Tack för ett insatt svar, Dynamo!
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Det här med att Russell inte tog avstånd från övriga religiösa och ansåg att individen hade ett friare förhållande till organisationen, tycker jag låter mycket märkligt...
Både Russell och Rutherford påstod att andliga väsen gett dom vägledning och fungerade som en mellanhand mellan Gud och sällskapet vakttornets president. Båda påstod vidare att dom var utvalda av Gud, och att ingen annan kunde tolka bibeln på ett korrekt sätt...
Rutherford å sin sida fjäskade för Hitler, då pratet om det nazistiska tusenårsriket stämde in i Rutherfords visioner. Under 1930talets första hälft hyllade Rutherford öppet nazismen, vilket inte minst framgår av årsboken från 1934, han skickade också flera telegram med lyckönskningar när Hitler blev rikskansler, födelsedagsgratulationer m.m. Att Rutherford sedan trampade i klaveret så att relationerna med tyskland skar sig, det är som man säger en annan historia. Rutherford byggde också en privat bunker så att vakttornets ledning skulle överleva kriget.
På en s.k. gammelrusseliansk sida har jag läst att Russell menade att var och en var fri att studera Bibeln och utifrån den dra sina egna slutsatser utan organisationens direkta inverkan. Ganska stor skillnad mot vad som ännu är gängse hos JV.
Detta med andeväsen är anmärkningsvärt, det fanns t om en bok som det sedermera Vakttornet gav ut som påstods vara skriven genom s.k. automatisk skrift, dikterad av andar genom ett medium; "Angels and Women". Boken "The Golden Age", som utkom senare, både bejakar och fördömer andeguider.
Fjäsket för nazismen var JV ingalunda ensamma i, många andra sekter, och även etablerade samfund, gjorde samma sak. Däremot tycker jag att det finns vissa likheter mellan JV's propaganda på den tiden i jämförelse med nazismens, antisemitismen undantagen.
Känner du annars till något om var det skar sig mellan JV och nazismen? Jag tycker att det råder en del oklarheter i de vanligen förekommande beskrivningarna om detta.