2007-05-20, 00:18
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
24 sidor och jag orkar inte söka.
här är min fråga: på en fest i går var där en tjej som är före detta ittne, hon sa att som vittne fick hon inte använda tamponger då detta skulle ta hennes oskuld (något med mödomshinnan och att en tampong skulle få den att brista). jag tycker detta låter lite mer som en myt eller fördom än fakta så upplys mig är det på detta vis och vad grundar det sig i i så fall.

Jag sökte i google, vidare sökte jag i deras officiella hemsida men kunde inte hitta något. Jag är rättså säker att det är ok för ett JV att använda en tampong ...
2007-05-20, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
24 sidor och jag orkar inte söka.
här är min fråga: på en fest i går var där en tjej som är före detta ittne, hon sa att som vittne fick hon inte använda tamponger då detta skulle ta hennes oskuld (något med mödomshinnan och att en tampong skulle få den att brista). jag tycker detta låter lite mer som en myt eller fördom än fakta så upplys mig är det på detta vis och vad grundar det sig i i så fall.

Tjejen snackar goja.
2007-05-20, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piehole
hm.. något jag har lagt märke till är att de som kommer nya till jehovas vittnen (har inte träffat så många men några få) har något bräckligt i sin personlighet. de verkar sorgsna på nåt sätt, trasiga människor. och då kanske det inte är så konstigt att de dras till den varma gemenskap vittnena kan visa upp utåt när man kommer på deras möten. En gemenskap som sedan visar sig vara till viss del illusion, men..

konstigt är det i alla fall.

Det var inte meningen att man skulle prata skit om JV, för det då blir det subjektivt. Det är en religion, som många andra och om man verkligen är intresserad kan man ta kontakt med ett vittne så kan denne svara på frågor som man har. De flesta vittnen som jag har språkat med har varit genomsnälla och hjälpsamma, helt enkelt fina människor. Tur att det finns några iaf i denna sjuka värld vi lever i.
2007-05-20, 17:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Det var inte meningen att man skulle prata skit om JV, för det då blir det subjektivt. Det är en religion, som många andra och om man verkligen är intresserad kan man ta kontakt med ett vittne så kan denne svara på frågor som man har. De flesta vittnen som jag har språkat med har varit genomsnälla och hjälpsamma, helt enkelt fina människor. Tur att det finns några iaf i denna sjuka värld vi lever i.

Det som retar en med JV är deras påhopp på andra trosuppfattningar och anklagelser t ex mot katolska kyrkan. Sen när man själv sitter i samma båt så nämner man det inte i sina blaskor. Du har väl inte missat den stora pedofilskandal som JV är inblandad i USA och där hårda bötesbelopp väntar??
2007-05-21, 17:38
Bannlyst
Ville bara säga att blackbeaver, du hade fel där innan. Jag fråga om jv hade minskat, du skrev: japp!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:JWStats.png

Och den andra:
Självklart använder jv´s tamponger^^ Sen är det onödigt att snacka skit om jehovas vittnen som sagt. Dom är alla trevliga och fina människor. Iallafall dom jag känner. Bara det att dom blivit "brainwashed". Får inte läsa annat än från sällskapet.
2007-05-21, 18:03
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Sen är det onödigt att snacka skit om jehovas vittnen som sagt. Dom är alla trevliga och fina människor. Iallafall dom jag känner. Bara det att dom blivit "brainwashed". Får inte läsa annat än från sällskapet.
Ehm.. njae? Hur skulle alla JV:s kunna vara trevliga och fina människor?

Men det är ju inte personerna man kritiserar utan religionen/organisationen i sig. Möjligtvis då de personer som ligger bakom, som har ordentlig insyn och mer makt än det vanliga dussinvittnet - och som låter saker och ting som är så uppenbart fel i organisationen fortgå - trots att de vet vilket lidande de är orsak till.

De flesta vittnen gör sig inte skyldiga till något annat än att gå omkring med skygglappar. Vilket är sorgligt, men det gör dem ju inte till dåliga människor.
2007-05-21, 19:57
Bannlyst
..

Sant, alla är inte trevliga och fina människor Tar tillbaks det..Men många är det. Och jag menade som du skrev:

De flesta vittnen gör sig inte skyldiga till något annat än att gå omkring med skygglappar. Vilket är sorgligt, men det gör dem ju inte till dåliga människor.
2007-05-21, 20:09
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Hallå igen fuckers.. Hur ska man förklara för ett jv att dom lever inom en sekt?

Den här insikten måste nog ett JV själv komma fram till, med tanke på indoktrineringen är det inte lätt att försöka påverka. Men dom flesta JV bär nog på ett eller annat tvivel, det finns en hel del som kan ifrågasättas. Att försöka tvinga någon att inse fakta, det får nog motsatt effekt.

Men en saklig diskussion är aldrig fel, men man får räkna med att det tar tid innan det blir några reaktioner. Har man lärt sig att inte ifrågasätta och tro blint på vakttornet, ja då sitter det mer eller mindre i ryggmärgen.

Svårt ämne det här, det finns nog inga snabba lösningar.

Citat:
Ville bara säga att blackbeaver, du hade fel där innan. Jag fråga om jv hade minskat, du skrev: japp!!

Man kan nog på ganska goda grunder ifrågasätta JV:s egen statistik, vakttornet är inte precis kända för att vara sanningsenliga. Diagrammet visar t.ex. inte nedgången efter fiaskot med domedagsprofetian 1975. Vad jag kan se av det här diagrammet så stämmer inte siffrorna, jag tycker nog att man kan ta den statistiken med en nypa salt.

Sedan finns det inte heller några oberoende siffror som är statistiskt säkerställda, och det gör inte saken lättare att reda ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni

Med all respekt så tror jag inte att ett Jehovas vittne är rätt person att ge en objektiv bild av vare sig vakttornets läror eller Jehovas vittnen som församling. Då tycker jag att det är bättre att ta del av den information och kritik som finns, vara källkritisk och använda sitt eget sunda förnuft.

Att det sedan finns en del skrönor och vanföreställningar om JV som är helt felaktiga, det håller jag med om. Och dom flesta JV är som sagt inga dåliga människor, men man kan ifrågasätta hur det står till med ledningen som svänger hit och dit i olika frågor, och dessutom anser sig vara Guds enda kanal till mänskligheten.
2007-05-21, 20:22
Medlem
Emodolfs avatar
Citat:
Självklart använder jv´s tamponger^^ Sen är det onödigt att snacka skit om jehovas vittnen som sagt. Dom är alla trevliga och fina människor. Iallafall dom jag känner. Bara det att dom blivit "brainwashed". Får inte läsa annat än från sällskapet.

Heh. Jo.
2007-05-21, 21:01
Medlem
BlackBeavers avatar
[quote=ev01ving_]Ville bara säga att blackbeaver, du hade fel där innan. Jag fråga om jv hade minskat, du skrev: japp!!

Ja dem minskar i i-länderna naturligtvis. Vad som är sant i siffrorna från u-länder finns ju ingen som kan kolla eftersom det är deras egna friserade siffror från Brooklyn. Helt klart är att intäkterna minskat och JV har en ekonomisk kris som man försöker lösa med alla medel. Man har ju förutspått att JV skulle växa i ändens tid och för att uppfylla deras egen profetia så påstår man och sprider falska uppgifter om antalet JV i världen..case closed!!!
2007-05-21, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Den här insikten måste nog ett JV själv komma fram till, med tanke på indoktrineringen är det inte lätt att försöka påverka. Men dom flesta JV bär nog på ett eller annat tvivel, det finns en hel del som kan ifrågasättas. Att försöka tvinga någon att inse fakta, det får nog motsatt effekt.

Men en saklig diskussion är aldrig fel, men man får räkna med att det tar tid innan det blir några reaktioner. Har man lärt sig att inte ifrågasätta och tro blint på vakttornet, ja då sitter det mer eller mindre i ryggmärgen.

Svårt ämne det här, det finns nog inga snabba lösningar.

Sant. aja, spelar roll. Dom är ändå "radiostyrda".

Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Man kan nog på ganska goda grunder ifrågasätta JV:s egen statistik, vakttornet är inte precis kända för att vara sanningsenliga. Diagrammet visar t.ex. inte nedgången efter fiaskot med domedagsprofetian 1975. Vad jag kan se av det här diagrammet så stämmer inte siffrorna, jag tycker nog att man kan ta den statistiken med en nypa salt.

Sedan finns det inte heller några oberoende siffror som är statistiskt säkerställda, och det gör inte saken lättare att reda ut.

mjo, men http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Jehovah%27s_Witnesses är väl det närmsta man kan komma..
Men jag tror inte dom minskar, tvärtom.
2007-05-21, 21:17
Bannlyst
[quote=BlackBeaver]
Citat:

Ja dem minskar i i-länderna naturligtvis. Vad som är sant i siffrorna från u-länder finns ju ingen som kan kolla eftersom det är deras egna friserade siffror från Brooklyn. Helt klart är att intäkterna minskat och JV har en ekonomisk kris som man försöker lösa med alla medel. Man har ju förutspått att JV skulle växa i ändens tid och för att uppfylla deras egen profetia så påstår man och sprider falska uppgifter om antalet JV i världen..case closed!!!

ok, kan du länka? Vart har du läst det..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in