inget som JV lär ut.
Nåt har man väl lärt sig av alla misstagen.
Numera håller man medlemmarna på tårna 24/7.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in