2007-04-05, 17:37
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klittklyvarn
Vakttornet är en av världens rikaste religiösa samfund, sekt, idag! Allt är av donerade pengar, folk tar tom lån från Vaktornet med ränta, för att financiera deras byggen osv.
Litteratur är ICKE gratis, det betalas för, det FÖRVÄNTAS att betalas för och man förväntas att donera så mycket man kan.
De som skänker större summor får tackkort, så detta är inte något som sker anonymt, de har koll på vad du ger. Det ger också viss status att ge, men framför allt, det är ett måste eller så kommer det obligatoriska dåliga samvetet att gnaga sönder vittnet.

Det är en sluten klick i Brooklyn som lever loppan på miljarderna, en sluten klick som vet hur man manipulerar folk, folk som ofta är bräckliga från början.
Jag anser att det är djävulen själv i fårakläder, bibeln varnar för falska profeter och at djävulen har många ansikten.
Intressant det där.. Jag gick på möten varje vecka från tidig ålder till jag var sisådär 12. Jag märkte aldrig av den där hjärntvätten, eller den extremism man alltid tar upp i samband med Jehovas Vittnen. Jag märkte bara en trevlig sammanhållning, en fin stämning och vackra, troende människor. Det räckte dock inte för att jag skulle börja vackla i tron. Men jag såg inget negativt i själva "föreningslivet".. Kanske var vår församling en av de bättre
2007-04-05, 17:56
Medlem
Och att ledningen i Brooklyn är en samling skojare och falska profeter, det kan jag också skriva under på. Däremot tycker jag inte att man skall betrakta Jehovas vittnen som onda människor, dom är i själva verket offer för en manipulativ sekt.[/quote]

Ja, själva fotfolket är ju faktiskt rätt så oskyldiga, anser jag. De är duperade och vet inte vad de gör. Jag tycker också de är allmänt trevliga och schyssta.

Det är själva gemenskapen som lockar och fångar in dem, det mysiga och gemytliga. Kanske en gemenskap och uppmärksamhet de sökt i hela sitt liv, plötsligt har de bröder och systrar överallt som bryr sig om just dom!

Det börjar med glassiga färgglada bilder i fina böcker med berättelser om underbara dagar i paradiset och slutar med totalkontroll över hela ditt väsen.

Bra C uppsats att läsa, litet stycke av den som jag tycker är mitt i prick när det kommer till Vaktornets organisation!

1. Kontroll av miljön: I syfte att kontrollera människors kommunikation, både gällande kommunikation med omvärlden och inre reflektion, kontrolleras miljön. Individerna kan bli fysiskt åtskilda från omvärlden eller bli tillsagda att undvika media och andra människor som kan frammana kritiskt tänkande. Individerna berövas på så sätt sin autonomi och balansen mellan självet och omvärlden (Lifton, 1967: 478 f).

2. Mystisk manipulation: Personlig manipulation används för att frammana särskilda beteendemönster och känslor på ett sätt som leder till uppfattningen att beteendet och känslorna uppkommit av sig själv. Detta kan liknas vid en sorts planerad spontanitet. Inkluderat i detta mystiska element är ofta en tro på ”ett högre syfte”. Individerna är särskilt utvalda av en högre makt vilket bidrar till den manipulerande institutionens mystik. Ifrågasättande av denna högre makt, i tanke eller handling, ses som något ursprunget ur lägre syften, såsom att vara bakåtsträvande eller självisk. Detta element skapar en känsla av maktlöshet, rädsla och beroende (Lifton, 1967: 480).

3. Krav på renhet: Detta element skiljer på det ”rena” och ”orena” och på gott och ont. Detta både i miljön och inom individen. Med det goda och rena avses de idéer, känslor och handlingar som överensstämmer med gruppens ideologi, allt annat är ont och orent. Av detta följer att människor och organisationer ses som goda eller onda beroende på deras relation till gruppen. Vidare är skuld och skam instrument som används för att kontrollera individerna (Lifton, 1967: 482).

4. Bekännelsen: Individen måste bekänna omedelbart då denne begått en synd enligt gruppens värderingar. Dessutom skall medlemmar rapporteras då de handlat på ett sätt som inte är förenligt med gruppens ideologi. Dessa bekännelser har flera syften. Detta kan dels vara att kapitulera inför gruppens högre syften, dels att ”bli ren”. Individen skall i gruppen vara totalt exponerad. Livserfarenheters påverkan och individens tankar skall kontrolleras och bearbetas (Lifton, 1967: 484).

5. Helig vetenskap: Gruppens ideologi blir en moralisk vision vilken är så helig att den inte kan ifrågasättas. Följaktligen tillåts inte kritik. Ideologin hävdas dels vara logisk, dels att ha vetenskaplig precision. Vidare anses ideologin vara en absolut sanning, utan motsägelser (Lifton, 1967: 486).

6. Laddat språk: Individen får ett förenklat språk och man använder klichéer vilka skall få individen att sluta att tänka självständigt. Detta kan till exempel uttryckas genom att upprepa mantra eller genom att repetera och memorera bibelcitat. Komplexa mänskliga problem översätts till korta kategoriska fraser vilka är lätta att memorera och att uttrycka. För individen får detta konsekvensen av språklig deprivation vilket påverkar dennes kapacitet att tänka och känna (Lifton, 1967: 488 f).

7. Doktrin över person: Individens erfarenheter är underställda det som lärs ut som varande sant, oavsett hur grundläggande erfarenheterna är eller hur mycket de motsäger doktrinen. Gruppens historia anpassas helt enkelt så att den överensstämmer med doktrinen (Lifton, 1967: 490).

8. Existensuppdelning: Gruppen avgör vilka som har rätt att existera och inte. De som har rätten att existera är de som följer ideologin och som delar gruppens värderingar. Individen kan förändras så att den får tillhöra gruppen och de utvalda (Lifton, 1967: 492 f).

http://hjalpkallan.org/artiklar/cuppsats.shtml
2007-04-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåbäret
Intressant det där.. Jag gick på möten varje vecka från tidig ålder till jag var sisådär 12. Jag märkte aldrig av den där hjärntvätten, eller den extremism man alltid tar upp i samband med Jehovas Vittnen. Jag märkte bara en trevlig sammanhållning, en fin stämning och vackra, troende människor. Det räckte dock inte för att jag skulle börja vackla i tron. Men jag såg inget negativt i själva "föreningslivet".. Kanske var vår församling en av de bättre

Ja, det är ju just på så sätt det är så manipulativt. Men så fort ett jehovas börjar ifrågasätta, så blir det annat ljud i skällan. Kommiteer uppstår och ändrar du ej på dig och ångrar din upproriskhet, så blir du utesluten. Shunned! Mobbad.
Väldigt gudomligt och kärleksfullt.
2007-04-05, 19:35
Bannlyst
Citat:
Vill även veta att hur fan kan de plötsligt komma och säga efter totalförbud av blodtransfusioner att nu är blodfraktioner okey att ta emot!
Varför reagerar ingen på det?

Jaja, jag vet att det är ändrat till detta för att underlätta för sig själva, tydligen så snör de in sig själva för mycket i deras egna krångliga regler.
Detta var gjort så att missionärer ska kunna vaccinera sig, vaccin innehåller blodfraktioner.
MEN, blodfraktioner kommer ju från donerat BLOD! Det är nåt som är helt jävla fel här, och det felet är att de insnörda er reagerar på detta utan tycker det är helt okey!

Jag anser att Jehovas Vittnen ej tror på nån gud Jehova, de tror på Vakttornets organisation. De kan ändra i sina doktriner hej vilt utan nån reaktion alls från sina anhängare. För de vet, de ifrågasätter inte pga hjärntvätt.

Vakttornet är en av världens rikaste religiösa samfund, sekt, idag! Allt är av donerade pengar, folk tar tom lån från Vaktornet med ränta, för att financiera deras byggen osv.
Litteratur är ICKE gratis, det betalas för, det FÖRVÄNTAS att betalas för och man förväntas att donera så mycket man kan.
De som skänker större summor får tackkort, så detta är inte något som sker anonymt, de har koll på vad du ger. Det ger också viss status att ge, men framför allt, det är ett måste eller så kommer det obligatoriska dåliga samvetet att gnaga sönder vittnet.

Det är en sluten klick i Brooklyn som lever loppan på miljarderna, en sluten klick som vet hur man manipulerar folk, folk som ofta är bräckliga från början.
Jag anser att det är djävulen själv i fårakläder, bibeln varnar för falska profeter och at djävulen har många ansikten.

Att folk tar lån för att finansiera olika byggen har jag väldigt svårt att tro på. Och att litteraturen kostar, jag vet inte riktigt vart du får den informationen ifrån. Tackkort är också skitsnack, så jag vet inte varför du ljuger?

Och att det är världens rikaste religiösa organisation vet jag inte var du får det ifrån.
2007-04-05, 22:15
Medlem
Conwens avatar
Att vittnen inte får ha sex innan äktenskapet är ju känt. Men stämmer det att dom inte heller får onanera? jag känner en kille som är vittne och ogift som är över 40 år. Måste trycka på bra i brallan där i så fall. Stämmer det, och i så fall hur efterlevs det?

Tackar för en kanontråd
2007-04-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Att folk tar lån för att finansiera olika byggen har jag väldigt svårt att tro på. Och att litteraturen kostar, jag vet inte riktigt vart du får den informationen ifrån. Tackkort är också skitsnack, så jag vet inte varför du ljuger?

Och att det är världens rikaste religiösa organisation vet jag inte var du får det ifrån.

Jasså, du har inte klippt banden helt ännu ser jag...en liten infiltrant...intressant!

Ja, att folk tar lån för att financiera Riket Salar är allmänt känt, men jag antar att du inte varit på möte en senaste tiden, typ århundradet.
Även när de sen säljer byggena, MED VINST, så fortsätter lånen att löpa ut sin tid, MED RÄNTA!

Ja, tackkort är visst sant, jag har vitten nära mig och jag vet, har sett med egna ögon. Du är fortfarande hjärntvättad, så du vill väl inte "tro", men kalla mig inte lögnare för det, jävla lus!

Att man ska betala för litteraturen är också sanning, annars är man ett dåligt vittne och det vill ingen vara. Igen, jag har flera nära mig som har fallit för detta och de ger mer utöver vad de egentligen har råd med!
En gav flera hundra tusen efter att den bytt ner sin lägenhet och fått mellanvinst.

Ta och googla lite på Watchtower och finances så kan du kolla efter själv, tölp.
2007-04-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conwen
Att vittnen inte får ha sex innan äktenskapet är ju känt. Men stämmer det att dom inte heller får onanera? jag känner en kille som är vittne och ogift som är över 40 år. Måste trycka på bra i brallan där i så fall. Stämmer det, och i så fall hur efterlevs det?

Tackar för en kanontråd

Nej fyffan, är du galen! Förressten heter det masturbera på jehoviska, och det får du fan i mig inte göra! Då blir gud skitarg!

Jag undrar jag när Harmageddon då kommer, ifall alla de små tokrunkande jehovas pojkarna och gnuggflickorna kommer att falla sida vid sida typ vid massmördare som Hitler, Stalin, Marylin Manson osv osv...

Fan för att vara 40 bast, ogift, oskuld och aldrig få dra i snabeln som gud skapat! Snacka om ologiskt alltså! Så, med andra ord, runkar du kommer du dö, så runka på, knulla på utav bara helvete, våldta och mörda också, för vad fan, man kan ju bara dö en gång ändå så i Harmageddon, so who the fuck cares!
2007-04-05, 22:26
Medlem
Slaves for Jehovah

Thousands of Witnesses work for free and earn billions for Jehovah

NEW YORK (Ekstra Bladet) Spread out over the valuable Brooklyn Heights area with a view of Manhattan ’s impressive skyline sits more than thirty buildings with the logo Watchtower on the façade. This is Bethel , the house of God.

Three thousand Witnesses work for free for Jehovah and contribute to the financial wealth of billions that their God has scraped together. The work can be compared to slave work. P articularly in the gigantic printing building, the “factory” on Adams Street , where young witnesses do very boring production line work in honor of Jehovah and his money vault.

The workers by the production line wave and seemingly swell with pride to be able to use their youth in a run down industrial building. Most of them work here one year at the time. Others stay at Bethel their whole life and never have another home but a room at one of the many Watchtowe r r esidential units in the area.

No one asks any questions . No one dares to doubt the ideology that is distributed from here.

Money Machine

The price is high. Even the minutest doubt can mean exclusion which for many are worse than death. Jehovah's Witnesses are indeed a society where oppression and exploitation of members by means of fear is the name of the game says former “elder” Charles Riley .

- “Jehovah's Witnesses are a restrictive, racist and hypocritical organization which abuse human rights to protect themselves and their money. This religious community is big business, nothing else,” says the 42 year old Riley, which has dedicated himself to the fight against the religious money machine with the same zeal as the young volunteers on Adams Street works for it. Since 1927 the “factory” has spit out a billion printed publications to the whole world and even more billions of dollars into the Watchtower money chest.
2007-04-05, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conwen

Tackar för en kanontråd

Jepp det är förbjudet (efterlevs dock inte alltid, hade många kompisar som verkligen försökte, men lyckades inte, all heder åt dom).
2007-04-05, 22:32
Medlem
Dynamos avatar
Citat:

Att JV:s medlemmar skänker eller lånar ut pengar räntefritt för att bygga en riketssal eller sammankomsthall är inget ovanligt. Och alla riketssalar och anläggningar måste finansieras på något sätt. Så att medlemmarna står för notan är väl ganska självklart, vem skulle annars betala? Tackkort från sällskapet vid större donationer förekommer också, det är väl inte så underligt det heller.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att när olika anläggningar/byggnader säljs, så går pengarna till Brooklyn istället för den lokala församlingen. Sedan kan man också fråga sig varför man ständigt samlar in pengar till nya projekt, när man har höga intäkter från alla försäljningar av sina gamla fastigheter. Och bankkontot hos JP Morgan Bank är långt ifrån tomt.

Vakttornets moderbolag ligger på topplistan över staten New Yorks rikaste bolag, det är allmänt känt.

Om donationer:

http://www.reexamine.org/quotes/donation_arrangement.htm

Några utdrag ur amerikanska/canadensiska bolagsregister:

http://www.reexamine.org/quotes/finances.htm

Du kan själv verifiera dom här uppgifterna och se att dom stämmer. Det går också att få fram färska siffror om du vänder dig direkt till bolagsregistren.

Newsday.com har haft flera artiklar om Vakttornets ekonomi, tyvärr får man betala för utdrag ur deras arkiv. Men möjligheten finns om du vill läsa mera och är beredd att offra några $.

Mera ekonomirelaterade artiklar:
http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/oversiktba40.html?Kategori=JWANDSOCIETY9

Det finns också en hel del gamla ekonomiska skandaler om du gräver i tidningarna Brooklyn Eagels och New York Times arkiv.
2007-04-05, 22:35
Bannlyst
Citat:
Jasså, du har inte klippt banden helt ännu ser jag...en liten infiltrant...intressant!

Ja, att folk tar lån för att financiera Riket Salar är allmänt känt, men jag antar att du inte varit på möte en senaste tiden, typ århundradet.
Även när de sen säljer byggena, MED VINST, så fortsätter lånen att löpa ut sin tid, MED RÄNTA!

Ja, tackkort är visst sant, jag har vitten nära mig och jag vet, har sett med egna ögon. Du är fortfarande hjärntvättad, så du vill väl inte "tro", men kalla mig inte lögnare för det, jävla lus!

Att man ska betala för litteraturen är också sanning, annars är man ett dåligt vittne och det vill ingen vara. Igen, jag har flera nära mig som har fallit för detta och de ger mer utöver vad de egentligen har råd med!
En gav flera hundra tusen efter att den bytt ner sin lägenhet och fått mellanvinst.

Ta och googla lite på Watchtower och finances så kan du kolla efter själv, tölp.

Jag gick regelbundet på mötena tills jag var 17år. Sen gick jag min egen väg. Så jag förstår inte varför du svänger dig med uppenbara lögner som du inte kan styrka. Bevisen är som sagt på din planhalva.

Jag hoppas att vi kan samtala utan diverse personangrepp.
2007-04-05, 22:38
Medlem
Citat:
Jag gick regelbundet på mötena tills jag var 17år. Sen gick jag min egen väg. Så jag förstår inte varför du svänger dig med uppenbara lögner som du inte kan styrka. Bevisen är som sagt på din planhalva.

Jag hoppas att vi kan samtala utan diverse personangrepp.

Samtala utan att kalla mig lögnare, så är vi på god väg.

Kan du styrka själv dina påståenden, tack! Motbevis är det enda som räknas här.

Jag kan styrka allt, fan, ska få tag på ett gäng tackkort tex, scanna in dom och så kan jag maila dig dom.

Förressten, förklara FN för mig! Kan de göra nåt sånt, hur kommer det sig att de inte skulle kunna skicka tackkort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in