2009-07-20, 12:22
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Läs ordentligt för en gångs skull!

Tror inte att någon har klankat på att vissa JV gör detta.
Däremot ställt sig helt frågande inför det faktum att Organisationen inte protesterar mot att vissa JV lever ganska lyxigt, MEN om något JV däremot skulle engagera sig i välgörenhet, så är det inte bra, utan då borde pengarna gå till sällskapet i stället.

Vi får lägga våra pengar vart vi vill... Det finns inget i bibeln som säger något annat!

Jag undrar hur månha JV som verkligen lever LYXIGT ... tror att ni fått det grymt om bakfoten... Jag vet en familj under min uppväxt som var mångmiljonärer, men dom var hjälpisar stup i kvarten, föredömligaförsamlingsförkunnare annars, gav och hjälpte dom fattiga, BJÖD friskt omkring sig och lät vännerna ta del av deras "lyx"...

Så att det skulle finnas något lyxliv hos JV är ren o skär BullShit!
2009-07-20, 12:25
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Nejdå. Ingen har klankat ner på något vittne för att de velat köpa en fin bil.

Problemet är att man sätter det i relation till givande till hjälporganisationer.

Varför är det enligt JV OK att lägga x antal tusen på en lyxbil när det inte är OK att ge en hundralapp till en svältande. Det är frågan.

Så du menar att vi ska ta ett billån och sen lägga pengarna på välgörenhet och sen ha en avbetalning på 2700/månaden i 7år ???

Nu får ni väl tänka en gång till .... Tror du seriöst att JV cashar bilar för 200-300´000 ???

Vilken drömvärld lever ni i???
2009-07-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kan

Dessa ord förstår ett äkta Jehovas vittne.

Kristus led för er och efterlämnade åt er en förebild, för att ni skulle följa tätt i hans fotspår. (1*Petr. 2:21)
Miljontals människor ser fram emot att få leva för evigt i fred och säkerhet på en paradisisk jord, och de talar med glädje med andra om sitt hopp.

(Ps. 37:11; 2*Petr. 3:13)
Är du en av dem som predikar om Guds kungarike?
I*så fall är du värd beröm.
Men var och en av oss måste också tänka på det vi läser i dagens text. Lägg märke till att Petrus i det här fallet inte nämnde Jesu iver att predika eller hans skicklighet att undervisa, utan hans lidande. Som ögonvittne var Petrus fullt medveten om hur mycket Jesus var villig att lida för att underordna sig Jehovas suveränitet och bevisa att Satan är en lögnare.
Men hur kan vi följa i Jesu fotspår i det här avseendet?
Vi måste fråga oss själva: Hur mycket är jag villig att lida för att stödja och ge ära åt Jehovas suveränitet? Visar jag genom mitt sätt att leva och utföra min tjänst att jag anser att det allra viktigaste är att försvara Jehovas suveränitet? (Kol. 3:17)
2009-07-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline

Förstår du inte att de har mist ljuset och ingen idé att spilla tid, bättre att använda tiden från dörr till dörr.
2009-07-20, 13:31
Medlem
Citat:
Så du menar att vi ska ta ett billån och sen lägga pengarna på välgörenhet och sen ha en avbetalning på 2700/månaden i 7år ???

Nu får ni väl tänka en gång till .... Tror du seriöst att JV cashar bilar för 200-300´000 ???

MEN FATTA!!

Det dom skriver är:

Organisationen tycker att det är ok att vittnen köper dyra bilar, men om dom hjälper fattiga så är det fel.

Var detta tydligt nog ?
2009-07-20, 13:32
Medlem
Lily79s avatar
Citat:

Men läs en gång till vad de skriver... Ingen säger att de cashar bilar! Ingen säger något om att ett JV har en avbetalning på en bil (även om det väl inte räknas som att leva enkelt, men det är en annan fråga) MEN om man har råd att lägga pengar varje månad på en bil i flera år, varför kan man inte ge en femtilapp eller hundring nån gång då och då till en hjälporganisation?
2009-07-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Dessa ord förstår ett äkta Jehovas vittne.

Kristus led för er och efterlämnade åt er en förebild, för att ni skulle följa tätt i hans fotspår. (1*Petr. 2:21)
Miljontals människor ser fram emot att få leva för evigt i fred och säkerhet på en paradisisk jord, och de talar med glädje med andra om sitt hopp.

(Ps. 37:11; 2*Petr. 3:13)
Är du en av dem som predikar om Guds kungarike?
I*så fall är du värd beröm.
Men var och en av oss måste också tänka på det vi läser i dagens text. Lägg märke till att Petrus i det här fallet inte nämnde Jesu iver att predika eller hans skicklighet att undervisa, utan hans lidande. Som ögonvittne var Petrus fullt medveten om hur mycket Jesus var villig att lida för att underordna sig Jehovas suveränitet och bevisa att Satan är en lögnare.
Men hur kan vi följa i Jesu fotspår i det här avseendet?
Vi måste fråga oss själva: Hur mycket är jag villig att lida för att stödja och ge ära åt Jehovas suveränitet? Visar jag genom mitt sätt att leva och utföra min tjänst att jag anser att det allra viktigaste är att försvara Jehovas suveränitet? (Kol. 3:17)

Bröderna lejonhjärta

"Nioårige Karl Lejon, som kallas Skorpan eftersom hans storebror Jonatan tycker om skorpor, är kroniskt sjuk och har fått veta att han ska dö. Hans avgudade storebror, trettonårige Jonatan, lugnar honom och berättar om livet efter döden. Då hamnar alla människor i ett land på andra sidan stjärnorna, Nangijala, och "där är det ännu lägereldarnas och sagornas tid". Men Karl är inte nöjd, det kan ju dröja 90 år innan Jonatan kommer dit. Jonatan försäkrar att tiden är annorlunda så 90 år kommer bara att kännas som några få dagar."

Jag kan också klippa och klistra
2009-07-20, 13:40
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Förstår du inte att de har mist ljuset och ingen idé att spilla tid, bättre att använda tiden från dörr till dörr.

Ja, för människor brukar väl vara sjukt tacksamma när ni kommer och knackar på oinbjudna och skall skrämma folk med en domedagsprofetia??
2009-07-20, 13:49
Medlem
Citat:

Men snälla nån då.
Är det dax för halmgubbetaktiken nu?
2009-07-20, 13:53
Medlem
Citat:

Ja det kom ju från rätt person.
Hur många forum är det nu du sitter och hänger i varje dag och klistrar från Vakttornet?
Jag vet om minst 3 st.
Varför använder du inte all den tiden i tjänsten istället?
2009-07-20, 13:57
Medlem
inter-preters avatar
Nästan samtliga kristna samfund driver någon form av välgörenhet. Dvs skänker pengar, mat, startar barnhem etc etc detta kommer från själva organisationen alltså inte från medlemmar/privatpersonen i första hand..

Jag vet bara en organisation som säger sig vara kristen, som inte skänker ett öre till behövande, och det är Jehovas vittnen!! Hur kommer det sig?
2009-07-20, 13:58
Medlem
Zimabardos avatar
intressant läsning..

Det är så man ramlar baklänges nästan...

http://www.watchtower.org/z/20040222b/article_01.htm

http://www.watchtower.org/z/rq/index.htm?article=article_00.htm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in