2009-06-21, 23:12
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Noop.

Varför tycker du inte det?
2009-06-21, 23:17
Medlem
Läs inlägget ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Varför tycker du inte det?

Det finns en del att säga här, men ta fasta på vad jag skrev om kvinnan i "Tomasevangeliet". Längre inlägg i detta ämne vill jag inte skriva på Jv-trådar utan på trådar om bibeln. Egentligen vill jag hellre skriva något längre och publicera på någon hemsida.
2009-06-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det finns en del att säga här, men ta fasta på vad jag skrev om kvinnan i "Tomasevangeliet". Längre inlägg i detta ämne vill jag inte skriva på Jv-trådar utan på trådar om bibeln. Egentligen vill jag hellre skriva något längre och publicera på någon hemsida.

Men då kanske du kan återgå till helvetet....som du skulle skriva om?
2009-06-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

"återgå till helvetet...", hmm, kan lätt missförstås.
Tur att du har gjort dig känd här som en trevlig person.

Skojar bara!
2009-06-22, 00:08
Medlem
Occultuss avatar
Ser framför mig, en signatur med "Då kan du återgå till helvetet..." - Leviticus

2009-06-22, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Det här med helvetet är intressant, jv tror ju inte på något Helvete som andra kristna. Just den delen kan kännas lockande. Skönt att slippa oroa sig för allvarliga brännskador...

@ Occultus: Min msn vägrar fungera!
Tog förresten ditt inlägg som en utmaning....*pekar neråt*
2009-06-22, 00:36
Medlem
Occultuss avatar
OK, kanske fungerar snart! Hahaha, du gjorde slag av saken. Ska bli kul att se vad Leviticus tycker
2009-06-22, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
OK, kanske fungerar snart! Hahaha, du gjorde slag av saken. Ska bli kul att se vad Leviticus tycker

OT:Vete katten vad som är fel, datorn brukar logga in automatiskt på msn när jag startar den men i kväll har den strulat. Stänger av sig själv också, Kanske är en vink att jag bör sova, jag sov inget alls i natt...

OnT:Jajamen, jag ville vara först och det blev jag! Det fina är att det verkar som att Leviticus ber någon dra åt helvete på ett ganska artigt sätt!

Som sagt, det är en av de bra sakerna med jv, att de inte har någon Helveteslära. Fast å andra sidan kan alla berättelser om Harmageddon vara nog så skrämmande...Som i jv:sbok Uppenbarelsebokens storslagna höjdpunkt är nära! (titel?), där finns fruktansvärda bilder!

EDIT: Ändrade citatet lite, det var inte helt rätt...
Senast redigerad av Vanillia 2009-06-22 kl. 00:44.
2009-06-22, 00:54
Medlem
Jv är långtifrån de enda

Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Det här med helvetet är intressant, jv tror ju inte på något Helvete som andra kristna. Just den delen kan kännas lockande. Skönt att slippa oroa sig för allvarliga brännskador...

@ Occultus: Min msn vägrar fungera!
Tog förresten ditt inlägg som en utmaning....*pekar neråt*

Jv är långtifrån ensamma bland kristna bekännare om att inte tro på ett evigt pinohelvete. Rent bibliskt finns det ett straff man helst ville slippa fast det inte innebär aldrig upphörande tortyr. Mal. 4:1 talar om en brinnande ugn som skall bränna upp de onda så att varken "rot eller kvist" lämnas kvar. Den processen kan inte vara angenäm, även om det är symbolspråk som används. Det är "undergång" som är alternativet till evigt liv enligt Gal. 6:8, och 1917 års översättning var ännu mer träffande med återgivningen "förgängelse". Människan har inte odödlighet i sin konstitution, Rom. 2:7 talar om att "söka" det. Enligt 1 Joh. 2:17 är det "den som gör Guds vilja" som "förblir i evighet". (Folkbibeln). Jag återkommer med mer som rör ämnet.
2009-06-22, 01:58
Bannlyst
En grej jag stört mig på när de gäller JVs är att så fort något gott händer dem är det änglarnas/Guds förtjänst (de vill bevisa att Gud finns), men när oskyldiga dör är det otur. Ett exempel är när en pojke som gick vilse hade extremt tur och hittade till mamma (4 år gammal) då var förstås ängarna i farten. Däremot när en annan flicka på 4 år blir utnyttjad finns änglarna inte till hands. Jag är helt med på att människan har fri vilja osv, men ni får välja antingen eller.
En förklaring jag fick var i stil med "men änglarna vägledde pojken, men kunde knappast få förövaren att sluta utnyttja flickan". Borde inte änglarna isåfall ha väglett en patrullerande polis att råka kika in i rätt fönster?

Någon som vet ifall just de JV jag talat med överdriver eller om det är ett allmänt faktum att tacka ängarna för mirakel som sker i vardagen?
Senast redigerad av Skogshuggare 2009-06-22 kl. 02:02.
2009-06-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Flexbärt LYSSNA på detta och förneka sen att Jv profeterade om jordens undergång 1975. Påstår du att Fred Franz inte nämner ett datum så ljuger du...han t o m specificerar när på dygnet det ska ske.

http://www.youtube.com/watch?v=oaXbBVVoeEQ

Ja Flexbärt! att inte kommentera eller lyssna på länken är ju också en typ av ställningstagande. Detsamma gäller väl för F.D Battlebitch som envist hävdar att Jv aldrig gått ut med datum eller tvärsäkra uttalanden om 1975. Skulle väl vara på sin plats med ett erkännande att ni hade fel kanske?
2009-06-22, 09:43
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja Flexbärt! att inte kommentera eller lyssna på länken är ju också en typ av ställningstagande. Detsamma gäller väl för F.D Battlebitch som envist hävdar att Jv aldrig gått ut med datum eller tvärsäkra uttalanden om 1975. Skulle väl vara på sin plats med ett erkännande att ni hade fel kanske?

Datum har vi ju aldrig sagt, men årtal som har vart heta har funnits.

Som ett JV så vill man så gärna uppleva harmageddon inom sin tid, vilket gör att man självklart letar efter tecknena. En illustration, man sitter vakt för att vänta på att husherren skall komma hem, man vet att alla är angelägna om att välkomna honom och man har lovat att väcka dom när man hör att han kommer ... rätt vad det är så hör man, det låter som att han är på ingång så man väcker alla, för att inse att det bara var vinden som tog tag lite extra i huset...

Vad är då tanken... Att bli väckt en gång för mycket är väl bättre än att sova när det väl händer??

Vi spanar efter tecken, vi ser alla uppfyllas och lever nu i tiden då ALLA ÄR uppfylda och den stora vedermödan kan bryta ut NÄR SOM HELST .. Då är det självfallet att man kan tro att "nu kommer det" eller "nu är det nära" .. För nu är det ruskigt nära ... Men harmageddon kommer, vi vet bara inte datum eller år.

Så Sällskapet - Jehovas vittnen har aldrig satt ut datum.
Det har talats om olika och viktiga årtal ... och vi vet att Harmageddon kommer, vi vet bara inte exakt när...

För dom som vill veta mer rekomenderar jag att besöka Jehovas Vittnens sammankomster runt om i landet där detta ämne gås igenom i tre dagar!
PM:a om ni vill veta när, var och hur.
Alla är välkomna!

//BattleBitch som klanta sig o slarva bort lösenordet på mitt gamla nick...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in