Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Hallå igen fuckers.. Hur ska man förklara för ett jv att dom lever inom en sekt?
Den här insikten måste nog ett JV själv komma fram till, med tanke på indoktrineringen är det inte lätt att försöka påverka. Men dom flesta JV bär nog på ett eller annat tvivel, det finns en hel del som kan ifrågasättas. Att försöka tvinga någon att inse fakta, det får nog motsatt effekt.
Men en saklig diskussion är aldrig fel, men man får räkna med att det tar tid innan det blir några reaktioner. Har man lärt sig att inte ifrågasätta och tro blint på vakttornet, ja då sitter det mer eller mindre i ryggmärgen.
Svårt ämne det här, det finns nog inga snabba lösningar.
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Ville bara säga att blackbeaver, du hade fel där innan. Jag fråga om jv hade minskat, du skrev: japp!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:JWStats.png
Man kan nog på ganska goda grunder ifrågasätta JV:s egen statistik, vakttornet är inte precis kända för att vara sanningsenliga. Diagrammet visar t.ex. inte nedgången efter fiaskot med domedagsprofetian 1975. Vad jag kan se av det här diagrammet så stämmer inte siffrorna, jag tycker nog att man kan ta den statistiken med en nypa salt.
Sedan finns det inte heller några oberoende siffror som är statistiskt säkerställda, och det gör inte saken lättare att reda ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Det var inte meningen att man skulle prata skit om JV, för det då blir det subjektivt. Det är en religion, som många andra och om man verkligen är intresserad kan man ta kontakt med ett vittne så kan denne svara på frågor som man har. De flesta vittnen som jag har språkat med har varit genomsnälla och hjälpsamma, helt enkelt fina människor. Tur att det finns några iaf i denna sjuka värld vi lever i.
Med all respekt så tror jag inte att ett Jehovas vittne är rätt person att ge en objektiv bild av vare sig vakttornets läror eller Jehovas vittnen som församling. Då tycker jag att det är bättre att ta del av den information och kritik som finns, vara källkritisk och använda sitt eget sunda förnuft.
Att det sedan finns en del skrönor och vanföreställningar om JV som är helt felaktiga, det håller jag med om. Och dom flesta JV är som sagt inga dåliga människor, men man kan ifrågasätta hur det står till med ledningen som svänger hit och dit i olika frågor, och dessutom anser sig vara Guds enda kanal till mänskligheten.