2009-05-04, 15:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...att Jesus kallas Herre säger ju inte automatiskt att han är Gud....

Det är inte det som jag egentligen menar! Jag kopierar så du ser likheten!=)

"om du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre"

men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning

Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”

Ser du likheten?:P
2009-05-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det är inte det som jag egentligen menar! Jag kopierar så du ser likheten!=)

"om du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre"

men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning

Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”

Ser du likheten?:P

Aha du menar så. Jag fattar.

Men varför måste Gud kallas med i det här fallet två namn? Varför lämna rum för andra tolkningar?

Jag tycker inte att bibeln är tydlig med varken eller i det här ämnet.

Båda sidor har sina verser de kan visa upp.
2009-05-04, 16:02
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Aha du menar så. Jag fattar.

Men varför måste Gud kallas med i det här fallet två namn? Varför lämna rum för andra tolkningar?

Jag tycker inte att bibeln är tydlig med varken eller i det här ämnet.

Båda sidor har sina verser de kan visa upp.

Det är sant! Men om jag säger såhär då: Vet du vad Emmanuel betyder? Och tror du att Jesus namn var Emmanuel som Jesaja profeterade om?

Hade han två namn isåfall?

Jag tror att "Namn" i Bibeln kan betyda två olika saker, men sammanstrålar i GUD. Gud har olika namn, det tror jag att Jesus också har. Visste du om att Yeshua betyder "JHWH Frälser?" Och Emmanuel betyder: "Gud med oss"

Då det kommer till Bibeln så tror jag att Guds namn och även människors namn har en viss betydelse. Jesus heter JHWH frälser eftersom han är Frälsaren. Hans namn är också Emmanuel eftersom som han är: "Gud med oss" Sedan tror jag samtidigt att NAMN i Bibeln är synonymt med kraft, ungefär som poliserna brukar säga: "STOP I LAGENS NAMN" Och det beror ju inte på att lagen har ett namn som tex. namnet "Svearikes lag", utan det betyder ju att lagen har en auktoritet och kraft att döma människor om vi har begått något olagligt. På samma sätt tror jag det är med Guds namn, då Israel tex. sade: "Han som kommer i Herrens namn" samtidigt betyder "Han som kommer i Herrens kraft" Eller till och med "Makt" =)

Och det var ju denna makt och kraft som Jesus uppenbarade för israel och som han sade i sin bön till Fadern: "Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen* och gav åt mig" Det är liksom svårt att uppenbara ett namn som någon heter, men däremot så kan man ju läsa om alla under och stora kraftgärningar som Jesus utförde i Guds namn! =)
Senast redigerad av Rottweilern 2009-05-04 kl. 16:04.
2009-05-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det är sant! Men om jag säger såhär då: Vet du vad Emmanuel betyder? Och tror du att Jesus namn var Emmanuel som Jesaja profeterade om?

Hade han två namn isåfall?

Jag tror att "Namn" i Bibeln kan betyda två olika saker, men sammanstrålar i GUD. Gud har olika namn, det tror jag att Jesus också har. Visste du om att Yeshua betyder "JHWH Frälser?" Och Emmanuel betyder: "Gud med oss"

Då det kommer till Bibeln så tror jag att Guds namn och även människors namn har en viss betydelse. Jesus heter JHWH frälser eftersom han är Frälsaren. Hans namn är också Emmanuel eftersom som han är: "Gud med oss" Sedan tror jag samtidigt att NAMN i Bibeln är synonymt med kraft, ungefär som poliserna brukar säga: "STOP I LAGENS NAMN" Och det beror ju inte på att lagen har ett namn som tex. namnet "Svearikes lag", utan det betyder ju att lagen har en auktoritet och kraft att döma människor om vi har begått något olagligt. På samma sätt tror jag det är med Guds namn, då Israel tex. sade: "Han som kommer i Herrens namn" samtidigt betyder "Han som kommer i Herrens kraft" Eller till och med "Makt" =)

Och det var ju denna makt och kraft som Jesus uppenbarade för israel och som han sade i sin bön till Fadern: "Jag har uppenbarat ditt namn för dem som du har gett mig" Det är liksom svårt att uppenbara ett namn som någon heter, men däremot så kan man ju läsa om alla under och stora kraftgärningar som Jesus utförde i Guds namn! =)

Jag vet vad namnen betyder och jag hänger oxå med på linjen om namns betydelser och det du nu skriver.

Det jag menade var att bibeln och speciellt det som står om Gud Jehova och Sonen Jesus kunde vara så skrivet att det inte fanns utrymme för spekulationer huruvida Gud är en eller tre.
Han borde vetat att det skulle bli bök i frågan....

Eller så har ngn av sidorna lagt in egna uppfattningar i verserna och ändrat om helt enkelt.
Och det beskyller bägge varann för att göra.

Tillbaka på ruta ett.
2009-05-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Många skrönor frodas bland Jv och detta är en av dem. Det har inte stått i KM att "brodern sett rätt" - några erkännanden ges aldrig. Och missförstånden angående personer som tar avstånd eller blir uteslutna är också många. Den som åker till Brooklyn med sina nya rön brukar emellertid också vänta, fast förgäves. En person här i landet sände en stor avhandling om 1914 till den styrande kretsen 1977 och fick löftet att den skulle studeras omsorgsfullt. Så skedde dock aldrig, med undantag av R. Franz och L. Swingle, som båda accepterade slutsatserna. Det gick inte att få de andra att ens läsa stoffet. I stället blev den svenske författaren utesluten fyra år senare, just för att han vederlagt kronologin. Han hade väntat förgäves. Men ändå inte. För boken THE GENTILE TIMES RECONSIDERED som senare skrevs av Carl Olof Jonsson, personen i fråga, är den kanske mest fantastiska bok som någonsin skrivits om Jvs trossystem, och den fortsätter att komma ut i ständigt nya och förbättrade upplagor. Ledningen har aldrig förmått att rubba bevisbördan en ynka liten millimeter och det har ingen annan heller. Däremot har Jonsson blivit beljugen på det mest nesliga sätt av ledande Jv.

Vet du vilket fall det är Flexbärt pratar om? Vet du vilket KM det stod i?
Flexbärt verkar i vanlig ordning inte kunna (vilja?) tala om var han hämtar sina påståenden ifrån.
Det känns ytterst märkligt om Sällskapet skulle rätta sig efter en enskild broder med tanke på att de gör anspråk på att vara ensamma i hela världen om att kunna göra de rätta tolkningarna.
2009-05-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag kan minnas fel men vill dra mig till minnes att det skulle vara lite no-no att börja gräva i den tidiga litteraturen. Åtminstone skulle nog ens motiv bli ifrågasatta. Men jag kan ha missuppfattat.

Sanningen har gått framåt.
2009-05-04, 16:12
Medlem
Citat:

Och du själv Flexbärt....är du ett döpt Jehovas vittne? Du har nog fortfarande inte svarat på den frågan.

Sedan 25 år och har aldrig tvivlat.
2009-05-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Så allt av äldre uppfattningar slängs helt sonika iväg?
Tillsammans med de människor som tappat på vägen pga just dessa "sanningars" ickesanning?
2009-05-04, 16:14
Medlem
Citat:

Jag är ledsen, men jag tror att du får förklara lite bättre.
2009-05-04, 16:15
Medlem
Citat:

Äntligen ett svar! Tackar och bockar.

Du döpte dig för 25 år sen och har aldrig tvivlat?

Du vet att tvivel inte är farligt?
2009-05-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag sitter här med NT i sex versioner framför mig.
Det är 1917, Åkesson, Giertz, Hedegård, Levande Bibeln och 1981.

Alla versionerna talar om denne tjänare som att det ligger i framtiden, när hans Herre kommer, som det visar sig om tjänaren har fullgjort sitt uppdrag och ska sätta över alla tillhörigheter.

Eller att tjänaren är ond, och kommer att straffas.

Samme tjänare alltså, två möjligheter!

Good point!
Kollar man lite i Vakttornet så framställs det som 2 olika slavar, en god och en ond. Den goda ska självklart vara Sällskapet och den onda alla andra religioner. De missar (nonchar?) att det helt klart talas om en och samma slav.
2009-05-04, 16:21
Medlem
Citat:

Aldrig tvivlat = aldrig tänkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in