2008-05-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
När argumenten tryter försöker Jv alltid förringa andra debattörer genom att tillskriva dem oönskade egenskaper.

"

Har inget att göra med min åsikt.
2008-05-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz

Detta grundar du ditt påståned på en film du har sett? Som är filmad av
JV själva, manus skrivet av broder "###" och som är redigerad av JV själva
osv osv.. hehehe

Ja alla är vi saliga i vår tro.

De har allt de behöver och känner de för att flyga till Hawaii en weekend eller
två, bokar man första klass, hotell om så önskas eller kanske husrum hos de
vännerna i församlingarna dit de åker. När de landar blir de behandlade som
kungar, av vännerna som de håller föredrag åt en timme på söndagen.

Sol och bad resten av veckan och möjligtsvis lite dörrknackning. Shopping
pengar och mat pengar får de av bidragskassan, för att ändå sen bli bjudna
på frukost, lunch och middag. Plus att de får presenter upp över öronen.
Så pengarna de fått i bidrag kan de lägga på egen ficka..

Stackars dessa utfattiga medlemmar i styrande kretsen, som inga pengar har...
Bra att vännerna i församlingen tror det så slipper de betala något själva.

Och vad grundar du detta på?
2008-05-11, 22:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Med exakt vadå?
Upp 17:9,10 tar upp det du pratade om med världsväldena -med Egypten främst- i ordning.
Vilddjuret som stiger upp ur avgrunden är en bild av NF och sen FN...det är väl kronologiskt korrekt vad jag vet....
Vilddjuret som "hade två horn likt ett lamm" men som började "tala som en drake" är en bild av det angloamerikanska världsväldet. Som vi ser idag.

Att vilddjuret som "ställde sig på sanden vid havet" har sju huvuden står för de världsvälden som framställs i bibelns historia fram till Johannes (som skrev Upp) dagar. Det sjunde av dessa skulle framträda efter Johannes tid och efter det världsvälde som hade makten på Johannes tid.

Inget konstigt. Eller?
Jahaa, jag blandar nog ihop vilddjuret med någon annan figur i Upp-boken. Nån med massa huvuden, sju tror jag, varav en är alex den store eller vad det var.
2008-05-11, 23:25
Medlem
Citat:
Med exakt vadå?
Upp 17:9,10 tar upp det du pratade om med världsväldena -med Egypten främst- i ordning.
Vilddjuret som stiger upp ur avgrunden är en bild av NF och sen FN...det är väl kronologiskt korrekt vad jag vet....
Vilddjuret som "hade två horn likt ett lamm" men som började "tala som en drake" är en bild av det angloamerikanska världsväldet. Som vi ser idag.

Att vilddjuret som "ställde sig på sanden vid havet" har sju huvuden står för de världsvälden som framställs i bibelns historia fram till Johannes (som skrev Upp) dagar. Det sjunde av dessa skulle framträda efter Johannes tid och efter det världsvälde som hade makten på Johannes tid.

Inget konstigt. Eller?

Det är i Upp kap 17 som det står om skökan som ska tillintetgöras av vilddjuret. Det påstås av JV vara FN som ska tillintetgöra alla religioner utom JV. Vilddjuret där är det samma som i Upp kap 13. Läs beskrivningen, 7 huvuden och 10 horn på bägge ställena. Enl JV så gav Djävulen makt åt vilddjuret efter 1914. Det stämmer dåligt med ett vilddjur som funnits i flera 1000 år innan dess.
Senast redigerad av Kalten 2008-05-11 kl. 23:32.
2008-05-12, 00:25
Medlem
Såå?

Citat:
Om du tycker det så.
Jag tycker att Eberhard känns ganska självbelåten. Och det har inte så mkt med innehållet i det han lägger fram att göra -det kan vissa ggr vara intressant- men däremot på attityden.
Det är min åsikt.

Självbelåten för att jag redogör för kunskap jag skaffat mig i ämnet, utan att göra anpråk på att vara speciellt utvald av Gud? Det märks verkligen att du inte har någonting att komma med. Vem är det som i en aldrig sinande ström av ord och publikationer från Brooklyn riktigt öser ut sin självbelåtenhet från sitt elfenbenstorn där de inbillar sig att Jesus satt dem 1919? Vilken attityd de har! Och vilken attityd du har som kommer med tal om självbelåtenhet åt fel håll. Har du aldrig riktat detta tal till Jv-ledningen?
2008-05-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingenmedstil
Så den styrande kretsen upphöjer sig själva med andra ord enligt dig?

Dom lever väldigt knapert kan jag säga dig, får mat och logi och lite fickpenga för tandkräm osv. Annars använder dom hela sin tid åt att organisera och styra arbetet världen över, inte sitter dom o äter rysk kaviar med don perignon -77?

MVH

Jaså? Att bo i Brooklyn med den bästa utsikten i stan är inte så dåligt. Dessutom tillgång till allt som finns i Patterson och Wallkill. Du tror väl inte på allvar att de bor likadant som alla andra beteliter? I så fall har jag nyheter åt dig. För att ta ett mer lokalt exempel. Har du eller någon du känner någon gång försökt boka de bästa rummen på Mälarblick när det är sammankomst i Strängnäs? Gissa vilka som får dem?
2008-05-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Självbelåten för att jag redogör för kunskap jag skaffat mig i ämnet, utan att göra anpråk på att vara speciellt utvald av Gud? Det märks verkligen att du inte har någonting att komma med. Vem är det som i en aldrig sinande ström av ord och publikationer från Brooklyn riktigt öser ut sin självbelåtenhet från sitt elfenbenstorn där de inbillar sig att Jesus satt dem 1919? Vilken attityd de har! Och vilken attityd du har som kommer med tal om självbelåtenhet åt fel håll. Har du aldrig riktat detta tal till Jv-ledningen?

Håller helt med om detta. Den som ger stöd åt JV:s styrande krets borde tala väldigt tyst om självupphöjelse.
2008-05-12, 10:49
Medlem
schabo-labos avatar
Frågan återstår

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är i Upp kap 17 som det står om skökan som ska tillintetgöras av vilddjuret. Det påstås av JV vara FN som ska tillintetgöra alla religioner utom JV. Vilddjuret där är det samma som i Upp kap 13. Läs beskrivningen, 7 huvuden och 10 horn på bägge ställena. Enl JV så gav Djävulen makt åt vilddjuret efter 1914. Det stämmer dåligt med ett vilddjur som funnits i flera 1000 år innan dess.
Det är det jag menar. Tack Mr Kalten.

Så frågan återstår, hur får JV kronologin att gå ihop?
2008-05-12, 11:00
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!

jag undrar:
Vilken religiös rörelse "stör sig" JV mest på? Jag läste en kurs med en kvinna som var JV och hon var otroligt upprörd över att jag funderade på att konvertera till katolicismen... hon höll några längre "föreläsningar" för mig... Men det kanske bara var hon...
2008-05-12, 11:53
Medlem
schabo-labos avatar
Sjuk kärring plågar sina barn. Ungen inlåses naken och äter sin egen avföring.

Citat:
Hon påstås ha stuckit pinnar i barnens hals, skrubbat dem med sandpapper och låst in dem. Det handlade om sadistisk tortyr enligt domstolen.

Eunice Spry, som är Jehovas vittne, förnekade allt men befanns ändå skyldig på 25 åtalspunkter, bland dem grymhet mot barn och hot mot vittnen.
Hon var tydligen en respekterad JV medlem i den församling hon tillhörde.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=641125
2008-05-12, 13:31
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Och vad grundar du detta på?

Vad sägs om egna erfarenheter? Men med en annan och annorlunda syn på
saken, till skillnad från min JV -tid... hehe

Du vet själv att de i den styrande kretsen blir behandlade som kungar, när de
kommer ta "bara" kretstillsyningsmannen som kommer på besök, en lista sätts
upp på anslagstavlan där "vännerna" (vittnerna) kan få boka upp dem för
frukost, lunch och middag och ev. boka tjänst (boka tid att kunna gå ut och
predika med de resande tillsyningsmännen eller hans hustru).

Dessutom ger de flesta vännerna dem ett litet kuvert med en gåva eller ett
annat bidrag. De ordnar med logi och kläder får de vid behov. Så det går ingen
nöd på dem alls...
2008-05-12, 13:34
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
jag undrar:
Vilken religiös rörelse "stör sig" JV mest på? Jag läste en kurs med en kvinna som var JV och hon var otroligt upprörd över att jag funderade på att konvertera till katolicismen... hon höll några längre "föreläsningar" för mig... Men det kanske bara var hon...

Ja Katolikerna med dess Pråliga Påve och Biskopar är enligt vittnen riktigt hemskt
självupphöjande religion. Ironiskt nu när vi pratar om deras självupphöjda
ledare, styrande kretsen, Resande tillsyningsmän och Äldstebröder osv. osv..

De stör sig på att de påminner för mycket om Fariséerna på Jesu tid...
När de själva är precis likadana...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in