2009-06-25, 21:15
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Inga bevis kan läggas fram till den som blundar

Helt rätt .. Går heller inte att föra en vettig diskussion med nån som håller för öronen
2009-06-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Helt rätt .. Går heller inte att föra en vettig diskussion med nån som håller för öronen

DU är inte kapabel att föra en vettig diskussion med någon, tyvärr.
2009-06-25, 21:23
Medlem
Samtal med Jv om deras lära om 1914

Nedanstående samtal publicerades på ett annat forum för någon dag sedan:

Samtal med Jv om 1914 och tideräkningen

I ett inlägg i en tråd längre ner påstod ett Jv att jag ljög när jag påstod att Jv bleka drar sig tillbaka när man pressar dem på deras lära om att "hedningarnas tider" är 2520 år.

Så här följer kontentan av samtal jag haft med Jv i ämnet:

" - Vi vill gärna tala med dig om Bibeln.

- Jag vet inte om det är någon mening. Jag har länge haft en fråga som jag önskar att Jv skall besvara. Går ni med på att diskutera den och inget annat?

- Om frågan har med Bibeln att göra vill vi gärna tala om den.

- Ok. Har Jv fortfarande en lära som går ut på att "hedningarnas tider" skulle vara 2520 år och utlöpa 1914?

- Ja, det är vad Bibeln lär.

- Gör den? Var står det i Bibeln att hedningarnas tider skulle vara 2520 år?

- Hmm, Det är lite komplicerat

- står det i Bibeln eller står det inte?

- Tideräkningen avslöjas i Daniels bok, kapitel 4 i form av "sju tider".

- Det har jag missat. Jag kan bara finna att de "sju tider" som nämns där gäller kung Nebukadnessar. Bibeltexten i Daniel 4 säger uttryckligen att de gällde honom och att de uppfylldes på honom under hans livstid. Hur kan ni då påstå att de handlar om hedningarnas tider och skulle omfatta 2520 år?

- Uppfyllelsen på Nebukadnessar var bara den lilla uppfyllelsen. I den stora uppfylelsen handlar det om hedningarnas tider, eller som vi föredrar att säga nationernas fastställda tider.

- Var står det i Bibeln?

- Hmmm, jag vet faktiskt inte. Kanske står det inte uttryckligen, men alla profetior har också en större uppfyllelse och vi tror att den i det här fallet handlar om nationernas fastställda tider.

- Ni tror det, men ni kan inte styrka er tro med Bibeln?

- Vi är övertygade om att det är så.

- Ingen bibeltext alltså? Så det är bara ert eget påhitt?

- Profetian måste ha en större uppfyllelse.

- Var står det skrivet?

- Alla profetior har en större uppfyllelse.

- Är ni säkra på det?

- Ja, så måste det vara.

- Säg mig, hur skall profetian i Dan. 9 om de 70 veckorna förstås? Vilken är den mindre och vilken är den större uppfyllelsen?

- Tja... vi känner bara till en uppfyllelse och den handlar om 490 år.

- Men ni sade ju att alla profetior har både en mindre och en större uppfyllelse!?! Hur är det med de andra tidsprofetiorna i Daniels bok, 2 300 aftnar och morgnar, 1290 dagar och 1335 dagar? Hur är det med den lilla uppfyllelsen och med den stora?

- Vi har inte betraktat dessa andra profetior på det sättet.

- Ni känner till de profetiska drömmar som Josef hade, eller hur? Hur han förutsade sju feta och sju magra år som skulle uppfyllas i det gamla Egypten? Vad menar ni är den större uppfyllelsen av dessa profetior? Skulle det komma 2520 magra år efter 2520 feta år i någon större uppfylelse?

- Jag måste avbryta här. När det gäller tideräkningen så har vi ju också "tecknen" som visar att vi lever i den aktuella tiden.

- Nej, vi skulle bara tala om den specifika tideräkningen på 2520 år. Antingen finns den i Bibeln eller så finns den inte. Antingen är det är tydlig biblisk lära eller så är det bara ett påhitt. Vilket är det?

- Det är kanske inte särskilt tydligt. Vi har nog inte tid att tala så mycket mer. Vi måste också göra andra besök.

- När Jesus talade om hedningarnas tider sade han inte något om 7 tider i Daniels bok och ännu mindre om några 2520 år. Och i Daniel kap. 4 talas det inte om hedningarnas tider. Bibeln själv sammankopplar inte dessa begrepp. De sju tiderna handlar bara om kung Nebukadnessar.

- Vi måste gå nu. Kanske kan vi tala om dessa saker senare.

- Så Jv driver en helt påhittad lära om 2520 år?

- Vi måste gå nu. Adjö, och tack för samtalet."

Jag har varit med om flera samtal av detta slag, och Jv drar sig alltid tillbaka när de inte får föra över samtalet till andra frågor. Märkbart skakade dessutom. Och det är sannerligen förståeligt.
2009-06-25, 21:31
Medlem
Citat:
Det låter ju jätte bra att du värnar om bibelns budskap

Får jag fråga vad du har för relation till oss Jehovas vittnen? Känner jag igen dig från Familjeliv, från ett bra tag sen tebax? Du tog upp mycket matnyttigt om blodfrågan isåfall och hade släktingar som var JV ...

Ja, jag har släktingar som är Jv. Inte så många nu som tidigare eftersom en del har dött. Jag har en rätt god relation till dessa Jv-släktingar. En nära släkting som var Jv dog i samband med transfusionsvägran. Så frågan om blod ligger mig varmt om hjärtat. Jag har agerat rätt hårt i denna fråga och kommer att fortsätta med det allteftersom det behövs.
2009-06-25, 21:54
Medlem
Citat:
När jag läser dina kritiska inlägg som visar att du inte längre är ett stolt JV, som står upp för och försvarar din tro

När du läser mina inlägg Bordeline visar de dig ingenting av det du tror.
Inget mer än dina egna förutfattade och dömande tankar tydligen.

Varför måste man leta fel när man är ett JV? Varför måste man alltid snabbt hacka på andra JV som inte tänker precis inom ramarna?!
Varför är alla andra tankar utom de som står i meningarna i VT stämplade som kritiska?

Varför har du lagt undan din egen tanke-syn-hör-förmåga?

Jag blir så trött.
2009-06-25, 21:58
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, jag har släktingar som är Jv. Inte så många nu som tidigare eftersom en del har dött. Jag har en rätt god relation till dessa Jv-släktingar. En nära släkting som var Jv dog i samband med transfusionsvägran. Så frågan om blod ligger mig varmt om hjärtat. Jag har agerat rätt hårt i denna fråga och kommer att fortsätta med det allteftersom det behövs.

Allright, då har du och jag stångats många gånger och aldrig vart överens förutom till att Bibeln är en bra bok som man skall följa ...

Vilket gör att vi inte har så mycket att säga varann .. mer än att .. Ha en trevlig kväll, för det ska jag ha!
2009-06-25, 22:02
Medlem
Citat:
DE SOM TILLBER DEN SANNE GUDEN

■grundar sina läror på Bibeln
■tillber endast Jehova och gör hans namn känt
■visar varandra äkta kärlek
■erkänner Jesus som den som skall rädda oss
■är inte någon del av världen
■förkunnar att Guds rike är människornas enda hopp

*En tolkning som andra.
*Jo namnet blir känt. Men med tanke på vad en av de två dopfrågorna man får svara på vid doptillfället handlar om...då man döper sig in i en organisation...känns det en aning tveksamt.
*Det gör man inte. Det är inget som kommer automatiskt bara för att man blir JV. Har sett alldeles för mkt som tyder på det motsatta.
*Jesus räddar via organisationen.
*Mer eller mindre för varje enskilt JV.
*Ja via organisationen.
2009-06-25, 22:03
Medlem
Bordelines avatar
Men snälla, jag dömer inte .. jag läser bara dina inlägg och får jag en uppfattning av vad du säger, och nu skriver du att det inte stämmer .. Jag hoppas verkligen det!

När en person kritiserar sanningen är det aldrig bra ... Självklart kan man undra över saker och ha funderingar ... Men du kommer med samma kritiska inställning som flera motståndare här har, det är obehagligt :/

Jag har aldrig lagt undan någon av mina förmågor och kommer aldrig att göra, men jag tänker inte göra som dig, lyssna på kritikerna(satan är kritikernas herre) och sälla mig till dom...

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Varför måste man leta fel när man är ett JV? Varför måste man alltid snabbt hacka på andra JV som inte tänker precis inom ramarna?!
Varför är alla andra tankar utom de som står i meningarna i VT stämplade som kritiska?

Jag blir så trött.
2009-06-25, 22:05
Medlem
Citat:
Tideräkningen ... Att det skulle kunna komma då, inget mer

Varför bryr man sig öht om när det ska komma???
Egentligen borde det inte spela ngn roll. Bryr man sig bara om det är man inte med av osjälviska motiv.
2009-06-25, 22:07
Medlem
Citat:

Jag blir så trött.

"Varför måste man leta fel när man är ett JV? Varför måste man alltid snabbt hacka på andra JV som inte tänker precis inom ramarna?!"

Detta är ett (lite märkligt) uttryck för den stora inbördes kärlek som JV påstår kännetecknar deras, men ingen annan, organisation!
2009-06-25, 22:13
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Varför bryr man sig öht om när det ska komma???
Egentligen borde det inte spela ngn roll. Bryr man sig bara om det är man inte med av osjälviska motiv.

Så kan man oxå se det !! Men nog bryr man sig väl om när all ondska skall försvinna, ingen orättvisa och inget lidande... jag tänker på barn i andra länder som lider för att de inte har mat, tänker inte du så?

Jag har det kanon bra och skulle inte lida om det dröjer ... Men alla andra, världen är i kaos! Harmageddon behövs!!!
2009-06-25, 22:14
Medlem
Citat:
Fast då ska han väl inte vara ett JV heller ?? Utan vara ärlig och visa sin ståndpunkt ... Hade jag iaf gjort!

Men hallå fröken Duktig!
Jag antar att du Bordeline är så ärlig att du pinnar iväg till äldste och berättar att du sitter här på FB. Ta och visa din ståndpunkt i frågan om att sitta på forum och diskutera med både den ena och den andra!

Snacka inget om ärlighet om jag får be.
Det va det där med att kasta massa sten i hus av glas.

Du vet ingenting om hur eller vad jag tänker eller ngt annat om mitt liv. Men som vanligt vräker du ur dig precis vad som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in