2009-07-08, 20:21
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhMuh
Det här med att jehovas försöker locka in en i deras religon är ju inge nytt, men gör dom de för att dom måste eller gör dom de för att "rädda folk" ?

Om du vill vara en efterföljare till Jesus så gör du precis som han, och det inbegriper att missionera från hus till hus.
Så som ett JV så missionerar man för att man vill vara Jesu Krisi efterföljare
2009-07-08, 20:26
Medlem
MuhMuhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Om du vill vara en efterföljare till Jesus så gör du precis som han, och det inbegriper att missionera från hus till hus.

ah okej 0 rätt av 2
2009-07-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhMuh
Det här med att jehovas försöker locka in en i deras religon är ju inge nytt, men gör dom de för att dom måste eller gör dom de för att "rädda folk" ?

Som en Jesu efterföljare bör man berätta om sin tro för andra, som han gjorde och som han sände ut sina lärjungar att göra.
Finns olika sätt att göra det på.

Jesus sa att "dessa goda nyheter om kungariket ska bli predikat på hela den bebodda jorden, till ett vittnesbörd för alla nationerna, och sedan ska slutet komma". (Matt 24:14)
Han förutsade ett världsvitt predikande.

Och han befallde "gå ut och gör lärjungar av alla människor och lär dem att hålla allt som jag har befallt er...och se jag är med er till avslutningen på tingens ordning." (Matt 28:19,20)
Enligt Jesu ord är det ett måste att göra detta.

Eftersom detta predikande skulle föregå ett "slut på tingens ordning" så innehåller det varningar och oxå ett hopp för mänskligheten grundat på Guds ord.
Så visst predikar man för att man vill rädda människors liv, men oxå för att alla helt enkelt ska få veta vad som e på gång oavsett vad de väljer att göra eller inte göra.
Det skulle ju vara "ett vittnesbörd för alla nationerna".

(Sen är det klart att man som vittne inte alltid studsar ut i tjänsten av glädje, och de gångerna kan det nog kännas som ett måste.)
2009-07-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
@ Kalten:
Jag skulle gärna vilja höra din åsikt ang post #7958 på sid 664 i den här tråden om du har ork och lust. Själv håller jag med om vissa punkter på listan, men inte alla. Vore intressant att jämföra med ngn annan.

OK, jag gjorde lite annorlunda den här gången.
Förra gången så fick jag inte alltid ihop kommentarerna med punkterna.
Så nu läste jag bara de 8 punkterna + att jag hittade dem lite utförligare här
http://www.ex-cult.org/General/lifton-criteria
Efter det skrev jag ner det första jag kom att tänka på.
Hoppas du får ut nåt av det.

1) Milieu Control. This involves the control of information and communication both within the environment and, ultimately, within the individual, resulting in a significant degree of isolation from society at large.

Kommentar: "Dåligt umgänge fördärvar nyttiga vanor."
Dåligt umgänge = alla utanför den egna organisationen + även de medlemmar som inte köper paketet till 100%.
Fullt program: möten, sammankomster, tjänst, förberedelse, personligt studium, familjestudium = lite tid över till att hinna tänka själv.

2) Mystical Manipulation. There is manipulation of experiences that appear spontaneous but in fact were planned and orchestrated by the group or its leaders in order to demonstrate divine authority or spiritual advancement or some special gift or talent that will then allow the leader to reinterpret events, scripture, and experiences as he or she wishes.

Kommentar: Att omforma sin personlighet efter Bibelns (läs: organisationens) normer.
Åsikten att ju mer andlig mognad desto större personlighetsförändring.
"Det är bara JV som har förstått att ......"

3) Demand for Purity. The world is viewed as black and white and the members are constantly exhorted to conform to the ideology of the group and strive for perfection. The induction of guilt and/or shame is a powerful control device used here.

Kommentar:"Guds folk" = vi
"Satans värld" = de
"Håll jämna steg med Sanningen"
"Gå framåt i Sanningen"
"Andligt ren" kontra "den här världens smuts"

4) Confession. Sins, as defined by the group, are to be confessed either to a personal monitor or publicly to the group. There is no confidentiality; members' "sins," "attitudes," and "faults" are discussed and exploited by the leaders.

Kommentar: "Dolda" synder ska bekännas för ansvariga äldste för att kunna bli förlåtna av Gud.
Även andras synder ska avslöjas om de inte gör det själva.
"Församlingen måste hållas ren"

5) Sacred Science. The group's doctrine or ideology is considered to be the ultimate Truth, beyond all questioning or dispute. Truth is not to be found outside the group. The leader, as the spokesperson for God or for all humanity, is likewise above criticism.

Kommentar: Uttrycket "Sanningen"
"Lev i Sanningen"
De utanför organisationen kommer att förintas av Gud.
"Slav-klassen" är de enda som kan "ge andlig mat i rätt tid".

6) Loading the Language. The group interprets or uses words and phrases in new ways so that often the outside world does not understand. This jargon consists of thought-terminating clichés, which serve to alter members' thought processes to conform to the group's way of thinking.

Kommentar: JV-språket är fullt av såna uttryck:
kvarlevan, andra fåren, slaven, tjänsten, verket, världen, sanningen

7) Doctrine over person. Member's personal experiences are subordinated to the sacred science and any contrary experiences must be denied or reinterpreted to fit the ideology of the group.

Kommentar: "Så tänker inte ett riktigt JV". Har du ändå tänkt det så får du veta att du har tänkt fel.
Kritisera organisationen och du får veta att du kritiserar Gud.
"Andligt svag"

8 ) Dispensing of existence. The group has the prerogative to decide who has the right to exist and who does not. This is usually not literal but means that those in the outside world are not saved, unenlightened, unconscious and they must be converted to the group's ideology. If they do not join the group or are critical of the group, then they must be rejected by the members. Thus, the outside world loses all credibility. In conjunction, should any member leave the group, he or she must be rejected also. (Lifton, 1989)

Kommentar: Endast de inom "Guds organisation" har hopp om räddning.
"Kom till den räddande arken"
"Den här världen är dömd till undergång"
"De icketroendes sinnen är förblindade av denna ordnings gud"
2009-07-08, 20:51
Medlem
Citat:

Jag skulle gärna vilja se den bibelvers som säger att Jesus gick från hus till hus.
2009-07-08, 20:59
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag skulle gärna vilja se den bibelvers som säger att Jesus gick från hus till hus.

Förlåt, hans lärjungar
Jesus sände ut sina lärjungar...
2009-07-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Mkt av det ni predikar (ja, det är faktiskt det ni gör i många av dessa inlägg) för varandra låter för mina psykolog-öron inte som något annat än en bunt narcissister som i jakt på en total sanning som skall skydda dem mot världen har fått storhetsvansinne och tappat perspektivet på verkligheten och respekten för andra.
Ödmjukhet är inte lätt, men man kan ju försöka..?

En sak som jag tycker blir väldigt klar när man lämnar JV eller liknande samfund är att man inte längre är säker på vad som är absoluta sanningar.
Man kan vara tvärsäker på vad som inte är sant för det går att kolla upp med fakta.
Absoluta sanningar är betydligt svårare (om de ens finns).

För mig handlar en diskussion med JV i huvudsak om varför olika delar av deras lära inte kan vara sann.
Det handlar då om överensstämmelse med texten i Bibeln, historiska fakta, vetenskap eller medicinsk kunskap.
Det betyder inte att jag därför kan peka ut en korrekt sanning.
JV ser detta som ett tecken på svaghet, för mig är det ett tecken på styrka.
Om en Gud har en absolut sanning som måste åtlydas för att kunna få existera så vore det märkligt om han placerade den hos ett udda tryckeriföretag i NY som har ett ganska lousy record i att ha rätt.
Om det ändå förväntas att man från detta ska kunna dra ut den enda sanningen så är det ingen god Gud vi har att göra med.
Då är det en rätt elak Gud som knappast månar om människans välfärd.
Senast redigerad av Kalten 2009-07-08 kl. 21:27.
2009-07-08, 22:04
Medlem
fotos avatar
Citat:
Förlåt, hans lärjungar
Jesus sände ut sina lärjungar...

Ska inte ett äkta jv veta vad som står?
2009-07-08, 22:47
Medlem
Citat:
OK, jag gjorde lite annorlunda den här gången.
Förra gången så fick jag inte alltid ihop kommentarerna med punkterna.
Så nu läste jag bara de 8 punkterna + att jag hittade dem lite utförligare här
http://www.ex-cult.org/General/lifton-criteria
Efter det skrev jag ner det första jag kom att tänka på.
Hoppas du får ut nåt av det.

Roligt att du tog dig tid!

Citat:
1) Milieu Control. This involves the control of information and communication both within the environment and, ultimately, within the individual, resulting in a significant degree of isolation from society at large.

Kommentar: "Dåligt umgänge fördärvar nyttiga vanor."
Dåligt umgänge = alla utanför den egna organisationen + även de medlemmar som inte köper paketet till 100%.
Fullt program: möten, sammankomster, tjänst, förberedelse, personligt studium, familjestudium = lite tid över till att hinna tänka själv.

Den här punkten är verkligen klockren. Jag håller med om det du skriver och vill bara lägga till följande: JV uppmanas inte att skaffa sig ngn högre utbildning, vilket kommer till uttryck i denna youtube-klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=7R4f9ygxDbk
Vi har även varningarna (eller ska vi säga förbudet) ang att tillgodogöra sig litteratur där Vakttornets läror ifrågasätts. Man varnar vittnena för faran i att utveckla ett oberoende tänkande. En annan sak jag kommer att tänka på är det faktum att vittnen inte bör (får) ägna sig åt bibelforskning (om man undantar läsning i ”Insikt” eller annan VT-litteratur) utöver den tillrättalagda undervisningen som ges vid mötena.

Citat:
2) Mystical Manipulation. There is manipulation of experiences that appear spontaneous but in fact were planned and orchestrated by the group or its leaders in order to demonstrate divine authority or spiritual advancement or some special gift or talent that will then allow the leader to reinterpret events, scripture, and experiences as he or she wishes.

Kommentar: Att omforma sin personlighet efter Bibelns (läs: organisationens) normer.
Åsikten att ju mer andlig mognad desto större personlighetsförändring.
"Det är bara JV som har förstått att ......"

Den här punkten kan jag inte applicera på Vakttornet. Den styrande kretsen har bara utnämnt sig till Guds utvalda språkrör och ”bevisat” det med cirkelresonemang och klipp- och klistrande från Bibeln. Det närmaste man kommer är väl att man menar sig ha förutsagt 1914, ett år vars betydelse är tämligen överdriven i JV:s föreställningsvärld. Men som sagt anser jag inte att detta stämmer in på VT.

Citat:
3) Demand for Purity. The world is viewed as black and white and the members are constantly exhorted to conform to the ideology of the group and strive for perfection. The induction of guilt and/or shame is a powerful control device used here.

Kommentar:"Guds folk" = vi
"Satans värld" = de
"Håll jämna steg med Sanningen"
"Gå framåt i Sanningen"
"Andligt ren" kontra "den här världens smuts"

Håller med dig helt. Off topic: Av ngn anledning kommer jag att tänka på det obligatoriska "tänk på ert uppförande"-talet som föregick varje områdessammankomst. "Fäst inte konventmärket i bröstvårtan", osv...

Citat:
4) Confession. Sins, as defined by the group, are to be confessed either to a personal monitor or publicly to the group. There is no confidentiality; members' "sins," "attitudes," and "faults" are discussed and exploited by the leaders.

Kommentar: "Dolda" synder ska bekännas för ansvariga äldste för att kunna bli förlåtna av Gud.
Även andras synder ska avslöjas om de inte gör det själva.
"Församlingen måste hållas ren"

Instämmer.

Citat:
5) Sacred Science. The group's doctrine or ideology is considered to be the ultimate Truth, beyond all questioning or dispute. Truth is not to be found outside the group. The leader, as the spokesperson for God or for all humanity, is likewise above criticism.

Kommentar: Uttrycket "Sanningen"
"Lev i Sanningen"
De utanför organisationen kommer att förintas av Gud.
"Slav-klassen" är de enda som kan "ge andlig mat i rätt tid".

Ständiga påminnelser om att "inte vara kritisk" och att inte kritisera ”dem som har ledningen”.

Citat:
6) Loading the Language. The group interprets or uses words and phrases in new ways so that often the outside world does not understand. This jargon consists of thought-terminating clichés, which serve to alter members' thought processes to conform to the group's way of thinking.

Kommentar: JV-språket är fullt av såna uttryck:
kvarlevan, andra fåren, slaven, tjänsten, verket, världen, sanningen

Glöm inte ”avfälling”, här kan vi snacka om ett laddat ord. Verkligen ett effektivt sätt att få människor att stänga av hjärnan och rätta in sig i ledet.
Intressant analys av språket i VT finns i en av youtubelänkarna jag postade tidigare har jag för mig.

Citat:
7) Doctrine over person. Member's personal experiences are subordinated to the sacred science and any contrary experiences must be denied or reinterpreted to fit the ideology of the group.

Kommentar: "Så tänker inte ett riktigt JV". Har du ändå tänkt det så får du veta att du har tänkt fel.
Kritisera organisationen och du får veta att du kritiserar Gud.
"Andligt svag"

Först hade jag svårt att applicera den här punkten på VT, och det blir kanske inte helt klockrent. Jag förstod inte riktigt heller vad du menade först, men nu tror jag att jag gör det.
Jag anser nog att man kan applicera detta på hur VT har hanterat debaclet med 1975, men som sagt, helt klockrent blir det nog inte. Jag skulle tippa att Lifton egentligen menar ngt annat.

Citat:
8 ) Dispensing of existence. The group has the prerogative to decide who has the right to exist and who does not. This is usually not literal but means that those in the outside world are not saved, unenlightened, unconscious and they must be converted to the group's ideology. If they do not join the group or are critical of the group, then they must be rejected by the members. Thus, the outside world loses all credibility. In conjunction, should any member leave the group, he or she must be rejected also. (Lifton, 1989)

Kommentar: Endast de inom "Guds organisation" har hopp om räddning.
"Kom till den räddande arken"
"Den här världen är dömd till undergång"
"De icketroendes sinnen är förblindade av denna ordnings gud"

Här vill jag lägga till hela uteslutningsanordningen och hur man i litteraturen beskriver avfällingar.
2009-07-08, 22:57
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
En sak som jag tycker blir väldigt klar när man lämnar JV eller liknande samfund är att man inte längre är säker på vad som är absoluta sanningar.
Man kan vara tvärsäker på vad som inte är sant för det går att kolla upp med fakta.
Absoluta sanningar är betydligt svårare (om de ens finns).

För mig handlar en diskussion med JV i huvudsak om varför olika delar av deras lära inte kan vara sann.
Det handlar då om överensstämmelse med texten i Bibeln, historiska fakta, vetenskap eller medicinsk kunskap.
Det betyder inte att jag därför kan peka ut en korrekt sanning.
JV ser detta som ett tecken på svaghet, för mig är det ett tecken på styrka.
Om en Gud har en absolut sanning som måste åtlydas för att kunna få existera så vore det märkligt om han placerade den hos ett udda tryckeriföretag i NY som har ett ganska lousy record i att ha rätt.
Om det ändå förväntas att man från detta ska kunna dra ut den enda sanningen så är det ingen god Gud vi har att göra med.
Då är det en rätt elak Gud som knappast månar om människans välfärd.

Håller verkligen med om att det är ett tecken på styrka att medge att en objektiv absolut sanning inte verkar finnas. På samma sätt är outbildade människor som inte blivit exponerade för olika teorier och argument ofta tvärsäkra på sin sak och ointresserade att undersöka sina egna påståenden kritiskt. För mig är kritiskt tänkande faktiskt en av de självklara grundpelarna i ett intelligent beteende. Hur kan man ta information från någon annan och svälja den blint?
Någon som påstår sig veta allt och har ett svar på allt har jag lärt mig ofta snackar mkt skit, för att vara ärlig.

Jag tycker det är sorgligt att så mkt av diskussionen i de här tråden handlar om att märka ord eller rabbla verser.
2009-07-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag tycker det är sorgligt att så mkt av diskussionen i de här tråden handlar om att märka ord eller rabbla verser.

Välkomna till områdessammankomsten i Strängnäs :

Hur kan du överleva slutet för den här världen.

10/7 till den 26/7 varje veckoslut fre - sön. börjar Kl 9.20
2009-07-08, 23:36
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
...eller bara sotis för att inte ha det ni har.

Kan inte låta bli att tycka att det är lite otäckt när en som snackar med andar håller med JV.
Det får mig att förlora den sista lilla förhoppningen om att det kan finnas nåt gott hos JV.

Jag "håller inte med JV". Jag använder mig dock av deras Bibelöversättning. Ska även införskaffa Septuaginta för att studera lite mer. JV säger att de har använt sig av Septuaginta, men hur mycket vet jag inte. Det återstår att se.

Däremot försvarar jag vem som helst som blir lögnaktigt förtalad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in