2007-04-04, 10:37
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker att katolicismen verkar vara en religion där man inte avskärmar sig från samhället. Grundideologin är pacifism, humanism och gudstro. Givetvis finns det knäppa människor, men det är inte människorna som är grunden, det är gud.

Om du har intressen för romersk-katolska kyrkan så kan nog denna sida vara till hjälp;

www.katekesen.se

där tas det mycket upp om vad katolska kyrkan tycker om olika saker. Bara att söka på. Söker man på vapenhandel får man upp;

Citat:
2316 Vapenproduktion och vapenhandel berör nationernas och det internationella samfundets väl. Samhällets myndigheter har därför rätt och plikt att reglera den. Kortsiktiga privata eller kollektiva intressen kan inte ge rätt åt sådan företagsamhet som underbygger våld och konflikter mellan länder och som ifrågasätter den internationella rättsordningen. [1906]

Annars om du har frågor om katolska kyrkan kan du fråga mig.
2007-04-04, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Hur kul tyckte ni egentligen att detta var? http://www.skrattnet.se/images/joke_pic/1582.jpg

Skitroligt!
2007-04-04, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Tack för svaret, visste inte att de körde på Åkessons.
Trodde självklart att man hade en svensk översättning av
New World Translation.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures
och det är den jag syftar på som "egen Bibel" vilket det rör sig om då den har specifika JW drag. Bland annat deras heresies angående Jesus.

Jag vet faktiskt inte hur dom hittar sin fakta till biblarna. Och jag har nog fel ang Åkerssons, jag blandade ihop människor. Åkerssons hade med namnet Jehova som Gud under senare delen av 1800-talet. Men dom kanske rättar till de saker som skall rättas till.
2007-04-04, 13:01
Medlem
mackapärs avatar
Postade detta i http://www.flashback.org/showthread.php?t=433343 utan att få svar förut.

Så jag prövar i denna tråden:

Hur är det med de där 144000, används det antalet som morot för att samla in pengar till rörelsen?

Jag hörde om en som hade 2 arbeten, heltid på systembolaget samt tidningsutdelare på morgonen bara för att kunna samla in så mycket pengar som möjligt till JV för att bli en av dessa.
2007-04-04, 18:52
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär

Hur är det med de där 144000, används det antalet som morot för att samla in pengar till rörelsen?

Kort sagt, nej.

Citat:

Jag hörde om en som hade 2 arbeten, heltid på systembolaget samt tidningsutdelare på morgonen bara för att kunna samla in så mycket pengar som möjligt till JV för att bli en av dessa.

Det stämmer nog inte så bra med verkligheten, däremot uppmanas JV att predika så mycket som möjligt och bidra maximalt till rörelsen. T.e.x livförsäkringar med vakttornet som förmånstagare är inte ovanligt, testamenten osv.

Däremot finns det många frågetecken runt rörelsens ekonomi och vem/vilka som i själva verket kontrollerar alla olika bolag.
2007-04-04, 21:59
Bannlyst
Citat:
Postade detta i http://www.flashback.org/showthread.php?t=433343 utan att få svar förut.

Så jag prövar i denna tråden:

Det finns ganska många myter ang JV. Jag blev bjuden på tårta när jag var ute i tjänsten en gång, och när vi ska gå in säger gumman: Får ni jehovas äta prinsesstårta?

Frivilliga bidrag, kort sagt. Inget tvunget. Men, det är en del JV som viger sina liv åt rörelsen.
2007-04-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Det finns ganska många myter ang JV. Jag blev bjuden på tårta när jag var ute i tjänsten en gång, och när vi ska gå in säger gumman: Får ni jehovas äta prinsesstårta?

Frivilliga bidrag, kort sagt. Inget tvunget. Men, det är en del JV som viger sina liv åt rörelsen.
Får ni finnas på fotografier? Har ni kurser om hur man undviker FRI och avprogrammerare?
2007-04-05, 16:36
Medlem
Hur är detta med Jehovas nästan tioåriga medlemsskap i FN som döljs och tystas ner. Jehovas har säger ju att FN är odjuret, men så har de frotterat sig med satan i tio långa år!

De säger att de gjorde så för att få tillgång till Dag Hammarskjölds bibliotek för att skriva artiklar, men för att få vara en NGO medlem så måste man även sympatisera med FN. Hur i helvete går detta till och hur kommer det sig att ingen reagerar?
2007-04-05, 16:46
Medlem
Vill även veta att hur fan kan de plötsligt komma och säga efter totalförbud av blodtransfusioner att nu är blodfraktioner okey att ta emot!
Varför reagerar ingen på det?

Jaja, jag vet att det är ändrat till detta för att underlätta för sig själva, tydligen så snör de in sig själva för mycket i deras egna krångliga regler.
Detta var gjort så att missionärer ska kunna vaccinera sig, vaccin innehåller blodfraktioner.
MEN, blodfraktioner kommer ju från donerat BLOD! Det är nåt som är helt jävla fel här, och det felet är att de insnörda er reagerar på detta utan tycker det är helt okey!

Jag anser att Jehovas Vittnen ej tror på nån gud Jehova, de tror på Vakttornets organisation. De kan ändra i sina doktriner hej vilt utan nån reaktion alls från sina anhängare. För de vet, de ifrågasätter inte pga hjärntvätt.

Vakttornet är en av världens rikaste religiösa samfund, sekt, idag! Allt är av donerade pengar, folk tar tom lån från Vaktornet med ränta, för att financiera deras byggen osv.
Litteratur är ICKE gratis, det betalas för, det FÖRVÄNTAS att betalas för och man förväntas att donera så mycket man kan.
De som skänker större summor får tackkort, så detta är inte något som sker anonymt, de har koll på vad du ger. Det ger också viss status att ge, men framför allt, det är ett måste eller så kommer det obligatoriska dåliga samvetet att gnaga sönder vittnet.

Det är en sluten klick i Brooklyn som lever loppan på miljarderna, en sluten klick som vet hur man manipulerar folk, folk som ofta är bräckliga från början.
Jag anser att det är djävulen själv i fårakläder, bibeln varnar för falska profeter och at djävulen har många ansikten.
2007-04-05, 17:30
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Min fråga till dig blir - anser du att du har fått mer svar som icke-troende? Vilka frågetecken ser du i kristendomen och vad har du gjort för att försöka räta ut dessa? Men det är väl off-topic, du kan ju fundera iaf. Lycka till!
Du kan tyvärr inte övertyga mig huruvida kristendom överhuvudtaget inte är mer manipulativt än någon annan förening. Religion är så mycket mer! För mycket.

Det finns hur många frågetecken som helst, tänker inte ta upp något, annat än att jag är något av en bevis-människa Ja, jag har fått mer svar som icke-troende. Religionen skapades från början för att få pli på människor, den är inte mycket bättre i dagsläget..

Förlåt för allt OT!
Lycka till du trådskapare, hoppas du får frid.
2007-04-05, 17:31
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klittklyvarn
Vill även veta att hur fan kan de plötsligt komma och säga efter totalförbud av blodtransfusioner att nu är blodfraktioner okey att ta emot!

Jaja, jag vet att det är ändrat till detta för att underlätta för sig själva, tydligen så snör de in sig själva för mycket i deras egna krångliga regler.
Detta var gjort så att missionärer ska kunna vaccinera sig, vaccin innehåller blodfraktioner.
MEN, blodfraktioner kommer ju från donerat BLOD! Det är nåt som är helt jävla fel här, och det felet är att de insnörda er reagerar på detta utan tycker det är helt okey!

Jag anser att Jehovas Vittnen ej tror på nån gud Jehova, de tror på Vakttornets organisation. De kan ändra i sina doktriner hej vilt utan nån reaktion alls från sina anhängare. För de vet, de ifrågasätter inte pga hjärntvätt.

Vakttornet är en av världens rikaste religiösa samfund, sekt, idag! Allt är av donerade pengar, folk tar tom lån från Vaktornet med ränta, för att financiera deras byggen osv.
Litteratur är ICKE gratis, det betalas för, det FÖRVÄNTAS att betalas för och man förväntas att donera så mycket man kan.
De som skänker större summor får tackkort, så detta är inte något som sker anonymt, de har koll på vad du ger. Det ger också viss status att ge, men framför allt, det är ett måste eller så kommer det obligatoriska dåliga samvetet att gnaga sönder vittnet.

Det är en sluten klick i Brooklyn som lever loppan på miljarderna, en sluten klick som vet hur man manipulerar folk, folk som ofta är bräckliga från början.
Jag anser att det är djävulen själv i fårakläder, bibeln varnar för falska profeter och at djävulen har många ansikten.
Övrig kristendom har inte alls ändrat sig efter samhället, eller hur?
2007-04-05, 17:35
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Hur är detta med Jehovas nästan tioåriga medlemsskap i FN som döljs och tystas ner. Jehovas har säger ju att FN är odjuret, men så har de frotterat sig med satan i tio långa år!

De säger att de gjorde så för att få tillgång till Dag Hammarskjölds bibliotek för att skriva artiklar, men för att få vara en NGO medlem så måste man även sympatisera med FN. Hur i helvete går detta till och hur kommer det sig att ingen reagerar?

Faktum är att JV varit medlemmar i FN som NGO medlem vid två tillfällen, och precis som du skriver går det här tvärtemot vakttornets bräkande om att FN är satans redskap. För att bli NGO medlem så måste man godkänna och skriva under på FN:s stadgar, vilket JV också gjort.

Som jag tolkar det beror NGO medlemskapet enbart på ekonomiska orsaker, det öppnar dörrarna för olika statliga bidrag och skattelättnader, både i USA och många andra länder. Eller för att uttrycka det krasst, allt är tillåtet bara pengarna strömmar in till JV: s olika bolag.

Citat:

Dom uteblivna reaktionerna får nog tillskrivas hjärntvätten, och JV:s ledning lär knappast be om ursäkt för dom 10.000tals människor som fått sätta livet till, allt för att göra Jehovas vilja. Att JV:s medlemmar inte reagerar visar bara hur sjuk och toppstyrd organisationen är.

Citat:

Jag kan bara konstatera att du har rätt om ekonomin, och det lär aldrig något JV erkänna. Faktum är att JV:s medlemmar blir uteslutna om dom ställer frågor om "sällskapets" ekonomi, och dom har heller ingen insikt i vad som egentligen pågår. Sedan är det många ex JV som skäms för vad dom medverkat till under sin tid som t.ex. äldste, och vill inte diskutera det här ämnet av rädsla för åtal.

Och att ledningen i Brooklyn är en samling skojare och falska profeter, det kan jag också skriva under på. Däremot tycker jag inte att man skall betrakta Jehovas vittnen som onda människor, dom är i själva verket offer för en manipulativ sekt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in