2007-12-01, 14:59
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Japp, det får bli så. Tack sålänge

Finemang! Lycka till!
2007-12-02, 10:38
Medlem
Redivivuss avatar
Kontrollen och nazismen

Tack för ett insatt svar, Dynamo!

Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Det här med att Russell inte tog avstånd från övriga religiösa och ansåg att individen hade ett friare förhållande till organisationen, tycker jag låter mycket märkligt...

Både Russell och Rutherford påstod att andliga väsen gett dom vägledning och fungerade som en mellanhand mellan Gud och sällskapet vakttornets president. Båda påstod vidare att dom var utvalda av Gud, och att ingen annan kunde tolka bibeln på ett korrekt sätt...

Rutherford å sin sida fjäskade för Hitler, då pratet om det nazistiska tusenårsriket stämde in i Rutherfords visioner. Under 1930talets första hälft hyllade Rutherford öppet nazismen, vilket inte minst framgår av årsboken från 1934, han skickade också flera telegram med lyckönskningar när Hitler blev rikskansler, födelsedagsgratulationer m.m. Att Rutherford sedan trampade i klaveret så att relationerna med tyskland skar sig, det är som man säger en annan historia. Rutherford byggde också en privat bunker så att vakttornets ledning skulle överleva kriget.

På en s.k. gammelrusseliansk sida har jag läst att Russell menade att var och en var fri att studera Bibeln och utifrån den dra sina egna slutsatser utan organisationens direkta inverkan. Ganska stor skillnad mot vad som ännu är gängse hos JV.

Detta med andeväsen är anmärkningsvärt, det fanns t om en bok som det sedermera Vakttornet gav ut som påstods vara skriven genom s.k. automatisk skrift, dikterad av andar genom ett medium; "Angels and Women". Boken "The Golden Age", som utkom senare, både bejakar och fördömer andeguider.

Fjäsket för nazismen var JV ingalunda ensamma i, många andra sekter, och även etablerade samfund, gjorde samma sak. Däremot tycker jag att det finns vissa likheter mellan JV's propaganda på den tiden i jämförelse med nazismens, antisemitismen undantagen.

Känner du annars till något om var det skar sig mellan JV och nazismen? Jag tycker att det råder en del oklarheter i de vanligen förekommande beskrivningarna om detta.
2007-12-05, 01:17
Medlem
ElDivinos avatar
Citat:
Jag har aldrig hört eller läst något av vittnen gällande att man inte skulle få förvara vapen om man har licens. Exempelvis om man är jägare. Tanken med lumpen är väl att man där tar man del av ett lands försvar och ska vara redo för strid, tillbe flaggan osv, det är därför okristligt. Även fast man kan göra icke beväpnade tjänster i lumpen, ex som kock eller inom sjukvården.

Jakt är inget problem, bara man inte plågar "djuren" på något sätt.
Och detta med lumpen, anledningen är att "vittnerna" inte får/skall tillhöra något politiskt eller tänka så, man tror att gud är den enda som kan rädda människan och inte politiker.
2007-12-05, 01:20
Medlem
ElDivinos avatar
Citat:
Tycker ni att JV´s har fel syn på blodet och dess värde om man ser till bibeln. Alltså skulle ni kunna med hjälp av en bibel påvisa att de har fel?

Detta med blodet är faktiskt en ganska bra sak som många sjukhus har tagit efter, mycket pga. av påtryckning från "vittnerna". Det finns mycket modernare och bättre metoder inom vissa blodrelaterade fall.
Dock synen på att om man måste få en ren blodtransplation att man häldre skall ta döden får man väll tycka är sådär.
2007-12-06, 12:23
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElDivino
Detta med blodet är faktiskt en ganska bra sak som många sjukhus har tagit efter, mycket pga. av påtryckning från "vittnerna". Det finns mycket modernare och bättre metoder inom vissa blodrelaterade fall.
Dock synen på att om man måste få en ren blodtransplation att man häldre skall ta döden får man väll tycka är sådär.
Det här med påtryckningar hjälper bara en viss bit. Dvs om du inte behöver riktigt blod i stora mängder. Det är fint att JV anstränger sig för att hitta lösningar på blodproblemen. Jag tycker det kommit fram intressant fakta i en skild "Blod-tråd" som finns här på brädan, som gärna nått JV får kommentera.
2007-12-09, 01:55
Medlem
Wiking FBs avatar
Några frågor och funderingar

Ingen synd, ingen smärta, ingen sorg, inga sjukdomar osv i paradiset...

Ok, har pratat med några äldste från Östersund ner till Stockholm genom åren. I paradiset ska djuren vara tama och inte äta kött men för att de inte ska bli för många kommer de dö.

Vilket ledde till denna fundering:
Mitt favoritdjur och kompis lejonet Shiba dör helt plötsligt och jag bryr mig inte det minsta eftersom jag inte känner sorg. Trevligt trevligt. Blev lite knepigare att svara på.

Nästa fundering var om man kommer att kunna få barn eftersom jorden förr eller senare blir fullproppad med människor. Nej va svaret människor kommer inte ha behovet av sex det kommer gud se till. Trevligt trevligt där fick paradiset av mig sitt största minus.

Ok om alla ska vara vegeterianer, klappa djur, aldrig dö, inte känna smärta eller sorg vad händer då om jag får lust att ha lite roligt som bergsklättring? Och vad händer om en olycka inträffar eller är utrustningen också fullkomlig?
Om jag faller 1km och inte kan dö eller känna smärta vad händer?
Vad händer om inget kan döda mig och jag helt enkelt hoppar från Mount Everest frivilligt? Får man vingar?

Svåra frågor blev det där och jag fick egentligen inget vidare svar. Någon sa att man isåfall kommer dö vid olycka men inte vad som händer efteråt, men han var inte helt säker på sitt svar. Vilket leder tanken till- Om inga pappor finns jo just det pappor finns men inga nya pappor hmm... jaja vad händer när ens nära och kära dör splattad mot en bergsvägg? Man helt enkelt skrattar och känner glädje och tar sedan ett äpple till.

Ingen synd, ingen smärta, ingen sorg, inga sjukdomar... vad händer om jag skär upp benet mot en sten när jag är ute och forspaddlar och håller på att förblöda? Fyller på med vatten ute i skogen?

Vad händer om jag busar och brottas med en varan och råkar skära mig på dennes tänder? Får de sterila tänder?

Som jag förstått det: Inget sex, inget grillat kött, inga känslor för djur dom bara finns där och dör men får inte ätas, människor kan tänkas dö vid olyckor, inga nya blir till vilket leder till behovet av tillskott när människor i oändligheten dör sakta men säkert.

Några kommentarer?
2007-12-09, 20:12
Medlem
ElDivinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking FB
Ingen synd, ingen smärta, ingen sorg, inga sjukdomar osv i paradiset...

Ok, har pratat med några äldste från Östersund ner till Stockholm genom åren. I paradiset ska djuren vara tama och inte äta kött men för att de inte ska bli för många kommer de dö.

Vilket ledde till denna fundering:
Mitt favoritdjur och kompis lejonet Shiba dör helt plötsligt och jag bryr mig inte det minsta eftersom jag inte känner sorg. Trevligt trevligt. Blev lite knepigare att svara på.

Nästa fundering var om man kommer att kunna få barn eftersom jorden förr eller senare blir fullproppad med människor. Nej va svaret människor kommer inte ha behovet av sex det kommer gud se till. Trevligt trevligt där fick paradiset av mig sitt största minus.

Ok om alla ska vara vegeterianer, klappa djur, aldrig dö, inte känna smärta eller sorg vad händer då om jag får lust att ha lite roligt som bergsklättring? Och vad händer om en olycka inträffar eller är utrustningen också fullkomlig?
Om jag faller 1km och inte kan dö eller känna smärta vad händer?
Vad händer om inget kan döda mig och jag helt enkelt hoppar från Mount Everest frivilligt? Får man vingar?

Svåra frågor blev det där och jag fick egentligen inget vidare svar. Någon sa att man isåfall kommer dö vid olycka men inte vad som händer efteråt, men han var inte helt säker på sitt svar. Vilket leder tanken till- Om inga pappor finns jo just det pappor finns men inga nya pappor hmm... jaja vad händer när ens nära och kära dör splattad mot en bergsvägg? Man helt enkelt skrattar och känner glädje och tar sedan ett äpple till.

Ingen synd, ingen smärta, ingen sorg, inga sjukdomar... vad händer om jag skär upp benet mot en sten när jag är ute och forspaddlar och håller på att förblöda? Fyller på med vatten ute i skogen?

Vad händer om jag busar och brottas med en varan och råkar skära mig på dennes tänder? Får de sterila tänder?

Som jag förstått det: Inget sex, inget grillat kött, inga känslor för djur dom bara finns där och dör men får inte ätas, människor kan tänkas dö vid olyckor, inga nya blir till vilket leder till behovet av tillskott när människor i oändligheten dör sakta men säkert.

Några kommentarer?

Allt är ju ganska flummigt. Men det är ju deras tolkning av biblen också tycker jag.
Men varför skall man bara känna lycka?
Som människa växer man ofta efter något t.ex ont har skett.

Jag tycker det verkar vara ett ganska tråkigt liv, utan sorg, smärta, sex osv.
Dessutom är ju sex något mellan människor något som skall vara fint och känna njutning av? Varför skall man inte få känna lust?
2007-12-09, 22:44
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElDivino
Jag tycker det verkar vara ett ganska tråkigt liv, utan sorg, smärta, sex osv.
Dessutom är ju sex något mellan människor något som skall vara fint och känna njutning av? Varför skall man inte få känna lust?

Håller fullständigt med. Inget praktiskt genomförbart i verkligheten utan är bara ett lättvindigt önsketänkande utan större eftertanke. Exempel Johan får leva i paradiset, han älskade kött, allra mest sex och ville ha barn gärna flera. Helt plötsligt är Johans behov "lobotomerade" och Johan är inte längre densamme. Om inte kommer han ju för alltid ha minnet kvar från sitt forna liv.
2007-12-10, 09:50
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Håller fullständigt med. Inget praktiskt genomförbart i verkligheten utan är bara ett lättvindigt önsketänkande utan större eftertanke. Exempel Johan får leva i paradiset, han älskade kött, allra mest sex och ville ha barn gärna flera. Helt plötsligt är Johans behov "lobotomerade" och Johan är inte längre densamme. Om inte kommer han ju för alltid ha minnet kvar från sitt forna liv.

Ja man ser ett mönster här inom JV där man redan börjat praktisera detta. Absolut inte tänka självständigt, hela livet ska vara styrt uppifrån, inga egna initiativ alls, sekten ska styra. Det här blir en försmak om hur deras paradisliv ska levas. Usch!!
2007-12-10, 22:36
Medlem
MrTambourineMans avatar
Tror jehova att världen håller på att gå under. Det sa dem till mig iaf när dem var och knackade på.
2007-12-11, 17:27
Medlem
Citat:

Poängen i det hela är man inte kommer att ha minnet kvar från det gamla livet utan det nollställs när du kliver in i paradiset.
2007-12-11, 17:31
Medlem
Sen förstår jag inte hur man kan tycka att ett liv utan smärta och elände inte kan vara nåt att ha. Tänk att slippa höra om alla knivmord,våldtäkter osv.. dagarna i ända.

Jag för min del ser fram emot den tiden, men vem vet jag är kanske redan lobotomerad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in