Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Av mitt sätt att tolka det som du skriver: Så menar du att det inte var Guds vilja att Jesus skulle dö? Jesus säger såhär: "Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv leioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?
Så skriften blir plötsligt Faderns vilja?
Fadern har genom profeterna låtit världen få veta att Sonen skulle förrådas av en djävul. Judas.
Du frågar: Så menar du att det inte var Guds vilja att Jesus skulle dö?
Så här säger Jesus om saken.
1 Och han begynte tala till dem i liknelser: En man planterade en vingård och satte stängsel däromkring och högg ut ett presskar och byggde ett vakttorn; därefter lejde han ut den åt vingårdsmän och for utrikes.
2 När sedan rätta tiden var inne, sände han en tjänare till vingårdsmännen, för att denne av vingårdsmännen skulle uppbära någon del av vingårdens frukt.
3 Men de togo fatt på honom och misshandlade honom och läto honom gå tomhänt tillbaka.
4 Åter sände han till dem en annan tjänare. Honom slogo de i huvudet och skymfade.
5 Sedan sände han åstad ännu en annan, men denne dräpte de. Likaså gjorde de med många andra: somliga misshandlade de, och andra dräpte de.
6 Nu hade han ock en enda son, vilken han älskade. Honom sände han slutligen åstad till dem, ty han tänkte:
'De skola väl hava försyn för min son.'
7 Men vingårdsmännen sade till varandra: 'Denne är arvingen; kom, låt oss dräpa honom, så bliver arvet vårt.'
8 Och de togo fatt på honom och dräpte honom och kastade honom ut ur vingården.
9 Vad skall nu vingårdens herre göra? Jo, han skall komma och förgöra vingårdsmännen och lämna vingården åt andra.
10 Haven I icke läst detta skriftens ord: 'Den sten som byggningsmännen förkastade, den har blivit en hörnsten;
11 av Herren har den blivit detta, och underbar är den i våra ögon'?
Citat:
Om det endast var Satan som ville att Jesus skulle dö, varför hjälpte inte Gud Jesus då? Jag blir både förvånad och förvirrad då jag läser det som du skriver Danne!
Blir desto mer förvirrad av det du skriver. Skulle den Gode och den onde ha en pakt mot den Godes Son menar du?
"Guds församling som han har köpt med sitt eget blod" (Apg 20:28)
Man kan fråga sig på vilket sätt han han löste oss fria från våra synder. Var det genom hans död? Eller var det genom budskapet?
Den som älskar Sonen håller hans bud!
Jag och Paulus kommer inte stå eniga i denna fråga. Jag väljer att lita på Jesus. Sen får folk tycka vad dom vill.
"Gud beslöt att låta all fullhet bo i honom och att genom hans blod på korset stifta fred och försona allt med sig genom honom..." (Kol 1:19-20)
Jag kan inte köpa det där. That's it.
"... så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder..." (Hebr 9:28)
På vilket sätt offrades han? Nej nej, tänk inte tanken! Inte på korset!
Nej, offringen låg i att låta Sonen sättas tillsammans med oss vargar.
Vi som ville slita han i stycken för våra synders förlåtelse.
Gud planerade alltså mordet på Jesus?
Nej, det står ju att Satan var den som fick Judas att förråda Jesus.
Är han inte härlig denna Judas? Förrådde vägen, sanningen och livet!
Han borde ju sitta vid sidan av Herrens tron nu?
Nej, Jesus sade:
Ja, Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född
Citat:
Jesus bad till sin fader och sade "Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.” Om Gud inte ville att Sonen skulle dö, varför hjälpte han inte Sonen för då? Om det endast var Satan som ville döda sonen?
Lärde inte Jesus ut följande?
Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det; men den som mister sitt liv, för min och för evangelii skull, han skall bevara det.
Jesus var tvungen att hålla sin Faders bud. Annars hade han själv kallats syndare. Det hade inte varit något att hurra för.
Citat:
Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son. För att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Är jag då Satans dotter bara för att jag vill tacka Gud för den räddning han gav mig genom sin sons död?
Nu gäller det att vara klok och förståndig!
Vad ville Fadern med Jesus liv?
Om hans uppgift bara va att dö, skulle han ju kunna dö redan som litet barn. Nej Jesus hade ett budskap med sig till världen. Han uppmande oss till att sluta synda! Han ville och vill än idag skola oss till rättfärdighet. Vi har syndat och står kort i ära till Gud. Något måste ske!
Forsätter du att synda och tror att Jesus tortyrdöd ska hjälpa dig tror du fel.
Dina synder består varesig du tror eller icke.
Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son. För att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
Precis! För dem som tror på honom! Inte dem som hyllar mordet på densamma!
Citat:
Genom Guds kärlek till världen, så friköpte han oss med sin son! Att säga att det endast var Satans verk att Jesus dog, är att förneka det Gud gjorde för oss.
Det där är dina ord, inte Herrens.
Jag följer det som står. Det borde du också göra.
Citat:
Lukas 22:22 "Människosonen* går den väg som är bestämd, men ve dem människa genom vilken han blir förådd. Då började de fråga varandra vem av dem det var som skulle göra detta" Här talade Jesus om Judas Iskariot!
1 Det osyrade brödets högtid, som ock kallas påsk, var nu nära.
2 Och översteprästerna och de skriftlärde sökte efter tillfälle att röja honom ur vägen. De fruktade nämligen för folket.
3
Men Satan for in i Judas, som kallades Iskariot, och som var en av de tolv.
4 Denne gick bort och talade med översteprästerna och befälhavarna för tempelvakten om huru han skulle överlämna honom åt dem.