2008-02-11, 18:47
Medlem
schabo-labos avatar
Hej
Jag hade en intressant diskussion om 1975-profetsian med ett JV. Berättade för honom att jag har läst om vittnen som sålde sina hus, ställde in operationer, tog stora lån, slutade jobba osv. För att endast gå ut och predika om att slutet kommer. Detta vittne kunde inte hålla med (naturligtvis) om att de trodde att slutet kommer 1975, utan förklarade det hela med följande bibelstycke som jag önskar dela med mig av:

"Han svarade dem "Sannerligen säger jag eder: Ingen som för Guds rikes skull har övergivit hus, ... ingen sådan finnes, som icke skall mångfaldigt igen redan här i tiden, och i den tillkommande tidsåldern evigt liv." (Luk. 18:29,30). Nu stämmer ju inte detta bibelstycke helt med den som han läste. Men han förklarade det med att den som säljer sitt hus för Guds skull, skulle få det mångfaldigt i paradiset och skulle belönas på detta sättet. Han menar att de inte gjorde det förgäves. JVs har då ett bibelstycke till allting
2008-02-11, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Måste bara rätta lite...
JV tror inte att planeten jorden ska gå under.

Personen jag pratade med hävdade det i.a.f.
2008-02-11, 18:51
Medlem
[quote=schabo-labo]Hej
Jag hade en intressant diskussion om 1975-profetsian med ett JV. Berättade för honom att jag har läst om vittnen som sålde sina hus, ställde in operationer, tog stora lån, slutade jobba osv. För att endast gå ut och predika om att slutet kommer. Detta vittne kunde inte hålla med (naturligtvis) om att de trodde att slutet kommer 1975, utan förklarade det hela med följande bibelstycke som jag önskar dela med mig av:

"Han svarade dem "Sannerligen säger jag eder: Ingen som för Guds rikes skull har övergivit hus, ... ingen sådan finnes, som icke skall mångfaldigt igen redan här i tiden, och i den tillkommande tidsåldern evigt liv." (Luk. 18:29,30). Nu stämmer ju inte detta bibelstycke helt med den som han läste. Men han förklarade det med att den som säljer sitt hus för Guds skull, skulle få det mångfaldigt i paradiset och skulle belönas på detta sättet. Han menar att de inte gjorde det förgäves. JVs har då ett bibelstycke till allting [/QUOTE

Hejsan!
Men hur gammal var JVt du pratade med? Hur länge har han varit med?
(Bibelversen stämmer i sak med det du skrev, men i olika översättningar blir orden naturligt på olika sätt. Om du menade att JV har en egen bibel).
Jag har inte sålt mitt hus och tänker inte göra det heller.
2008-02-11, 18:53
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Tro mig, jag har koll.
Jag med, personlig nära erfarenhet. Och Jehovas är en sekt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt
2008-02-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianK
Personen jag pratade med hävdade det i.a.f.

Han kanske uttryckte sig knasigt i så fall.
Eller så missuppfattade du.
H*n kanske sa "världen" ska försvinna. Menas då världen av människor, inte själva planeten.
2008-02-11, 18:58
Bannlyst
Citat:
Han kanske uttryckte sig knasigt i så fall.
Eller så missuppfattade du.
H*n kanske sa "världen" ska försvinna. Menas då världen av människor, inte själva planeten.

Nåväl, som sagt var det ett par månader sedan så jag kommer givetvis inte ihåg hans exakta ord. Däremot fick jag intrycket att det var det han fiskade efter. Total omvändelse innan undergången.
2008-02-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Jag med, personlig nära erfarenhet. Och Jehovas är en sekt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Ok, har läst det du länkade till.
Du kan säkert tycka att alla kriterier för sekt kan stämma in, men det gör de inte.
2008-02-11, 19:07
Medlem
Citat:
Nåväl, som sagt var det ett par månader sedan så jag kommer givetvis inte ihåg hans exakta ord. Däremot fick jag intrycket att det var det han fiskade efter. Total omvändelse innan undergången.

De som vill lyssna kan göra det och de som inte är intresserade slipper.
Ingen kan tvinga ngn att tro på ngt.
Det som sägs till människor är bara det som bibeln menar ska hända, och det är fritt att tro eller inte tro på.
2008-02-11, 19:16
Bannlyst
Citat:
De som vill lyssna kan göra det och de som inte är intresserade slipper.
Ingen kan tvinga ngn att tro på ngt.
Det som sägs till människor är bara det som bibeln menar ska hända, och det är fritt att tro eller inte tro på.

Jag håller med, och det är väl i stort det intrycket jag fått av JV.
2008-02-11, 19:40
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Hejsan!
Men hur gammal var JVt du pratade med? Hur länge har han varit med?
(Bibelversen stämmer i sak med det du skrev, men i olika översättningar blir orden naturligt på olika sätt. Om du menade att JV har en egen bibel).
Jag har inte sålt mitt hus och tänker inte göra det heller.
Hej
Han var mellan 50-60 skulle jag tro. Uppfattade som att han varit med halva sitt liv. Jag tyckte det var lite lustigt att han hade ett bibelcitat som han kunde stödja sig på. Det intressanta som jag delvis kunde hålla med om, bortsett från vad man tycker om den styrande kretsen och blodfrågan, olika profetsior osv så har ändå JV en vettig förklaring om varför det finns ondska.

De kan också svara gällande treenigheten, vad som händer efter döden osv med hjälp av bibeln. Vore intressant med en pastor, som har kännedom om bibeln, att höra deras argumentation kring dessa trosfrågor.
2008-02-11, 19:57
Medlem
Citat:
Jehovas Vittnen är inte så fanatiska. Även om de tycker om att värva nya medlemmar är det sällan de är framfusiga. De gånger jag stött på dem har de delat ut broschyrer och nöjt sig med det.

Stötte på ett vittne för någon månad sedan som var väldigt kunnig i Bibeln. Han stod och rabblade verser och hävdade att jorden kan gå under när som helst. Bäst att gå med i JV innan jorden går under, verkade vara hans poäng.

ok, en kärring kom till dörren, som vanligt och började prata om jehovas etc och sen säger hon helt plötsligt "Tror du man kan bota döden"
Jag bara skrattade och stängde dörren.
Hur dum får man vara??!!
2008-02-11, 20:14
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Nej, det som sägs är vad JV tolkar att Bibeln säger. Russelianerna (=JV) anser att endast deras tolkning är rätt, och alla andra har fel. De 144.000 tusen i himlen t ex? Att Jesus inte är Gud? Vad skulle hänt åren 1874, 1914 mfl årtal?
Det är en eskatologisk sekt, ingen religion. Och inte ens kristna!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in