Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jesus anklagas för att vara en politisk uppviglare, men han klargör att hans rike har inget att göra med världens politik = det ska inte vi heller ha att göra med.
Jag kan inte se att Han blir anklagad för nåt sånt eller säger så. Var hittar du det?
Tvärtom så hittar Pilatus inget att anklaga honom för. Inte Herodes heller.
Lukas 23:5 Men de var påstridiga och sade: "Han uppviglar med sin lära folket över hela Judeen, från Galileen och ända hit."
Luk 23:14 och sade till dem: "Ni har fört den här mannen till mig och sagt att han uppviglar folket. Jag har nu förhört honom i er närvaro men inte funnit honom skyldig till det som ni anklagar honom för. 15 Inte heller Herodes har funnit honom skyldig, och därför har han skickat honom tillbaka till oss. Ni ser att mannen inte har gjort något som förtjänar döden.
Däremot så vittnades det falskt emot Honom:
Mark 14:55 Översteprästerna och hela Stora rådet försökte finna något vittnesmål mot Jesus för att kunna döma honom till döden, men de fann inget. 56 Många vittnade falskt mot honom, men deras vittnesmål stämde inte överens. 57 Då steg några fram och avlade detta falska vittnesmål mot honom: 58 "Vi har hört att han har sagt: Jag skall bryta ner detta tempel som är byggt med händer, och på tre dagar bygga upp ett annat som inte är gjort med händer." 59 Men inte heller i detta fall stämde deras vittnesmål överens.
Och vad detta har att göra med att
rösta på Gud det fattar jag inte. Jag frågade var det står att vi ska rösta på Honom.
Citat:
Politiker-Partier bestämmer över samhäller och skapar orättvisor, krig och elände. .. Makt över annan till fördärv... Endast Guds kungariken kan fatta rätt beslut!
Då kan man ju undra vad du tycker är så orättvist och eländigt. Och på vilket sätt du är fördärvad, för även om du inte röstar så står du ju under politisk makt.
Krig, orättvisor och elände har alltid funnits (även i GT när Gud tillsatte kungar) och kommer alltid att finnas så länge som vi lever på denna jord.