2008-06-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
De var nyfikna?

Och det gällde även tecknen innan Jerusalems förstörelse. Det är en profetia med flera...två?...uppfyllelser.

5 till och med vännen! =)

Jesus profeterade att Templet skulle brytas ner, att Jerusalem skulle bli omringat av hedningar, och att Judarna skulle dödas av svärdshugg och tas som fångar. Jesus lade även verop över Betsaida, Korasin och Kafernaum, alla dessa städer lades i ruiiner plus temlet som förstördes år 70 då Jerusalem föll!

Inte konstigt att skeptiker som inte tror på profetior tror att evangelierna skrevs efter Jerusalems förstörelse. Allt Jesus sade skedde in i minsta detalj, vad jag har läst! Nånting som stärker evangeliernas trovärdighet ännu mer är att fragment från Markusevangeliet fanns med bland dödahavsrullarna, vilket bekräftar att Markusevangeliet skrevs innan år 70 eftersom skrifterna gömdes där då Jerusalem föll.

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=96

Sedan finns det även bibliska bevis enligt mig att Matteus, Markus, Lukasevangeliet och Apostlagärningarna skrevs innan år 64. Apostlagärningarna är den sista boken av dessa fyra som skrevs. Märk väl att Jakob och Stefanos martyrdöd nämns i apg. Men inte Paulus och Petrus martyrdöd, vilket är ett stort bibliskt bevis för att apg skrevs innan år omkring 64 då petrus dog martyrdöden, och Paulus dog omkring 67. Ingen av deras död nämns, vilket Lukas hade nämnt OM dem hade dött efter då apg skrevs!
2008-06-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tycker inte du den förklaringen är aningen långsökt?
Att apostlarna frågade om tecken och att svaret egentligen handlade om händelser tvåtusen år framåt.

Vilket är långsökt?
Tecknen gällde (även) de sista dagarna. I Matt 24:30 säger Jesus att "alla jordens stammar ska slå sig själva under jämmer". Hela jorden skulle bli inbegripen.
Bibeln är ju en bok med profetior och allt går ut på det som ska hända, Jesus predikade om det kommande riket osv.
2008-06-03, 23:21
Medlem
Citat:
Vilket är långsökt?
Tecknen gällde (även) de sista dagarna. I Matt 24:30 säger Jesus att "alla jordens stammar ska slå sig själva under jämmer". Hela jorden skulle bli inbegripen.
Bibeln är ju en bok med profetior och allt går ut på det som ska hända, Jesus predikade om det kommande riket osv.

Det står även att människa skall förgöra Jorden!
2008-06-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Jaså? Vart i hebreerbrevet står det det då?

Hebreerbrevet 1:8 "Om Sonen däremot: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar. Och Du Herre, lade i tidens början jordens grund. Och himlarna är dina händers verk. De skall förgå men du förblir. De skall alla nötas ut som en mantel. Du skall rulla ihop dem som en klädnad, ja som en mantel skall de bytas ut. Men du är densamme och dina år har inget slut.

Psaltaren 102:26 "I urtiden lade du jordens grund, och himlarna är dina händers verk: de skall förgås, men du förblir, de skall alla nötas ut som en klädnad. Du skall förvandla dem som man byter om sin dräkt, och de försvinner. Men du är densamme, och dina år skall inte ha något slut"

Faktum är att Gud Fadern kallar Sonen för Gud och Herre. Fadern säger att Sonen har skapat allting, och det är ju Gud som har skapat allt, ellerhur? Om Gud har skapat allting, vad blir då Jesus?

Hebr 1:2 säger att Sonen är en arvinge av allt
Hebr 1:3 säger att Jesus är återskenet av Guds härlighet och den exakta bilden av själva Guds väsen
Hebr 1:4 "Så har han blivit bättre än änglarna, i den mån som han har ärvt ett namn som är förnämligare än deras."
Hebr 1:5 "Till vilken av änglarna har han till exempel någonsin sagt; Du är min son, jag har idag blivit din Fader? Och åter; Jag ska vara hans Fader, och han ska vara min son."
Hebr 1: 6 "Och när han på nytt för sin Förstfödde till den bebodda jorden, säger han; Och alla änglarna ska betyga honom sin vördnad."

Ska det hos änglarna inte varit självklart att "betyga GUD sin vördnad"? Eftersom detta gäller Jesus -Sonen, så sägs det att dessa medbröder till Jesus "ska betyga honom sin vördnad". Hade det varit frågan om att det var Gud det handlade om skulle det ju inte behöva påpekas.

Hebr 1:7,8 "Vidare säger han med hänsyftning på änglarna....."
"Men med hänsyftning på Sonen:................."

Hebr 1:8 "...Därför smorde Gud, din Gud dig med jublets olja mer än dina ämbetsbröder." (enligt NW övers.)

"...därför, o Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder." (enligt 1917 års övers.)

Hebr 1: 13 "Men med hänsyftning på vilken av änglarna har han någonsin sagt; Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter?"

Detta tycker jag visar att Jesus är medbroder till änglarna, men att han fått en speciell upphöjd ställning.
2008-06-03, 23:24
Medlem
Citat:
Det står även att människa skall förgöra Jorden!

Hur menar du nu?
2008-06-03, 23:34
Medlem
Citat:
Hebr 1:2 säger att Sonen är en arvinge av allt
Hebr 1:3 säger att Jesus är återskenet av Guds härlighet och den exakta bilden av själva Guds väsen
Hebr 1:4 "Så har han blivit bättre än änglarna, i den mån som han har ärvt ett namn som är förnämligare än deras."
Hebr 1:5 "Till vilken av änglarna har han till exempel någonsin sagt; Du är min son, jag har idag blivit din Fader? Och åter; Jag ska vara hans Fader, och han ska vara min son."
Hebr 1: 6 "Och när han på nytt för sin Förstfödde till den bebodda jorden, säger han; Och alla änglarna ska betyga honom sin vördnad."

Ska det hos änglarna inte varit självklart att "betyga GUD sin vördnad"? Eftersom detta gäller Jesus -Sonen, så sägs det att dessa medbröder till Jesus "ska betyga honom sin vördnad". Hade det varit frågan om att det var Gud det handlade om skulle det ju inte behöva påpekas.

Hebr 1:7,8 "Vidare säger han med hänsyftning på änglarna....."
"Men med hänsyftning på Sonen:................."

Hebr 1:8 "...Därför smorde Gud, din Gud dig med jublets olja mer än dina ämbetsbröder." (enligt NW övers.)

"...därför, o Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder." (enligt 1917 års övers.)

Hebr 1: 13 "Men med hänsyftning på vilken av änglarna har han någonsin sagt; Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter?"

Detta tycker jag visar att Jesus är medbroder till änglarna, men att han fått en speciell upphöjd ställning.

Såhär står det i Bibeln från 1917 http://www.biblegateway.com/passage/?search=Hebreerbrevet%201;&version=7;

6Likaså säger han, med tanke på den tid då han åter skall låta den förstfödde inträda i världen: »Och alla Guds änglar skola tillbedja honom.»

I min Bibel som jag har här hemma säger fadern om sin son "Alla Guds änglar skall hylla honom"

Men jag har några frågor till dig!

1. Gud skapade himmel och jord. Vid tidens början så lade Jesus jordens grund, och himlarna är hans händers verk. Gud lade vid tidens början Jordens grund och himlarna är hans händers verk. I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Hur får du ihop detta mannen? Vad är Jesus? Han måste vara Gud Sonen! Han måste vara Guds levande ord! Jag kan inte få till det på nått annat sätt!

2. Joh 18:4-6
Då nu Jesus visste om allt som skulle komma över honom, gick han fram och sade till dem: "Vem söker ni?" De svarade honom: "Jesus, nasarén." Han sade till dem: "Det är jag." Nu stod också Judas, hans förrädare, där med dem.
Men när han sade till dem: "Det är jag", drog de sig tillbaka och föll till marken.

Varför föll soldaterna till marken? vad är enligt dig mest troligt, att Jesus sade "Jag Är" och anspelade på Guds namn som borde vara mycket kraftfullt, eller att Jesus endast sade "det är jag"?
2008-06-03, 23:44
Medlem
Citat:
Hur menar du nu?

uppenbarelseboken 11:18 "Folken vredgades, men din vrede* har kommit och stunden då de döda skall dömas och då du skall löna dina tjänare, profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, höga och låga, och förgöra dem som förgör jorden"

Vad är det som vi läser i tidningen? Med miljöförstöring, klimatförändring osv.

Vi kanske börjar närma oss! :P jag känner faktiskt igen mig mer och mer, utav dem sakerna som Bibeln tar upp!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-03 kl. 23:46.
2008-06-03, 23:45
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Vilket är långsökt?
Hur kan man dra den parallellen. Om nu apostlarna frågade Jesus om vad är tecknen på slutet och Jesus svarar en massa grejer. Då ska vi dra slutsatsen att det per automatik gäller tvåtusen år senare. Det är därför jag tycker det verkar lite långsökt.
2008-06-04, 00:13
Medlem
Citat:
Av mitt sätt att tolka det som du skriver: Så menar du att det inte var Guds vilja att Jesus skulle dö? Jesus säger såhär: "Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv leioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?
Så skriften blir plötsligt Faderns vilja?
Fadern har genom profeterna låtit världen få veta att Sonen skulle förrådas av en djävul. Judas.

Du frågar: Så menar du att det inte var Guds vilja att Jesus skulle dö?

Så här säger Jesus om saken.

1 Och han begynte tala till dem i liknelser: En man planterade en vingård och satte stängsel däromkring och högg ut ett presskar och byggde ett vakttorn; därefter lejde han ut den åt vingårdsmän och for utrikes.

2 När sedan rätta tiden var inne, sände han en tjänare till vingårdsmännen, för att denne av vingårdsmännen skulle uppbära någon del av vingårdens frukt.

3 Men de togo fatt på honom och misshandlade honom och läto honom gå tomhänt tillbaka.

4 Åter sände han till dem en annan tjänare. Honom slogo de i huvudet och skymfade.

5 Sedan sände han åstad ännu en annan, men denne dräpte de. Likaså gjorde de med många andra: somliga misshandlade de, och andra dräpte de.

6 Nu hade han ock en enda son, vilken han älskade. Honom sände han slutligen åstad till dem, ty han tänkte: 'De skola väl hava försyn för min son.'

7 Men vingårdsmännen sade till varandra: 'Denne är arvingen; kom, låt oss dräpa honom, så bliver arvet vårt.'

8 Och de togo fatt på honom och dräpte honom och kastade honom ut ur vingården.

9 Vad skall nu vingårdens herre göra? Jo, han skall komma och förgöra vingårdsmännen och lämna vingården åt andra.

10 Haven I icke läst detta skriftens ord: 'Den sten som byggningsmännen förkastade, den har blivit en hörnsten;

11 av Herren har den blivit detta, och underbar är den i våra ögon'?

Citat:
Om det endast var Satan som ville att Jesus skulle dö, varför hjälpte inte Gud Jesus då? Jag blir både förvånad och förvirrad då jag läser det som du skriver Danne!
Blir desto mer förvirrad av det du skriver. Skulle den Gode och den onde ha en pakt mot den Godes Son menar du?

"Guds församling som han har köpt med sitt eget blod" (Apg 20:28)

Man kan fråga sig på vilket sätt han han löste oss fria från våra synder. Var det genom hans död? Eller var det genom budskapet?
Den som älskar Sonen håller hans bud!

Jag och Paulus kommer inte stå eniga i denna fråga. Jag väljer att lita på Jesus. Sen får folk tycka vad dom vill.

"Gud beslöt att låta all fullhet bo i honom och att genom hans blod på korset stifta fred och försona allt med sig genom honom..." (Kol 1:19-20)

Jag kan inte köpa det där. That's it.

"... så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder..." (Hebr 9:28)

På vilket sätt offrades han? Nej nej, tänk inte tanken! Inte på korset!
Nej, offringen låg i att låta Sonen sättas tillsammans med oss vargar.
Vi som ville slita han i stycken för våra synders förlåtelse.
Gud planerade alltså mordet på Jesus?
Nej, det står ju att Satan var den som fick Judas att förråda Jesus.

Är han inte härlig denna Judas? Förrådde vägen, sanningen och livet!
Han borde ju sitta vid sidan av Herrens tron nu?
Nej, Jesus sade:

Ja, Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född

Citat:
Jesus bad till sin fader och sade "Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.” Om Gud inte ville att Sonen skulle dö, varför hjälpte han inte Sonen för då? Om det endast var Satan som ville döda sonen?
Lärde inte Jesus ut följande?

Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det; men den som mister sitt liv, för min och för evangelii skull, han skall bevara det.

Jesus var tvungen att hålla sin Faders bud. Annars hade han själv kallats syndare. Det hade inte varit något att hurra för.
Citat:
Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son. För att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Är jag då Satans dotter bara för att jag vill tacka Gud för den räddning han gav mig genom sin sons död?
Nu gäller det att vara klok och förståndig!
Vad ville Fadern med Jesus liv?
Om hans uppgift bara va att dö, skulle han ju kunna dö redan som litet barn. Nej Jesus hade ett budskap med sig till världen. Han uppmande oss till att sluta synda! Han ville och vill än idag skola oss till rättfärdighet. Vi har syndat och står kort i ära till Gud. Något måste ske!
Forsätter du att synda och tror att Jesus tortyrdöd ska hjälpa dig tror du fel.
Dina synder består varesig du tror eller icke.

Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son. För att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

Precis! För dem som tror på honom! Inte dem som hyllar mordet på densamma!

Citat:
Genom Guds kärlek till världen, så friköpte han oss med sin son! Att säga att det endast var Satans verk att Jesus dog, är att förneka det Gud gjorde för oss.
Det där är dina ord, inte Herrens.
Jag följer det som står. Det borde du också göra.
Citat:
Lukas 22:22 "Människosonen* går den väg som är bestämd, men ve dem människa genom vilken han blir förådd. Då började de fråga varandra vem av dem det var som skulle göra detta" Här talade Jesus om Judas Iskariot!

1 Det osyrade brödets högtid, som ock kallas påsk, var nu nära.

2 Och översteprästerna och de skriftlärde sökte efter tillfälle att röja honom ur vägen. De fruktade nämligen för folket.

3 Men Satan for in i Judas, som kallades Iskariot, och som var en av de tolv.

4 Denne gick bort och talade med översteprästerna och befälhavarna för tempelvakten om huru han skulle överlämna honom åt dem.
2008-06-04, 09:12
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Så skriften blir plötsligt Faderns vilja?
Fadern har genom profeterna låtit världen få veta att Sonen skulle förrådas av en djävul. Judas.

Djävul är väl lite att ta i? Utan denna avgörande handling hade inte Jesus kunnat befria sin ande från kroppen för att fullfölja sitt uppdrag på jorden.

Judas, liksom till en viss del Petrus, var en man med mänskliga brister som slutligen tog ett beslut på blodsåkern som tyder på starka mänskliga skuldkänslor.
2008-06-04, 09:36
Medlem
temp0rarys avatar
Citat:
uppenbarelseboken 11:18 "Folken vredgades, men din vrede* har kommit och stunden då de döda skall dömas och då du skall löna dina tjänare, profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, höga och låga, och förgöra dem som förgör jorden"

Vad är det som vi läser i tidningen? Med miljöförstöring, klimatförändring osv.

Vi kanske börjar närma oss! :P jag känner faktiskt igen mig mer och mer, utav dem sakerna som Bibeln tar upp!

Men snälla..
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb3.htm

Och Leviticus. Läs igenom det här:
http://www.martinandersson.com/uttradesbrev/
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb1.htm

Och titta på den här.
http://video.google.com/videoplay?docid=7529203252348464576&q=jehovas+expo sed&ei=iB5CSIWVHo2cjQLc1qXfCQ&hl=En

Du predikar verkligen hårt. Kolla igenom allt det där tack och vakna!
2008-06-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Djävul är väl lite att ta i? Utan denna avgörande handling hade inte Jesus kunnat befria sin ande från kroppen för att fullfölja sitt uppdrag på jorden.

Judas, liksom till en viss del Petrus, var en man med mänskliga brister som slutligen tog ett beslut på blodsåkern som tyder på starka mänskliga skuldkänslor.
Jesus svarade dem: Har icke jag själv utvalt eder, I tolv? Och likväl är en av eder en djävul.

Joh 6:70
Senast redigerad av Daniel F 2008-06-04 kl. 10:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in