Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Aha du menar så. Jag fattar.
Men varför måste Gud kallas med i det här fallet två namn? Varför lämna rum för andra tolkningar?
Jag tycker inte att bibeln är tydlig med varken eller i det här ämnet.
Båda sidor har sina verser de kan visa upp.
Det är sant!

Men om jag säger såhär då: Vet du vad Emmanuel betyder? Och tror du att Jesus namn var Emmanuel som Jesaja profeterade om?
Hade han två namn isåfall?
Jag tror att "Namn" i Bibeln kan betyda två olika saker, men sammanstrålar i GUD. Gud har olika namn, det tror jag att Jesus också har. Visste du om att Yeshua betyder "JHWH Frälser?" Och Emmanuel betyder: "Gud med oss"
Då det kommer till Bibeln så tror jag att Guds namn och även människors namn har en viss betydelse. Jesus heter JHWH frälser eftersom han är Frälsaren. Hans namn är också Emmanuel eftersom som han är: "Gud med oss" Sedan tror jag samtidigt att NAMN i Bibeln är synonymt med kraft, ungefär som poliserna brukar säga: "STOP I LAGENS NAMN" Och det beror ju inte på att lagen har ett namn som tex. namnet "Svearikes lag", utan det betyder ju att lagen har en auktoritet och kraft att döma människor om vi har begått något olagligt. På samma sätt tror jag det är med Guds namn, då Israel tex. sade: "Han som kommer i Herrens namn" samtidigt betyder "Han som kommer i Herrens kraft" Eller till och med "Makt" =)
Och det var ju denna makt och kraft som Jesus uppenbarade för israel och som han sade i sin bön till Fadern: "Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen* och gav åt mig" Det är liksom svårt att uppenbara ett namn som någon heter, men däremot så kan man ju läsa om alla under och stora kraftgärningar som Jesus utförde i Guds namn! =)