2009-06-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det är inte så lätt att bli Jv som man kanske tror, det krävs gedigen kunskap och en övertygelse som man tydligt kan märka.

Det krävs (eller krävdes) inte alls en särskilt gedigen kunskap för att bli JV.
Åtminstone har det tidigare varit så att man skall svara på ett antal frågor.
Men man får (eller fick) frågorna och svaren i förväg.
Så för en normalintilligent person har det inte varit särskilt svårt att plugga in de rätta svaren.
Om detta tillvägagångssätt är ändrtat, tala då gärna om det!
2009-06-18, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag tycker väl inte att man säger att man inte litar på Guds styre...man vet ju att det är den slutgiltiga stora lösningen.
Men fram tills dess? Enligt Rom 13 så är det Guds ordning att det finns myndigheter.

Som vittne lägger man ibland alldeles för stor vikt vid framtiden och ingen vikt vid livet här och nu.

Så sant, Leviticus! Så kände jag också ibland när jag
var med. Det är alltid en ren fröjd att läsa dina inlägg, till skillnad från vissa andra vittnen här (jag ska inte nämna några namn men jag kastar en blick åt Flexbärts håll ) tänker du själv. Jag förstår att det ibland blir fruktansvärt jobbigt för dig, när dina tankar inte är i linje med vad Brooklyn säger...

Men nu till ämnet. Jag såg att ni diskuterade blodtransfusioner. Jag såg ett TV-program häromkvällen, en serie på TV4Fakta, "Riskfyllda förlossningar". Där var det en kvinna som var jv och nyss hade fött barn. Hon hade förlorat mycket blod och läkarna sa att hon måste ta emot blod annars skulle hon dö. Inga ersättningsmedel skulle hjälpa. Kvinnan vägrade förstås, och hennes man, som inte var ett vittne, försökte få henne på andra tankar. Efter mycket tjat från maken och läkarna tog hon äntligen emot blodet och blev frisk så att hon kunde ta hand om sitt barn.

Det fick mig att tänka efter: Är det Guds vilja att kvinnor ska dö på förlossningsbordet och lämna efter sig små barn? Är det Guds vilja att barn ska dö för att deras föräldrar inte tillåter att de får blod?

Jag vet att här i Sverige händer det inte att barn dör, här förlorar ju föräldrarna tillfälligt vårdnaden så att barnet ska kunna få blod. Många jvföräldrar är tacksamma för det; deras barn har ju fått en livsnödvändig blodtransfusion och de står inte som "ansvariga" för det.

Det är ju fruktansvärt! Och detta skulle vara Guds vilja?! Jag tror inte det. Jag tror inte att Gud vill att unga kvinnor och små barn ska dö. Blodförbudet i Bibeln avser förtäting av blod, att förtära blod är verkligen inte samma sak som att få en blodtransfusion!

Och ni vittnen kan bespara mig liknelsen med alkoholisten som blivit beordrad att inte dricka mer alkohol och därför skjuter den i sig med spruta, jag har använt den själv ett antal gånger.

Nej, jv har många människors liv på sina samveten.
2009-06-18, 03:08
Medlem
Occultuss avatar
Varför hoppade du av JV, Vanillia?
2009-06-18, 03:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Varför hoppade du av JV, Vanillia?

Främst på grund av blodfrågan. Jag tror som sagt inte att det är Guds vilja att kvinnor och barn, ja människor i allmänhet, ska dö när det finns hjälp.

Men även mycket på grund av uteslutningspolicyn. Egentligen fnns det massor av orsaker...
2009-06-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det krävs (eller krävdes) inte alls en särskilt gedigen kunskap för att bli JV.
Åtminstone har det tidigare varit så att man skall svara på ett antal frågor.
Men man får (eller fick) frågorna och svaren i förväg.
Så för en normalintilligent person har det inte varit särskilt svårt att plugga in de rätta svaren.
Om detta tillvägagångssätt är ändrtat, tala då gärna om det!
Nej, det är inte āndrat pč det. Men det är en sak att bli ett JV och en helt annan sak att halla fast vid sitt löfte att följa Jehovas prinicper hela vägen i med och motgang.
YY
Det är nämligen sa att Jehova läser hjärtan och ser vad du tycker och tänker även om du visar upp en annan fasad utat
2009-06-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nej, det är inte āndrat

Det krävs en gedigen kunskap i förhållande till dem som bara vet att Bibeln har en bak och framsida och det är inte så lätt idag att gå igenom frågorna som förr, det krävs ett helhjärtat engagemang som man visar klart och tydligt att man förstått.
2009-06-18, 17:55
Medlem
Citat:
Det krävs en gedigen kunskap i förhållande till dem som bara vet att Bibeln har en bak och framsida och det är inte så lätt idag att gå igenom frågorna som förr, det krävs ett helhjärtat engagemang som man visar klart och tydligt att man förstått.

Nja det krävs inte mycket mer än en förmåga att läsa innantill i litteraturen och sen upprepa det.
Jag vet en kille som ville bevisa att det var lätt att bli ett JV fast han inte trodde på det ett dyft. Han studerade, gick i tjänsten, döpte sig och lämnade sen det hela.
Han bevisade precis motsatsen till det du säger.
2009-06-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nej, det är inte āndrat pč det. Men det är en sak att bli ett JV och en helt annan sak att halla fast vid sitt löfte att följa Jehovas prinicper hela vägen i med och motgang.
YY
Det är nämligen sa att Jehova läser hjärtan och ser vad du tycker och tänker även om du visar upp en annan fasad utat

Alltså krävs det inte särskilt gedigna kunskaper.
Och väldigt många lämnar också organuisationen.
Ja, Gud läser hjärtan. Och det gör han oberoende av om man är JV eller inte.
2009-06-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nja det krävs inte mycket mer än en förmåga att läsa innantill i litteraturen och sen upprepa det.
Jag vet en kille som ville bevisa att det var lätt att bli ett JV fast han inte trodde på det ett dyft. Han studerade, gick i tjänsten, döpte sig och lämnade sen det hela.

Ja, den som vill kan givetvis lära sig de rätta svaren på frågorna!
Utan några gedigna kunskaper.
2009-06-18, 20:16
Medlem
Citat:

Å andra sidan så finns det många fler som har mycken kunskap i bibeln.

Alla har kunskap om den bibeltolkning man har anammat.

Av nån underlig anledning har jag länge haft en tanke om att (många) JV har (iofs mycke kunskap men) bara en enkel, ytlig kunskap.
Jag saknar djup. Ett djup som jag tror finns där.
Känns som om vittnena skrapar på ytan och tuggar i sig bara det översta lagret.

Så har det ju alltid oxå blivit sagt bland JV -att vittnena har en tro som e enkel att förstå, att bibeln egentligen inte e krånglig -den tolkar sig själv och alla andra som "kallar sig" kristna bara mystifierar den.
2009-06-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Envis kille. Han fick väl hålla på ett tag eller?
2009-06-18, 20:19
Medlem
Citat:

Det krävs väl inte så mkt för att veta mer än de som bara vet att bibeln har en fram och baksida?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in