2009-08-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej alla blir påminda med "studerar-du-inte-på-familjekvällarna-så-dör-du,-dåligt-samvete-snacket".
Så äldste behöver inte springa runt.
Undrar om jag inte hört att man nu får ta mer eget ansvar och visa Gud att man verkligen vill.

De som e ensamma och dylikt får studera med sig själva.

OK, jag hörde, och har också läst någonstans att de äldste skulle besöka alla familjer för att se att de verkligen höll dessa kvällar.
Tydligen fel då?

Men detta måste ju komma att betyda att alla ensamstående blir mer ensamma?
Förr hade de möten denna kväll, när de träffade sina vänner.
Nu får de sitta ensamma, för att andra JV har familjekvällar.
Och dessa ensamstående får tydligen inte träffas för att studera tillsammans, såg någon (Vakttorns)artikel om att man inte skulle träffas i seperata grupper för att studera.
Denna anordning gynnar alltså absolut inte de ensamstående.
2009-08-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Fast då måste man ju fundera på vad som faktiskt står i Vakttornet. Jag tror att de flesta fortsätter med att mekaniskt stryka under andra meningen i paragrafen och så är det inte mer med det.

Hmm, jag tror att en del JV skulle börja fundera om det här verkligen är Sanningen, om de gjorde sådana ändringar.

Men det är mycket möjligt att du har rätt.
2009-08-15, 18:12
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
OK, jag hörde, och har också läst någonstans att de äldste skulle besöka alla familjer för att se att de verkligen höll dessa kvällar.
Tydligen fel då?

Men detta måste ju komma att betyda att alla ensamstående blir mer ensamma?
Förr hade de möten denna kväll, när de träffade sina vänner.
Nu får de sitta ensamma, för att andra JV har familjekvällar.
Och dessa ensamstående får tydligen inte träffas för att studera tillsammans, såg någon (Vakttorns)artikel om att man inte skulle träffas i seperata grupper för att studera.
Denna anordning gynnar alltså absolut inte de ensamstående.

Du syftat på "bokstudiet"? Ja, det togs väl bort för nåt år sen eller så... Varför togs det bort egentligen? Jag fick bara höra av släktingar som är aktiva att det numer bara var två möten i veckan... Tror ingen klagade dock
2009-08-15, 18:25
Medlem
Citat:
Som ett JV blir allt det här som hänt förr bara "barnsjukdomar". En organisation föds och det är klart att det blir fel i början.
Det spelar ingen som helst roll att man sagt och gjort galna saker, detta är ändå sanningen.
Men jag kan tänka mig att det då bara beror på rädsla. Det är ju mkt som står på spel, och inte bara mkt förresten...ALLT står på spel.
Jag tycker det är sorgligt.
Och jag tycker det är sorgligt att man inte kan få vara den man är utan att bli bortskuffad av de man känner.

Påståenden om "barnsjukdomar" - ja, jag har hört sådana - är trams. Här kommer man med anspråk på att ett litet gäng ledare har letts av Gud och så har man mage att när det blir svårigheter tala om "barnsjukdomar", som om det handlade om en fabrik som experimenterade sig fram. Detta stämmer också I VERKLIGHETEN beträffande Jv, men då kan det självfallet inte finnas den gudomliga ledning man SAMTIDIGT talar om. Och experimenterandet har lett till traditioner som påminner om katolska kyrkans och som inte får ifrågasättas fast de är ohållbara. Och på toppen av detta har man mage att fördöma alla andra, slåendes sig på bröstet i yster självbelåtenhet. När Jv och dess ledning fördömer alla andra fast de själva i verkligheten inte har något att berömma sig av, ja då fäller man själva domen över sig. JHWHs dom måste därför bli sträng - det kommer att bli ett fruktansvärt uppvaknande. Om inga fel har någon betydelse, då blir katolska kyrkan eller ortodoxa kyrkan bättre alternativ än Jv eftersom de varit med så mycket längre. Om Gud överser med allvarliga fel är ingen annan slutsats möjlig. Men Jv har inte ens ERKÄNT viktiga fel som begåtts! Långt mindre gjort bot och bättring. Däremot ha de ofta fördömt de som hade rätt när Jv hade fel.

Sanningen är att det bärande budskapet i Russells rörelse var 100-procentigt fel - att Jesus kom tillbaka 1874 - och det har det också varit angående Jvs senare budskap.
2009-08-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Du syftat på "bokstudiet"? Ja, det togs väl bort för nåt år sen eller så... Varför togs det bort egentligen? Jag fick bara höra av släktingar som är aktiva att det numer bara var två möten i veckan... Tror ingen klagade dock

Det togs bort för att Styrande Kretsen vill avlasta medlemmarna. Det är tuffa tider nu och det är dyrt med bensin för de som måste åka till mötena.
Två ggr i veckan ses som en omtänksam kärleksfull ny anordning som passar i dessa sista dagar.
2009-08-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Påståenden om "barnsjukdomar" - ja, jag har hört sådana - är trams. Här kommer man med anspråk på att ett litet gäng ledare har letts av Gud och så har man mage att när det blir svårigheter tala om "barnsjukdomar", som om det handlade om en fabrik som experimenterade sig fram. Detta stämmer också I VERKLIGHETEN beträffande Jv, men då kan det självfallet inte finnas den gudomliga ledning man SAMTIDIGT talar om.

Det är just det där som är knepigt att få ihop. Eller rättare...omöjligt....att få ihop.
2009-08-15, 19:12
Medlem
Citat:
Det togs bort för att Styrande Kretsen vill avlasta medlemmarna. Det är tuffa tider nu och det är dyrt med bensin för de som måste åka till mötena.
Två ggr i veckan ses som en omtänksam kärleksfull ny anordning som passar i dessa sista dagar.

Och då tar de bort det möte som de flesta har närmast till?
De flesta bokstudiegrupper som jag har tillhört har varit inom promenadavstånd och alltid närmare än till Rikets sal.
Dessutom finns det många äldre som inte orkar komma iväg till Rikets sal, så bokstudierna var deras chans till nån kontakt med vännerna.
Jag köper tyvärr inte det-omtänksamma-bensin-argumentet.
Varför har bensinen ingen betydelse när församlingens ibland ganska omfattande distrikt ska täckas in på vännernas egen bekostnad?
2009-08-15, 19:17
Medlem
Mer om Rutherford

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Tack Eberhard för mycket intressant information.
Jag hoppades lite att du skulle se frågan och ha nåt att komma med.

Det är verkligen synd att organisationen lyckats att skönmåla sin historia så mkt att få vet om hur verkligheten var.
Om det här vore känt så skulle förmodligen många fler börja fundera över om de inte faktiskt har blivit lurade.
Vilket naturligtvis förklarar varför det inte är känt bland JV.
Rutherfords kupp för att ta makten är en sån sak som många skulle reagera för.

Man blir lite förvånad när man upptäcker hur mkt som JV står för idag som går tillbaka till Rutherford.
Alla påståenden i "Uppenbarelseboken-boken" om att tal på sammankomster och traktater som delades ut skulle vara uppfyllelser av bibliska profetior är ju verkligt löjliga.
Ändå sväljer JV det utan större funderingar över rimligheten i det.
Själv minns jag att jag satt på bokstudierna och höjde på ögonbrynen för de märkliga påståendena.

Det verkar nästan som Rutherford hade en personlig motvilja mot helgdagar och att det är bakgrunden till JV's hållning i det sen dess.
Vet du om det stämmer?
Känner du till om ryktena om Rutherfords alkoholvanor är sanna?
Det finns en del roande saker som han skrev i litteraturen där han angriper den tidens alkoholpolitik som ett påhitt av Satan själv.
Hans motvilja mot Katolska kyrkan tycks också ligga till grund för JV's inställning idag.

När man läser i den gamla litteraturen så förefaller rimligheten i påståendet att organisationen valdes av Jesus år 1919 som mkt osannolik.
Alla de tokiga påståenden som görs under Rutherfords ledning gör det omöjligt att tro att det skrevs när Jesus hade tagit en aktiv ledning för organisationen.
Hur kunde Jesus t.ex. tillåta att Vakttornet publicerade påståenden som att bakterier inte orsakar sjukdomar, att rabies inte existerar, att aluminiumkastruller orsakar cancer, eller att Gud bor i en grupp stjärnor som heter Plejaderna?

Hej Kalten!

En omfattande studie om Rutherfords kuppartade agerande 1917 och 1918 är på gång. Men den kommer självfallet bara att påverka ett mycket litet antal Jv, färre än de som lkommer att ta del av materialet. Förmågan att bortse från fakta, förneka det som inte passar är långt driven bland Jv, precis som hos t ex mormonerna. All motsägande information påstås vara lögnaktig och det spelar förresten ingen roll om något varit fel, kommer de flesta Jv fram till när de tvingas inse att det ändå förekommit allvarliga missgrepp.

Man mäter alltså sin egen rörelse med en helt annan måttstock än man mäter andra rörelser med.

Nog spelade Rutherfords ovilja mot helgdagar en roll på den tiden det begav sig. Men det har säkert inte varit någon ursprunglig motvilja hos Rutherford som var baptist i sin ungdom men som blev en avfälling när han läste Russells böcker. Hatet mot kyrkorna växte sig efterhand allt starkare och det var önskan att så mycket som möjligt skilja sig från kyrkorna - så att man kunde peka finger åt dessa - som gjorde att man tog avstånd från helgfirande och anammade floskeln att Jesus dog på en enkel påle i stället för ett kors. Samma hållning fortsatte efter Rutherfords död. Det innebär t ex att det är osannolikt att ledningen skulle ha fördömt blodtransfusioner om t ex katolska kyrkan gjort det först. Profileringssjukan för att legitimera sin existens har funnits sedan Rutherfords tid och kanske i någon mån sedan Russells tid.

När man fördömt helgdagsfirande har man inte dragit sig för att ljuga. Det är t ex en Jv-lögn att påskfirandet kommer från hedendomen. Påsk har firats av de kristtroende sedan apostlarnas dagar och är väl dokumenterad i fornkyrkan. Den har inte kommit in som någon hednisk eftergift på Konstantins tid eller senare. Beträffande julen är det värt att notera att sjundedagsadventistena förkastat denna långt, långt innan Jv gjorde det. Det talar självfallet Jv aldrig om, för det är ju lite pinsamt att den "falska religionen" skulle vara mer andligen upplyst än "Guds folk"! Senare har adventisterna mjuknat i denna sak, men en minoritesfalang, reformadventisterna, är fortfarande notoriska motståndare till julfirande.

Det är en delikat fråga om Rutherford var alkoholist. Att han var en storkonsument av alkohol är däremot fullständigt klart. Detta finns omvittnat av personer som stått honom nära. W.F. Salter, som under en viss tid ledde Jvs verksamhet i Kanada, skriver i ett offentligt brev av den 1 april 1937 att han sjäv för Rutherfords räkning köpt in massor med Whisky och konjak för Sällskapets pengar. Han nämner att Rutherford gick "from drink to drink" när vännerna gick "from door to door". Vi vet också genom Rutherfods direkta erkännande att han själv inte gick just "från dörr till dörr". Vännerna däremot skulle vid den aktuella tiden helst gå 60 timmar i månaden från dörr till dörr!!!

Olin Moyle som senare vann över Rutherford i domstol skriver i ett öppet brev som finns medtaget i rättegångsprotokollet att absolutister som kom till Betel hade det svårt. Där florerade en alkoholkultur som tog sig uttryck i att absolutister hånades. Måna absolutister förvandlades till alkoholkonsumenter när de kom till Betel. Och det var självfallet Rutherford, den allsmäktige ledaren vars vilja var lag, som skapade denna alkoholkultur. Det är säkert ingen tillfällighet att Rutherford påtalade just olika myndigheters hållning till alkoholkonsumtion när han 1929 publicerade den helt nya tanken att "överheten" i Rom. 13 INTE kunde vara de världsliga myndigheterna.
2009-08-15, 19:20
Medlem
Citat:
De flesta bokstudiegrupper som jag har tillhört har varit inom promenadavstånd och alltid närmare än till Rikets sal.
Dessutom finns det många äldre som inte orkar komma iväg till Rikets sal, så bokstudierna var deras chans till nån kontakt med vännerna.
Varför har bensinen ingen betydelse när församlingens ibland ganska omfattande distrikt ska täckas in på vännernas egen bekostnad?

Detta har jag också framhållit, att bokstudiet oftast var det som många, hade närmast till. Inte minst de äldre! Man borde alltså ha slopat ett av de andra mötestillfällena i stället.

Och bensinargumentet är verkligen tunt. JV förväntas köra runt på distrikten, och långa vägar till sammankomsterna.
2009-08-15, 20:53
Medlem
CherryKittys avatar
Mötet i strängnäs?

Någon som är aktiv inom rörelsen och varit på mötet i strängnäs?
Vad är er personliga erfarenheter, vad är det som lockar till denna "tillställning", gör den värd att delta i?

(skriver en artikel, om olika relgionsperspektiv)
2009-08-15, 21:15
Medlem
Citat:

Jag håller med dig.
Bokstudiet var oxå det möte där fler vågade svara, lättare för vissa när det är mindre folk, blev mer öppen stämning.
Sista tiden skärptes dock bokstudiet till, det hade blivit för mkt snack om saker och ting runtomkring/förutom det som skrevs i studieboken man hade -blir väl så när man känner sig modigare att ta upp det man tänker på.
Bokstudieledaren var tvungen att hålla sig mer strikt till materialet.
Där kanske en anledning fanns...det var inte lika möjligt att styra vad som sades på de små mötena som det var/är på de stora.
Senast redigerad av Leviticus 2009-08-15 kl. 21:20.
2009-08-15, 21:20
Medlem
Eberhard....hur kan du veta så mkt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in