2009-04-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vakttorn 15 nov -67 i Frågor från läsekretsen tar man upp detta och organmottagande är kannibalism och förbjudet, inget för samvetet alltså.

8 juni -72 publicerar Vakna där man påstår att transplantationer leder till cancer och psykiska depressioner.

1975 påstår Vakttornet att man kan anamma personligheten från den man donerade organet av.

1980 hävs förbjudet - Vakttorn 15 mars.

Under denna tidsperiod har alltså medlemmar i Sällskapets förnämliga organstation fått lida eller dö eftersom man inte tar emot organ. Som vanligt påstår man att man talar för Gud när man inleder förbud eller drar åt svångremmen.

Rörigt.

E nog inte många JV som vet allt som blivit sagt och skrivet.
2009-04-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, nu.

Vet inte hur det kommer att gå, livskvaliteén är klart försämrad pga att operation inte har kunnat göras!

Får väl hoppas att det löser sig till det bästa.

Hoppas verkligen det går bra.
2009-04-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag blev hemskt överraskad när jag började prata med andra troende än JV. Jag trodde verkligen inte att de kunde vara så insatta i bibeln. Där ser man vad indoktrinering kan göra med en. Och jag som var så säker på att om nån var indoktrinerad så var det minsann inte jag.

Nästa Vakttornsstudium blir en riktig höjdare. Då "bevisar" den styrande kretsen att man ska lita på dem för att både Jehova och Jesus gör det. Beviset för det?.... surprise surprise.... för att den styrande kretsen säger att de gör det!

Går du på möten fortfarande?...

Jag håller med om den där känslan av total snopenhet när man upptäcker att folk som inte är JV faktiskt kan nånting om bibeln...och allt annat som JV säger sig ha vetskapspatent på.
Usch jag trodde inte att jag nångång skulle yttra mig på det här sättet men det är ju tyvärr så det är...
Det är intressant att höra dina tankar och erfarenheter av din tid med JV. Känner igen mkt.
2009-04-29, 09:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Vakttorn 15 nov -67 i Frågor från läsekretsen tar man upp detta och organmottagande är kannibalism och förbjudet, inget för samvetet alltså.

8 juni -72 publicerar Vakna där man påstår att transplantationer leder till cancer och psykiska depressioner.

1975 påstår Vakttornet att man kan anamma personligheten från den man donerade organet av.

1980 hävs förbjudet - Vakttorn 15 mars.

Under denna tidsperiod har alltså medlemmar i Sällskapets förnämliga organstation fått lida eller dö eftersom man inte tar emot organ. Som vanligt påstår man att man talar för Gud när man inleder förbud eller drar åt svångremmen.

Kan inte någon citera Vakttorn 15 nov -67, då jag inte har det...
2009-04-29, 09:55
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Rörigt.

E nog inte många JV som vet allt som blivit sagt och skrivet.
Nej, det är nog sant som du säger.
2009-04-29, 10:10
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Kan inte någon citera Vakttorn 15 nov -67, då jag inte har det...

"Finns det någon biblisk invändning mot att donera sin kropp för att användas i medicinsk forskning eller att acceptera organ för transplantation från en sådan källa?"
...
"Vi kan inte förvänta oss att hitta lagstiftningen i Bibeln om transplantera mänskliga organ. Men det betyder inte att vi inte har någon uppgift om Guds syn på dessa frågor."
...
"Upprätthålla ett liv med hjälp av kroppen eller delar av kroppen i en annan människa, levande eller död? Nej! Det skulle vara kannibalism, motbjudande för alla civiliserade människor. ... De som underkastar sig en sådan verksamhet är därför bor utanför ögat på en annan människa. Det mest anmärkningsvärda exemplet på detta fenomen förekommer i Kina. Bland de fattiga är det inte ovanligt att en familjemedlem för att klippa en bit kött från armen eller benet, som är kokta och sedan ges till en sjuk släkting. "
...
"Jehovah Gud inte bevilja tillstånd för människan att försöka vidmakthålla deras liv genom att kannibalistiskt ta i sina kroppar mänskligt kött, oavsett om de tuggas eller i form av hela organ eller kroppsdelar som tagits från andra."
...
"Kristna kan fatta beslut på ett sådant sätt att undvika onödiga stympningar och eventuella missbruk av kroppen. Därmed kommer han att kunna ha ett rent samvete inför Gud."
2009-04-29, 10:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
"Finns det någon biblisk invändning mot att donera sin kropp för att användas i medicinsk forskning eller att acceptera organ för transplantation från en sådan källa?"
...
"Vi kan inte förvänta oss att hitta lagstiftningen i Bibeln om transplantera mänskliga organ. Men det betyder inte att vi inte har någon uppgift om Guds syn på dessa frågor."
...
"Upprätthålla ett liv med hjälp av kroppen eller delar av kroppen i en annan människa, levande eller död? Nej! Det skulle vara kannibalism, motbjudande för alla civiliserade människor. ... De som underkastar sig en sådan verksamhet är därför bor utanför ögat på en annan människa. Det mest anmärkningsvärda exemplet på detta fenomen förekommer i Kina. Bland de fattiga är det inte ovanligt att en familjemedlem för att klippa en bit kött från armen eller benet, som är kokta och sedan ges till en sjuk släkting. "
...
"Jehovah Gud inte bevilja tillstånd för människan att försöka vidmakthålla deras liv genom att kannibalistiskt ta i sina kroppar mänskligt kött, oavsett om de tuggas eller i form av hela organ eller kroppsdelar som tagits från andra."
...
"Kristna kan fatta beslut på ett sådant sätt att undvika onödiga stympningar och eventuella missbruk av kroppen. Därmed kommer han att kunna ha ett rent samvete inför Gud."

Jag hatar såna här klipp ... Blir alltid fel när människor skall tolka "ryckta" verser.

Kan du vänligen citera allt?
2009-04-29, 10:32
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag hatar såna här klipp ... Blir alltid fel när människor skall tolka "ryckta" verser.

Nej tyvärr kan inte citera allt, har inte allt för tillfället. Artikeln finns säkert på nätet, får återkomma.
2009-04-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
JV vet

Jv vet ... Altid litet v till vittnen.
2009-04-29, 11:07
Medlem
Citat:

Ev, om jag hinner, kan jag försöka komma med längre citat i kväll!

Om du lovar att läsa
2009-04-29, 11:24
Medlem
Weissess avatar
När startade Jv förresten? Hur långt efter Jesus själv?
Står säkert ngnstans i tråden men orkar inte riktigt läsa igenom alla 500 sidor =P
2009-04-29, 11:25
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jv vet ... Altid litet v till vittnen.

Vilket kapitel i Fariséerna står det i?
Står även straffet för stort V?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto