2007-11-24, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
På dig låter det som om hela världen förändrades drastiskt 1914. Det gjorde den inte. Har du läst världshistoria? På universitetet?

Vad jag menar är "sviterna efter 1914", de känner vi av idag också.

Jag är ganska historieintresserad och har läst en del historia, men inte på universitet.
2007-11-24, 14:53
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vi (JV) har ALDRIG påstått att livet var problemfritt innan 1914. Det vi säger är att det accelerat med våld osv..

Förr slogs man med knytnävarna och slutade när någon låg ner. Idag fortsätter man med att sparka på den liggande och avslutar det hela med att köra in en kniv i offret.

Förr skulle du aldrig ens komma på tanken att sparka ner en åldring för att sno hans/hennes handväska. Vad händer idag??
Osv... Osv...

Så kom inte och påstå att våldet inte har accelererat.

Jaha du har nog inte läst historia något vidare du Malmohenke. Dina påståenden är ju rent nonsens. Har du hör talas om Djingis Khan, Vlad Tepes, vår egen Gusav Wasa, Napoleon. Sen påstår du vidare att brottslingar har blivit värre än tidigare vilket är rent struntprat. Kriminella har alltid bestulit gamla damer och sparkat ihjäl folk. Det är faktiskt färre krig idag än någonsin i historien trots att vi är mer än sex miljarder osv osv. Säger inte det dig någonting?
2007-11-24, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Jaha du har nog inte läst historia något vidare du Malmohenke. Dina påståenden är ju rent nonsens. Har du hör talas om Djingis Khan, Vlad Tepes, vår egen Gusav Wasa, Napoleon. Sen påstår du vidare att brottslingar har blivit värre än tidigare vilket är rent struntprat. Kriminella har alltid bestulit gamla damer och sparkat ihjäl folk. Det är faktiskt färre krig idag än någonsin i historien trots att vi är mer än sex miljarder osv osv. Säger inte det dig någonting?

Visst var enskilda "ondingar" som Vlad Tepes och Ivan Den Förskräcklige extremt onda och hänsynslösa men jag gissar att Henke syftar på samhällsattityden som sådan, och då har han faktiskt rätt. Det har blivit råare.
2007-11-24, 14:59
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Får jag fråga dig en sak, har du läst världshistoria?

Hade du gjort det så skulle du börja inse hur otroligt mycket första världskriget förändrade världen. Man visste inte alls vad man gav sin in på när man lämnade hemmet för att deltaga i kriget med stor entusiasm. Hade man vetat det, så hade man nog avstått.

I princip allt du upplever idag är ett indirekt resultat från kriget som snabbade upp både teknisk och industriell utveckling. Jag kanske kan leta upp en bra länk åt dig sen så får du läsa lite om hur mycket första världskriget förändrade världen.

Men visst fanns det allianser med spänningar före kriget och det enda som behövdes var en gnista, skottet i Sarajevo.

Men vi har ju konstaterat att din tes inte är sann Xcore. Att du vill att den ska vara sann betyder ingenting. Du vet lika väl som jag att ingen under det s.k första världskriget kallade det för världskrig. Den epitetet fick den efter andra världskriget av historiker.
2007-11-24, 15:03
Bannlyst
Citat:
Men vi har ju konstaterat att din tes inte är sann Xcore. Att du vill att den ska vara sann betyder ingenting. Du vet lika väl som jag att ingen under det s.k första världskriget kallade det för världskrig. Den epitetet fick den efter andra världskriget av historiker.

Jodå, jag är medveten om det. Å andra sidan kan du säga samma sak om andra "världskriget".
2007-11-24, 15:03
Medlem
Citat:

Hade du gjort det så skulle du börja inse hur otroligt mycket första världskriget förändrade världen. Man visste inte alls vad man gav sin in på när man lämnade hemmet för att deltaga i kriget med stor entusiasm. Hade man vetat det, så hade man nog avstått.

I princip allt du upplever idag är ett indirekt resultat från kriget som snabbade upp både teknisk och industriell utveckling. Jag kanske kan leta upp en bra länk åt dig sen så får du läsa lite om hur mycket första världskriget förändrade världen.

Men visst fanns det allianser med spänningar före kriget och det enda som behövdes var en gnista, skottet i Sarajevo.

Jag ska erkänna att jag inte är såå insatt i världshistoren.
Men, eftersom jag sedan barnsben har matats med JVs syn på detta ämne, så är det mest ur den aspekten jag har läst historia.

Och upptäckt att JV ger en falsk bild.
Jag blev väldigt överraskad när jag upptäckte att kända historiker inte drar det streck vid före / efter 1914, som jag alltid hade fått lära mig var en självklar uppdelning.
2007-11-24, 15:04
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Visst var enskilda "ondingar" som Vlad Tepes och Ivan Den Förskräcklige extremt onda och hänsynslösa men jag gissar att Henke syftar på samhällsattityden som sådan, och då har han faktiskt rätt. Det har blivit råare.

Nej det är inte sant. Människan har alltid varit lika rå. Straffen för brott har blivit humanare så hur menar du att samhällsattityden skulle blivit råare! Det humana samhälle vi har idag är unikt i historien oavsett vad JV försöker lura i sina medlemmar. Angående enskilda ondingar kan jag upplysa om att de flesta härskare i historien varit mer eller mindre hänsynslösa. Det är endast i och med demokratin vi fått humanare samhällen.
2007-11-24, 15:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Jodå, jag är medveten om det. Å andra sidan kan du säga samma sak om andra "världskriget".

Nej för det var mer ett riktigt världskrig jämfört med tidigare så du är ute och cyklar igen Xcore. Under andra världkriget förekom större krigsoperationer i alla världsdelar utom Sydamerika!
2007-11-24, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag ska erkänna att jag inte är såå insatt i världshistoren.
Men, eftersom jag sedan barnsben har matats med JVs syn på detta ämne, så är det mest ur den aspekten jag har läst historia.

Och upptäckt att JV ger en falsk bild.
Jag blev väldigt överraskad när jag upptäckte att kända historiker inte drar det streck vid före / efter 1914, som jag alltid hade fått lära mig var en självklar uppdelning.

Det var en hel del skillnad före och efter kriget även om spänningarna redan fanns där. Hade man vetat räkningen på skadorna efter kriget, så kan jag slå vad om att man istället för att vara entusiastisk till ett krig hade tänkt sig för länge innan man satte igång. Depressionen 1929 var en av sviterna efter kriget. Den gjorde att Hitler kunde komma till makten 1933. Andra världskriget var en direkt följd av det första.
2007-11-24, 15:10
Bannlyst
Citat:
Nej för det var mer ett riktigt världskrig jämfört med tidigare så du är ute och cyklar igen Xcore. Under andra världkriget förekom större krigsoperationer i alla världsdelar utom Sydamerika!

"mer ett"

2007-11-24, 15:11
Medlem
Citat:

Vet du, jag tror ALDRIG man har visst vad "man gav sig in på när man lämnade hemmet för att deltaga i kriget".
Och om man hade vetat det, så hade man nog i de flesta fall avstått!

Inget unikt för första världskriget alltså!
2007-11-24, 15:14
Bannlyst
Citat:
Nej det är inte sant. Människan har alltid varit lika rå. Straffen för brott har blivit humanare så hur menar du att samhällsattityden skulle blivit råare! Det humana samhälle vi har idag är unikt i historien oavsett vad JV försöker lura i sina medlemmar. Angående enskilda ondingar kan jag upplysa om att de flesta härskare i historien varit mer eller mindre hänsynslösa. Det är endast i och med demokratin vi fått humanare samhällen.

Där måste jag tyvärr säga emot dig. Brotten och gatuvåldet har faktiskt blivit råare på senare tid. Det är ganska många som tycker att straffen borde skärpas. Jag bland annat. Några av orsakerna är spänningar mellan invandrare och svenskar, det problemet fanns inte förr på samma sätt, till exempel. Mer respektlöshet, etc etc. Så vi har fått en del faktorer som inte fanns förr helt enkelt, även en annan mentalitet.

Har fortfarande en del feber märker jag, får nog ta ett break och vila mig lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in