2008-04-22, 12:52
Medlem
Timelords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Länken fungerar inte...

ok försök med den här då:

http://www.avhopperforum.org/Podcast/Podcast.html

Så klickar ni på inslaget längst ner som heter "slavems uttalnade är lika eviga som bibelns".
2008-04-22, 12:53
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag kan inte uttala mig om huruvida talaren var med i kretsen eller inte.

Det va väl nåt sånt.
Oavsett om han är med nu eller inte är han språkrör för den omdommesgille slaven. Inte nog med att de har krypit folk under skinnet med andra frågor och ger folk prestationsångest detta är ytterligare en sak att må dåligt över. Pluggar du så får du stå till svars till den allsmäktige, det är en tung börda att bära.
2008-04-22, 13:04
Medlem
Citat:
Vad var det för något viktigt jag missade?

Viktigt vet jag inte om du tycker att det är...
Jag skrev om egna erfarenheter gällande att ha förväntningar och ändå beskyller du mig för att skylla andras förväntningar på dem själva, precis som om det aldrig hänt mig. Jag menar, och det gäller mig lika gärna som ngn annan, ingenting ska gå utöver bibeln! Det är ju det jag skrivit tidigare...man döper sig inte till en organisation, man döper sig till Gud och den enda skrivna auktoriteten -BIBELN. Och förväntar man sig då nånting som man inte kan få stöd för i bibeln...ja då får man faktiskt skylla sig själv.
Alla har ett eget ansvar (och egna ögon att läsa med) och ska inte behöva varsin dadda för att säga åt en hur allting ligger till. Det kanske tar tid innan man kommer på att det är så, men nångång måste man göra bibelns sanning till sin egen. Man kan inte ha en hållbar tro genom någon annan -person eller organisation.
2008-04-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timelord
ok försök med den här då:

http://www.avhopperforum.org/Podcast/Podcast.html

Så klickar ni på inslaget längst ner som heter "slavems uttalnade är lika eviga som bibelns".

Jag blir inte klok på det här.
2008-04-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Oavsett om han är med nu eller inte är han språkrör för den omdommesgille slaven. Inte nog med att de har krypit folk under skinnet med andra frågor och ger folk prestationsångest detta är ytterligare en sak att må dåligt över. Pluggar du så får du stå till svars till den allsmäktige, det är en tung börda att bära.

Jo, jag vet. Tillåter man sig så kan man få dåligt samvete för många olika saker.
2008-04-22, 13:18
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Viktigt vet jag inte om du tycker att det är...
Jag skrev om egna erfarenheter gällande att ha förväntningar och ändå beskyller du mig för att skylla andras förväntningar på dem själva, precis som om det aldrig hänt mig. Jag menar, och det gäller mig lika gärna som ngn annan, ingenting ska gå utöver bibeln! Det är ju det jag skrivit tidigare...man döper sig inte till en organisation, man döper sig till Gud och den enda skrivna auktoriteten -BIBELN. Och förväntar man sig då nånting som man inte kan få stöd för i bibeln...ja då får man faktiskt skylla sig själv.
Alla har ett eget ansvar (och egna ögon att läsa med) och ska inte behöva varsin dadda för att säga åt en hur allting ligger till. Det kanske tar tid innan man kommer på att det är så, men nångång måste man göra bibelns sanning till sin egen. Man kan inte ha en hållbar tro genom någon annan -person eller organisation.

Jag ber om ursäkt om jag på något sätt inte såg att du har haft liknande
förhoppningar som de andra. Ibland blir jag lite ivrig, det är en av mina mindre
bra egenskaper.

Men om man nu skall göra biblens sanning till sin egen, vilken nytta har du då
av en organisation och en tolkning som Jehovas Vittnen har?

Du vet att Om man gör sin bibelns sanning lite väl mycket sin egen får man
inte vara kvar som Jehovas Vittne. På det viset kan man ALDRIG helt och
fullt göra bibeln till sin "egen sanning" så som du säger...

Jag skulle då aldrig kunna göra biblens sanning till min egen i en organsiation
som jag är övertygad om att Jehova gråter över, då den är så olik honom själv
han är inte flummig någonstans, så som JV är..

Han är klar och tydlig, kärleksfull och när han säger något så sker det utan
tvekan.
2008-04-22, 13:22
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jag blir inte klok på det här.

Även om jag förstår dig här...

EN Äldste som utalat sig så här... Det hans "problem", inte ditt... Eller kanske
inte ens organsiationens...

Men faktum är att det här är vad han tror, han säger säkert samma sak till
fler personer. Han är en Äldste broder, han liksom många fler har vairt med
och tagit belut om människor skall uteslutas eller inte. AV vilken anledning?
Att han hade gjort bibel sanningen till sin egen?

Ser du inte själv problematiken? I ditt resonemang?
2008-04-22, 13:49
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt om jag på något sätt inte såg att du har haft liknande
förhoppningar som de andra. Ibland blir jag lite ivrig, det är en av mina mindre
bra egenskaper.

Men om man nu skall göra biblens sanning till sin egen, vilken nytta har du då
av en organisation och en tolkning som Jehovas Vittnen har?

Du vet att Om man gör sin bibelns sanning lite väl mycket sin egen får man
inte vara kvar som Jehovas Vittne. På det viset kan man ALDRIG helt och
fullt göra bibeln till sin "egen sanning" så som du säger...

Jag skulle då aldrig kunna göra biblens sanning till min egen i en organsiation
som jag är övertygad om att Jehova gråter över, då den är så olik honom själv
han är inte flummig någonstans, så som JV är..

Han är klar och tydlig, kärleksfull och när han säger något så sker det utan
tvekan.

Det står i bibeln att man ska läsa och se att det som sägs stämmer överens med skrifterna.

Det är fortfarande så att....
...JV har en tolkning av de sista dagarna som jag kan gå med på.
...JV har de absolut intressantaste förklaringarna vad gäller Daniel och Uppenbarelseboken.
...de har den mest bibeltrogna beskrivningen om Jesus och Gud. Alltså ingen treenighet.
...JV är de enda på jorden som organiserat följer Jesu befallning om ett predikande.
...de har den mest logiska och oxå bibeltrogna förklaringen till vad som händer när man dör.
...JV har hittat det mest logiska och bibelenliga hoppet för mänskligheten inom en snar framtid. Återtällandet av det ursprungliga paradiset.
...JV kan visa på den bästa genomgången om hur all människans historia hänger ihop från början till slut.
...de praktiserar i församlingarna ett sätt som medför stabilitet och harmoni, allt grundar sig på vad bibeln säger. Inget tjafs om olika frågor som ofta splittrar andra kyrkor.
...Bibeln är en verklig auktoritet och behandlas inom JV med rätta som Guds ord.
Kanske har glömt ngt...

Detta är min sanning, den som jag oxå själv kan se i min bibel...eller Bibel 2000eller 1917 års översättning...
Sen kan det finnas detaljer som jag kanske inte tycker precis som andra JV i och jag är säker på att jag inte är ensam om det. Jag lever mitt liv, inte som en missionär eller pionjär, utan med mina omständigheter och jag är övertygad om att det är ok i Guds ögon. Alla är inte likadana.
2008-04-22, 13:53
Medlem
Citat:
Även om jag förstår dig här...

EN Äldste som utalat sig så här... Det hans "problem", inte ditt... Eller kanske
inte ens organsiationens...

Men faktum är att det här är vad han tror, han säger säkert samma sak till
fler personer. Han är en Äldste broder, han liksom många fler har vairt med
och tagit belut om människor skall uteslutas eller inte. AV vilken anledning?
Att han hade gjort bibel sanningen till sin egen?

Ser du inte själv problematiken? I ditt resonemang?

Jo och sen finns den äldsten som jag pratade med som menade att styrande kretsen inte är inspirerad. Då antar jag att du kan tro honom oxå.

Vilken problematik?
Jag har inga problem, jag bara undrade vad han man hörde hade för problem. Har aldrig hört eller varit med om ngt liknande. Men det kanske bara var fejk...
2008-04-22, 13:55
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Det står i bibeln att man ska läsa och se att det som sägs stämmer överens med skrifterna.

Det är fortfarande så att....
...JV har en tolkning av de sista dagarna som jag kan gå med på.
...JV har de absolut intressantaste förklaringarna vad gäller Daniel och Uppenbarelseboken.
...de har den mest bibeltrogna beskrivningen om Jesus och Gud. Alltså ingen treenighet.
...JV är de enda på jorden som organiserat följer Jesu befallning om ett predikande.
...de har den mest logiska och oxå bibeltrogna förklaringen till vad som händer när man dör.
...JV har hittat det mest logiska och bibelenliga hoppet för mänskligheten inom en snar framtid. Återtällandet av det ursprungliga paradiset.
...JV kan visa på den bästa genomgången om hur all människans historia hänger ihop från början till slut.
...de praktiserar i församlingarna ett sätt som medför stabilitet och harmoni, allt grundar sig på vad bibeln säger. Inget tjafs om olika frågor som ofta splittrar andra kyrkor.
...Bibeln är en verklig auktoritet och behandlas inom JV med rätta som Guds ord.
Kanske har glömt ngt...

Detta är min sanning, den som jag oxå själv kan se i min bibel...eller Bibel 2000eller 1917 års översättning...
Sen kan det finnas detaljer som jag kanske inte tycker precis som andra JV i och jag är säker på att jag inte är ensam om det. Jag lever mitt liv, inte som en missionär eller pionjär, utan med mina omständigheter och jag är övertygad om att det är ok i Guds ögon. Alla är inte likadana.

Ok jag köper det du säger, men när det gäller att undvika falsk religon (enligt
bibeln) är vi båda överns om att man skall undvika? Hur kan du då tro att JV
inte är falsk religion om du ser på dess historia? (jag vet jag upprepar mig).
Läser du Bibeln visar den tydligt vad falsk religion är och även om "rovlystna
vargar i fårakläder"...

Tänk OM jag har rätt, när det gäller JV och du har fel...
2008-04-22, 14:11
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jo och sen finns den äldsten som jag pratade med som menade att styrande kretsen inte är inspirerad. Då antar jag att du kan tro honom oxå.

Vilken problematik?
Jag har inga problem, jag bara undrade vad han man hörde hade för problem. Har aldrig hört eller varit med om ngt liknande. Men det kanske bara var fejk...

Har du aldrig hört talas om detta?

Jag häpnas ofta över detta. Att du missat så otroligt mycket.

Jag har hört det många gånger, sägas på sammankomster och på möten att
litteraturen är inspirerad och till nytta för oss.

Vi pratar om att Den Helige anden verkar genom Jehovas Vittnen, detta måste
du väl ändå ha hört?

JAg menar när man gör bibelns sanning till sin egen, som älstebroder, där man
kan ta beslut om människoliv, om de skall uteslutas eller inte. Så är det
ganska allvarligt om de tar beslut efter deras egna sanning, inte sant.

Om du ignorerar bandet där äldstebrodern säger att Slaven är lika evig som
biblen. Så finns det olika trosuppfattningar, tankar och beslut som skall tas
i samband med en kommité. Då kan man väl inte ta sådna beslut om man
har gjort bibelns sanning till sin egen. Då är ju den hans/hennes och inte min
eller?
2008-04-22, 14:12
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Å ändå har vi här.. Massor av olika uppfattningar om hur Jehovas Vittnen är.
Vad de tror om Jehovas Vittnen är inspirerade eller inte...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in