Och att ledningen i Brooklyn är en samling skojare och falska profeter, det kan jag också skriva under på. Däremot tycker jag inte att man skall betrakta Jehovas vittnen som onda människor, dom är i själva verket offer för en manipulativ sekt.[/quote]
Ja, själva fotfolket är ju faktiskt rätt så oskyldiga, anser jag. De är duperade och vet inte vad de gör. Jag tycker också de är allmänt trevliga och schyssta.
Det är själva gemenskapen som lockar och fångar in dem, det mysiga och gemytliga. Kanske en gemenskap och uppmärksamhet de sökt i hela sitt liv, plötsligt har de bröder och systrar överallt som bryr sig om just dom!
Det börjar med glassiga färgglada bilder i fina böcker med berättelser om underbara dagar i paradiset och slutar med totalkontroll över hela ditt väsen.
Bra C uppsats att läsa, litet stycke av den som jag tycker är mitt i prick när det kommer till Vaktornets organisation!
1. Kontroll av miljön: I syfte att kontrollera människors kommunikation, både gällande kommunikation med omvärlden och inre reflektion, kontrolleras miljön. Individerna kan bli fysiskt åtskilda från omvärlden eller bli tillsagda att undvika media och andra människor som kan frammana kritiskt tänkande. Individerna berövas på så sätt sin autonomi och balansen mellan självet och omvärlden (Lifton, 1967: 478 f).
2. Mystisk manipulation: Personlig manipulation används för att frammana särskilda beteendemönster och känslor på ett sätt som leder till uppfattningen att beteendet och känslorna uppkommit av sig själv. Detta kan liknas vid en sorts planerad spontanitet. Inkluderat i detta mystiska element är ofta en tro på ”ett högre syfte”. Individerna är särskilt utvalda av en högre makt vilket bidrar till den manipulerande institutionens mystik. Ifrågasättande av denna högre makt, i tanke eller handling, ses som något ursprunget ur lägre syften, såsom att vara bakåtsträvande eller självisk. Detta element skapar en känsla av maktlöshet, rädsla och beroende (Lifton, 1967: 480).
3. Krav på renhet: Detta element skiljer på det ”rena” och ”orena” och på gott och ont. Detta både i miljön och inom individen. Med det goda och rena avses de idéer, känslor och handlingar som överensstämmer med gruppens ideologi, allt annat är ont och orent. Av detta följer att människor och organisationer ses som goda eller onda beroende på deras relation till gruppen. Vidare är skuld och skam instrument som används för att kontrollera individerna (Lifton, 1967: 482).
4. Bekännelsen: Individen måste bekänna omedelbart då denne begått en synd enligt gruppens värderingar. Dessutom skall medlemmar rapporteras då de handlat på ett sätt som inte är förenligt med gruppens ideologi. Dessa bekännelser har flera syften. Detta kan dels vara att kapitulera inför gruppens högre syften, dels att ”bli ren”. Individen skall i gruppen vara totalt exponerad. Livserfarenheters påverkan och individens tankar skall kontrolleras och bearbetas (Lifton, 1967: 484).
5. Helig vetenskap: Gruppens ideologi blir en moralisk vision vilken är så helig att den inte kan ifrågasättas. Följaktligen tillåts inte kritik. Ideologin hävdas dels vara logisk, dels att ha vetenskaplig precision. Vidare anses ideologin vara en absolut sanning, utan motsägelser (Lifton, 1967: 486).
6. Laddat språk: Individen får ett förenklat språk och man använder klichéer vilka skall få individen att sluta att tänka självständigt. Detta kan till exempel uttryckas genom att upprepa mantra eller genom att repetera och memorera bibelcitat. Komplexa mänskliga problem översätts till korta kategoriska fraser vilka är lätta att memorera och att uttrycka. För individen får detta konsekvensen av språklig deprivation vilket påverkar dennes kapacitet att tänka och känna (Lifton, 1967: 488 f).
7. Doktrin över person: Individens erfarenheter är underställda det som lärs ut som varande sant, oavsett hur grundläggande erfarenheterna är eller hur mycket de motsäger doktrinen. Gruppens historia anpassas helt enkelt så att den överensstämmer med doktrinen (Lifton, 1967: 490).
8. Existensuppdelning: Gruppen avgör vilka som har rätt att existera och inte. De som har rätten att existera är de som följer ideologin och som delar gruppens värderingar. Individen kan förändras så att den får tillhöra gruppen och de utvalda (Lifton, 1967: 492 f).
http://hjalpkallan.org/artiklar/cuppsats.shtml