2009-07-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Som gammal hederlig hjärntvätt och socialt grupptryck.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur mkt som är medvetet uträknad manipulation och hur mkt ledningen själva tror på det de lär.
Av nån anledning känns det viktigt, kanske för att jag vet att det kommer att påverka resten av mitt liv vare sig jag vill det eller inte.

Kan det verkligen vara så att all den litteratur som ändå trycks och de planeringarna som föregår större (och mindre) sammankomster bara är ett spel? Kan jag inte tro.
2009-07-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag minns att jag frågade om det nån gång.
Vet inte om svaret var en privat spekulation eller från litteraturen, men den gick ut på att Adam och Eva måste hindras från att äta av livets träd för då skulle de ha fått evigt liv och sabbat Guds dom över dem.
Tyckte det lät konstigt för det skulle betyda att trädet hade nån typ magisk kraft.

Tack, känns bra att nån mer har tänkt på saken....
2009-07-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Andra här har kommit med förslag på orsaken till detta.
Och det ligger utan tvekan en hel del i det de säger.

Organisationen vill ha pengarna. Ja, visst är det så.

Men samtidigt är det som någon skrev många JV som använder mycket pengar på lyxprylar och resor, utan att det anses fel.

Dåligt samvete för att sällskapet inte gör något. Ja, kanske.

Men jag tror att det kan finnas en annan orsak.
Lyxbilar, dito hus, och resor och vad nu JV lägger pengarna på, det konkurerar inte med sällskapet på samma sätt som engagemang i tex Röda Korset eller Läkare utan gränser skulle göra.
Vännerna får helt enkelt inte tycka att det kan finnas andra bra organisationer än Sällskapet.

Det där tror jag oxå spelar in.
JVs org är ju Guds enda org på jorden och det är endast genom den man kan få räddning.
Så varför slösa tid, engagemang och pengar på andra org?
2009-07-20, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det där tror jag oxå spelar in.
JVs org är ju Guds enda org på jorden och det är endast genom den man kan få räddning.
Så varför slösa tid, engagemang och pengar på andra org?

Ändå gör Jv detta med ledningens välsignelse. Många Jv betalar mer till den politiska fackföreningen än de flesta betalar till en hjälporganisation. Tid och engagemang är i flertalet fall inte större när det gäller hjälporganisationer. Jv säger ibland att facket måste de vara med i. Men det måste de inte alls. Och skulle det vara fel att vara med i en världslig organisation kan detta aldrig försvaras med att man "måste". Så hyckleriet från Jv skriker till himmelen. Hjälporganisationer existerar för att opartiskt hjälpa andra. Facket existerar för att uteslutande hjälpa de egna. Den som godkänner sådant engagemang har ingen rätt att fördöma det andra engagemanget. Men på kanske mer än ett sätt upplever Jv hjälporganisationer som ett oönskat hot. Och då är det absolut inte pengarna det handlar om, för pengar får Jv slösa på mycket annat hur mycket de vill.
2009-07-20, 10:08
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Lyxbilar, dito hus, och resor och vad nu JV lägger pengarna på, det konkurerar inte med sällskapet på samma sätt som engagemang i tex Röda Korset eller Läkare utan gränser skulle göra.
Vännerna får helt enkelt inte tycka att det kan finnas andra bra organisationer än Sällskapet.

Det handlar ju inte ens om ett engagemang i hjälporganisationerna. Att ge några kronor i en insamlingsbössa eller ett passivt medlemskap räcker ju för att det ska ses som fel.

Sedan är det väl så att lyxbilar, hus och resor är en del av någon sorts framgågnsteologi...

Att det står ett gäng fina bilar utanför rikets sal är ett bättre vittnesbörd för världen än att man lägger en peng till svältande barn...

Att kunna visa för grannar och outsiders att man har det gott och bra även ekonomiskt tack vare vittnenas organisation är viktigt. Det är ju inte någon sekt där man måste ge sina ägodelar till kyrkan... Typ...
2009-07-20, 10:56
Medlem
Bordelines avatar
Kan någon vänlig själ ge mig FAKTA eller BEVIS där det visar att Organisationen lägger våra pengar på LYXBILAR; HUS; RESOR och dylikt!

Ser att många här är stora i käften, men nu vill jag ha bevis ifrån er.
Har nämligen varken sett eller hört det ni talar om...

Eller är det bara tomma lögner återigen ???
2009-07-20, 11:06
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Kan någon vänlig själ ge mig FAKTA eller BEVIS där det visar att Organisationen lägger våra pengar på LYXBILAR; HUS; RESOR och dylikt!

Ifall du bemödade dig med att läsa ordentligt, vilket du verkar ha lite problem med av döma av dina inlägg i denna tråden, så skulle du då upptäcka att det som åsyftas är det faktum att vissa vittnen lägger ner pengar på dyra resor, kläder och bilar. Inte nödvändigtvis organisationen som sådan utan enskilda vittnen, och inte bara enstaka för den delen heller enligt min erfarenhet då jag sett det med egna ögon.

Det är därför man i den här tråden ifrågasätter varför man ser med blidare ögon på lyxartiklar än på det faktum att man blir nästintill rabiata ifall någon skulle prioritera att stödja t ex Röda Korset istället för att handla en ny Saab eller något sådant.

Kom in i matchen!
2009-07-20, 11:32
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Ifall du bemödade dig med att läsa ordentligt, vilket du verkar ha lite problem med av döma av dina inlägg i denna tråden, så skulle du då upptäcka att det som åsyftas är det faktum att vissa vittnen lägger ner pengar på dyra resor, kläder och bilar. Inte nödvändigtvis organisationen som sådan utan enskilda vittnen, och inte bara enstaka för den delen heller enligt min erfarenhet då jag sett det med egna ögon.

Det är därför man i den här tråden ifrågasätter varför man ser med blidare ögon på lyxartiklar än på det faktum att man blir nästintill rabiata ifall någon skulle prioritera att stödja t ex Röda Korset istället för att handla en ny Saab eller något sådant.

Kom in i matchen!

Gick på äldre inlägg och tog för givet att ni var inne på det spåret. Men dom här som tror det, får gärna slänga upp fakta & bevis!

Så det är så lågt ni har gått, klanka ner på ett JV som köper en svensson-bil för 100-300óoo på flera års avbetalning...
Ja jag såger då det, tur att man inte bryr sig längre om era korkade inlägg....
2009-07-20, 11:38
Medlem
Citat:

Varför läser du inte ordentligt innan du gapar???
Vi har inte skrivit att Organisationen gör detta, utan att vissa enskilda vittnen gör det!
Du verkar ha svårt att förstå vad du läser??
2009-07-20, 11:41
Medlem
Citat:
Gick på äldre inlägg och tog för givet att ni var inne på det spåret. Men dom här som tror det, får gärna slänga upp fakta & bevis!

Så det är så lågt ni har gått, klanka ner på ett JV som köper en svensson-bil för 100-300óoo på flera års avbetalning...

Läs ordentligt för en gångs skull!

Tror inte att någon har klankat på att vissa JV gör detta.
Däremot ställt sig helt frågande inför det faktum att Organisationen inte protesterar mot att vissa JV lever ganska lyxigt, MEN om något JV däremot skulle engagera sig i välgörenhet, så är det inte bra, utan då borde pengarna gå till sällskapet i stället.
2009-07-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Det handlar ju inte ens om ett engagemang i hjälporganisationerna. Att ge några kronor i en insamlingsbössa eller ett passivt medlemskap räcker ju för att det ska ses som fel.

Sedan är det väl så att lyxbilar, hus och resor är en del av någon sorts framgågnsteologi...

Att det står ett gäng fina bilar utanför rikets sal är ett bättre vittnesbörd för världen än att man lägger en peng till svältande barn...

Att kunna visa för grannar och outsiders att man har det gott och bra även ekonomiskt tack vare vittnenas organisation är viktigt. Det är ju inte någon sekt där man måste ge sina ägodelar till kyrkan... Typ...

Men saken är den att det får inte, och kan inte, finnas någon annan, världslig, organisation som är bra och värd att stödja
2009-07-20, 12:22
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:

Nejdå. Ingen har klankat ner på något vittne för att de velat köpa en fin bil.

Problemet är att man sätter det i relation till givande till hjälporganisationer.

Varför är det enligt JV OK att lägga x antal tusen på en lyxbil när det inte är OK att ge en hundralapp till en svältande. Det är frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in