Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nej att han skulle skapat universum är inte mindre osannolikt, men det är inte det som frågan handlar om.
Det är precis det det handlar om. Har han skapat universum så kan han utan problem se till så att allt vattenliv överlever oavsett. Likadant med duvan.
Citat:
Utan problemet är att han trollar är det passar er, för att era historier inte går ihop. Annars kunde han ju trolla hela tiden, eller hur? Varför skulle han han hjälpa till lite på traven lite här och lite där? Ni litar på vetenskapen och värdsliga beräkningar, men när Sällskapets tolkningar ej går ihop eller skär sig på en viss punkt ja då har Gud trollat.
Du räknar mig som ett JV? Inte för att det gör så mycket men jag kan väl skriva det igen, jag är inget JV. Ja det är många "varför". Menar du att sällskapet vakttornet har hittat på syndafloden? Dom har hittat på att gud skapade allt? Mig veterligen står det väl i bibeln att detta har skett? Fattar inte hur du menar. Kan tillägga att jag har skrivit ner mina tankar i ämnet och mina tankar är inte Sällskapet vakttornets officiella åsikt...lika bra att förtydliga det. Allt är inte nerskrivet i detalj i bibeln, ibland är det svängrum för tolkningar. De saker du nämner (vattnet och duvan) är för mig inget mysterium i och med att gud har skapat allt (iallafall om man tror på bibeln), och har han skapat allt så är det självklart att han kunde se till så att vattnet trängde undan och att duvan hittade kvisten.
Ex:
2 Mos 10:21-23
"Herren sade till Mose: "Lyft handen mot skyn, så skall ett mörker komma över Egypten, ett mörker så tätt att man kan ta på det. Mose lyfte sin hand mot skyn, och ett djupt mörker låg över hela Egypten i tre dagar. Människorna kunde inte se varandra eller gå någonstans på tre dagar. Men överallt där israeliterna bodde var det ljust."
Det finns många exempel i bibeln där gud har ingripit på diverse sätt. Hur kunde han göra så att mörkret enbart la sig över Egypten? Men där israeliterna bodde så var det ljust. Varför eller på vilket sätt gud gjorde detta kan man såklart undra. JAG tycker det är självklart att gud som skapat allt kan göra lite som han vill med det han skapat.
Citat:
Självklart är steg 1 att tro på bibeln om man önskar bli ett Jehovas vittne, men jag ifrågasätter Vittnenas tro och tolkningar ej bibeln.
Det var inte det jag skrev, men det stämmer det också =) Tror man på bibeln (steg 1) så tror man på att gud skapade allt. Steg 2, att tro att han kan göra vad han vill med det han skapat, är inte alls svårt. Detta tycker inte jag man måste vara ett JV för att förstå, det är en enkel ekvation.
Citat:
Det är alltså felaktigheter i Sällskapets litteratur jag intresserar mig för, ej felaktigheter i Bibeln. Önskar få ett svar på vart vattnet från syndafloden tog vägen, samt hur fågeln kunde hitta ett blad från ett olivträd? Gud trollade?
Vad Sällskapets officiella syn på det hela är har jag ingen aning om, jag har bara använt mina egna hjärnceller i detta fallet. Vad står det i Sällkapets litteratur som är felaktiga angående detta ämne?