2010-07-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Bra frågor, jag har förstås inga svar med stort s. Men om jag fick fortsätta spekulera skulle jag nog svara på dina frågor såhär:

Jag tror att de är lite självgoda, precis som du säger. Ungefär som en förälder som anser att denne vet vad sitt barn bäst behöver (man anser att barnen/församlingsmedlemmarna helt enkelt inte är kapabla att ta egna beslut, så därför tas beslutet åt dem, för deras eget bästa). En 'infantilisering' av församlingsmedlemmarna, kort och gott, troligen på grund utav deras överlägsna kunskaper om skriften och 'högre andliga utveckling' eller dylikt. Sedan måste de samtidigt vara medvetna om domedagsprofetiorna som aldrig gick i uppfyllelse; dem tror jag de förklarar bort teologiskt på något vis.

Självfallet borde det finnas ett visst mått av maktlystenhet, även om detta (om jag inte minns fel) är en synd inom JV. Det säger nog sig självt att de som sitter i det styrande organet har det ganska bra ställt, och dessa personer (män, förmodar jag) vill nog inte lämna ifrån sig detta goda livet.

På din sista fråga, "Vad är man då för sorts människa?", får jag nog lämna det dystra svaret att man är i princip som vilken annan människa som helst. Detta grundar jag inte på något vetenskapligt, men jag kan göra en jämförelse: Då man undersökt självmordsbombares psykologi finner man att de, i genomsnitt, är lika normala människor som alla andra.

Jag måste säga att jag är imponerad av din insiktfulla analys.
Tror jag kan hålla med på alla punkter.
2010-07-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tänkte "prata" med mig själv lite...

Måste bara säga att boken är väldigt bra. Han tar upp saker i den som man fullständigt känner igen...och det verkar vara så att många JV kan känna igen sig i det.

Tänk om Flexbärt skulle kunna tänka sig att läsa den...vore nyttigt.

Det är mkt som Gitte tagit upp i den här och den gamla JV tråden som står i boken...har du läst den Gitte?

Jag är iaf glad att jag införskaffade den.

Ja, jag har läst boken, men det är några år sedan, det var när den var nyutkommen.
Tror inte att jag har skrivit något som har anknytning till boken.
Men det kanske är så att författaren och jag har samma syn på en del frågor.
Och kanske en del erfarenheter gemensamt också!
2010-07-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, jag har läst boken, men det är några år sedan, det var när den var nyutkommen.
Tror inte att jag har skrivit något som har anknytning till boken.
Men det kanske är så att författaren och jag har samma syn på en del frågor.
Och kanske en del erfarenheter gemensamt också!

Visst kan det helt klart vara så att ni har gemensamma erfarenheter. Jag kände oxå igen mig i så mkt i boken. Satt och läste den med rysningar längsefter ryggraden emellanåt.
Den kändes klart och tydligt som ngt som med fasta hammarslag hjälper till att slå i spikarna i kistan....
2010-07-23, 14:24
Medlem
Rottweilern och Mormonlady.....
Ni tror att människor ska till himlen?

Det jag undrar är, vad ska man göra där?
Människorna är ju skapade till att bo på jorden....i Bibeln sägs det att jorden ska bestå evinnerligen, att den är skapad till att bebos...Adam och Eva skapades till jordiskt liv...Vad ska vi då i himlen och göra?

Jag vill inte ens dit. Vill man dit när man är kristen?
Ska man vara där sen i evighet? Är det Guds plan?

Hoppas ni vill svara!
2010-07-23, 14:29
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Ok, vi kanske kan försöka med en ny tråd då den förra låstes. Intresset visade sig vara stort så vi kanske kan försöka igen.
Tanken är att vi skall kunna diskutera Jehovas vittnens bibel,tro och varför de tror som dom gör.

"Till att börja med så har Vakttornets organisation en historia bakom sig av mycket allvarligt falska profetior, som vi kunde se i den historiska genomgången i kap 3. 5 Mos 18:20-22 gör det mycket klart att falska profetior ges bara av falska profeter! Sanningen är den att Jehovas vittnen varken följer eller tillbeder Herren utan de följer och tillbeder en människogjord avgud som kallas för Vakttornets organisation, och den håller deras sinnen i ett järngrepp"
[ http://www.solascriptura.se/jehovitt.html ]

Hur kan Jehovas vittnen tro som som gör när det finns så mycket oklarheter och uppenbara felaktigheter?

Som jag ser det ligger svaret i hur vi människor fungerar. Du ställer frågan utifrån ett rationellt och logiskt perspektiv. För det första är vi människor inte rationella och logiska, det är en del av svaret.

Den andra delen handlar om våra sociala behov. Vi vill vara en del av en större gemenskap, vi vill ha trygghet, vi vill ha kärlek, vi vill förstå varför vi finns, vi vill ha en uppgift i livet... meningen med livet.

Vad som händer rent fysiskt och mentalt hos dessa troende människor har vi nog inget bra svar på...men att de inte ser verkligheten ur ett rationellt och logiskt perspektiv är uppenbart.

Varför de inte gör handlar om behoven jag skriver ovan. Du och jag löser våra behov från vårt perspektiv och gemenskap, trygghet, kärlek, varför vi finns osv får helt andra svar. Tråkiga, logiska svar... men helt andra.
2010-07-23, 14:33
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Rottweilern och Mormonlady.....
Ni tror att människor ska till himlen?

Det jag undrar är, vad ska man göra där?
Människorna är ju skapade till att bo på jorden....i Bibeln sägs det att jorden ska bestå evinnerligen, att den är skapad till att bebos...Adam och Eva skapades till jordiskt liv...Vad ska vi då i himlen och göra?

Jag vill inte ens dit. Vill man dit när man är kristen?
Ska man vara där sen i evighet? Är det Guds plan?

Hoppas ni vill svara!

Mark Twain, som den ateist han är, blev tillfrågad av en sur kristen tant vad han föredrog, himmel eller helvete.
"Heaven for the scenery, hell for the company", blev svaret, och jag är böjd att hålla med. Himlen är långtråkig, full med skenheliga människor som aldrig tänkt en originell tanke i sitt liv utan bara följt bibeln.
I helvetet hamnar alla intressanta människor, alla ateister, alla som vågat ifrågasätta. Tänk vilka samtal man skulle kunna ha med Thomas Jefferson, Einstein, Sokrates, Asimov, Sagan...

Tänk en himmel med folk som Flexbärt och Borderline... *ryser*
2010-07-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Å andra sidan, när du säger mytoman, så kan det mycket väl vara så att de ljuger för sig själva. Men jag tror det är ganska osannolikt. Jag antar att de verkligen tror på att jorden kommer gå under, de tror på att förutsägelserna verkligen är förutsägelser. Men, när de inte uppfylls så är det säkerligen inte svårt att finna en bortförklaring.

Är det förresten någon som vet hur man inom JV förklarar misslyckades förutsägelser om jordens undergång?

Det är det där jag har så svårt att tro....att de inte är medvetna att de för människor bakom ljuset...
Om de var fullständigt ovetande om det och om de verkligen själva trodde på vad de säger, så skulle de inte vara så hårda på att förbjuda medlemmarna att läsa och forska själva.
De skulle inte sprida att alla andra kristna är av Satan och att man inte ska ha ngt nära samröre med dem.
Och de skulle inte avböja alla försök till frågor och egna forskningsresultat som medlemmar kan skicka in till dem. De skulle inte förbjuda att man pratar om det man kommit fram till...och definitivt inte smutskasta den som kommit fram till det.
Och de erkänner aldrig(?) om de har fel.
Det är en massa i deras beteende och hantering av medlemmarna som jag tycker visar att de absolut är medvetna om vad de för ut.
Och det är då jag undrar vad man är för människa...som med öppna ögon kan spela med människors liv på det sättet...det har dock kostat många människors liv.

Misslyckade förutsägelser existerar väl inte enligt ledningen. Det är bara alltför ivriga medlemmar som läst in en massa i vad som stått i litteraturen. Gitte kan det där mkt bättre än jag...en annan var alldeles för ung t ex 1975.

Citat:
Det är förstås en subjektiv iakttagelse. De som är inom rörelsen, har jag fått för mig, litar på och utgår från att ledningen har bäst koll av alla på Skriften. De känner den bäst och har därför gjort sig förtjänta av att sitta på högsta stolen. Jag kan inte tänka mig att man kan vara med i JV och samtidigt kritisera, eller ifrågasätta, ledningens upphöjda position. Det blir en fråga om att betrakta ledningen utifrån eller inifrån JV; beroende på perspektiv får man förstås olika svar.

Man är säker på att de är förtjänta av den rollen pga att de är Guds "smorda", en del av de 144000. De är Jesu redskap på jorden. Den enda kanalen från Gud till människor. "Den trogne och omdömesgille slaven".
Jag har väl aldrig tänkt på om de har särskild kunskap eller inte...det skulle de ju inte behöva heller egentligen då Guds ande verkar igenom dem.
I boken jag nu läst finns exempel på att kunskap saknats i den kretsen trots att det påtalats att det funnits. (Visst kan han som skrivit boken ha fel eller så ljuger han oxå, men med mina erfarenheter av Organisationens anda så kan det mkt väl vara så)

Citat:
En mycket bra fråga. Det finns (och framförallt fanns) en hel del apokalyptiska kristna 'sekter'. JV är väl den största idag tror jag?

Hur som helst, jag tror att Harmagedon säkert hjälper till att säkra medlemsantal. Även om det kanske inte är motivationen bakom (att de hela tiden tar upp jordens undergång), så blir resultatet att människor blir rädda och inte vågar lämna, alternativt blir fastare i sin övertygelse. Så jag tror faktiskt att du har åtmistone delvis rätt, även om jag tror att motivationen bakom domedagsprofetior inte i sig är att hålla fast medlemmarna med hot om undergångens klor, utan att rädda dem från den. Vill man vara cynisk (och det är jag ibland) så kan det faktiskt vara så att detta är en metod från ledningen att snärja medlemmarna i organisationen. Absolut, det kan vara så, även om jag tror det alternativet är mindre sannolikt.

Annars var väl Jesu återkomst en central del av den tidiga kristenheten, vilket sattes samman med apokalyptiska tankegångar från Judiska källor? (Erkänner villigt att jag inte har allt för bra koll på detta). Alltså; just jordens undergång har väl alltid, i mer eller mindre utsträckning, varit en del av de flesta kristendomarna?

Jag vet inte om JV är den största....men det är ändå nästan 7 milj medlemmar. Kanske blir den största då iaf...
Jag kan inte se att det skulle vara tankar om att rädda ngn från Harmageddon som gör att de hela tiden för det på tal. Jag tror att det är ett mäktigt vapen att hålla kvar folk och att hela tiden få dem att göra mer för Organisationen -gå mer i tjänsten, -missa aldrig mötena, -ta mer av din tid till att studera litteraturen osv osv.
Jag är inte den enda som till slut blivit helt slut.

Visst har jordens undergång alltid funnits med på ett hörn hos de flesta och gör så fortfarande...men man tjatar väl mer eller mindre om det.
Jesus själv gick inte omkring och hotade folk till höger och vänster och krävde en hel massa av dem hela tiden. JV liknar mer fariséerna.
2010-07-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Mark Twain, som den ateist han är, blev tillfrågad av en sur kristen tant vad han föredrog, himmel eller helvete.
"Heaven for the scenery, hell for the company", blev svaret, och jag är böjd att hålla med. Himlen är långtråkig, full med skenheliga människor som aldrig tänkt en originell tanke i sitt liv utan bara följt bibeln.
I helvetet hamnar alla intressanta människor, alla ateister, alla som vågat ifrågasätta. Tänk vilka samtal man skulle kunna ha med Thomas Jefferson, Einstein, Sokrates, Asimov, Sagan...

Tänk en himmel med folk som Flexbärt och Borderline... *ryser*

"I helvetet hamnar alla intressanta människor, alla ateister, alla som vågat ifrågasätta. Tänk vilka samtal man skulle kunna ha med Thomas Jefferson, Einstein, Sokrates, Asimov, Sagan..."

Varför skulle de hamna där?
2010-07-23, 15:16
Medlem
Citat:
[QUOTE Snorlyktan]Tänk en himmel med folk som Flexbärt och Borderline...
[/quote]

Där kommer inte jag att vara.
2010-07-23, 15:17
Bannlyst
Citat:
"I helvetet hamnar alla intressanta människor, alla ateister, alla som vågat ifrågasätta. Tänk vilka samtal man skulle kunna ha med Thomas Jefferson, Einstein, Sokrates, Asimov, Sagan..."

För att de har inte har tagit emot Jesus som frälsare, är det inte så det "fungerar"?
2010-07-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
För att de har inte har tagit emot Jesus som frälsare, är det inte så det "fungerar"?

Grejen är väl att man inte alltid kan veta vad folk gör i sitt hjärta....?
När man nu tillhör JV så syns det i allt man gör, dygnet runt. Det går mkt ut på att visa det för alla andra.
Men de här andra kristna gör inte alltid väsen av det...kan man veta vad dessa personer tänkte på sin kammare och vad de tänkte innan de dog?
2010-07-23, 15:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Ateister elller gudsförnekare hela bunten. Fråga valfri fradgatuggande kristen fundamentalist var såna som vi hamnar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in