2009-04-06, 18:22
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Frågan återstår. Eftersom det kom ner tre gånger så mycket vatten som vår nuvarande oceanvolym så borde vattendjuren dött.

Och varifrån kom allt vatten ifrån?

Du missar poängen. En gud som skapat allt kan självklart se till så att alla djur överlever och jag tror inte vederbörande skulle ha svårt att trolla fram vatten heller =)
2009-04-06, 18:56
Medlem
Citat:
Frågan återstår. Eftersom det kom ner tre gånger så mycket vatten som vår nuvarande oceanvolym så borde vattendjuren dött.

Och varifrån kom allt vatten ifrån?

Och vart tog allt vatten vägen sen? Vart rinner det undan när allt redan är täckt av vatten?
Hur kunde duvan hitta ett grönskande olivträd när det trädet hade stått nästan ett år i mörker under vatten? Hur kunde det ens finnas kvar någon landväxtlighet alls?
Varför gjorde Gud sig besväret att först dränka allt i vatten och sen ta bort alla spår som kan bevisa att det någonsin har hänt?
Hur kan det finnas berg när trycket borde ha plattat ut landskapet?
Varför dödade Gud massor med liv som inte var skyldiga till människornas ondska? Är det en kärleksfull Gud som inte vill att något liv ska gå förlorat?
Varför är en kärleksfull Gud så grym att han väljer ett utdraget sätt att ta livet av alla? Hur lång tid tar det innan man har klättrat högre och högre för att till slut inte ha någonstans att komma undan och då till slut bli dränkt? Hur många andras död har man tvingats att bevittna innan det? Familj? Sina barn? Syskon? Föräldrar? Varför???
2009-04-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Du missar poängen. En gud som skapat allt kan självklart se till så att alla djur överlever och jag tror inte vederbörande skulle ha svårt att trolla fram vatten heller =)

En sån Gud borde väl kunnat ta bort allt han ville ta bort på många enklare sätt? Varför gör han det på ett så omständigt sätt och dessutom ändrar på alla naturlagar så att det inte ens ska synas att han någonsin gjort det?
Syftet med det var också att ta bort ondskan från jorden. Varför misslyckades en perfekt Gud med det? Redan på nästa sida i bibeln är ondskan tillbaka igen.
2009-04-06, 19:41
Medlem
Citat:

Eftersom du saknar logiska kretsar i skallen kan du aldrig förstå invändningarna mot syndafloden.
2009-04-06, 19:46
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Varför trollar han inte hela tiden? Det känns som att ni tror att han trollar de gånger ni behöver få ihop en osannolik historia.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Och vart tog allt vatten vägen sen? Vart rinner det undan när allt redan är täckt av vatten?
Hur kunde duvan hitta ett grönskande olivträd när det trädet hade stått nästan ett år i mörker under vatten? Hur kunde det ens finnas kvar någon landväxtlighet alls?
Varför gjorde Gud sig besväret att först dränka allt i vatten och sen ta bort alla spår som kan bevisa att det någonsin har hänt?
Varför dödade Gud massor med liv som inte var skyldiga till människornas ondska? Är det en kärleksfull Gud som inte vill att något liv ska gå förlorat?
Varför är en kärleksfull Gud så grym att han väljer ett utdraget sätt att ta livet av alla? Hur lång tid tar det innan man har klättrat högre och högre för att till slut inte ha någonstans att komma undan och då till slut bli dränkt? Hur många andras död har man tvingats att bevittna innan det? Familj? Sina barn? Syskon? Föräldrar? Varför???
Vart vattnet tog vägen och hur fågeln kan hitta olivträdet är en bra fråga. Hoppas vi har ett vittne som plockar fram Sällskapets litteratur och svarar på frågan.
2009-04-06, 21:12
Medlem
Ang syndafloden står det bl a så här i bibeln...

"Och Gud sa: Jag ska utplåna människorna som jag har skapat från jordens yta, både människor och husdjur och andra djur som rör sig och himlens flygande skapelser, eftersom jag ångrat att jag gjort dem." -1Mos 6:7

"Ty om bara sju dagar låter jag det regna på jorden i fyrtio dagar och fyrtio nätter, och jag ska utplåna allt från jordens yta allt som finns till, allt som jag har gjort. Och Noa var 600 år gammal när den stora översvämningen med sina vattenmassor kom över jorden." -1 Mos 7:4,6

"I det sexhundrade året av Noas liv, i andra månaden, på sjuttonde dagen i månaden, på den dagen bröts det vidsträckta djupets alla källor upp, och himlens dammluckor öppnades." -1 Mos 7:11

"Och vattenmassorna hade överhanden på jorden i 150 dagar." -1 Mos 7:24

"Och vattenmassorna började dra sig tillbaka från jorden -undan för undan drog de sig tillbaka, och när 150 dagar hade gått minskade vattenmassorna." -1 Mos 8:3

"Och i sjunde månaden, på sjuttonde dagen i månaden, kom arken till vila på Araratbergen.....I tionde månaden, på första dagen i månaden, blev bergens toppar synliga." -1 Mos 8:4,5

"Och när fyrtio dagar hade gått öppnade Noa arkens fönster....Därefter sände han ut en korp, och den fortsatte att flyga i det fria, fram och tillbaka, tills vattenmassorna hade torkat bort från jorden." -1 Mos 8:6,7

"Senare sände han ut en duva...Och duvan fann ingen viloplats för sin fot, så den vände åter till honom i arken, eftersom vattenmassorna ännu låg över hela jordens yta." -1 Mos 8:8,9

"Och han väntade ytterligare sju dagar, och än en gång sände han ut duvan från arken. Senare kom duvan till honom vid kvällstiden, och se, den hade ett friskt olivlöv i näbben, och så fick Noa veta att att vattenmassorna hade sjunkit undan från jorden." -1 Mos 8:10,11

"I det sexhundraförsta året, i första månaden på första dagen i månaden, hade så vattenmassorna torkat bort från jorden, och Noa tog av arkens taktäckning och såg sig omkring, och se, jordens yta var torrlagd." -1 Mos 8:13

"Och Noas söner som kom ut ur arken var Sem och Ham och Jafet...Dessa tre var Noas söner och från dem har hela jordens befolkning spritts vida omkring." -1 Mos 9:18,19
2009-04-06, 21:14
Medlem
Citat:

Mkt bra och väldigt tänkvärda frågor.
Det är många detaljer som ger många frågetecken.
2009-04-06, 22:05
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
En sån Gud borde väl kunnat ta bort allt han ville ta bort på många enklare sätt? Varför gör han det på ett så omständigt sätt och dessutom ändrar på alla naturlagar så att det inte ens ska synas att han någonsin gjort det?
Syftet med det var också att ta bort ondskan från jorden. Varför misslyckades en perfekt Gud med det? Redan på nästa sida i bibeln är ondskan tillbaka igen.

Varför? Det finns nog ingen människa som kan svara på. Varför sa han till Adam och Eva att dom inte fick äta frukten av ett visst träd? Det fanns en mening med det. Människan gavs ett fritt val, så var kanske även fallet efter syndafloden. Gud hade ju kunnat saga "Ok, ni åt av det förbjudna trädet men whatever". Han kunde styra upp all ondska allt eftersom och "städa" när det behövs. Då hade inte bibeln behövts. Det är mycket man inte förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Eftersom du saknar logiska kretsar i skallen kan du aldrig förstå invändningarna mot syndafloden.

Du fortsätter att bevisa din mentala öken. Förstår inte vitsen med att hoppa på mig, du kör ganska off topic.

Citat:
Varför trollar han inte hela tiden? Det känns som att ni tror att han trollar de gånger ni behöver få ihop en osannolik historia.
Vart vattnet tog vägen och hur fågeln kan hitta olivträdet är en bra fråga. Hoppas vi har ett vittne som plockar fram Sällskapets litteratur och svarar på frågan.

Vadå ni? Du menar att det är mindre osannolik historia att han skapat universum? Seriöst? Tror man på en gud som skapat allt så är det inget problem att tro att han kan hantera sin skapelse på det sätt han själv önskar. Förstår inte problemet. Har han skapat allt så kan han göra vafan som helst med det han skapat, ganska glasklart. Har gud skapat naturlagarna så kan han väl ändå ändra på dom? Varför han har gjort som han gjort är en annan sak. Men steg 1 är ju att man måste tro på att det finns en gud och att han skapat allt (dvs tro på det som står i bibeln i och med att det är bibeln och JV vi diskuterar)
2009-04-06, 22:13
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Vadå ni? Du menar att det är mindre osannolik historia att han skapat universum? Seriöst? Tror man på en gud som skapat allt så är det inget problem att tro att han kan hantera sin skapelse på det sätt han själv önskar. Förstår inte problemet. Har han skapat allt så kan han göra vafan som helst med det han skapat, ganska glasklart. Har gud skapat naturlagarna så kan han väl ändå ändra på dom? Varför han har gjort som han gjort är en annan sak. Men steg 1 är ju att man måste tro på att det finns en gud och att han skapat allt (dvs tro på det som står i bibeln i och med att det är bibeln och JV vi diskuterar)
Nej att han skulle skapat universum är inte mindre osannolikt, men det är inte det som frågan handlar om. Utan problemet är att han trollar är det passar er, för att era historier inte går ihop. Annars kunde han ju trolla hela tiden, eller hur? Varför skulle han han hjälpa till lite på traven lite här och lite där? Ni litar på vetenskapen och värdsliga beräkningar, men när Sällskapets tolkningar ej går ihop eller skär sig på en viss punkt ja då har Gud trollat.

Självklart är steg 1 att tro på bibeln om man önskar bli ett Jehovas vittne, men jag ifrågasätter Vittnenas tro och tolkningar ej bibeln. Det är alltså felaktigheter i Sällskapets litteratur jag intresserar mig för, ej felaktigheter i Bibeln. Önskar få ett svar på vart vattnet från syndafloden tog vägen, samt hur fågeln kunde hitta ett blad från ett olivträd? Gud trollade?
2009-04-07, 00:09
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Nej att han skulle skapat universum är inte mindre osannolikt, men det är inte det som frågan handlar om.

Det är precis det det handlar om. Har han skapat universum så kan han utan problem se till så att allt vattenliv överlever oavsett. Likadant med duvan.

Citat:
Utan problemet är att han trollar är det passar er, för att era historier inte går ihop. Annars kunde han ju trolla hela tiden, eller hur? Varför skulle han han hjälpa till lite på traven lite här och lite där? Ni litar på vetenskapen och värdsliga beräkningar, men när Sällskapets tolkningar ej går ihop eller skär sig på en viss punkt ja då har Gud trollat.

Du räknar mig som ett JV? Inte för att det gör så mycket men jag kan väl skriva det igen, jag är inget JV. Ja det är många "varför". Menar du att sällskapet vakttornet har hittat på syndafloden? Dom har hittat på att gud skapade allt? Mig veterligen står det väl i bibeln att detta har skett? Fattar inte hur du menar. Kan tillägga att jag har skrivit ner mina tankar i ämnet och mina tankar är inte Sällskapet vakttornets officiella åsikt...lika bra att förtydliga det. Allt är inte nerskrivet i detalj i bibeln, ibland är det svängrum för tolkningar. De saker du nämner (vattnet och duvan) är för mig inget mysterium i och med att gud har skapat allt (iallafall om man tror på bibeln), och har han skapat allt så är det självklart att han kunde se till så att vattnet trängde undan och att duvan hittade kvisten.

Ex:
2 Mos 10:21-23
"Herren sade till Mose: "Lyft handen mot skyn, så skall ett mörker komma över Egypten, ett mörker så tätt att man kan ta på det. Mose lyfte sin hand mot skyn, och ett djupt mörker låg över hela Egypten i tre dagar. Människorna kunde inte se varandra eller gå någonstans på tre dagar. Men överallt där israeliterna bodde var det ljust."

Det finns många exempel i bibeln där gud har ingripit på diverse sätt. Hur kunde han göra så att mörkret enbart la sig över Egypten? Men där israeliterna bodde så var det ljust. Varför eller på vilket sätt gud gjorde detta kan man såklart undra. JAG tycker det är självklart att gud som skapat allt kan göra lite som han vill med det han skapat.

Citat:
Självklart är steg 1 att tro på bibeln om man önskar bli ett Jehovas vittne, men jag ifrågasätter Vittnenas tro och tolkningar ej bibeln.

Det var inte det jag skrev, men det stämmer det också =) Tror man på bibeln (steg 1) så tror man på att gud skapade allt. Steg 2, att tro att han kan göra vad han vill med det han skapat, är inte alls svårt. Detta tycker inte jag man måste vara ett JV för att förstå, det är en enkel ekvation.

Citat:
Det är alltså felaktigheter i Sällskapets litteratur jag intresserar mig för, ej felaktigheter i Bibeln. Önskar få ett svar på vart vattnet från syndafloden tog vägen, samt hur fågeln kunde hitta ett blad från ett olivträd? Gud trollade?

Vad Sällskapets officiella syn på det hela är har jag ingen aning om, jag har bara använt mina egna hjärnceller i detta fallet. Vad står det i Sällkapets litteratur som är felaktiga angående detta ämne?
2009-04-07, 08:26
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Allt är inte nerskrivet i detalj i bibeln, ibland är det svängrum för tolkningar.
Jo det brukar vara så. Speciellt när man ska få ihop sin tes med verkligheten eller för att förklara hur elände kan accepteras. Ja då "tolkas" det för fulla muggar! Men viss jag förstår hur du tänker. Har gud skapat allt kan allt annat också förklaras som hans trolleri.
2009-04-07, 13:58
Bannlyst
Citat:
Det om nytt ljus står i bibeln, och JV´s följer denna bok, därför är det inte alls konstigt. Frågan "Varför har inte den styrande kretsen fått rätt info från början?" är ju redan besvarad i bibeln. Det står inte att människorna ska få allt serverat direkt, utan nytt ljus ska falla över skriften. I och med att det står så i bibeln så är det ju så det ska gå till, då är det väl ändå inte så konstigt att den styrande kretsen får ljus över skriften allt eftersom?

Svenska kyrkan t ex har också ändrat uppfattning i vissa ämnen, de som följer deras tro är också hjärntvättade? Saken är ju den att ändringarna måste ha en grund i det som står i bibeln. Det är fortfarande förbjudet att ta emot blod, men vissa beståndsdelar är på grund av nya medicinska rön en samvetssak. Nya rön (nytt ljus) gör att vissa saker justeras allt eftersom. Jag förstår inte vad det är som är så konstigt med det. Ordet hjärntvätt hör definitivt inte hemma i denna diskussionen. Däremot kan jag förstå att folk kan tycka att JV´s är extrema, men det är ju för att dom tror på sin sak till 100% och lever därefter.

Bra att du tog upp Svenska kyrkan! Berätta, hur många har blivit uteslutna ur SK för att de inte velat tro som den påbjuder? Berätta vidare hur många människor som dött för att Svenska kyrkan ena året tillåtit organsplantationer, men nästa inte, osv?

Och nej, styrande kretsen kan inte hitta stöd för sina ständiga ändringar i Bibeln. Antingen är Bibeln mot transplantationer eller så är den inte det. Man kan inte leka med folks liv som Organisationen gjort, och gör.

När du håller på och letar siffror som svar på mina första frågor kan du ju se efter var i Bibeln det står att organtransplantationer är tillåtna. Nej, förbjudna! Eller förresten, de är nog tillåtna i alla fall...

Måste vara jobbigt att vara medlem av Styrande kretsen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in