2007-12-11, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Poängen i det hela är man inte kommer att ha minnet kvar från det gamla livet utan det nollställs när du kliver in i paradiset.

Det tvivlar jag starkt på. Var står det i Bibeln?
2007-12-11, 17:37
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Tror jehova att världen håller på att gå under. Det sa dem till mig iaf när dem var och knackade på.

Nej Jehovas tror inte att jorden kommer att gå under, utan förvandlas till ett paradis.
Det dem syftar på är harmagedon.

Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Harmagedon
2007-12-11, 18:50
Bannlyst
Citat:
Sen förstår jag inte hur man kan tycka att ett liv utan smärta och elände inte kan vara nåt att ha. Tänk att slippa höra om alla knivmord,våldtäkter osv.. dagarna i ända.

Jag för min del ser fram emot den tiden, men vem vet jag är kanske redan lobotomerad.

Det värsta är väl alla andra som plågas i dessa tider. Både djur och människor far illa. Man skulle vilja kunna göra något men man är inte mer än människa.

Jag skulle då rakt inte sakna död och elände i en ny värld.
2007-12-11, 19:55
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Sen förstår jag inte hur man kan tycka att ett liv utan smärta och elände inte kan vara nåt att ha. Tänk att slippa höra om alla knivmord,våldtäkter osv.. dagarna i ända.

Jag för min del ser fram emot den tiden, men vem vet jag är kanske redan lobotomerad.

Man kan även se det så här: Tänk att endast prata med andra, kramas, äta frukter och klappa djur i 5 miljarder år.
Förmodligen ska nog även jorden bli platt, bort med vulkaner(vulkanutbrott), bort med berg(risk för fall, rasmassor osv.)
2007-12-11, 20:11
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Poängen i det hela är man inte kommer att ha minnet kvar från det gamla livet utan det nollställs när du kliver in i paradiset.

Ok de jag frågat säger att människan troligen kommer vara 25 år för evigt dvs alla yngre blir äldre - 25 och alla äldre blir yngre -25. En äldste sade att man inte skulle trollas till den åldern utan återuppväckas till sn forna fysiska struktur (utspridda beståndsdelar i naturen) och sedan växa som vanligt och bli yngre eller äldre beroende på ålder för att sedan stanna omkring 25.

Förutsatt att både pappa, mamma och son får återuppstå kommer alltså alla bli 25 år och om då minnet raderas finns som sagt risken för incest bara en tanke. (Kanske därför alla ska leva i celibat.)

Inte bara minnet ska raderas utan även könsdriften. Därav följer flera problem, den du är idag styrs ju av dina erfarenheter i livet dvs minnen. Jag avstår att gå in på genernas betydelse. Alltså kommer du inte vara samma person snarare klonad.

Sedan ska man förstås lära sig gå, prata och allt det där.

Två scenarion från filmer som jag tycker kan tyda på hur det blir är "The Island" nystöpta som blir som de parasitdrabbade i "The Invasion".
2007-12-12, 17:40
Medlem
ElDivinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Vad ser Jehovas på andra religioner??
Man anser att de har den enda riktiga religonen och att alla andra religoner är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Vilken är den största synden man kan begå inom Jehovas?

Hmm. Svår fråga.
Jehovas Vittnen gillar inte att man blir "utesluten". De människor får man inte ha kontakt med, inte ens säga hej, vare sig det är familj/släkt eller vänner.
Blir du "utesluten" så har du gjort något som strider mot församligens regler eller mot biblens regler.
2007-12-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Det tvivlar jag starkt på. Var står det i Bibeln?

Sedan kommer Jesus Kristus att härska som kung över jorden i 1.000 år. (Uppenbarelseboken 20:6) Han kommer undan för undan att avlägsna synden från våra sinnen och kroppar. Vi kommer att bli fullkomliga, precis som Adam och Eva var innan de syndade. Sjukdom, ålderdom och död kommer inte att finnas längre. Sjuka människor kommer att bli botade, och gamla kommer att bli unga igen. — Job 33:25; Jesaja 33:24; Uppenbarelseboken 21:3, 4.

Jehova kommer alltså att se till att vi har tillgång till de sinnen och funktioner vi behöver för att klara vårt dagliga liv. Låt gå för att vi inte bli totalt nollställda.
2007-12-12, 21:15
Bannlyst
Citat:
Sedan kommer Jesus Kristus att härska som kung över jorden i 1.000 år. (Uppenbarelseboken 20:6) Han kommer undan för undan att avlägsna synden från våra sinnen och kroppar. Vi kommer att bli fullkomliga, precis som Adam och Eva var innan de syndade. Sjukdom, ålderdom och död kommer inte att finnas längre. Sjuka människor kommer att bli botade, och gamla kommer att bli unga igen. — Job 33:25; Jesaja 33:24; Uppenbarelseboken 21:3, 4.

Jehova kommer alltså att se till att vi har tillgång till de sinnen och funktioner vi behöver för att klara vårt dagliga liv. Låt gå för att vi inte bli totalt nollställda.

Men det har väl inget med minnen att göra. Avlägsna synden är något annat. Jag kan aldrig ens drömma om att Gud skulle ta något av våra minnen, det vore inte rätt. Och jag är säker på att han inte gör det heller. Vi kan ha våra minnen och upplevelser kvar från det gamla livet och ändå bli syndfria, det har inte med minnen utan med levnadssätt att göra. Blir vi eviga och syndfria igen, så kommer vi säkerligen ändå att minnas den här tiden.

Då vet du min åsikt i alla fall.
2007-12-12, 22:44
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Sedan kommer Jesus Kristus att härska som kung över jorden i 1.000 år. (Uppenbarelseboken 20:6)
Är det bokstavliga 1000år? Och efter det släpps satan lös en sista gång?
2007-12-13, 00:31
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElDivino
Jehovas Vittnen gillar inte att man blir "utesluten". De människor får man inte ha kontakt med, inte ens säga hej, vare sig det är familj/släkt eller vänner.
Blir du "utesluten" så har du gjort något som strider mot församligens regler eller mot biblens regler.

Angående utesluten kom jag på en grej jag hakade upp mig på. Jag tycker detta är förvånande.

Om man är "världslig" som Jehovas kallar övriga människor och redan har en partner som inte är med så är det ok att döpas.

Om man däremot är döpt så blir man utesluten om man blir ihop/gifter sig med en världslig.

Men det går bra att fortsätta vara ihop eller gift med sin världsliga partner sen tiden innan fast man döpt sig.
2007-12-13, 00:40
Medlem
Wiking FBs avatar
Ett riktigt konstigt regelbrott är också detta med oralsex. Vem kom på den idén?
Jag minns när en familj pratade med en annan om detta vid en middag och den andra familjen skvallrade för äldstebröderna som uteslöt den oralsex lystna familjen.

Jag kan bara inte tro att så många medlemmar som ändå är med inte utövar oralsex. Sexuell njutning, vad har det med tron att göra?
2007-12-13, 14:52
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking FB
Ett riktigt konstigt regelbrott är också detta med oralsex. Vem kom på den idén?
Jag minns när en familj pratade med en annan om detta vid en middag och den andra familjen skvallrade för äldstebröderna som uteslöt den oralsex lystna familjen.

Jag kan bara inte tro att så många medlemmar som ändå är med inte utövar oralsex. Sexuell njutning, vad har det med tron att göra?
------
De får kanske bara inte ejakulera i munnen på kvinnan?Eller någon annanstans förutom då på "bulls eye"? Antar att det ses som en sorts masturbering som enligt bibeln inte är tillåten att göra(det där med att släppa sin säd på marken då bla bla..)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in